Volvo 940 turbo vs. BMW e36 om man vill åka på tvären ibland?

viktoreng
28 april 2010 · 12 Inlägg

Tja ska köpa bil och undrar vilken som är den mest lämpliga bilen mellan 940 turbo och BMW e36(om BMW, i så fall vilket motoralternativ?) om man vill åka på tvären ibland?

Bomba på med kommentarer angående alla olika aspekter angående vilken som går bäst, håller bäst, dyrast i drift, dyrast att reparera, dyrast att trimma m.m.!

Tack på förhand.

Senast redigerat av viktoreng (28 april 2010)

mange_240
28 april 2010 · 1 562 Inlägg

volvon billigast, bmwn säkert mer å köra med men högre utgifter.

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 april 2010 · 10 427 Inlägg

Du lär ju tuna in väghållningen lite på 940 mer än vad man behöver på en E36:a.
Försvinner lätt massa pengar på den biten om man är kräsen och då bör en
E36:a vara det bättre valet.

beemern .......
28 april 2010 · 2 655 Inlägg

skulle självklart ta bmw med 6a, drar avsevärt mycke mindre bränsle än volvon men går lika bra (om bägge är orginal)


och allt jävla bullshit om att volvon är billigare kan ni ju sluta med på en gång. 240n jag byggde på den sålde jag pga att försäkringen var på 6400kr!!!!! hade en 325 e30, ett år nyare som kostade ca hälften i försäkring och då var de på mej, halvförsäkring bägge 2!!!!

även audi 80 gte,n på min sida (lika som golf 2 gti) var billigare, den kostade 2800kr i halv per år.
samma sak med 1602an, den kostar lite under 2800kr

Senast redigerat av beemern (28 april 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 april 2010 · 10 427 Inlägg

viktoreng, Vad har du för maxbudget för själva inköpet?

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
mange_240
28 april 2010 · 1 562 Inlägg

jämför reservdelspriser

viktoreng
28 april 2010 · 12 Inlägg

Hur e det med trimning av bilarna?vilken är dyrast? jag har fått för mig att det kommer att kosta mig mycket mer om jag ska trimma upp BMW i och med att den inte har någon turbo.....:S

beemern .......
28 april 2010 · 2 655 Inlägg

jämför reservdelspriser???? har du ens haft någon bil????!!!!! jag har byggt och hållit på grymt mycke bmw och hjälpt många med volvo och kan säga att de skiljer faan inte många kronor på delarna beroende på vad man ska ha!!!!

åh va förbannat less jag blir på volvofolk!!!!!! går ju inte jämföra likheten mellan banan och kiwi!!!!!

bmw med 6a så blir flera delar till motorn pga de och liknande.



SUCK!

viktoreng
28 april 2010 · 12 Inlägg

Jag menade om jag t.ex har ett mål på att få ut 250 hk ur motorn. vilken blir då dyrast att trimma om man har det effektmålet? jag undrar om det kommer bli mycket dyrare att trimma upp BMW:n eftersom den inte har någon turbo. och är den ena bättre att åka på tvären än den andra? isåfall varför?

Senast redigerat av viktoreng (28 april 2010)

Slaylix tratt
28 april 2010 · 353 Inlägg

beemern skrev:
jämför reservdelspriser???? har du ens haft någon bil????!!!!! jag har byggt och hållit på grymt mycke bmw och hjälpt många med volvo och kan säga att de skiljer faan inte många kronor på delarna beroende på vad man ska ha!!!!

åh va förbannat less jag blir på volvofolk!!!!!! går ju inte jämföra likheten mellan banan och kiwi!!!!!

bmw med 6a så blir flera delar till motorn pga de och liknande.



SUCK!

angermanagement.nu

IceEyes Varningar: För många..
28 april 2010 · 2 552 Inlägg

Volvon är slitstark, tål rejält med stryk, reservdelarna är lättillgängliga och en 940 är också enkel att skruva med, men 940 Turbo känns mer som en kvick och praktisk familjebil än en "åka-på-tvären-bil" även om man givetvis kan sladda loss med en sådan också.

E36 har vassare väghållning, bättre styrning, chassi och känns i överlag som en bättre busbil. Därför hade jag personligen valt den framför 940. De motorstarkare versionerna 323, 325 eller 328 är väl att föredra.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Andreas_Performance
28 april 2010 · 418 Inlägg

Jag skulle satsa på bmw, men i ditt fall som vill ha 250+ hk så är det antagligen billigare att trimma en 940, chip osv, mm. så borde du hamna på 250.. Ska du satsa på bmw måste du åtminstone ha 325,328 för att vara lönt. Har för mig att de ligger på 192,193 hk? För att få upp de motorerna till 250 får du punga ut mer pengar skulle jag tro, men får i det fallet också en fräschare/roligare bil att äga smile

Skoda Octavia RS "Flickvännens Turbo Brukis" (2003)
Aga_Diff Bärs!
28 april 2010 · 3 456 Inlägg

Konjagare skrev:

beemern skrev:
jämför reservdelspriser???? har du ens haft någon bil????!!!!! jag har byggt och hållit på grymt mycke bmw och hjälpt många med volvo och kan säga att de skiljer faan inte många kronor på delarna beroende på vad man ska ha!!!!

åh va förbannat less jag blir på volvofolk!!!!!! går ju inte jämföra likheten mellan banan och kiwi!!!!!

bmw med 6a så blir flera delar till motorn pga de och liknande.



SUCK!

angermanagement.nu

Jaadu "Larse", det e inte lätt alla gånger... lol

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Rquired Allmänt envis
28 april 2010 · 12 512 Inlägg

Välj Bmw, när det gäller vägegenskaper och körglädje är den inte ens jämförbar med Volvo där "roligt bakom ratten" förmodligen inte fick någon uppmärksamhet alls under utvecklingen.

När det sedan gäller underhållskostnader är 940 svårslagna, men E36 är definitivt inte långt efter. Och om man räknar på de totala ägandekostnaderna, där tex. bensin ingår, kommer Bmw igen starkt. I praktiken drar nog en 328i mindre än Volvo med minsta motorn. Och en Bmw med M5x-sexan håller minst lika bra som Volvon.

Så lite förenklat, Bmw är väldigt mycket mer och väldigt mycket roligare bil utan att kosta märkbart mer att äga. Klart du skall köpa en sådan, och när/om du gör det är www.autopower.se ingen dum sida att titta igenom!

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktoreng
28 april 2010 · 12 Inlägg

tackar tackar för svaren

svar på Steifan.

jag har tänkt mig runt 20 000 kr för inköp av själva bilen kan sträcka mig lite om det är något riktigt fint exemplar

Iam2fast4U
28 april 2010 · 1 534 Inlägg

jag hade med valt bmw, så mycket mera bil än vad 940 är
och nej en sådan skillnad på reservdelar är det inte

BMW E34 "538" (1990)
Bi0HaZZarD Speed FMK
28 april 2010 · 849 Inlägg

Jag tror bmwn är roligare att köra på bredden med iaf. Ska man köra brett så föredrar iaf jag sughästar före turbohästar. Volvon är nog lättare att trimma och och väljer du LTT är den nog billigare i försäkring än bmwn.

Mvh Ludde

Andreas 940 -utan 940
28 april 2010 · 1 728 Inlägg

Köp en 325:a, de är sjukt snabba!

Mobeerg carzy
28 april 2010 · 461 Inlägg

328 går myyycket bra på tvären som den är ,original.

940n går väl också o köra på tvären, men det är ju helt annorlunda med tanke på de olika bakaxlarna osv.

fast för  20 k lär man väl kanske inte få nån fin 328 direkt dock.

Släng på ett 325 insug på 328an så får du några extra häst, men de goa bottenvridet försvinner tyvärr..

Jag röstar för Bmw!
Har haft en 940,fast den va utan turbo ;>

Team BSG
Vilden
28 april 2010 · 223 Inlägg

Bmw, utan tvekan ! lovar att där är tillräckligt med mumma i en 325a för att åka på tväre ibland. En farmor anka bil är inget att ha även om där är turbo på den, kommer bara att ruinera ditt kontokort ! Kanske bara jag som tycker att man aldrig gemför en volvo och en bmw ? big_smile

Vad det gäller att "trimma" bilen som du snackar om så kan jag säga att att det billigaste alternativet är nog att lätta den i baken. Det är så mycket som spelar in och orkar inte skriva det nu !

Senast redigerat av Thakashi (28 april 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang