Ja idag var jag och inhandlade dom delar jag skulle ha hämtat i tisdags men som bara var borta då jag skulle hämta dom. Det visade sig att dom hade skickat delarna till en annan Thomas
Nu saknas "bara" vänster bromsok fram av dom delarna jag beställt. Får se om jag monterar ett gammalt så man kan lufta systemet iaf.
Specar upp bilen lite. Så ni vet på ett ungefär hur den kommer se ut.
* Plåtren * Sänkt (fälgen i höjd med skärmkanten bak = snuskit låg) * 13" orginal 2002Turbo fälgar med lackat mörkgrått centrum och plästrad fälgbana. * 175/65 -13" däck med vit däcksida (äkta eller fake, inte bestämmt än) * Takräcke (korgmodell, 70-tals modell) * resväska + reservhjul + något mer på taket * 4st marchal 909 extraljus, gamla klassiska extraljus * Gula framljus + extraljus (målas med glasfärg) * Helröda bakljus (custade av mig) * Orginal inredning med sportstolar fram * 2,0l förgasarmotor (till att börja med)
Funderar fortfarande på ett tema.. Typ millitär eller liknande? förslag?
funderar också på om man skulle lägga ner m3 motorn i den här karossen och ha den som en "testbil" då den igentligen ska ner i den andra 02an längre fram
haha alltså du, jag funderar på de där med klarlack. det skulle sticka ut så jävluskt mycket fan. men men din bil ditt val=)
njaa målar man bromsoken så kapar man ju acc tiderna med säker 1,5 sekunder å topphastighet med säkert 25km/h för att alla vet ju att rött är rejs?! å denna bilen ska ju bara vara glidare ju tycker ja
_Boffa_ skrev: haha alltså du, jag funderar på de där med klarlack. det skulle sticka ut så jävluskt mycket fan. men men din bil ditt val=)
njaa målar man bromsoken så kapar man ju acc tiderna med säker 1,5 sekunder å topphastighet med säkert 25km/h för att alla vet ju att rött är rejs?! å denna bilen ska ju bara vara glidare ju tycker ja
Plåtren och klarlackad 2002Tii... Enda exet i sverige? Plåtren utan klarlack... Förmodligen enda exet i sverige!
Oken blir svarta och diskreta. Precis som resten av bilen hehe.
victor91 skrev: jasså ett till projekt lär bli frän
Jajamen nu har jag startat ett nytt 02 projekt Det andra har stannat helt för tillfället då delar och ork/lust saknas för att göra någonting på den.. Roligare med Tiin då det är ett lite mer projekt i min smak.
Du ser den blivande dräparen på onsdagsträffarna så du vet
haha låter bra det nån aning om när den kan bli klar? alltid svårt att veta men men.
victor91 skrev: jasså ett till projekt lär bli frän
Jajamen nu har jag startat ett nytt 02 projekt Det andra har stannat helt för tillfället då delar och ork/lust saknas för att göra någonting på den.. Roligare med Tiin då det är ett lite mer projekt i min smak.
Du ser den blivande dräparen på onsdagsträffarna så du vet
haha låter bra det nån aning om när den kan bli klar? alltid svårt att veta men men.
Deadlinen är den 8e maj då det är spring break på mantorp (bmwträff) då. Får se om man blir insläpt med denna bil isf. annars blir det besöksparkeringen om dom är griniga.
Så den skall gärna vara provstartad innan denna söndag är slut. och till nästa helg skall den gärna vara besiktad och klar. problemet är att jag inte fått några papper på bilen än och jag saknar reg plåtarna också
Dags att redogöra för gårdagens arbete. Nu är det helg vilket betyder att vi kommer köra stenhårt på bygget dessa dagar. Målet denna helg är att bilen i alla fall skall vara startad innan söndagens slut. Får se hur det går med den saken
Vi började med att lägga in isolering i kupen.
Fram lagt, isloleringen tog slut sen tyvärr...
Han inte på med kameran då robin var så jävla snabb med arbetet att jag missade å ta kort på isoleringen bakom sidopanelerna under bakrutorna.
1st medarbetare
Kristoffer började med bromsarna bak, Gick väl sisådär.. Han gav upp kvällen efter 7-8 monteringar av bromsbackarna
Förgyller tråden med ännu lite fler rostbilder också. Detta är huven. Lagomt uppäten!
Inredningen är som ett pussel.. Skulle vilja haft en helgjuten matta (fanns på dom senare 02erna)
dags för en update över gårdagens jobb. Kan redan nu säga att vårat mål inte kommer nås idag, men vad gör det. den är snar klar för besiktningen
Det första vi gjorde var att åka hem till farsan å hämta en motor vi tänkte använda. Det nlir en sunkig 2,0l med weber 36/36, extraktor grenrör och 2,5" avgassystem. Fick även nalla en trådrulle till svetsen då tråden tog slut igår så klart... "min vanliga tur"
Fortsättning med isolering på kardantunnel och golv bak.
Baksätet monterat och klart. Och ja det är skitigt som fan.. Får bli en riktig vinyltvätt på jobbet senare då den är besiktad och körklar.
Nu börjar golvmattan bli klar och en mittkonsoll har även hittat dit. Jag ska rota vidare i reservdelsbilen efter ett handsfack + lite mer småprylar så kan kupen snart vara klar
Kristoffer jobbar på med stolarna. 02er har två typer av stolsinfästning i karossen, beroende på årsmodell. Och så klart är det olika modeller på stolsskenor och fästet i golvet.. Så vi skall svetsa på två järn på varje stol för att det ska kunna lira. bilder kommer.
Stiligt
Fick riva ner rattstången också för att kunna byta vänster spak (hel,halvljus) som var avbruten. Sedan ska jag fortsätta med monteringen av instrumentguset också.
Kristoffer drog bromsrören fram medans jag pulade i kupen. Snyggt.
Han monterade även växellådan. Tyvärr var kopplingscyl helt sönderrostad. Så en ny sådan söker jag just nu!
Nu sitter den där
Jag avslutar med en snygg bild på mina feta 13" plåtisar
Dags för dagens update. Idag har fan allt som kan jävlas jävlats... började igår natt med att raggarbilen dog ca 5 meter ifrån min parkeringsfika. Visade sig vara motståndet till tändspolen som brunnit upp, så det vart att bogsera upp skiten till garaget där den får stå tills jag fixat fram delar..
Sedan var det allmänt motigt då 6st av grenrörsmuttrarna satt fast varav en pinbult gick av.. gud denna dagen har vart ämnat åt att vara hemma ist.
Fick iof lite gjort. Här ser ni bilder på grenröret + den motor vi ska använda. Fin och ren va?
Det här grenröret kommer få ett hårt liv framför sig vill jag lova! Det är den lägsta punkten på hela bilen, dvs att asfalten kommer göra sitt tyvärr..
Nu är motorn på väg ner iallafall.
Den var grinig att hoppa i främre motorfästena. tyckte det var konstigt då dom brukar ramla ner oftast. började kolla under bilen, lossade v-lådan då den har skjutbara fästen i karossen = ingen skillnad?? Tänkte att det måste vara klumpen som spänner (den har också ställbara lägen) och mycket riktigt så var den boven i dramat.
Det var dagens jobb. Det börjar närma sig nu faktiskt.. Ps: Vore kul om någon la en kommentar över bygget också
Det ser lovande ut, och till skillnad från många andra tycker jag du gör helt rätt va spelar det för roll att det är en Tii du bygger på.. Hade det varit den ända existerande Tiin i världen hade jag tyckt att du skulle orginal renoverat, men nu finns det ju redan fina orginalbilar så helt rätt Gör din grej av bilen!
Lygel80 skrev: Det ser lovande ut, och till skillnad från många andra tycker jag du gör helt rätt va spelar det för roll att det är en Tii du bygger på.. Hade det varit den ända existerande Tiin i världen hade jag tyckt att du skulle orginal renoverat, men nu finns det ju redan fina orginalbilar så helt rätt Gör din grej av bilen!
Tack för ditt medhåll. Och jag resonerar precis som du gör i frågan om det är rätt eller inte. Det finns redan tillräckligt mycket fina orginalbilar där ute.
Ska vi kolla ren fakta från vägverkets (transportstyrelsen) register så lyder det som följande:
Bmw 2002Tii ca 140st i sverige Bmw 1602 ca 65-70st i sverige
Det här är ren fakta. Med andra ord finns det dubbelt så många Tii modeller i landet än vad det finns av 1602 modellen (den andra 02an jag renoverar just nu).
Lygel80 skrev: Det ser lovande ut, och till skillnad från många andra tycker jag du gör helt rätt va spelar det för roll att det är en Tii du bygger på.. Hade det varit den ända existerande Tiin i världen hade jag tyckt att du skulle orginal renoverat, men nu finns det ju redan fina orginalbilar så helt rätt Gör din grej av bilen!
Tack för ditt medhåll. Och jag resonerar precis som du gör i frågan om det är rätt eller inte. Det finns redan tillräckligt mycket fina orginalbilar där ute.
Ska vi kolla ren fakta från vägverkets (transportstyrelsen) register så lyder det som följande:
Bmw 2002Tii ca 140st i sverige Bmw 1602 ca 65-70st i sverige
Det här är ren fakta. Med andra ord finns det dubbelt så många Tii modeller i landet än vad det finns av 1602 modellen (den andra 02an jag renoverar just nu).
Du ser, då är det ju bättre att göra nå seriösare av 1602an
Lygel80 skrev: Det ser lovande ut, och till skillnad från många andra tycker jag du gör helt rätt va spelar det för roll att det är en Tii du bygger på.. Hade det varit den ända existerande Tiin i världen hade jag tyckt att du skulle orginal renoverat, men nu finns det ju redan fina orginalbilar så helt rätt Gör din grej av bilen!
Tack för ditt medhåll. Och jag resonerar precis som du gör i frågan om det är rätt eller inte. Det finns redan tillräckligt mycket fina orginalbilar där ute.
Ska vi kolla ren fakta från vägverkets (transportstyrelsen) register så lyder det som följande:
Bmw 2002Tii ca 140st i sverige Bmw 1602 ca 65-70st i sverige
Det här är ren fakta. Med andra ord finns det dubbelt så många Tii modeller i landet än vad det finns av 1602 modellen (den andra 02an jag renoverar just nu).
Du ser, då är det ju bättre att göra nå seriösare av 1602an
Helt rätt , och 1602an ska bli en seriös sleeper är tanken. Väntar just nu på nya skärmar och en dörr innan den kan skickas iväg för lackering
Tack för ditt medhåll. Och jag resonerar precis som du gör i frågan om det är rätt eller inte. Det finns redan tillräckligt mycket fina orginalbilar där ute.
Ska vi kolla ren fakta från vägverkets (transportstyrelsen) register så lyder det som följande:
Bmw 2002Tii ca 140st i sverige Bmw 1602 ca 65-70st i sverige
Det här är ren fakta. Med andra ord finns det dubbelt så många Tii modeller i landet än vad det finns av 1602 modellen (den andra 02an jag renoverar just nu).
Du ser, då är det ju bättre att göra nå seriösare av 1602an
Helt rätt , och 1602an ska bli en seriös sleeper är tanken. Väntar just nu på nya skärmar och en dörr innan den kan skickas iväg för lackering
Jaha dags för en update på dom två eller tre(?) senaste dagarnas arbete på bilen.
Börjar med gårdagens jobb.
Igår vart det bromsmek på bilen. Vart klar med alla rördragningar och slangmonteringar iaf. Nu väntar jag på vänster bromsok + en slavcylinder till kopplingen för att kunna börja lufta eländet. Fasiken vad fint med nya bromsprylar till bilen, allt är i princip nytt eller obetydligt användt
Vart även dragning av klumpen, kardanen, växellådan och motorn igår. Så nu sitter grejerna fast, "bara" inkopplingen av motorn kvar på drivlinan i övrigt. Kasta in en bild på en stol, tycker dom är riktigt fräna
Dagens jobb.
Dagens jobb började med att fixa till en tank till bilen.
Började skrapa lite på underredsmassan och det flagnade av och lossnade hur lätt som helst. Vart att skrapa tanken helt ren
Och sedan åkte tectylen på, vackert!
Sedan började målade jag kanten runt tankhålet i bilen med karosserikitt, love it
Och så åkte tectylen på även här. Nu ska väl bilfan inte rosta på ett tag får vi hoppas!
Vart även montering av skärmarna fram också. Det märks att detta är bmw ORGINAL skärmar! Passar som handen i handsken.
Slutar med en helhetsbild över hur bygget ser ut idag
Det får räcka för idag. I morgon räknar jag med att få montera tanken + avgssystemet
blir ju kanoners pillat med bilen idag istället för sopis? var inge drag där idag fast de var mycket folk men en opel fick sätta livet till men de var rätt snabbt avklarat
victor91 skrev: blir ju kanoners pillat med bilen idag istället för sopis? var inge drag där idag fast de var mycket folk men en opel fick sätta livet till men de var rätt snabbt avklarat
tackar tackar jajamen gjorde ju det, måste få den klar före nästa fredag. Så ingen tid att förlora Men jag å polaren åkte förbi en sväng i en gamal bmw 2000 som du kanske såg?