Snart fisketider (fiske upplevelser & tips/trix tråd)

te_wik Forummoderator
23 april 2010 · 12 813 Inlägg

skydark skrev:
Om man som jag då bara kastar lite med en nyskalad räka. Vad ska jag ha för spö. Ett bra spö men gärna under 5´000 kr. Eller ska man satsa mera på en bra rulle?

Spöet tycker jag är minst lika viktigt som rullen. De e ungefär samma sak som med bilar.. Varför ha en bra turbo (rullen) ifall man inte har en motor (spöet) som klarar det, och tvärtom.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FreddeK
23 april 2010 ·

skydark skrev:
Om man som jag då bara kastar lite med en nyskalad räka. Vad ska jag ha för spö. Ett bra spö men gärna under 5´000 kr. Eller ska man satsa mera på en bra rulle?

hehe du får mycket bra för under 5000kr=) men ska du kasta kastflöte och räka, lite bottenmete så är ett spö runt 8-9fot med en kastvikt runt 40gram lagom... finns ju bra spön för bra pengar. Skulle nog ha lagt mig på en tusenlapp för spöet och runt 1000-1500kr för en rulle. men köper du ett välkänt märke så brukar det oftast vara bra grejer. Men rullen kan jag bara säga att shimano är det bästa på marknaden. Visst kan det låta dyrt med en utrustning för 2500k-3000kr men då har du prylar i många år framöver om du är försiktig och tar hand om det.  mVh Fredde

FreddeK
23 april 2010 ·

te_wik skrev:
Förresten, är det någon som använder "quick fire" eller vad det nu heter? Jag har aldrig kommit överense med den funktionen.


Mvh Tommy

Nej usch bara ivägen...linan trasslar bara runt "pinnen" ju...går ju så lätt ändå att kasta. säkert någon som gillar det menjag tycker det är onödigt och ivägen.

te_wik Forummoderator
23 april 2010 · 12 813 Inlägg

FreddeK skrev:

te_wik skrev:
Förresten, är det någon som använder "quick fire" eller vad det nu heter? Jag har aldrig kommit överense med den funktionen.


Mvh Tommy

Nej usch bara ivägen...linan trasslar bara runt "pinnen" ju...går ju så lätt ändå att kasta. säkert någon som gillar det menjag tycker det är onödigt och ivägen.

Skönt  att höra att det inte bara är jag som har problem det den, haha.

Nu en fråga till er alla: Vad är din drömfisk att fånga? I mitt fall har jag blivit väldigt sugen på att få en Blue Marlin, jävla tv-program, haha. Senast i onsdags såg jag på Extrem fiske på TV4 Sport smile

Men ska man vara lite mer realistisk så hade en abborre på över 5kg varit skitkul, haha smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
skydark
23 april 2010 · 375 Inlägg

FreddeK skrev:

skydark skrev:
Om man som jag då bara kastar lite med en nyskalad räka. Vad ska jag ha för spö. Ett bra spö men gärna under 5´000 kr. Eller ska man satsa mera på en bra rulle?

hehe du får mycket bra för under 5000kr=) men ska du kasta kastflöte och räka, lite bottenmete så är ett spö runt 8-9fot med en kastvikt runt 40gram lagom... finns ju bra spön för bra pengar. Skulle nog ha lagt mig på en tusenlapp för spöet och runt 1000-1500kr för en rulle. men köper du ett välkänt märke så brukar det oftast vara bra grejer. Men rullen kan jag bara säga att shimano är det bästa på marknaden. Visst kan det låta dyrt med en utrustning för 2500k-3000kr men då har du prylar i många år framöver om du är försiktig och tar hand om det.  mVh Fredde

Exakt!! Har jag spöt i 10 år så är det inte många korvören i månaden man lägger på en hobby. Man får ju se det så och inte bara på inköpspriset. Sedan kan man ju hårddra det hela... Jag slipper åka massa mil för att köpa fisk med    wink

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
skydark
23 april 2010 · 375 Inlägg

te_wik skrev:

FreddeK skrev:

te_wik skrev:
Förresten, är det någon som använder "quick fire" eller vad det nu heter? Jag har aldrig kommit överense med den funktionen.


Mvh Tommy

Nej usch bara ivägen...linan trasslar bara runt "pinnen" ju...går ju så lätt ändå att kasta. säkert någon som gillar det menjag tycker det är onödigt och ivägen.

Skönt  att höra att det inte bara är jag som har problem det den, haha.

Nu en fråga till er alla: Vad är din drömfisk att fånga? I mitt fall har jag blivit väldigt sugen på att få en Blue Marlin, jävla tv-program, haha. Senast i onsdags såg jag på Extrem fiske på TV4 Sport smile

Men ska man vara lite mer realistisk så hade en abborre på över 5kg varit skitkul, haha smile




Mvh Tommy

Jag har aldrig havsfiskat, så någon fin havsfisk skulle vara väldigt roligt.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
skydark
23 april 2010 · 375 Inlägg

te_wik skrev:

skydark skrev:
Om man som jag då bara kastar lite med en nyskalad räka. Vad ska jag ha för spö. Ett bra spö men gärna under 5´000 kr. Eller ska man satsa mera på en bra rulle?

Spöet tycker jag är minst lika viktigt som rullen. De e ungefär samma sak som med bilar.. Varför ha en bra turbo (rullen) ifall man inte har en motor (spöet) som klarar det, och tvärtom.



Mvh Tommy

Det ligger en poäng där såklart.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Mr_Woods Musiker
23 april 2010 · 472 Inlägg

Trevlig tråd! smile
Kort fråga: Är det här en sådan tråd som det är helt OK att skryta lite i när man fått båten i sjön? wink

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
FreddeK
23 april 2010 ·

skydark skrev:

te_wik skrev:

skydark skrev:
Om man som jag då bara kastar lite med en nyskalad räka. Vad ska jag ha för spö. Ett bra spö men gärna under 5´000 kr. Eller ska man satsa mera på en bra rulle?

Spöet tycker jag är minst lika viktigt som rullen. De e ungefär samma sak som med bilar.. Varför ha en bra turbo (rullen) ifall man inte har en motor (spöet) som klarar det, och tvärtom.



Mvh Tommy

Det ligger en poäng där såklart.

Vad är då ett bra spö kan man fråga sig? alla tycker olika och hur dem kastar och fiskar man hittar sin egen favorit. men det jag tycker är otroligt är att du får ett grymt haspelspö för 1500kr men i flugfisket värld får du ett nybörjarspö för dem pengarna. Bara gå ner till närmaste butik och klämma lite.

FreddeK
23 april 2010 ·

Ras_J skrev:
Trevlig tråd! smile
Kort fråga: Är det här en sådan tråd som det är helt OK att skryta lite i när man fått båten i sjön? wink

i fisket värld skryter man inte ju! allt är ju sant=) så ut med feta bilder på feta fångster.

te_wik Forummoderator
23 april 2010 · 12 813 Inlägg

Ras_J skrev:
Trevlig tråd! smile
Kort fråga: Är det här en sådan tråd som det är helt OK att skryta lite i när man fått båten i sjön? wink

Så som jag förstår det så är det en tråd placerad i offtopic som ska handla om fiske. Så använder du båten när du fiskar så why not tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
skydark
23 april 2010 · 375 Inlägg

Ras_J skrev:
Trevlig tråd! smile
Kort fråga: Är det här en sådan tråd som det är helt OK att skryta lite i när man fått båten i sjön? wink

Det tycker jag i alla fall   smile

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
skydark
24 april 2010 · 375 Inlägg

FreddeK skrev:

skydark skrev:

te_wik skrev:

Spöet tycker jag är minst lika viktigt som rullen. De e ungefär samma sak som med bilar.. Varför ha en bra turbo (rullen) ifall man inte har en motor (spöet) som klarar det, och tvärtom.



Mvh Tommy

Det ligger en poäng där såklart.

Vad är då ett bra spö kan man fråga sig? alla tycker olika och hur dem kastar och fiskar man hittar sin egen favorit. men det jag tycker är otroligt är att du får ett grymt haspelspö för 1500kr men i flugfisket värld får du ett nybörjarspö för dem pengarna. Bara gå ner till närmaste butik och klämma lite.

Jooo jag har klämmt minsann. Det får inte vara för tungt och bökigt bara.

ot
Hade några österrikare här förra sommaren som hyrde stugan en helg. Dom hade en hel jäkla skåpbil full med utrustning. Bilen låste dom men sov med dtugans dörr öppen på natten. I runda slängar var det säkert utrustning för 100-150´000kr.  Lite kul att se alla deras spön och så.  Men detta par åkte runt hela världen och fiskade med. Trevliga killar.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Mr_Woods Musiker
24 april 2010 · 472 Inlägg

te_wik skrev:

Ras_J skrev:
Trevlig tråd! smile
Kort fråga: Är det här en sådan tråd som det är helt OK att skryta lite i när man fått båten i sjön? wink

Så som jag förstår det så är det en tråd placerad i offtopic som ska handla om fiske. Så använder du båten när du fiskar så why not tongue

Jo jag fiskar ju sällan från land men det kanske blir aktuellt att lära sig det lite bättre för jag är på väg att flytta till ett område med mycket insjöar! Far lärde mig att fiskat i västkustens saltvatten och jag har nästan bara fiskat där hittills... Kan ju vara kul att vidga sina vyer lite! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
FoXoN
24 april 2010 · 502 Inlägg

te_wik skrev:

FreddeK skrev:

te_wik skrev:
Förresten, är det någon som använder "quick fire" eller vad det nu heter? Jag har aldrig kommit överense med den funktionen.


Mvh Tommy

Nej usch bara ivägen...linan trasslar bara runt "pinnen" ju...går ju så lätt ändå att kasta. säkert någon som gillar det menjag tycker det är onödigt och ivägen.

Skönt  att höra att det inte bara är jag som har problem det den, haha.

Nu en fråga till er alla: Vad är din drömfisk att fånga? I mitt fall har jag blivit väldigt sugen på att få en Blue Marlin, jävla tv-program, haha. Senast i onsdags såg jag på Extrem fiske på TV4 Sport smile

Men ska man vara lite mer realistisk så hade en abborre på över 5kg varit skitkul, haha smile




Mvh Tommy

Skulle nog säga en nilen abborre på 45-50kg. Då skulle jag haft min drömfisk i allafall. Eller varför inte en svensk gädda strax över 20kg. wink

te_wik Forummoderator
24 april 2010 · 12 813 Inlägg

FoXoN skrev:
Skulle nog säga en nilen abborre på 45-50kg. Då skulle jag haft min drömfisk i allafall. Eller varför inte en svensk gädda strax över 20kg. wink

Hehe ok. Min största abborre hittills är 1.2kg, metade med mask från badbryggan i hembyn och när jag blev less så kastade jag ut långt in i vassen smile De gav resultat.

Hehe, då räcker en gädda på 10kg för mig wink Folk söderifrån som kommer hit upp och fiskar säger nästan alltid att en 5kg's gädda i Tornedalen kämpar nästan mer än en 10kg's söderut. Sen om det är sant vet jag inte.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FreddeK
24 april 2010 ·

te_wik skrev:

FoXoN skrev:
Skulle nog säga en nilen abborre på 45-50kg. Då skulle jag haft min drömfisk i allafall. Eller varför inte en svensk gädda strax över 20kg. wink

Hehe ok. Min största abborre hittills är 1.2kg, metade med mask från badbryggan i hembyn och när jag blev less så kastade jag ut långt in i vassen smile De gav resultat.

Hehe, då räcker en gädda på 10kg för mig wink Folk söderifrån som kommer hit upp och fiskar säger nästan alltid att en 5kg's gädda i Tornedalen kämpar nästan mer än en 10kg's söderut. Sen om det är sant vet jag inte.



Mvh Tommy

det där med att en gädda som är mindre kämpar bättre kan stämma, en mindre gädda kanske har bättre kodition och lever den då i strömande vatten får den mer muskler. Men att säga att endast tornedalsgäddan är starkare har jag ingen aning om=)

Hmm min drömfisk då...en insjööring på fem kilo då...finns ingen finare firre=)

te_wik Forummoderator
24 april 2010 · 12 813 Inlägg

Just ja, glömde nästan bort mina "slit och släng" grejjer. Ett gammalt spö (6ft) med en gammal kapslad rulle smile

Samt ett 7ft Shimano Spinner spö med en Shimano FX300 rulle.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/912438_1psk6g.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/912439_ozeakr.jpg


Shimano spöet är, även om den är gammal bland de bästa spöna jag någonsin haft. Rätt robust och stark utan att väga desto mer.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
slimetard roadrage
24 april 2010 · 188 Inlägg

hur har ni reagerat när ni fått en stor och fin firre på kroken, som man kämpar med i flertal min för att sedan tappa den när den är intill land?

kommer ihåg själv när jag fiskade lax och havsöring i ångermanälven när jag fick en 10+kg lax på kroken, höll på med fanskapet i över 40min och sedan när håvmanen gör sig redo att fånga in fanskapet så släpper den... trött som man var efter kampen så började man storböla och slängde iväg flugspöt var allmänt deppad i flera dar efter.
nu i efterhand så ser man tillbaka med ett leende, riktigt roligt att få delta i den kampen.

te_wik Forummoderator
24 april 2010 · 12 813 Inlägg

slimetard skrev:
hur har ni reagerat när ni fått en stor och fin firre på kroken, som man kämpar med i flertal min för att sedan tappa den när den är intill land?

kommer ihåg själv när jag fiskade lax och havsöring i ångermanälven när jag fick en 10+kg lax på kroken, höll på med fanskapet i över 40min och sedan när håvmanen gör sig redo att fånga in fanskapet så släpper den... trött som man var efter kampen så började man storböla och slängde iväg flugspöt var allmänt deppad i flera dar efter.
nu i efterhand så ser man tillbaka med ett leende, riktigt roligt att få delta i den kampen.

Alltid lika störande! mad Men tog håvmannen tag i linan så kan du skylla på honom/henne för risken är stor att linan slackar då och fisken släpper. Då kanske det känns lite bättre, haha wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang