Audi 100 C4 -94 (Renovering, mm)

Wolkan
12 april 2010 ·

Har varit och införskaffat mig en Audi 100 C4 -94 som jag ska renovera upp till en början
sen får man se vad tiden och pengarna erbjuder smile

Det som ska göras i alla fall är följande;

[X] Färdigt
[/] Påbörjat

Större fix
[/] Hitta/fixa tickande i motorn,
[] Hitta/fixa varför oljelampan börjar lysa efter 2100 varv men olje trycket ändå ligger på 2,5 - 3,0,

Små fix
[] Hitta/fixa varför airbag lampan lyser,
[] Byta bromsbelägg,
[] Kolla och fixa alla lysen,
[] Fixa nya lister,
[] Fixa nya speglar i sidospeglarna,
[] Fixa vänster el backspegel,
[] Fixa Motorn i vänster lyse,

Framtidsplaner
[] Nytt ljud
[] Sänkningssats
[] Nya fälgar
[] Ny solfilm

Kommer säkert komma in mer saker å göra senare men det här får duga till en början smile
Nu kommer nå bilder på bilen.

https://www1.garaget.org/archive/90/89714/196962/196962-1838406.jpg

https://www1.garaget.org/archive/90/89714/196962/196962-1838387.jpg

https://www1.garaget.org/archive/90/89714/196962/196962-1838614.jpg

Senast redigerat av Wolkan (26 april 2010)

Rayya
12 april 2010 · 876 Inlägg

nice med ett c4 projekt till kolla gärna mitt tråd mvh rayya

Volvo V70n "Likeface" (2001)
te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Tickandet beror nog på att de hydrauliska ventillyftarna inte får nog med olja då ditt oljetryck är lågt om det är kring 2.5-3 bar vid varv, därför även varningslampan lyser.

2.5-3 bar är normalt på tomgång, men vid varv ska det vara mer om jag inte är helt ute och cyklar.
Vad är det för motor?




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (12 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Panzar_Audi
12 april 2010 · 820 Inlägg

På min 100a ligger oljetrycket på precis te_wik sa 2,5-3bar och vid last runt 4-5bar.

Skulle tippa på att det är en 2.6 V6, dubbla avgaspipor sitter bara på V6orna original vad jag vet!

Om man säger
te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
På min 100a ligger oljetrycket på precis te_wik sa 2,5-3bar och vid last runt 4-5bar.

Skulle tippa på att det är en 2.6 V6, dubbla avgaspipor sitter bara på V6orna original vad jag vet!

Ahh, la inte märke till piporna. smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Wolkan
12 april 2010 ·

volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Wolkan skrev:
volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

Dom hinner kanske med på tomgång men inte på högre varv. Vad har du för oljetryck på tomgång?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Wolkan
12 april 2010 ·

te_wik skrev:

Wolkan skrev:
volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

Dom hinner kanske med på tomgång men inte på högre varv. Vad har du för oljetryck på tomgång?


Mvh Tommy

Den ligger inte högt kanske 1-1,5 max.

te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Wolkan skrev:

te_wik skrev:

Wolkan skrev:
volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

Dom hinner kanske med på tomgång men inte på högre varv. Vad har du för oljetryck på tomgång?


Mvh Tommy

Den ligger inte högt kanske 1-1,5 max.

Jag hade sett över ramlager och oljepump i ditt fall. Men kika på www.nordicaudi.com om du kan hitta några vanliga fel som drabbar oljetrycket just på V6an. Annars finns lite att läsa på www.12v.org.

De man bör ha i bakhuvudet lite är att audis mätare på 80-90 tals bilarna (även nyare) gillar att svamla, men eftersom du får ett tickande ljud så är nog  chansen att det är så enkelt rätt liten, tyvärr.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Wolkan
12 april 2010 ·

te_wik skrev:

Wolkan skrev:

te_wik skrev:
Dom hinner kanske med på tomgång men inte på högre varv. Vad har du för oljetryck på tomgång?


Mvh Tommy

Den ligger inte högt kanske 1-1,5 max.

Jag hade sett över ramlager och oljepump i ditt fall. Men kika på www.nordicaudi.com om du kan hitta några vanliga fel som drabbar oljetrycket just på V6an. Annars finns lite att läsa på www.12v.org.

De man bör ha i bakhuvudet lite är att audis mätare på 80-90 tals bilarna (även nyare) gillar att svamla, men eftersom du får ett tickande ljud så är nog  chansen att det är så enkelt rätt liten, tyvärr.


Mvh Tommy

Har varit där och kikat, och ska ta det imorgon och kolla ramlager och oljepumpen imorgon om jag hinner,
annars får jag ta det i veckan.

vi misstänker att givaren till mätaren spökar så ska kolla den också för det sitter tydligen 2 st på dom där sen ena kan spöka.

I värsta fall om det ser helt för jävligt ut så blir det nog ett motorbyte.
men men hoppas på det bästa.

Kan tillägga bara att jag är tveksam på att det ska vara lagrerna med tanke på att förra ägaren körde ganska mkt medans den ticka tycker den borde ha skurit för länge sen då om det var dom.

Mvh
Daniel

Senast redigerat av Wolkan (12 april 2010)

Rayya
12 april 2010 · 876 Inlägg

Wolkan skrev:
volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

Nice wink en komentar är aldrig fel tongue blir det något "styling" på kärran då?

mvh rayya

Volvo V70n "Likeface" (2001)
te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Wolkan skrev:

te_wik skrev:

Wolkan skrev:

Den ligger inte högt kanske 1-1,5 max.

Jag hade sett över ramlager och oljepump i ditt fall. Men kika på www.nordicaudi.com om du kan hitta några vanliga fel som drabbar oljetrycket just på V6an. Annars finns lite att läsa på www.12v.org.

De man bör ha i bakhuvudet lite är att audis mätare på 80-90 tals bilarna (även nyare) gillar att svamla, men eftersom du får ett tickande ljud så är nog  chansen att det är så enkelt rätt liten, tyvärr.


Mvh Tommy

Har varit där och kikat, och ska ta det imorgon och kolla ramlager och oljepumpen imorgon om jag hinner,
annars får jag ta det i veckan.

vi misstänker att givaren till mätaren spökar så ska kolla den också för det sitter tydligen 2 st på dom där sen ena kan spöka.

I värsta fall om det ser helt för jävligt ut så blir det nog ett motorbyte.
men men hoppas på det bästa.

Kan tillägga bara att jag är tveksam på att det ska vara lagrerna med tanke på att förra ägaren körde ganska mkt medans den ticka tycker den borde ha skurit för länge sen då om det var dom.

Mvh
Daniel

Ja det är klart, det kan vi vara något annat. Är inte så insatt i sexorna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Wolkan
12 april 2010 ·

volvoperfomanceclub skrev:

Wolkan skrev:
volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

Nice wink en komentar är aldrig fel tongue blir det något "styling" på kärran då?

mvh rayya

Jo något blir det är bara lite osäker för tillfället vad jag vill göra med den, tycker att dom är redan
ganska så stylade original :p men får se nått ska det i alla fall bli så fort jag fort ihop motorn ordentligt
det är trotts allt prio 1 smile

Wolkan
12 april 2010 ·

te_wik skrev:

Wolkan skrev:

te_wik skrev:

Jag hade sett över ramlager och oljepump i ditt fall. Men kika på www.nordicaudi.com om du kan hitta några vanliga fel som drabbar oljetrycket just på V6an. Annars finns lite att läsa på www.12v.org.

De man bör ha i bakhuvudet lite är att audis mätare på 80-90 tals bilarna (även nyare) gillar att svamla, men eftersom du får ett tickande ljud så är nog  chansen att det är så enkelt rätt liten, tyvärr.


Mvh Tommy

Har varit där och kikat, och ska ta det imorgon och kolla ramlager och oljepumpen imorgon om jag hinner,
annars får jag ta det i veckan.

vi misstänker att givaren till mätaren spökar så ska kolla den också för det sitter tydligen 2 st på dom där sen ena kan spöka.

I värsta fall om det ser helt för jävligt ut så blir det nog ett motorbyte.
men men hoppas på det bästa.

Kan tillägga bara att jag är tveksam på att det ska vara lagrerna med tanke på att förra ägaren körde ganska mkt medans den ticka tycker den borde ha skurit för länge sen då om det var dom.

Mvh
Daniel

Ja det är klart, det kan vi vara något annat. Är inte så insatt i sexorna.


Mvh Tommy

Ja men vi ser ju du kan ju har rätt, men ska se om jag hinner plocka ner allt imorgon och kika lite fick
höra det att sexorna kan tydligen börja ticka mkt när det är dålig olja i dom men känner mig lite osäker på det men vi ser ju smile hoppas på det bästa som sagt.

te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Wolkan skrev:
Ja men vi ser ju du kan ju har rätt, men ska se om jag hinner plocka ner allt imorgon och kika lite fick
höra det att sexorna kan tydligen börja ticka mkt när det är dålig olja i dom men känner mig lite osäker på det men vi ser ju smile hoppas på det bästa som sagt.

Ja det är bara att forska så mkt som möjligt innan du börjar riva, trist att riva i onödan.
Jo oljan kan mycket väl ställa till det, de ska va rätt olja och fräsch smile

Håller tummarna att det inte är något större fel.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Wolkan
12 april 2010 ·

te_wik skrev:

Wolkan skrev:
Ja men vi ser ju du kan ju har rätt, men ska se om jag hinner plocka ner allt imorgon och kika lite fick
höra det att sexorna kan tydligen börja ticka mkt när det är dålig olja i dom men känner mig lite osäker på det men vi ser ju smile hoppas på det bästa som sagt.

Ja det är bara att forska så mkt som möjligt innan du börjar riva, trist att riva i onödan.
Jo oljan kan mycket väl ställa till det, de ska va rätt olja och fräsch smile

Håller tummarna att det inte är något större fel.



Mvh Tommy

Jo vi har stått och forskat ganska mycket har även haft den till en kille som är mekaniker och han
sa att vi skulle ta och börja med att kolla lagrerna och olja. är inte så sugen på att riva motorn
men men måste man så måste man smile

Mvh
Daniel

Senast redigerat av Wolkan (12 april 2010)

Rayya
13 april 2010 · 876 Inlägg

Wolkan skrev:

volvoperfomanceclub skrev:

Wolkan skrev:
volvoperfomanceclub: Är och följer din tråd lite då och då smile

te_wik: Bör den inte ticka på tomgången också då om det skulle vara hydrauliska ventillyftar som jävlas? det är en 2.8 smile

Nice wink en komentar är aldrig fel tongue blir det något "styling" på kärran då?

mvh rayya

Jo något blir det är bara lite osäker för tillfället vad jag vill göra med den, tycker att dom är redan
ganska så stylade original :p men får se nått ska det i alla fall bli så fort jag fort ihop motorn ordentligt
det är trotts allt prio 1 smile

Ja absolt lol cool cool smile

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Wolkan
13 april 2010 ·

volvoperfomanceclub skrev:

Wolkan skrev:

volvoperfomanceclub skrev:

Nice wink en komentar är aldrig fel tongue blir det något "styling" på kärran då?

mvh rayya

Jo något blir det är bara lite osäker för tillfället vad jag vill göra med den, tycker att dom är redan
ganska så stylade original :p men får se nått ska det i alla fall bli så fort jag fort ihop motorn ordentligt
det är trotts allt prio 1 smile

Ja absolt lol cool cool smile

Ja men vi ser ju big_smile har du nå tips får du gärna dela med dig smile

Wolkan
13 april 2010 ·

Har varit ute ett tag idag och kollat lite i motorn, gillar inte riktigt det jag hitta, hitta nå järn bitar
i oljan i oljetråget som är ett tecken på att lagrerna har nog tagit stryk och i värsta fall så har axeln
också farit...

Men får se ska lyfta ut motorn nå framöver och titta närmare.
Bjuder på en liten bild från idag i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89714/904386_dka1qe.jpg

Wolkan
19 april 2010 ·

Har inte blivit att vara så mycket i garaget i helgen sad har legat i sängen sjuk som bara den..

Men det jag kan säga i alla fall är att lagrena måste bytas har inte hunnit kolla vevaxeln så vet inte om den också måste fixas, hoppas inte.

Får se när jag har frisknat till så blir det ut i garaget igen och fortsätta.

MVH
Daniel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang