Besviken på verkstan, vad göra ?

Audi_PassarMig
16 april 2010 · 15 Inlägg

Jag lämnade in min Audi A6 3.2 på lokala märkesverkstan för 6000-milaservice i torsdags morse.
6 timmar och 4725 kr senare stegar jag ut från verkstan och startar bilen. Möts av serviceindikatorn som fortfarande är tänd. Deras unge mekaniker får springa ut och släcka med datorn.

Idag fredag 10 mil senare står bilen på min gård med lukt av bränd olja. Jag drar upp oljestickan och den är snustorr. Vad ska jag göra ???. Hur j-vla dålig får auktoriserad VAG-verkstad vara. Jag har inte sett oljekannan tändas på panelen men kanske den gjort det. Tänk om motorn tagit skada. Den här bilen har jag betalt av privata pengar och tänkte nog att den ska hålla minst 15000 mil. Jag vill åtminstone ha nåt skrivet intyg av dem att de klantat sig om bilen får senare problem. Helst skulle jag vilja kräva pengarna tillbaka och föra bilen till annan verkstad. Ge mig tips om vad man kan göra !

danne9108 Yrkeschaufför
16 april 2010 · 165 Inlägg

Snacka med dem! Förhoppningsvis tar dem sitt förnuft till fånga och åtgärdar felen helt utan kostnad! Tycker det är synd när dem inte gör det dem blir betalda för.. Men så är det väl med allt...

Mr_Woods Musiker
16 april 2010 · 472 Inlägg

Har du kollat se de kom ihåg att dra åt plugg och/eller filter?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Audi_PassarMig
16 april 2010 · 15 Inlägg

Bilen är en 06:a. Men inte fasen kommer det att stå någonstans att detta hänt om jag får krångel efter typ 8000 mil. Eller tror du ?

Audi_PassarMig
16 april 2010 · 15 Inlägg

Jag har inte kollat plugg o filter. Jag får väl skulden om jag rör nåt. Har själv meckat mina bilar tidigare i 20 år och ALDRIG sumpat detta. Efter oljebyte ska motorn startas och läckage kontrolleras vid plugg o filter. Synd att inte garantin gäller om jag gör jobbet själv.

KHRacing
16 april 2010 ·

Audi_PassarMig skrev:
Jag lämnade in min Audi A6 3.2 på lokala märkesverkstan för 6000-milaservice i torsdags morse.
6 timmar och 4725 kr senare stegar jag ut från verkstan och startar bilen. Möts av serviceindikatorn som fortfarande är tänd. Deras unge mekaniker får springa ut och släcka med datorn.

Idag fredag 10 mil senare står bilen på min gård med lukt av bränd olja. Jag drar upp oljestickan och den är snustorr. Vad ska jag göra ???. Hur j-vla dålig får auktoriserad VAG-verkstad vara. Jag har inte sett oljekannan tändas på panelen men kanske den gjort det. Tänk om motorn tagit skada. Den här bilen har jag betalt av privata pengar och tänkte nog att den ska hålla minst 15000 mil. Jag vill åtminstone ha nåt skrivet intyg av dem att de klantat sig om bilen får senare problem. Helst skulle jag vilja kräva pengarna tillbaka och föra bilen till annan verkstad. Ge mig tips om vad man kan göra !

De har rätt att försöka rätta till felet,, ring dem kl 07 måndag morogn så får de bekosta en bärgare - garanti på jobbet kallas det .-)

lycka till.

Skalman
16 april 2010 · 508 Inlägg

Precis gör om gör rätt smile

Audi_PassarMig
16 april 2010 · 15 Inlägg

Ska man inte kräva dem på nåt papper om att detta hänt då ifall det krånglar senare. Håller VAG sina märkesverkstäder om ryggen om jag får motorproblem i förtid?

Mr_Woods Musiker
16 april 2010 · 472 Inlägg

Audi_PassarMig skrev:
Jag har inte kollat plugg o filter. Jag får väl skulden om jag rör nåt. Har själv meckat mina bilar tidigare i 20 år och ALDRIG sumpat detta.

Icke desto mindre har jag varit med om verkstäder som glömt dra åt dem, med mer eller mindre katastrof som följd...

EDIT: Hoppas det ordnar sig för dig, i mitt fall gjorde verkstäderna rätt för sig efteråt, och skämdes gjorde de så att det syntes! lol

Senast redigerat av Ras_J (16 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
te_wik Forummoderator
16 april 2010 · 12 813 Inlägg

Antar att detta gäller Müllers, och jag skulle bli väldigt överraskad ifall de inte kan erkänna ett misstag ifall det är vad som hänt. Ring dem det första du gör på måndag morgon (eller har de öppet imorgon, lördag?).

Lycka till.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi_PassarMig
16 april 2010 · 15 Inlägg

De har bara bilhallen öppen på lördagar vad jag vet....

te_wik Forummoderator
16 april 2010 · 12 813 Inlägg

Audi_PassarMig skrev:
De har bara bilhallen öppen på lördagar vad jag vet....

Ok, då får du vänta till måndag.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi_PassarMig
16 april 2010 · 15 Inlägg

Yes, tur jag har min gamla pärla kvar att köra över helgen...

te_wik Forummoderator
16 april 2010 · 12 813 Inlägg

Audi_PassarMig skrev:
Yes, tur jag har min gamla pärla kvar att köra över helgen...

Nämn samtidigt att du gärna ser lite "good-will" och att dom ersätter dig för att du inte kan köra med bilen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

te_wik skrev:

Audi_PassarMig skrev:
Yes, tur jag har min gamla pärla kvar att köra över helgen...

Nämn samtidigt att du gärna ser lite "good-will" och att dom ersätter dig för att du inte kan köra med bilen.


Mvh Tommy

Jag är mest oroad för hur torr motorn egentligen gått. Om man kör ned nån annan tråd i röret för oljestickan och låter den bottna mot tråget, då bör man väl se om det finns nån olja kvar eller ...???  Har ingen lust starta bara för att se om oljekannan dyker upp.

te_wik Forummoderator
17 april 2010 · 12 813 Inlägg

Audi_PassarMig skrev:

te_wik skrev:

Audi_PassarMig skrev:
Yes, tur jag har min gamla pärla kvar att köra över helgen...

Nämn samtidigt att du gärna ser lite "good-will" och att dom ersätter dig för att du inte kan köra med bilen.


Mvh Tommy

Jag är mest oroad för hur torr motorn egentligen gått. Om man kör ned nån annan tråd i röret för oljestickan och låter den bottna mot tråget, då bör man väl se om det finns nån olja kvar eller ...???  Har ingen lust starta bara för att se om oljekannan dyker upp.

Ja de kan du göra, något tunnt tex ståltråd, men se fan till att den inte går av wink
Nej starta inte bilen, gör inget med den innan du pratat med verkstaden. Fyll inte på olja heller.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2010 · 13 806 Inlägg

vet hur jag skulle gjort

fast det är lite försent

skulle jag misstänka att motorn kan ha gått torr

skulle jag kolla vad felet är
ser man en massa olja hänger vid tråget skulle jag slå igång motorn och hålla så där lagom varv på skiten tills lampan tänds och motorn livar om

på det sättet är man garanterad en motor som är felfri

är det dock bara dåligt med olja men endå en del olja kvar och motorn inte låter illa när du stängde av den skulle jag inte oroa mig men vid minsta misstanke är det lika bra att ta det säkra före det osäkra för att rädda sitt eget skin

en polare som kör taxi berättade att dom hämtat ut en transit buss som just varit inne på service lagom när han åkte ut på motorvägen tändes lampan
så dom ringde verkstaden som kom ut fyllde på mer olja bad dom vända vid första avfarten
fast så långt kom dom inte blev tokras

någon hade glömt att dragit åt oljefiltret smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

te_wik skrev:

Audi_PassarMig skrev:

te_wik skrev:

Nämn samtidigt att du gärna ser lite "good-will" och att dom ersätter dig för att du inte kan köra med bilen.


Mvh Tommy

Jag är mest oroad för hur torr motorn egentligen gått. Om man kör ned nån annan tråd i röret för oljestickan och låter den bottna mot tråget, då bör man väl se om det finns nån olja kvar eller ...???  Har ingen lust starta bara för att se om oljekannan dyker upp.

Ja de kan du göra, något tunnt tex ståltråd, men se fan till att den inte går av wink
Nej starta inte bilen, gör inget med den innan du pratat med verkstaden. Fyll inte på olja heller.


Mvh Tommy

Nej, jag fyller på med adrenalin, för det har jag gått om just nu.mad

Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

Growe skrev:
vet hur jag skulle gjort

fast det är lite försent

skulle jag misstänka att motorn kan ha gått torr

skulle jag kolla vad felet är
ser man en massa olja hänger vid tråget skulle jag slå igång motorn och hålla så där lagom varv på skiten tills lampan tänds och motorn livar om

på det sättet är man garanterad en motor som är felfri

är det dock bara dåligt med olja men endå en del olja kvar och motorn inte låter illa när du stängde av den skulle jag inte oroa mig men vid minsta misstanke är det lika bra att ta det säkra före det osäkra för att rädda sitt eget skin

en polare som kör taxi berättade att dom hämtat ut en transit buss som just varit inne på service lagom när han åkte ut på motorvägen tändes lampan
så dom ringde verkstaden som kom ut fyllde på mer olja bad dom vända vid första avfarten
fast så långt kom dom inte blev tokras

någon hade glömt att dragit åt oljefiltret smile

Ja man får f-n lust !!!
Hur som helst ser jag ingen olja hänga under plastkåpan under motorn. Oljan måste ju spruta upp på grenöret eftersom det luktar bränt. Borde inte vara pluggen då. Men även filtret borde ge dropp nedåt. Jag fattar inget...

zortep
17 april 2010 · 911 Inlägg

hur tänker du med att Kräva tillbaka pengarna du betalade ? de har utfört ett arbete och har dom inte utfört det på ett korrekt sett som du märkt kan du kräva att de skall utföra den bristande punkten kostnadsfritt.

inget illa men har personligen tröttnat att se hur många det är som skriver att de vill ha alla pengarna tillbaka för ett misstag, det känns riktigt fattigt.

pic up the phone, wazzzaaa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang