Får man tona framrutan?

BF_KS
13 april 2010 · 96 Inlägg

Har en X5;a, 2009, beställde den från Tyskland, med tunade rutor runt om,förutom framrutorna, nu var en kusin till mig iväg till Tyskland och jag bad honom beställa en solfilm även till framrutanoch idag har den kommit hem. Solfilmen är gjort (skärt,skapat) och passar exakt till framrutan på bilen och den är mörk 12 %, man ser ut klart och tydligt, även kvällar, men man ser inte mycket inne, eller kanske knappt något, vet inte om man kan få ha även framrutan tonat? Vad polisen säger? För besiktning är nog inte något problem, ska besikta bilen om några år, så..men vad skulle polisen säga, eller kan de stoppa en bara för de? Vad blir följden av det?

//B F

Rayya
13 april 2010 · 876 Inlägg

sällan denna fråga smile svar nej du får inte ha tonade framrutor...finns massa trådar om detta


mvh rh

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Vladde Moving Minds
13 april 2010 · 127 Inlägg

Man får inte ha tonade fram rutor och sidorna. Men bak får man ha! Besiktningen kommer inte att godkänna det. Polisen stoppar inte pga det!

Audi A6 2.4 V6 "All in" (2000)
Aga_Diff Bärs!
13 april 2010 · 3 456 Inlägg

Jösses...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
gamlingen
13 april 2010 · 5 198 Inlägg

Vladde skrev:
Man får inte ha tonade fram rutor och sidorna. Men bak får man ha! Besiktningen kommer inte att godkänna det. Polisen stoppar inte pga det!

,,,det gör dom,,,,

Nicklas-med-ck
13 april 2010 · 272 Inlägg

Bara så du inte missuppfattar de som svarat.

Du får ha tonade rutor men inte toning med hjälp utav solfilm.

Rayya
13 april 2010 · 876 Inlägg

Nicklas-med-ck skrev:
Bara så du inte missuppfattar de som svarat.

Du får ha tonade rutor men inte toning med hjälp utav solfilm.

Nej och det ärju det han säger att hans kusin ska fixa...

Volvo V70n "Likeface" (2001)
spokenratt
13 april 2010 · 3 860 Inlägg

Precis.. harr du ett mörkare glas från tillverkaren orginal är det ok, men inte det han snackar om att trycka dit nu.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
schnauz
13 april 2010 · 1 758 Inlägg

Teoretiskt är det lagligt att tona samtliga rutor.
Det enda som reglerar är att du måste ha ett visst ljusgenomsläpp och för de främre rutorna är det såpass högt (minns tyvärr inte exakt procenttal), att det i princip är omöjligt (eller åtminstonde tämligen meningslöst) eftersom filmen skulle behöva vara i princip helt transparent för att klara kraven.

EDIT: kollade nu och det är 75% ljusgenomsläpp som gäller för vindrutan. För övriga rutor i förarens synfält är kravet 70%.
Original ligger en normal bilruta ofta omkring 80%.

Senast redigerat av schnauz (13 april 2010)

BF_KS
14 april 2010 · 96 Inlägg

Tack för svaren..
Det är såhär; Jag har fått filmen hemma, den verkar vara tjock ca 0,9-1,1 mm tjock och den är ihoprullat, anpassat just för X5;ans vindruta, och är mörkt 12 procent, står på tyska. Min pappa har likadan på sin Q7;a, dock hade han det från hela början, han beställde det så från fabriken. När man kollar inne på hans bil, det är inte mycket man ser, men inifrån ut så ser man allt..
Jag vill också ha så nu på min bil, men funderar bara över vad följden skulle bli på besiktningar och hos polisen, vad de skulle säga om det, tvåa på besiktning? Böterfrån polisen ?

// BF

Akka
14 april 2010 · 1 174 Inlägg

schnauz skrev:
Teoretiskt är det lagligt att tona samtliga rutor.
Det enda som reglerar är att du måste ha ett visst ljusgenomsläpp och för de främre rutorna är det såpass högt (minns tyvärr inte exakt procenttal), att det i princip är omöjligt (eller åtminstonde tämligen meningslöst) eftersom filmen skulle behöva vara i princip helt transparent för att klara kraven.

EDIT: kollade nu och det är 75% ljusgenomsläpp som gäller för vindrutan. För övriga rutor i förarens synfält är kravet 70%.
Original ligger en normal bilruta ofta omkring 80%.

Tack någon som har koll. Går även att läsa sig till detta på Transportstyrelsen. Å alla solfilms monterare jag pratat med har bekräftat det "schnauz" säger.

Schavon I Am God, My Word Is Law
14 april 2010 · 19 Inlägg

Vladde skrev:
Man får inte ha tonade fram rutor och sidorna. Men bak får man ha! Besiktningen kommer inte att godkänna det. Polisen stoppar inte pga det!

Jag bara blev fundersam när jag läste detta, för min mamma är trafik polis och hon/hennes kollegor stoppar bilar för tonade framrutor... Men du kanske har rätt, jag blev bara fundersam efter vad jag lärt mig inom trafik polisen. utav moder min och hennes kollegor. har nämligen diskuterat denna sak med hennes kollegor, men det är ju lite också från polis till polis. hur dom anser om hur mörk toningen är..

schnauz
14 april 2010 · 1 758 Inlägg

Schavon skrev:

Vladde skrev:
Man får inte ha tonade fram rutor och sidorna. Men bak får man ha! Besiktningen kommer inte att godkänna det. Polisen stoppar inte pga det!

Jag bara blev fundersam när jag läste detta, för min mamma är trafik polis och hon/hennes kollegor stoppar bilar för tonade framrutor... Men du kanske har rätt, jag blev bara fundersam efter vad jag lärt mig inom trafik polisen. utav moder min och hennes kollegor. har nämligen diskuterat denna sak med hennes kollegor, men det är ju lite också från polis till polis. hur dom anser om hur mörk toningen är..

Nä, det stämmer inte. Känner flera som blivit stoppade för tonade framrutor.

chrizz Administratör
14 april 2010 · 11 790 Inlägg

Vänligen använd sökfunktionen innan du skapar en ny tråd. Din frågan finns redan besvarad i forumet.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang