S40 T4 - Ingen acceleration

Zoki
25 april 2010 · 47 Inlägg

Jag hade en S40 på jobbet i veckan "2.0T" och det vart liknande fel. Hissa upp bilen och såg att staget till turbon vart av. Själva pinnen som man kan skruva upp laddtrycket på. Tryckte ditt den på sin plats och satt på en saxpinne.

Väldigt ovanligt fel men värt att kolla.

Annars låter det som en Lmm eller Lambda sond

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper
Zoki
25 april 2010 · 47 Inlägg

Sorry, såg nu att du hade löst problemet.

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper
elin_
25 april 2010 · 71 Inlägg

En annan fråga, ju mer man skruvar armen, desto mer laddtryck får man right?
Jag kanske måste ha någon laddtryckmätare, men vad kan laddtrycket ligga på som max för att det inte ska skada någonting? (om de nu gör det)?

Annars, finns det någon tumregel för när man skruvar den, att det skall vara 2 varv eller nåt liknande?
Nedan finns en bild på hur min wastegate arm ser ut just nu.

http://www.volvogallery.org.uk/showphot … mp;cat=500

Den borde ser ut så här right?

http://www.volvogallery.org.uk/showphot … mp;cat=500

MVH

Senast redigerat av elin_ (25 april 2010)

Crille88
25 april 2010 · 1 353 Inlägg

finns aldrig några tumregler för  hur man skruvar, man ska inte pilla med laddtrycket på det sättet utan det ska göras via styrboxen/programvaran,
bilen ska ladda 0,9 bar.
det du ska göra för att kontrollera att den laddar som den ska är följande:

* fixa en laddtrycksmätare
* dra ut el-kontakten till magnetventilen
* ut o kör med bilen

den ska då ladda 0,5bar

laddare den för lite så:
*lossa först muttern på stången, haka sedan av den och skruva in (så att stången blir kortare) 1varv eller 2
*testa sen igen o igen tills den laddar 0,5

laddar den för mycket så får du skruva så stången blir längre.
den ska alltså ladda 0,5...

* sätt tillbaka el-kontakten i magnetventilen så e allt klart, ut o provköra och då ska bilen ladda 0,9bar.

!MEN!
det finns alltid ett men..  och det är att även när du kollat så den har grundladd på 0,5bar och sätter i kontaken så kanske den laddar 0,7-0,9 detta beror på att wg-klockan är slapp.. då kan man spänna den liiite till för att få upp de sista hektona, alt byta till en ny fräsch.

lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
elin_
25 april 2010 · 71 Inlägg

aah ok tack så mycket crille88.
Tror clipset hade ramlat av eller nåt. Ska ta bort värmeskölden idag när ja kommer hem och fixa det.
Nu har jag lärt mig ett och annat tack vare er. smile

Crille88
25 april 2010 · 1 353 Inlägg

ingen fara bara ut o skruva med bilen wink
ladda lugnt och försök inte höja laddet själv, den ska chippas isåfall, det är värt dom kronorna när man sen har några hål i kolvarna för att man "bara" skulle göra nåt wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
weian Concordia res parvae crescent
25 april 2010 · 924 Inlägg

bansajar din tråd lite.!

bil: V40 T4-03 15000 mil +

när ja pressar på lite vid gaspådrag så håller bilen inte ett jämt laddtryck när ja kommer
upp i varv å maxladd.

när ja komme rupp i varv å maxladd så både känner jag å ser på laddmätarn att
laddet "guppar" upp å ner (enligt mätarn).

tror inte de har varit så innan, å jag vet inte va de beror på.

Senast redigerat av weian (25 april 2010)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Crille88
25 april 2010 · 1 353 Inlägg

att laddet svajar på de viset kan bero på wg-klockan som e slapp, kan även finnas nåt läckage nånstans.
hur mycket svajar de?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
weian Concordia res parvae crescent
25 april 2010 · 924 Inlägg

Crille88 skrev:
att laddet svajar på de viset kan bero på wg-klockan som e slapp, kan även finnas nåt läckage nånstans.
hur mycket svajar de?

vet inte! har inte kollat de då ja inte ligger där uppe så jävla ofta.
om de e läckage, vad ska ja titta/lyssna efter å var ja titta å lyssna under huven nånstans?

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Crille88
25 april 2010 · 1 353 Inlägg

läckage kan man inte alltid se eller höra, särskillt inte på tomgång, slangar kan se hela ut men när man laddar på lite o har några hekto luft i systemet så börjar dom utvidgas o minsta lilla skråma blir plöstligt 4mm stort hål...
tyvärr inte mycket nån här på forumet kan göra utan det är upp till dig att testa, alt be nån kompis i närheten om du inte reder det själv..
spraya med startgas kan hjälpa i vissa fall,..
lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
elin_
25 april 2010 · 71 Inlägg

Va nere och kollade på wastegate armen, och så här ser den ut:
http://www.volvogallery.org.uk/showphot … mp;cat=500

Problemet är, när jag sätter dit skiten, så kommer den med största sannolikhet att åka av igen. (se bilden nedan)
http://www.volvogallery.org.uk/showphot … mp;cat=500

Finns det nåt man kan köpa för att se till så att den inte hoppar av? Det måste la ha sätt annorlunda ut från början? (som på bilden nedan)

http://www.volvogallery.org.uk/showphot … mp;cat=500

MVH

Senast redigerat av elin_ (25 april 2010)

FourRings Quattro User
25 april 2010 · 260 Inlägg

Låsningen som håller fast armen (ser ut som ett C, eller en sprint), saknas helt klart.
Köp en ny på volvo för någon krona.

Senast redigerat av FourRings (25 april 2010)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
elin_
25 april 2010 · 71 Inlägg

ok tack för svaren.
Nu har jag laddtryck hela tiden MEN på trean, fyran vid 2500-3000 varv så börjar de rycka. sedan går de lite bättre och börjar igen.

På 2an kan man dra på mer utan att det hackar.
Nu börjar jag bli lite orolig. Vad är nästa åtgärd.

Vet att vi har pratat om magnetventil, stift och lmm. Vilket är lättast att börja med att kolla?

Senast redigerat av elin_ (25 april 2010)

yoppe
25 april 2010 · 388 Inlägg

elin_ skrev:
ok tack för svaren.
Nu har jag laddtryck hela tiden MEN på trean, fyran vid 2500-3000 varv så börjar de rycka. sedan går de lite bättre och börjar igen.

På 2an kan man dra på mer utan att det hackar.
Nu börjar jag bli lite orolig. Vad är nästa åtgärd.

Vet att vi har pratat om magnetventil, stift och lmm. Vilket är lättast att börja med att kolla?

Börja med tändstift när magnetventilen ger upp brukar laddtrycket svaja och man känner att det kommer och går och man upplever det mer som om man gasar ojämnt än att den hackar.
Vid 2500-3000varv är laddtrycket högt på de högre växlarna och stiften får jobba lite hårdare med förbränningen,jag skulle bytt stift till att börja med och tror det är felet.
Kan även vara en tändspole (Finns 2 på din bil)men börja med nya stift.

Crille88
25 april 2010 · 1 353 Inlägg

elin_ skrev:
ok tack för svaren.
Nu har jag laddtryck hela tiden MEN på trean, fyran vid 2500-3000 varv så börjar de rycka. sedan går de lite bättre och börjar igen.

På 2an kan man dra på mer utan att det hackar.
Nu börjar jag bli lite orolig. Vad är nästa åtgärd.

Vet att vi har pratat om magnetventil, stift och lmm. Vilket är lättast att börja med att kolla?

dina tändstift...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
elin_
26 april 2010 · 71 Inlägg

Ok tack igen. Ska ta och byta stift och se hur det ser ut.
Försökt leta lite på nätet om tändstift samt vart dem sitter men hittar ingenting.
någon som kan förklara vart dem sitter samt hur många stift det finns i en s40 t4?
kan man se på nåt sätt om någon av dem är paj, eller får jag köpa en massa nya stift och testa mig fram?

Hur mycket kan stiften ligga, st. så jag inte blir lurad och köper för dyra?

Hittade dessa: http://www.autokatalogen.se/wls/view_pr … Id=n288693
Finns ju massa modeller, vad ska man egentligen satsa på, och vilka passar egentligen till min bil bäst?

Senast redigerat av elin_ (26 april 2010)

yoppe
26 april 2010 · 388 Inlägg

elin_ skrev:
Ok tack igen. Ska ta och byta stift och se hur det ser ut.
Försökt leta lite på nätet om tändstift samt vart dem sitter men hittar ingenting.
någon som kan förklara vart dem sitter samt hur många stift det finns i en s40 t4?
kan man se på nåt sätt om någon av dem är paj, eller får jag köpa en massa nya stift och testa mig fram?

Hur mycket kan stiften ligga, st. så jag inte blir lurad och köper för dyra?
Tacksam för svar smile

Köp volvo orginal stift (Det är bosch platina) sedan borde din motor se ut som på min gamla v40 finns bland mina gamla bilar där finns en bild på motorutrymmet bakom oljelocket sitter en avlång svart kåpa tvärs över motorn med torx skruv under denna finns tändspolar (1 per 2 cylindrar alltså totalt 2 st) och där har du även tändstiften 4st.
Och ja och nej ibland kan man se om stiften är kass men långt ifrån alltid.

Senast redigerat av yoppe (26 april 2010)

MST4
26 april 2010 · 224 Inlägg

elin_ skrev:
Gubbar, måste tacka alla er för alla svar.
Problemet löst, rullade förbi macken precis för att få lite ljus så jag kunde kolla på wastegate armen, just då rullar det upp 10 feting bilar.

Frågar en snubbe om lite hjälp, och han säger direkt att wastegate armen hänger löst, skruvar åt den och TAADAA så går bilen bra igen

Jepp det var det jag sa ju  smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
elin_
26 april 2010 · 71 Inlägg

mm du hade fan rätt mst4 big_smile bara jag som är lite smått efterbliven och inte hittade armen.
men jag lär mig och imon ska jag byta stift och uppdatera om hur bilen går.
Väldigt tacksam för all hjälp jag har fått, det har sparat mig många kronor.

elin_
27 april 2010 · 71 Inlägg

Ok, tusen tack till alla er som har hjälp mig att lösa problemet.
Summering:
Inget laddtryck då wastegate armen va av, satte på den men hade kvar ryckningarna.
Bytt tändstift till volvos originala för turbo bilar och taada så gick bilen som en galen häst igen (vet det är inte så mycket för er) smile

Total summa spenderad: 400kr. (tändstift 350:- med rabatt pågrund av volvo kort, 50kr verktyg)

Nu är jag happy.
Ha det fint allihop

PS: kommer säkert massa nya trådar med massa nya problem

Senast redigerat av elin_ (27 april 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang