Bygga baslåda till jbl gt3-12

Danne_86
24 april 2010 · 257 Inlägg

efter ha googlat runt o försökt få tag i en lådritning så testar ja här istället smile

har en jbl gt3-12 som jag tänkt montera i skuffen på en s40, spelar verkligen all sorts musik. har bara byggt slutna lådor tidigare, men ja funderar på vilket som blir bäst när det gäller denna bas?

Frissan
24 april 2010 · 4 693 Inlägg

Kan inte uttala mig om den basen passar bäst i slutet eller portat.
Men om du bygger en sluten så kör på 30-35 liter.

Booyakasha!
Drönirettab
24 april 2010 · 21 761 Inlägg

Har letat efter parametrar och hittat några, får hoppas att de stämmer. Sluten låda verkar passa bäst, men basreflex bör också fungera tycker jag. Har räknat på båda lådtyperna. smile

Sluten: 50 liter totalt, dämpull i lådan.

Basreflex: 75 liter totalt med 4" port och dämpmatta på lådans innerväggar, själva röret görs 6 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Frissan
24 april 2010 · 4 693 Inlägg

50 liter sluten? Det var inte lite det yikes

Säkert att du inte tog parametrar från en 15"? roll

Senast redigerat av Softis (24 april 2010)

Booyakasha!
Drönirettab
24 april 2010 · 21 761 Inlägg

Hehe, det var till 12".

Qts är 0,54 och Vas är omkring 100 liter, då blev det 50 liter. Fast det är ju bara att minska volymen ifall basen spelar för djupt eller låter lite bluddrig. smile

michieff ljudfantast
24 april 2010 · 1 372 Inlägg

varför rekommenderar du alltid dämpmatta på innerväggarna i basreflex/portat och dämpull i slutna? tongue

Drönirettab
24 april 2010 · 21 761 Inlägg

Bra fråga. smile

Det är väl egentligen mest för att litteraturen (dvs högtalarböcker och liknande) brukar "säga" så, finns både fördelar och nackdelar med sånt. I slutändan är det dock upp till byggaren att avgöra om man vill ha sånt, en smaksak alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (24 april 2010)

Rickard-v
24 april 2010 · 2 665 Inlägg

Dämpmatta är nog överkurs på bilbaslådor.  En del har det i hemmahögtalare.

Ull skall det vara i basreflex också.

För att dämpa högfrekventa ljud i lådan som kan smita ut ur porten. Och för att sänka lufthastigheten vilket får basen att tro att lådan är större än vad den är.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang