att strypa en motor?

nortech
8 juni 2006 · 34 Inlägg

hur stryper man på ett enkelt sätt en trimmad motor?
att sänka effekten kan ju vara intressant vid en besiktning av en vråltrimmad kärra, så hur gör man?
ska man byta chipet till ett som är mappat för att strypa skiten eller måste man plocka bort alla fräna grej för att bulta på dom efter besiktningen?

alla tips är välkommna.

våga vägra framhjulsdrift
Xoff Volvo tönt... =)
9 juni 2006 · 2 344 Inlägg

det beror ju lite på vad du har jort, sitter det ingen turbo orginal måste du ju tex skruva bort den, allt dom inte ser brukar ju inte vara några problem sålänge inte avgasvärderna är totalt off...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jonTe
9 juni 2006 · 5 710 Inlägg

Beror som sagt på vad det är för bil och hur den är trimmad.....
På en bil (med framhjulsdrift) i min närhet plockar man enkelt ur 5:ans säkring och turbotrycket hoppar raskt ned från 1.7bar till "besiktningsvänliga" 0.6 , väldans smidigt wink

MVH Jonas
..............
nortech
9 juni 2006 · 34 Inlägg

mm, de e ju de som är kruxet... de sitter ingen turbo orginal utan de e på en -75as 240 med en preppad b-23 med turbo och eftermarknads sprut.
tanken var väl att ha ett system som håller tillbaka motorn och inte laddar 2.5bar utan kanske bar 0.5bar å som inte trycker i maximalt med brönsle å luft utan liksom stryper flödena, å sedan efter att den gått igenom helt enkelt byta till ett "köra jävligt hårt" system som krämar på de motorn håller för. (notera att de inte betyder att man pressar skiten så hårt att den rasar efter 700m)

våga vägra framhjulsdrift
Madhouse
9 juni 2006 · 1 079 Inlägg

Är den inte reggad med turbo så är det nog dömt att misslyckas, du kommer troligtvis få en kallelse till regbesiktning pga "ändrad motor"
Det enklaste kanske är att lyfta i en besiktningsmotor.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
MeloveGolf Vw trimmare
9 juni 2006 · 2 995 Inlägg

"... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång, den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare etc."

Med lite krux kan du få igenom den "Lagligt" dvs utan att plocka bort turbo/Motorn....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Maizer
9 juni 2006 ·

Jag tvivlar på att du laddar 2.5 bar.

Ibanezman Skåning
10 juni 2006 · 739 Inlägg

Slå en kork i avgasröret med ett litet hål i, då blir
den strypt big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Phaetoon
10 juni 2006 · 8 156 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Med lite krux kan du få igenom den "Lagligt" dvs utan att plocka bort turbo/Motorn....

Man måste väl ändå göra en reg. besiktning med den nya motorn?
På bilar äldre än 71 (har jag för mig) så kan man lagligt öka prestandan med 10% utan att behöva en reg. besiktning, men med en 75:a så måste man nog göra en sådan.
Men det kan nog vara värt att göra en reg. besiktning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MeloveGolf Vw trimmare
10 juni 2006 · 2 995 Inlägg

Phaetoon skrev:

MeloveGolf skrev:
Med lite krux kan du få igenom den "Lagligt" dvs utan att plocka bort turbo/Motorn....

Man måste väl ändå göra en reg. besiktning med den nya motorn?
På bilar äldre än 71 (har jag för mig) så kan man lagligt öka prestandan med 10% utan att behöva en reg. besiktning, men med en 75:a så måste man nog göra en sådan.
Men det kan nog vara värt att göra en reg. besiktning.

Ja han måste regga om den men han får stoppa i vilken motor som helst turbokonvertera osv bara det håller sig inom rimliga värden (15% lr nått komemr ej ihåg läs sharkys FAQ)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
jensonnn
12 juni 2006 · 180 Inlägg

gillade iden me korken i avgasaröret  haha   big_smile   ska jag nog göra när jag ska besikta min kärra big_smile

trosor är röda kalsonger är blå,eh va fan dom ska ju av endå!
FugitivE BMW Power
12 juni 2006 · 2 362 Inlägg

Som vissa kanske kör med fulleffekt på strippen men sedan vill ha mindre när man kör på gatorna.. detta gäller väl när det är ganska höga effekter, men då är det som sagt bara att mappa ner den.

BMW, bogsering med wire :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang