Är Mondeo en dålig bil?

666_Beast
14 april 2010 · 1 863 Inlägg

Har lite funderingar på att byta till en Mondeo 06-07 men hör mest negativt om den bilen. Varför jag vill byta är för att det är bra mycket större bagageutrymme än Saaben. Är dom bra eller bara skit?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
klimpan
14 april 2010 · 2 600 Inlägg

att du hör skit är nog för folk har ett dåligt om dömme om ford en sådan sen årsmodell är bättre än dom tidigare modellerna så köp en mondeo otur kan man alltid ha spelar ingen roll vad för bil du köper. personligen tycker jag om mondeon  skön billig i drift om du väljer en 2,0liters smile halvkombin eller kombin är stor i last utrymmet. dessutom är dom billiga i inköp nu. här kommer en länk som kan vara lite bra info. http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=41771

Senast redigerat av klimpan (14 april 2010)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
14 april 2010 · 311 Inlägg

Det finns en anledning till att Fordar är billigare än jämförbara liknande bilar...
Vi har Fordar som firmabilar (alla sorter), mkt strul har det varit med dom.
Själv kommer jag aldrig att lägga mina pengar på en Ford (förutom nån gammal Mustang el T-bird då).

Lajning
14 april 2010 · 154 Inlägg

Alpenretter:

Det är ju lite skillnad på firmabil och privatbil. På jobbet har vi nya Toyota Auris. Jättetrevliga bilar, men dom mår inte alls bra av att köras 25 mil per natt, i stadstrafik.

När det gäller Mondeo så skulle nog jag satsa på 06an, den äldre modellen dvs. Eftersom detta är sista årskullen innan nya modellen kom.
Vi hade en 01a med 2.0liters 145 hk motor. En riktigt trevlig motor även i en sådan står bil.

volvoentusiasten
14 april 2010 · 4 005 Inlägg

Vilken oändlig fråga..... Nästan att man tror att TS är ett troll.

Mondeo är en bra bil, köp den du.

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
14 april 2010 · 311 Inlägg

Lajning skrev:
Alpenretter:

Det är ju lite skillnad på firmabil och privatbil. På jobbet har vi nya Toyota Auris. Jättetrevliga bilar, men dom mår inte alls bra av att köras 25 mil per natt, i stadstrafik.

När det gäller Mondeo så skulle nog jag satsa på 06an, den äldre modellen dvs. Eftersom detta är sista årskullen innan nya modellen kom.
Vi hade en 01a med 2.0liters 145 hk motor. En riktigt trevlig motor även i en sådan står bil.

Kanske det, men våra bilar har strulat sen första milen.
Ändå så buskörs inte våra bilar, utan helt vanlig körning.
Att torkarna fastnar mitt på vindrutan på en nästan ny bil beror inte på milen...

666_Beast
14 april 2010 · 1 863 Inlägg

linuslinje skrev:
Vilken oändlig fråga..... Nästan att man tror att TS är ett troll.

Mondeo är en bra bil, köp den du.

Å du menar med det?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Rock-Star
14 april 2010 · 2 982 Inlägg

666_Beast skrev:
Har lite funderingar på att byta till en Mondeo 06-07 men hör mest negativt om den bilen. Varför jag vill byta är för att det är bra mycket större bagageutrymme än Saaben. Är dom bra eller bara skit?

om du byter bort din saab till förmån för en ford så är det ett nedbyte.
jag skulle våga säga: DO IT!

sedan får du komma med en recension. kan ju genast säga att du kommer ångra dig men men. testa!
ford-ägarna här inne är säkert SKITNÖJDA med sina fordar.. å andra sidan så är det förmodligen den enda bilen de någonsin ägt och har inte mycket att jämföra med förutom polarens 740 eller mammas v70.

zzzoder
14 april 2010 · 358 Inlägg

Ford mondeo 2005 kombi 2.5 v6 automat, väldigt dålig luftkonditionering, imma i bilen även då man åker själv.. hade den som hundbil.. tvärtkört! drog vääldigt mkt soppa, 1.2-1.6 L/mil

Ford mondeo 2007, diesel kombi, drog väldigt lite.. men problemet med luften var kvar även på den årsmodellen..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
klimpan
14 april 2010 · 2 600 Inlägg

har du kollat på länken du fick innan ? föreslå att du gå med där och ställ frågan där.  om du vill ha redigt svar  och vad dom vanligaste felen ärtongue ja du vet ju hur det brukar sluta i detta forumet(;

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
666_Beast
14 april 2010 · 1 863 Inlägg

klimpan skrev:
har du kollat på länken du fick innan ? föreslå att du gå med där och ställ frågan där.  om du vill ha redigt svar  och vad dom vanligaste felen ärtongue ja du vet ju hur det brukar sluta i detta forumet(;

Jo tack, jag vet att alla frågor spårar ur. Har inte kollat länken än, men ska göra det.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
klimpan
14 april 2010 · 2 600 Inlägg

666_Beast skrev:

klimpan skrev:
har du kollat på länken du fick innan ? föreslå att du gå med där och ställ frågan där.  om du vill ha redigt svar  och vad dom vanligaste felen ärtongue ja du vet ju hur det brukar sluta i detta forumet(;

Jo tack, jag vet att alla frågor spårar ur. Har inte kollat länken än, men ska göra det.

hehe ja tongue gör att lycka till .

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Joakim-S Hobby Fotograf
14 april 2010 · 650 Inlägg

Våran mondeo vi har är iof en 01. Men den är SKRÄP!! värsta bilen jag varit med om! ALLT går sönder HELA tiden. Fyfan.. Men när den väl fungerar (villket är väldigt sällan) så är det en trevlig bil. Men jag skulle avråda dig väldigt starkt.

MG e-HS (2021)
Navkapsel
14 april 2010 · 4 637 Inlägg

Äldre Mondeo är skräp kvalitetsmässigt och har dåligt rostskydd enligt begagnattester och ingen annan bil spricker så lätt på t ex stöfångarna som Fordar från de åren, även designen är en katastrof.

Hur nyare Mondeo är har jag ingen aning om.

Aero T16
14 april 2010 · 1 327 Inlägg

Delar inte nyare fordar mycket delar/elektronik med volvo?

bjornt herr
14 april 2010 · 321 Inlägg

Lite smått lustigt, finns en aktiv tråd nu som handlar om att en kille fått motorhaveri på mondeon han nyss köpt.. haha

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174829

kunde inte låta bli tongue

patrikke
14 april 2010 · 1 749 Inlägg

bjornt skrev:
Lite smått lustigt, finns en aktiv tråd nu som handlar om att en kille fått motorhaveri på mondeon han nyss köpt.. haha

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174829

kunde inte låta bli tongue

Ja, det är ju min det smile
Troligen är det en givare som ballat ur på den och jag ska läsa av felkoder när jag får hem felkodsläsaren.
Annars så åker man grymt skönt i den.
Drog senaste tankningen 0.6l/mil vilket är rätt hyffsat.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
patrikke
14 april 2010 · 1 749 Inlägg

Hupp, det var det inte alls det, tydligen fler än jag som fått haveri då :p
Sorry för det.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
RonnieH Ford är min grej!
14 april 2010 · 582 Inlägg

Jag jobbar med Ford varje dag, och har gjort så i över 10 år. Jag upplever Mondeo -01 som en bra bil, lite falsrost har det varit, MEN Ford har tagit på sig det och fixat det på bilarna som drabbats, sen har det vart en del strul med handbromsarna på dom, kolla så det är fixat innan du handlar en, annars är det en skitbra bil, det där med klima o imma som nån skrev har jag aldrig vart med om? det har vart lite vajsing med nån spjäll justering men det är enkelt att "nolla" inställningarna. Tänk på vilken utrustning o komfort för pengarna! jämfört med t.ex. Saab eller Audi så får man backa i årsmodell eller köpa en som gått mycket längre än en Ford i samma prisklass, Ford har ju aldrig tänkt själva att dom ska ha dyraste o lyxigaste bilarna, det är väl fortfarande lite som gamle Henry sa: Alla ska ha råd med en Ford. Mina 2 Fordar som jag har har båda gått 18 000 mil drygt, dom har jag inte haft stora bekymmer med, sen så är ju det en sak till, reservdelar o service är mycket billigare till en Ford än andra märken t.ex. Renault som inte heller är nå lyxmärke.
Jag rekommenderar en Ford utan tvekan!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
666_Beast
15 april 2010 · 1 863 Inlägg

bjornt skrev:
Lite smått lustigt, finns en aktiv tråd nu som handlar om att en kille fått motorhaveri på mondeon han nyss köpt.. haha

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174829

kunde inte låta bli tongue

Visst, tråkigt för honom men nu handlar det om en bil som är 7 år äldre än den jag funderar på.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang