Insida och utsida när man skall kränga däck på fälg

VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
17 april 2010 · 48 Inlägg

När jag köpte min Volvo hittade jag en femte R fälg med bra däck i reservhjulsbaljan! Detta däck (som då sitter på "reservhjulet") skall kränga på fälgen som nu sitter på bilen fram eftersom däcken där är helt slut men då måste jag ju köpa till endast ett däck! Har hittat ett exakt lika dant på annons och undrar nu om det är viktigt med in/utsida/rotation osv..? Det däck jag redan har sitter på vänster fälg fram. Måste det andra däcket på annons ha suttit på höger fälg fram då?

Senast redigerat av VOLVOlution (17 april 2010)

Wrooom!
AEN
17 april 2010 · 686 Inlägg

Ja påverkar gör det ju.... ett nöddäck är ju rotationsfritt... dvs samma grepp och egenskaper åt båda hållen...

Visst kan du nog köra en kortare sträcka och ha ett vanligt däck som nöddäck, men inget att rekommendera i långa loppet...

Kesler
17 april 2010 · 3 650 Inlägg

Vad är problemet? du köper däcket och kränger om båda hjulen

falmo
18 april 2010 · 473 Inlägg

varför ska du ta reservhjulet ?
bättre du köper 2 lika däck och byter . vad ska du annars köra på om du får punka

snurbo_diesel Egen företagare
18 april 2010 · 864 Inlägg

Det spelar ju ingen roll om det är rotationsfritt eller ej, det är ju bara att vända på däcket så kan det vara såväll höger som vänster däck. Antar nu att det är ett löst däck du ska köpa som inte sitter på fälg redan.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
AeroMalm BMW fantast
18 april 2010 · 1 172 Inlägg

det är bara at köpa däcket. det är ju påkrängningen som avgör om det blir höger eller vänster däck. är där rotationsriktning på däcket och du vill ha det höger fram så ska pilen på däcket peka åt höger när det ligger på krängningsmaskinen...  men det fattar ju krängarnen om du säger att du ska ha det på höger sida... är däcket rotationsfritt så är det bar att kränga på hur som helst..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
18 april 2010 · 48 Inlägg

Kesler skrev:
Vad är problemet? du köper däcket och kränger om båda hjulen

Mitt problem är att vissa däck har en ut och insida tydligen som måste sitta på en och samma sida och eftersom jag redan har ett vänsterdäck med rotation så vill jag inte köpa ytterligare ett vänsterdäck där det finns en in och utsida!!! Så min fråga va bara om det verkligen finns en in och utsida eller om folk har sagt till mig fel o att de bara är o kränga på däcket på vilken jädra fälg som helst, höger/vänster/bak/fram

Wrooom!
VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
18 april 2010 · 48 Inlägg

AeroMalm skrev:
det är bara at köpa däcket. det är ju påkrängningen som avgör om det blir höger eller vänster däck. är där rotationsriktning på däcket och du vill ha det höger fram så ska pilen på däcket peka åt höger när det ligger på krängningsmaskinen...  men det fattar ju krängarnen om du säger att du ska ha det på höger sida... är däcket rotationsfritt så är det bar att kränga på hur som helst..

TACK!!! Va bara de jag ville veta! smile

Wrooom!
AEN
18 april 2010 · 686 Inlägg

alltså... vet inte om jag missförstått hela frågan eller ej, men Däck tillverkas ju normalt sätt antingen höger eller vänster... (mönstret ser ju ibland olika ut på in och utsida av däcket)
Sen finns det självklart däck där möntret är lika över hela däcket och har en viss rotationsriktning bara.. då bör det ju inte spela någon roll...
Men återigen normalt sätt så har ju lite modernare däck mönster som är gjort för både rotationsriktning samt höger eller vänster sida

Kolla däcket nedan...
det där är ett däck för Vänter sida (se att mönstrer är olika på in och utsidan... sätter du det på höger sida så blir mönstret fel... vänder du på däcket och sätter det på höger sida så blir mönstret fel = rotationsriktningen

http://www.tiremedia.com/images/tire-big/goodyear-eagle-f1-asymmetric.jpg

Senast redigerat av AEN (18 april 2010)

KHRacing
18 april 2010 ·

AEN skrev:
alltså... vet inte om jag missförstått hela frågan eller ej, men Däck tillverkas ju normalt sätt antingen höger eller vänster... (mönstret ser ju ibland olika ut på in och utsida av däcket)
Sen finns det självklart däck där möntret är lika över hela däcket och har en viss rotationsriktning bara.. då bör det ju inte spela någon roll...
Men återigen normalt sätt så har ju lite modernare däck mönster som är gjort för både rotationsriktning samt höger eller vänster sida

Kolla däcket nedan...
det där är ett däck för Vänter sida (se att mönstrer är olika på in och utsidan... sätter du det på höger sida så blir mönstret fel... vänder du på däcket och sätter det på höger sida så blir mönstret fel = rotationsriktningen

http://www.tiremedia.com/images/tire-bi … metric.jpg

har aldrig någonsin hört talas om Vänster eller Högerdäck, man bara vänder det ena däcken 180grader ju.

AEN
18 april 2010 · 686 Inlägg

Fast vänder du det 180 grader, blir inte rotatinsriktningen fel då?

Flyttar du däcket rakt av åt sidan då hamnar det ju fel... (tänk att du flyttar det rakt från höger till vänster, dvs att däcker är åt samma håll) då hamnar ju insidan på utsidan eller viseversa... fast med rätt rotation..

Snurrar du det 180 grader så måste ju roatationhåller bli fel.. ja såvida du inte ska backa väldigt långt smile

Kan ha fel... trött nu, men.. hmm...

Senast redigerat av AEN (18 april 2010)

HenkeTIC
18 april 2010 · 888 Inlägg

Antingen är det rotationsmärkt eller märkt OUTSIDE inte båd och.

AEN
18 april 2010 · 686 Inlägg

Jag Tror däcket ovan är beroende av både rotationsriktning och sida...
Kan inte få ihop det med mönstret annars... det blir olika mönstring om jag vänder på det 180grader...
Grundmönstrer blir ju det samma, men skåror osv går ju åt olika håll... kanske mindre viktigt...
Jag leker bara med det i tanken... måste kolla på bilen sen hur det ser ut... (har samma däck som bilden  ovan)

Som sagt det är söndag... jag är trött och jag jobbar... så jag får be om ursäkt om jag har fel

Senast redigerat av AEN (18 april 2010)

Kesler
18 april 2010 · 3 650 Inlägg

VOLVOlution skrev:

Kesler skrev:
Vad är problemet? du köper däcket och kränger om båda hjulen

Mitt problem är att vissa däck har en ut och insida tydligen som måste sitta på en och samma sida och eftersom jag redan har ett vänsterdäck med rotation så vill jag inte köpa ytterligare ett vänsterdäck där det finns en in och utsida!!! Så min fråga va bara om det verkligen finns en in och utsida eller om folk har sagt till mig fel o att de bara är o kränga på däcket på vilken jädra fälg som helst, höger/vänster/bak/fram

VOLVOlution skrev:

AeroMalm skrev:
det är bara at köpa däcket. det är ju påkrängningen som avgör om det blir höger eller vänster däck. är där rotationsriktning på däcket och du vill ha det höger fram så ska pilen på däcket peka åt höger när det ligger på krängningsmaskinen...  men det fattar ju krängarnen om du säger att du ska ha det på höger sida... är däcket rotationsfritt så är det bar att kränga på hur som helst..

TACK!!! Va bara de jag ville veta! smile

Precis det jag skrev, kräng om båda hjulen så for du rätt..omg

isso \m/(><)\m/
18 april 2010 · 742 Inlägg

KHRacing skrev:

AEN skrev:
alltså... vet inte om jag missförstått hela frågan eller ej, men Däck tillverkas ju normalt sätt antingen höger eller vänster... (mönstret ser ju ibland olika ut på in och utsida av däcket)
Sen finns det självklart däck där möntret är lika över hela däcket och har en viss rotationsriktning bara.. då bör det ju inte spela någon roll...
Men återigen normalt sätt så har ju lite modernare däck mönster som är gjort för både rotationsriktning samt höger eller vänster sida

Kolla däcket nedan...
det där är ett däck för Vänter sida (se att mönstrer är olika på in och utsidan... sätter du det på höger sida så blir mönstret fel... vänder du på däcket och sätter det på höger sida så blir mönstret fel = rotationsriktningen

http://www.tiremedia.com/images/tire-bi … metric.jpg

har aldrig någonsin hört talas om Vänster eller Högerdäck, man bara vänder det ena däcken 180grader ju.

Nokian har eller hade en modell som var märkta med left och right. Alltså däcket har både rotationsriktning och insida/utsida så vänster och högerdäcket var inte likadana

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Niklas1987 NO
18 april 2010 · 2 182 Inlägg

Dessa tre olika däck design finns, ni ser skillnaden på dem.

Däck utan rotationsriktning eller in och utsida
Hankook K415
http://www.gummiverkstan.se/Hankook/Fullsize/K415.jpg

Däck med in och utsida
Nexxen KW15
http://www.gummiverkstan.se/KW15.jpg

Rotationsbestämt däck
Toyo Proxex
http://www.gummiverkstan.se/proxest1r.jpg

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang