"Svampig" broms, volvo 940 turbo.

macke_J
29 april 2010 · 21 Inlägg

Hej! Jag har lite problem med min 940, bromspedalen är väldigt mjuk och går, utan överdriven kraft, lätt att trycka i golvet.
Pedalen blir hårdare ju längre ner man trycker, men är väldigt mjuk i början.

Jag har luftat hela systemet, både vid oken och vid huvudcylindern flera gånger, men det finns ingen luft kvar. Nu har jag bytt huvudcylindern med, då jag trodde att det kunde vara fel på den, men problemet är kvar...

Alla oken är uppsmorda och går lätt, fram är oken nyrenoverade med nya packningar, har kollat på alla slangar om dom är dåliga, men kan inte hitta något där heller.

Är det någon som kan ha nåt tips om vad som kan vara fel så skulle jag vara väldigt tacksam.smile

/Markus

Senast redigerat av macke_J (29 april 2010)

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
SpittaN Hobby-Skruvare
29 april 2010 · 203 Inlägg

Du bytte hela huvudbromscelindern med alla packningar osv, så inte någon packning har gett sig? Har du luftat ur bromsarna mycket efter det bytet? För annars kan det samlas luft uppe vid huvudbromscelindern som tar nästan en hel flaska bromsvätsaka att bli av med.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Kmarcus
29 april 2010 · 854 Inlägg

Har liknande problem, eller jag har inte försökt åtgärda det än men... Bytte olja, belägg, bromsslangar och nu är pedalen "glapp" eller bromsarna tar inte förrens halvvägs ner ungefär, där är det stumt och fint men alldeles för långt ner... Anade att det fanns någon luftning huvudcylindern. Så för mig borde det lösas med en luftning.

Har du kännt på bromsslangarna när du bromsar? De kanske är sopslut och flexar.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
macke_J
29 april 2010 · 21 Inlägg

jag köpte en huvudcylinder från skroten, och det blev ingen skilnad alls när jag satte dit den, så har svårt att tro att den skulle vara precis likadan som min gamla.
Ja jag har luftat massor...

Jo jag har kollat slangarna, men dom ser fina ut.

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
SpittaN Hobby-Skruvare
29 april 2010 · 203 Inlägg

o-ringarna i celindern brukar ge sig så risken finns att du fått med dig en med dåliga o-ringar från skroten med. Hade jag varit du hade jag kollat packningarna i den clindern du har lös och se hur de ser ut, om du inte redan slängt den celindern.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
macke_J
30 april 2010 · 21 Inlägg

okej, jo kan ju kanske vara så, ska ta o kolla det.
Jag läste i haynes handboken att det inte gick att renovera huvudcylindern på modellerna med ABS...
Det är alltså bara att köpa en helt ny isåfall? :S

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
SpittaN Hobby-Skruvare
30 april 2010 · 203 Inlägg

Nu satte du mig allt på pottkanten. Jag har aldrig skruvat med någon med abs. Men ser den så mycket annorlunda ut?  Men innan du kör o köper en ny testa att tvärnita ett par gånger och sedan lufta igen ifall det rör sig om en bubbla som fastnat uppe vid huvudbromscylindern.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Louksor
30 april 2010 · 1 915 Inlägg

Enligt Vadis så kan man renovera huvudcylindern upp till årsmodell -91 utan ABS, från -92 och de med ABS ska cylindern bytas ut, står det.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
_mattsson_
1 maj 2010 · 140 Inlägg

Det kanske är bromsservon som är kass...

macke_J
2 maj 2010 · 21 Inlägg

Nu har jag provat att tvärnita o greja, och luftat en massa igen, fick ut en del luft vid den inre nipplen på cylindern, men pedalen känns forfarande likadan.

Kan servon göra så att pedalen blir för mjuk? Borde det inte bara bli hårdare om den är kass? =/

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
WindebornMotorsport
2 maj 2010 · 200 Inlägg

jag hade samma problem med min men jag hade de problemet att glidpinnarna hade rostat fast så jag värmde loss dom och slipade till dom och smörjde upp dom och nu e bromsen hur bra som helst big_smile men kolla även slangarna ha nån till att trycka på bromsen där inne och när han/hon gör de så håll om bromsslangarna och kolla så att dom in utvidgar sig för gör dom de så byt dom.

Mvh:Ted

Antemekarfraze
12 juni 2010 · 14 Inlägg

*Bump*    Jag har samma problem på min 940..  Någon som har löst problemet?

Jag ska nog prova att byta huvudbromscylindern

EDIT: jag har ABS på min

Senast redigerat av Antemekarfraze (12 juni 2010)

Gasa tills det rasa
Antemekarfraze
28 augusti 2011 · 14 Inlägg

Antemekarfraze skrev:
*Bump*    Jag har samma problem på min 940..  Någon som har löst problemet?

Jag ska nog prova att byta huvudbromscylindern

EDIT: jag har ABS på min

*BUMP*

Jag har nu inte alls något svampig broms efter att jag byttt skivor runt om och smort upp kolvarna. Lite skumt men det har gått tills sej..

Gasa tills det rasa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang