Hjälp med rc bil

bassebass
26 april 2010 · 13 Inlägg

hej jag tänkte köpa en radiostyrd bil som går på metanol blir det mycket strul med en sån

FordRSC Los geht's, Schumacher
26 april 2010 · 1 510 Inlägg

Hade en rc-metanol för ca 15 år sedan... I början var det jobbigt att få igång motorn och ofta gick snöret man skulle dra i för att få liv i den sönder. Men när allt fungerade så var det kul.
Rekomenderar 4 hjulsdrift, då det nästan var omöjligt att köra med endast bakhjul. Hade någon from av buggy, breda däck bak och smala fram, ingen höjdare.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
bassebass
26 april 2010 · 13 Inlägg

vad det mycket skruvning
eller

Znurf
26 april 2010 · 207 Inlägg

Det är en hel del skruvning, om man bryr sig i om den ska gå optimalt eller inte, om man struntar i det, som många gör, inkl mig, så är det bara att ställa in den en gång med nålar och shit, se till så den går bra, sen varierar det ju lite med vädret typ tongue Dragstarten brukar ofta gå sönder för man rycker för hårt, men det är nog olika från bil till bil, och hur våldsam man är ;D Jag har själv tre radiobilar, en el, en nitro och en bensin, ska bara ha kvar bensinarn, de andra två vet jag inte vad jag ska göra av :o Nitron har jag inte använt på två år tror jag tongue El är enklare men inte samma "fränhet" som förbränning, el är också snabbare/rappare, men när man fick en bensinare så blev det ju en helt annan historia, då är det bara häftigt ;P

bassebass
26 april 2010 · 13 Inlägg

är det nåt man ska behöva göra innan man börjar köra. men om man skulle välja mellan bensin metanol el vilken skulle det bli minst skruvning med

Senast redigerat av bassebass (26 april 2010)

FordRSC Los geht's, Schumacher
26 april 2010 · 1 510 Inlägg

Det var massor med skruvande, så hela biluslinen skulle byggas ihop! Tog flera dagar har jag för mig cool

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Tokken Team dBakuten
26 april 2010 · 3 453 Inlägg

Köp en 1:6 buggy istället med 26cc bensinmotor.. Strular praktiskt taget aldrig och går utmärkt att köra på aspens miljöbensin.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 april 2010 · 8 744 Inlägg

Eller eldrivet med borstlöst motorsystem, nära på underhållsfritt och med lite vassare grejer går det att åka ifrån det mesta som drivs med bränsle!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
FoXoN
26 april 2010 · 502 Inlägg

Dom problem jag haft med min metanol bil är inställningarna på förgasaren. Så det är lite jobbigt att pyssla med. Men när man får rätt inställningar så funkar bilen perfekt. Har en kyosho inferno 7.5 sports.

FreddeK
27 april 2010 ·

säger bara el, lipo och borstlöst!

Lurken_85
27 april 2010 · 832 Inlägg

Tycker om metanol och nu när jag har lärt mej hur man ska hantera motorn så är det inga större problem. Har man bara med sej lite extra snöre när man ska köra så är det ju fixat på 5 min om man rycker av det. tongue Sen ska man vara noga med byte av luftfilter och afterrun olja när man har kört.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
CJ
27 april 2010 · 55 Inlägg

Jag har en kyosho ready set metanol bil. 4 hjulsdriven. När man köper en ready set bil är det mesta färdigt. bara lite små pill innan man kan ut och köra. Jag fick med en spräng skiss på hela bilen med art nr på allt. Men finns ju många olika märken att välja på. samt el, metanol. men el motorerna är nog ganska så vassa idag. har en el båt av märket graupner med. och har haft många olika metanol flygplan med. och 1 el plan. Jag tycker att det är lite mer känsla med ljudet av metanol motorerna, särskilt om man flyger lite hårt så motorn får jobba lite.

Senast redigerat av CJ (27 april 2010)

Mvh Cj
tjompa
27 april 2010 · 340 Inlägg

bassebass skrev:
hej jag tänkte köpa en radiostyrd bil som går på metanol blir det mycket strul med en sån

Allt handlar om vad du är beredd att betala, jag föreslår ändå en elbil, vill du ha en 1/8 buggy så kan du köpa en Kyosho MP9E, då har du en rejsmaskin som går på el och har mer snyt än en 1/8 nitrobuggy.
El är framtiden och med dagens batterier så har du lätt rejstempo i 15 minuter på bana med el, och samtidigt som du kör laddar du den andra acken. Så jäkla enkelt, fattar inte varför man ska trilskas med nitro längre, många motiverar ljudet men för mig är det bara oväsen, en elbil kan du rasta på gården utan att nån bryr sig, jo dom bryr sig för dom tappar hakorna av att dom går så fruktansvärt fort.

Race on!

Lurken_85
27 april 2010 · 832 Inlägg

tjompa skrev:

bassebass skrev:
hej jag tänkte köpa en radiostyrd bil som går på metanol blir det mycket strul med en sån

Allt handlar om vad du är beredd att betala, jag föreslår ändå en elbil, vill du ha en 1/8 buggy så kan du köpa en Kyosho MP9E, då har du en rejsmaskin som går på el och har mer snyt än en 1/8 nitrobuggy.
El är framtiden och med dagens batterier så har du lätt rejstempo i 15 minuter på bana med el, och samtidigt som du kör laddar du den andra acken. Så jäkla enkelt, fattar inte varför man ska trilskas med nitro längre, många motiverar ljudet men för mig är det bara oväsen, en elbil kan du rasta på gården utan att nån bryr sig, jo dom bryr sig för dom tappar hakorna av att dom går så fruktansvärt fort.

Race on!

Min metanolbil låter nästan mindre än en vass borstlös motor. Det blir ett ganska skärande ljud av dom motorerna. Men som sagt det är ju mest en smaksak tror jag.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Vett74
27 april 2010 · 437 Inlägg

Har en borslös 1/10 buggy,skojigt som faen är det då,kör just nu med 7,4 lipo men har ett 11,1v på väg hem och då blir det bra fart i stackarn
Jag röstar då på en el buggy,enkelt och snabbt smile

BMW 525 (1993)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
tjompa
28 april 2010 · 340 Inlägg

Lurken_85 skrev:

tjompa skrev:

bassebass skrev:
hej jag tänkte köpa en radiostyrd bil som går på metanol blir det mycket strul med en sån

Allt handlar om vad du är beredd att betala, jag föreslår ändå en elbil, vill du ha en 1/8 buggy så kan du köpa en Kyosho MP9E, då har du en rejsmaskin som går på el och har mer snyt än en 1/8 nitrobuggy.
El är framtiden och med dagens batterier så har du lätt rejstempo i 15 minuter på bana med el, och samtidigt som du kör laddar du den andra acken. Så jäkla enkelt, fattar inte varför man ska trilskas med nitro längre, många motiverar ljudet men för mig är det bara oväsen, en elbil kan du rasta på gården utan att nån bryr sig, jo dom bryr sig för dom tappar hakorna av att dom går så fruktansvärt fort.

Race on!

Min metanolbil låter nästan mindre än en vass borstlös motor. Det blir ett ganska skärande ljud av dom motorerna. Men som sagt det är ju mest en smaksak tror jag.

En elbil låter inte mer, så det har du fått om bakfoten, dock så kan jag gå med på att man hör drivlinan på ett annat sätt när nitromotorn inte låter, och därigenom kan det lite högfrekventa ljudet uppstå, dock har du det på din bil med men att det inte hörs för du har en dånandes motor i bilen.

Lurken_85
28 april 2010 · 832 Inlägg

tjompa skrev:

Lurken_85 skrev:

tjompa skrev:

Allt handlar om vad du är beredd att betala, jag föreslår ändå en elbil, vill du ha en 1/8 buggy så kan du köpa en Kyosho MP9E, då har du en rejsmaskin som går på el och har mer snyt än en 1/8 nitrobuggy.
El är framtiden och med dagens batterier så har du lätt rejstempo i 15 minuter på bana med el, och samtidigt som du kör laddar du den andra acken. Så jäkla enkelt, fattar inte varför man ska trilskas med nitro längre, många motiverar ljudet men för mig är det bara oväsen, en elbil kan du rasta på gården utan att nån bryr sig, jo dom bryr sig för dom tappar hakorna av att dom går så fruktansvärt fort.

Race on!

Min metanolbil låter nästan mindre än en vass borstlös motor. Det blir ett ganska skärande ljud av dom motorerna. Men som sagt det är ju mest en smaksak tror jag.

En elbil låter inte mer, så det har du fått om bakfoten, dock så kan jag gå med på att man hör drivlinan på ett annat sätt när nitromotorn inte låter, och därigenom kan det lite högfrekventa ljudet uppstå, dock har du det på din bil med men att det inte hörs för du har en dånandes motor i bilen.

Om man jämför en vanlig borstad och bl så är det en ganska stor skillnad på ljudet tycker jag iaf. jag hör dreven i växellådan på min oxå om jag kör med förlängningen på dämparen och står på neutralen och gasar. Men men nog om det. Jag hade lika gärna haft en elbil om jag haft mer pengar och hade råd att köpa ett bra bl-system och lipo.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Crille77
28 april 2010 · 251 Inlägg

Jag har också en metanolare. Den har legat i förrådet nu i 4 år tror jag det är.
Behöver bara kolla på skiten så går den sönder.

Om jag inte körde sönder pga skit bakom spakarna så var det nåt annat som pajade.
10% körning, 30% rengörning och 60% mecka :-p
Men så sjukt skoj när den funkar!

Skulle ta ut bilen förra sommaren för att impa på småttingarna på gatan.
Kom fram en lirare i 6års åldern och sa att jag aldrig skulle gå igång SKITEN!
Ska f-n visatänkte jag. Fixade iordning allt och det var så SJUKT nära att jag fick igång den när snörhelvetet gick av.
JAG VISSTE ATT DU INTE SKULLE FÅ IGÅNG DEN, vräkte ung"#¤!##¤%% ur sig!
Sen dess har jag inte rört den.
Har kört typ 4 tankar med den, och den sur ut att ha gått igenom flera världskrig :-p
Lite överdrivet kanske då jag fått köpa nya prylar efter varje repa.

Men som sagt, sjukt ballt när det funkar. Det är en dyr hobby. Däckena är rena rånen att köpa. Soppan är inte heller så billig. Drivaxlar, stag osv kostar mer än vad man tror, iaf om det är en kyosho.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
Noxxer
28 april 2010 · 1 482 Inlägg

Snöre? Elstart för fasen big_smile

Hade en MTA-4 ett tag. Den funkade klockrent...typ. big_smile

Meckade endel med den.. bytte bla:
Motor byttes.
bärarmar massa gånger
Stötdämpare massa gånger
stötfångare massa gånger
Växellådsras 3 gånger.
Hjullager byttes 2-3 gånger.
Drivaxlar ett antal gånger
Bottenplattan sprack 1 gång
Fälgar o däck

Sen min jävla Kyosho Fazer... fy satan.. flera servon o skit har gått på den pga "lite" mycke pulver... Vi stoppa på en .21 motor ist för .15 motorn.. resultatet vart roligt och en jävla massa krasher big_smile

http://www.youtube.com/user/N0xxer#p/u/3/e6p_IVqjbYU

Senast redigerat av Noxxer (28 april 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
28 april 2010 · 3 929 Inlägg

Kör själv just nu en Traxxas Summit med 2stycken 5000mAh 2s 40C ackar och Tekin RX8 2250kv system och Proline MOAB däck!
GÅR UTAV FAAAAAAAN! Må jag säga! big_smile Funderar på att testa den på 6s sen men kanske lite väl overkill för mina diffar ... big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang