Snart fisketider (fiske upplevelser & tips/trix tråd)

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
21 juli 2011 · 887 Inlägg

Glimbrink skrev:

Jojje_ skrev:
Funkar det inte med strömming då?.. Ta med dig en hink med vatten och släng in dom där när du fångar dom så slipper dom dö på en minut som de annars brukar göra..

vad menar du nu? big_smile

Funkar det inte att mata firrarna med levande strömming? smile
Eller är dom för små?

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Glimbrink
21 juli 2011 · 723 Inlägg

Jojje_ skrev:

Glimbrink skrev:

Jojje_ skrev:
Funkar det inte med strömming då?.. Ta med dig en hink med vatten och släng in dom där när du fångar dom så slipper dom dö på en minut som de annars brukar göra..

vad menar du nu? big_smile

Funkar det inte att mata firrarna med levande strömming? smile
Eller är dom för små?

Har inte testat det, men det är ju lika när man ska få tag i dem..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
21 juli 2011 · 887 Inlägg

Lika o lika.. Hellre mata firrar med strömming/sill än karp ffs..

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Glimbrink
21 juli 2011 · 723 Inlägg

Jojje_ skrev:
Lika o lika.. Hellre mata firrar med strömming/sill än karp ffs..

spelar ju ingen roll när det inte påverkar någon annan?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
21 juli 2011 · 2 100 Inlägg

Fixade nya haspelspöt igår! Måste ut och fiska så fort vädret tillåter big_smile

Tja!
Volvo 855 T-5R "Helrenovering" (1995)
Volvo 855 GLT "Förfining" (1993)
Volvo S70R "1 av 2" (1998)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
21 juli 2011 · 5 042 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Fixade nya haspelspöt igår! Måste ut och fiska så fort vädret tillåter big_smile

Finns inget dåligt väder ! Bara dåliga kläder !
Lycka te ! smile

C H E V R O L E T <3
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
21 juli 2011 · 2 100 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Dennis_999 skrev:
Fixade nya haspelspöt igår! Måste ut och fiska så fort vädret tillåter big_smile

Finns inget dåligt väder ! Bara dåliga kläder !
Lycka te ! smile

Haha det är väl sant på sätt och vis! Men just nu duggar det och är lite småkyligt. När är det egentligen bästa fisketid?

Mormors gubbe har hängt med ett tag och säger morgonen och på kvällen. Stämmer detta? wink Sen fiskar jag alltid i strålande solsken. Det kanske inte är det smartaste? lol

Tja!
ZonaX Svetsare
21 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Dennis_999 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Dennis_999 skrev:
Fixade nya haspelspöt igår! Måste ut och fiska så fort vädret tillåter big_smile

Finns inget dåligt väder ! Bara dåliga kläder !
Lycka te ! smile

Haha det är väl sant på sätt och vis! Men just nu duggar det och är lite småkyligt. När är det egentligen bästa fisketid?

Mormors gubbe har hängt med ett tag och säger morgonen och på kvällen. Stämmer detta? wink Sen fiskar jag alltid i strålande solsken. Det kanske inte är det smartaste? lol

Har också tänkt på detta, jag och polaren kan stå och fiska en hel jävla dag utan napp, även på lite olika ställen. Kan det bero på att det är på dagen och solen skiner varmt?  hmm  Eller är vi bara så jävla dåliga på att fiska?  xD

Snackar hav nu.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
21 juli 2011 · 5 042 Inlägg

ZonaX skrev:

Dennis_999 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Finns inget dåligt väder ! Bara dåliga kläder !
Lycka te ! smile

Haha det är väl sant på sätt och vis! Men just nu duggar det och är lite småkyligt. När är det egentligen bästa fisketid?

Mormors gubbe har hängt med ett tag och säger morgonen och på kvällen. Stämmer detta? wink Sen fiskar jag alltid i strålande solsken. Det kanske inte är det smartaste? lol

Har också tänkt på detta, jag och polaren kan stå och fiska en hel jävla dag utan napp, även på lite olika ställen. Kan det bero på att det är på dagen och solen skiner varmt?  hmm  Eller är vi bara så jävla dåliga på att fiska?  xD

Snackar hav nu.

Enligt mina " erfarenheter " så fiskar jag aldrig när det är strålande sol & som mest vindstilla ( om inte fisken hugger mkt på torrfluga då )

Jag gillar när solen lyser & vattnet är " krusigt " pytte vågor.
Beror ju på va du skall fiska för nått.
Kväll/Natt e ju absolut bäst i havet för Öringar tycker jag !
Annars är det tidiga mornar som gäller för mig, ( 4-5 på morra till ca 10 -11 )

C H E V R O L E T <3
ZonaX Svetsare
22 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

ZonaX skrev:

Dennis_999 skrev:

Haha det är väl sant på sätt och vis! Men just nu duggar det och är lite småkyligt. När är det egentligen bästa fisketid?

Mormors gubbe har hängt med ett tag och säger morgonen och på kvällen. Stämmer detta? wink Sen fiskar jag alltid i strålande solsken. Det kanske inte är det smartaste? lol

Har också tänkt på detta, jag och polaren kan stå och fiska en hel jävla dag utan napp, även på lite olika ställen. Kan det bero på att det är på dagen och solen skiner varmt?  hmm  Eller är vi bara så jävla dåliga på att fiska?  xD

Snackar hav nu.

Enligt mina " erfarenheter " så fiskar jag aldrig när det är strålande sol & som mest vindstilla ( om inte fisken hugger mkt på torrfluga då )

Jag gillar när solen lyser & vattnet är " krusigt " pytte vågor.
Beror ju på va du skall fiska för nått.
Kväll/Natt e ju absolut bäst i havet för Öringar tycker jag !
Annars är det tidiga mornar som gäller för mig, ( 4-5 på morra till ca 10 -11 )

Alltså jag är inte så jättebra direkt på olika fisksorter  tongue  Så jag är iprincip nöjd om jag får något  tongue  Men gädda och aborre känner jag igen så "det är det vi fiskar efter"  wink  I havet.

Hur är dagar då det är mulet men kvavt i luften då?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 juli 2011 · 5 042 Inlägg

ZonaX skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

ZonaX skrev:
Har också tänkt på detta, jag och polaren kan stå och fiska en hel jävla dag utan napp, även på lite olika ställen. Kan det bero på att det är på dagen och solen skiner varmt?  hmm  Eller är vi bara så jävla dåliga på att fiska?  xD

Snackar hav nu.

Enligt mina " erfarenheter " så fiskar jag aldrig när det är strålande sol & som mest vindstilla ( om inte fisken hugger mkt på torrfluga då )

Jag gillar när solen lyser & vattnet är " krusigt " pytte vågor.
Beror ju på va du skall fiska för nått.
Kväll/Natt e ju absolut bäst i havet för Öringar tycker jag !
Annars är det tidiga mornar som gäller för mig, ( 4-5 på morra till ca 10 -11 )

Alltså jag är inte så jättebra direkt på olika fisksorter  tongue  Så jag är iprincip nöjd om jag får något  tongue  Men gädda och aborre känner jag igen så "det är det vi fiskar efter"  wink  I havet.

Hur är dagar då det är mulet men kvavt i luften då?

Lycka till o hitta gädda o aborre i havet haha wink
Insjö mannen insjö.
Så vida det inte är Havs/insjö som östersjön

Vet ej vart du bor m.m men här i Bästkusten har fisket varit lite dåligt på både insjö, havet, planterings sjöar

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (22 juli 2011)

C H E V R O L E T <3
ZonaX Svetsare
23 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

ZonaX skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Enligt mina " erfarenheter " så fiskar jag aldrig när det är strålande sol & som mest vindstilla ( om inte fisken hugger mkt på torrfluga då )

Jag gillar när solen lyser & vattnet är " krusigt " pytte vågor.
Beror ju på va du skall fiska för nått.
Kväll/Natt e ju absolut bäst i havet för Öringar tycker jag !
Annars är det tidiga mornar som gäller för mig, ( 4-5 på morra till ca 10 -11 )

Alltså jag är inte så jättebra direkt på olika fisksorter  tongue  Så jag är iprincip nöjd om jag får något  tongue  Men gädda och aborre känner jag igen så "det är det vi fiskar efter"  wink  I havet.

Hur är dagar då det är mulet men kvavt i luften då?

Lycka till o hitta gädda o aborre i havet haha wink
Insjö mannen insjö.
Så vida det inte är Havs/insjö som östersjön

Vet ej vart du bor m.m men här i Bästkusten har fisket varit lite dåligt på både insjö, havet, planterings sjöar

Bor i Karlskrona men fiskar lite varstans här i Blekinge så det är Östersjön  smile


Blev förövrigt Fireline Tracerbraid istället  tongue  Typ 150m 0.23mm/25,7kg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87989/87989-368d5e9d6683176ae534ee45a704883c.jpg

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
23 juli 2011 · 5 042 Inlägg

ZonaX skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

ZonaX skrev:

Alltså jag är inte så jättebra direkt på olika fisksorter  tongue  Så jag är iprincip nöjd om jag får något  tongue  Men gädda och aborre känner jag igen så "det är det vi fiskar efter"  wink  I havet.

Hur är dagar då det är mulet men kvavt i luften då?

Lycka till o hitta gädda o aborre i havet haha wink
Insjö mannen insjö.
Så vida det inte är Havs/insjö som östersjön

Vet ej vart du bor m.m men här i Bästkusten har fisket varit lite dåligt på både insjö, havet, planterings sjöar

Bor i Karlskrona men fiskar lite varstans här i Blekinge så det är Östersjön  smile


Blev förövrigt Fireline Tracerbraid istället  tongue  Typ 150m 0.23mm/25,7kg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 04883c.jpg

Gillart !
Kör samma lina fast 0,13 tror jag det var. 6 kg.
Mer sport o man kommer en braaaaa bit ut med dragen hehe

C H E V R O L E T <3
ZonaX Svetsare
23 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

ZonaX skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Lycka till o hitta gädda o aborre i havet haha wink
Insjö mannen insjö.
Så vida det inte är Havs/insjö som östersjön

Vet ej vart du bor m.m men här i Bästkusten har fisket varit lite dåligt på både insjö, havet, planterings sjöar

Bor i Karlskrona men fiskar lite varstans här i Blekinge så det är Östersjön  smile


Blev förövrigt Fireline Tracerbraid istället  tongue  Typ 150m 0.23mm/25,7kg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 04883c.jpg

Gillart !
Kör samma lina fast 0,13 tror jag det var. 6 kg.
Mer sport o man kommer en braaaaa bit ut med dragen hehe

Kommer sinnessjukt långt ut med den linan, speciellt med en Mörrumspinnare på 28gr som drag. Har ju inte mätt direkt men skulle gissa på att den landar runt 75m ut om man tar i som fan  tongue  Vilket för mig är asalångt  tongue
Spöet är 11'.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
te_wik Forummoderator
8 augusti 2011 · 12 813 Inlägg

Blev en regnbåge på ca 7 hekto i söndags, rätt trevligt! God var den också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-c5a9f2272b597c8eb67600c78b932506.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-83f381c2b6f940cbfde1edddf43130b4.jpg


Tog på en nattsländefluga. (flugkast)



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Freddeponken
10 augusti 2011 · 663 Inlägg

vad har ni för prylar då boys? detta är min utrustning...dock är visionflugspöt sålt men tillkommit ett bft walker dropshot 7fot med en shimano technium 1000 rulle och ett bft stiff jerk med en ambassadeur revo toro=) börjar bli nöjd med utrustningen men finns väl alltid plats för några flugspön och sen kanske några 10fotare med baitrunnerrullar på för att meta ål med mera=) http://i98.photobucket.com/albums/l255/Freddeponken/fiske8.jpg

Martin 9-3 Fisketokig
10 augusti 2011 · 2 997 Inlägg

Ingen idé att börja räkna spön. Man hittar alltid några spön varje år som känns bättre än de gamla och då blir det självklart nya rullar också. Har man haft intresset sedan liten så blir det fort en samling.

Hittills i år har det inte blivit ett enda spö. Funderar dock på en ny uppsättning trollingspön och rullar om man hittar bra priser i höst.

Bonusbild från sist: Blev några smågös/gäddor på sista turen. Inga PB precis smile
Båten är för övrigt till salu vid vettigt bud. 6.3 meter mittpulpet/walkaround -2009 med stora fiskeytor. med 50 hk honda 4-takt (trollingkörd) med riktig Fogelsta 80Km/h-trailer. Djupriggar, trollingmast+pulkor. Elektronik kan medfölja.

http://4.bp.blogspot.com/-50Kf4Qmh2L8/Tj561SEKJ4I/AAAAAAAAAsE/_vaqL1-6gjE/s1600/b%25C3%25A5tenaug.jpg

Senast redigerat av Martin 9-3 (10 augusti 2011)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
TS_quattro fyrkrafsare
12 augusti 2011 · 1 443 Inlägg

Har inte så mycket utrustning, men here goes:
Ett flugspö och rulle av billigare modell för fjällfiske, kan enbart hantera torrflugor så mitt flugfiskande är ganska begränsat.
Ett Shimano Beast Master 9' 20-50g med en ABU Ambassadeur 6500 CS ProRocket.
Ett Shimano Force Master 9' 15-40g med en ABU Cardinal som jag glömt numret på.
Ett Daiwa Jupiter 401 4' för ismete i kombination med ovanstående Ambassadeur.
Ett miniteleskop med en lättvikts Cardinal för abborre/fjällfiske.
Samt ett Normark Expedition metspö 4,50m i 9 sektioner även det för fjällfiske i första hand.

För närvarande känns det inte som om jag saknar något specifikt, möjligtvis att skicka Ambassadeuren till UT-Reel för ombyggnad inriktad mot flätlina, dvs snabbare lager, lättare spole, snap-off kastvikter, keramisk knivbult och andra drev...

Senast redigerat av TS_quattro (12 augusti 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Freddeponken
12 augusti 2011 · 663 Inlägg

Verkar vara populärt att trimma ambassadeurer men hur mycket gör det egentligen, någon som trimmat typ en rocket och kan förklara skillnaden?

TS_quattro fyrkrafsare
13 augusti 2011 · 1 443 Inlägg

Skillnaden märks som mest när man kör flätlina som till skillnad mot en nylon/monolina är helt stum, när man kastar med nylonlina blir "startrycket" i spolen förhållandevis mjukt eftersom nylonen är elastisk, dessutom är den grövre (för att inte säga mycket grövre) än en flätlina med samma brottstyrka. Med original lager, spole, drev och kastvikter så är ambassadeuren relativt seg i starten varpå en tunn flätlina lätt "gräver" sig ned i linlagren under vid utkast varpå du om du har otur får ett fint tvärstopp och ser din dyra nya wobbler flyga mot horisonten med en liten sorglig stump lina hängandes i tafsen. Det "trimsatserna" gör i första hand är att göra rullen snabbare i starten för att bättre svara upp mot flätlinans stumhet. Sedan gör de ju även att man kastar längre, dock tenderar trimmade rullar att kräva en del mer tillsyn och service än rullar med originaldelarna kvar. Många som fiskar jerkbait byter även ut backspärren i dem mot en med starkare/dubbla hakar för att rullen inte ska bryta ihop av alla ryck och mothugg med stum flätlina.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang