Klipper, behöver jag bättre batteri?

ejwbegysv
10 juni 2006 · 38 Inlägg

Hej alla glada..

HAr ett ganska low budgetbygge i en Polo som jag har byggt ihop i en vecka nu..

Har problem när jag drar på ordentligt att steget börjar "clippa" och det låter illa, enligt den lokala affären så behöver jag ett nytt batteri (Optima Red för 1800kr), Orginal batteri som sitter i nu är endast 44ah.
Jag driver basen med ett 4kanals steg (dubbla talspolar som är bryggade).

Jag har mätt upp volt i bilen och det är på tomgång utan stereo 14v, med stereo spelandes bra högt (den klipper) så ligger den på ca 13.10v. När bilen är avstängd så är den nere på ca 11.20v.

Ni ser mitt system nedan, BEHÖVER JAG ETT NYTT BATTERI?

Ny JVC stereo, nytt Infinity REF7541A Fyrkanals klass-D-förstärkare på 4x111Wrms 4 ohm, MDS Audiophile 15tum Pro med dubbla talspolar, Huvudsäkring 120Amp fram, powerblock bak, 80amp glassäkring. Plus och Jord 35mm2 till powerblock, från powerblock till steg 22mm2 (1 meter), mellan powerblock och steg sitter en 0,5 farads kondning. Jordkabeln är ca 30 cm och sitter i bälteshållaren.

http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/159/stora/polobas_steg.JPG

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Ditt batteri är nog lite klent iof men jag undrar hur du har kopplat talspolarna på basen, har du seriekopplat dem? Ditt steg får inte belastas med lägre än 4 Ohm vid bryggning och basen har 2x2 Ohms talspolar. Om spolarna kopplas parallellt så blir impedansen alldeles för låg och då klipper steget.

Steget ska inte klippa vid en spänning på ca 13V, då skulle det ju inte gå att spela alls med motorn avslagen.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

hmm ja där sa du något.. Jag trodde dom låg på 4ohm?

jag har kopplat som på bilden....

http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/159/stora/koppling.JPG

Senast redigerat av ejwbegysv (11 juni 2006)

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Som det är kopplat nu så får de bryggade kanalerna 2 Ohm vardera och det är för låg impedans enligt manualen.

ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

Fasiken... jag som trodde att jag kunde dra ut max ur steget genom att koppla så här... Vad ska jag nu göra med den andra hälften av steget??

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, jag vet inte. Men man kan nog konstatera att steget är kanska litet jämfört med vad basen har för kapacitet.
Du kan ju iof seriekoppla talspolarna och koppla till två av utgångarna(bryggade) på steget, sedan använda de andra två utgångarna till framsystemet. Då blir inte steget överbelastat men du kan fortfarande inte driva basen fullt ut eftersom steget inte ger ut så väldigt hög effekt  vid 4 Ohm.

Jag skulle dock hellre rekommendera ett monosteg till basen och låta 4-kanalaren driva framsystemet.

Ditt batteri, vet du om det är gammalt och trött? Om det är så, då är det nog lika bra att byta ut det också. Nu är det inte så att du MÅSTE ha ett Optima, det går nog bra med ett "vanligt" också bara det är tillräckligt kraftigt. Det bör vara större än originalbatteriet.
Men om du köper ett Optima så är det inte ett dåligt köp, dessa batterier används flitigt inom bilstereobyggandet.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

Ja trist sa räven.. har ju haft steget i hela 4 dagar nu sad

Framsystemet klarar JVCn väldigt bra själv.. Ska testa att köra den i 4ohm på en havlan av steget och se hur mycket den pallar.. Annars kör jag vidare som det är kopplat nu tills den ryker upp.. Går att spela väldigt högt men inte max vad basen pallar innan den börjar klippa...

Satan..... skulle ju bli ett budget system detta...

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Jo, en sak. Du har väl inte skruvat upp gainen på max? Då kan det också låta illa när man kör hårt.

Det är lika bra att kolla igenom hur allt är kopplat och försöka ordna till det först innan du börjar fundera på ev nytt batteri och andra saker. Man vet aldrig, det kanske bara behövs justeras lite här och där och kopplas om lite grann.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

nej Gain är på 50% och bas boost på 0%,  frekvensen är på ca 200hz (lite svårt att veta då den ej är graderad).  Basen sitter i en öppenlåda på ca 50liter.

Ganska nice att ha en 15" i en polo och endast höja golvet 5cm.

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Basen bör helst delas under 100 Hz, annars blir det inte bra basljud.

Kan ju höra av mig senare idag när man har fått lite sömn. Kanske andra kan skriva lite också och komma med råd.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

Okey.. ska köra en Reference skiva på på 100hz då och ställa in efter den... Mitt framsystem är MDS audiophil 5.25tums + mt-6 så jag har inte mycket bas i mellanregistret...

ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

Har kopplat den rätt nu på 2 av fyra kanaler och det låter ganska ok ändå.. Den orkar dock som sagt inte driva basen.. Klipp blinakr i takt med musiken när man drar på smile

Tror ni ett Infinity Reference 611a monoblock orkar driva basen i 4ohm? Hittade ett biligt i tyskland..
611a
• 1 x 456WRMS channel at 4 ohms and ≤1% THD + N
• Signal-to-noise ratio: 70dBA (reference 1W into 4 ohms)
• 1 x 657W RMS channel at 2 ohms, 14.4V supply and ≤1% THD + N
• Dynamic power: 761Wat 2 ohms
• Effective damping factor: 6.336 at 4 ohms
• Frequency response: 17Hz – 302Hz (–3dB)
• Maximum input signal: 6V
• Maximum sensitivity: 75mV
• Output regulation: .179dB at 4 ohms
• Dimensions (L x W x H): 305x381x68mm (12"x 15"x 2-11/16")
• Fuse rating: 2 x 30A

Eller ska jag satsa på ett :
1211a
• 1 x 854WRMS channel at 4 ohms and ≤1% THD + N
• Signal-to-noise ratio: 72dBA (reference 1W into 4 ohms)
• 1 x 1300WRMS channel at 2 ohms, 14.4V supply and ≤1% THD + N
• Dynamic power: 1516Wat 2 ohms
• Effective damping factor: 6.357 at 4 ohms
• Frequency response: 17Hz – 302Hz (–3dB)
• Maximum input signal: 5.7V
• Maximum sensitivity: 75mV
• Output regulation: .132dB at 4 ohms
• Dimensions (L x W x H): 305x470x68mm (12"x 18-1/2"x 2-11/16")
• Fuse rating: 3 x 40A

Senast redigerat av ejwbegysv (11 juni 2006)

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Oavsett vilket steg du köper så får du byta ut batteriet om du vill ha ett större steg.

Blev det någon skillnad på ljudet, kan du spela lite högre än förut eller är det ungefär samma ljudnivå när steget klipper?

När det gäller spänningen som du mätt upp med motorn på tomgång så kan det dels bero på att batteriet är lite klent men också att generatorn inte orkar ladda fullt. En vanlig bilgenerator kan inte ge hela märkesströmmen och hålla 14-14,4V med motorn på tomgång, den behöver ca 2000 motorvarv eller mer för att kunna prestera så nära max som möjligt.

Har man tex en generator på 70A och motorn går på tomgång så kan den ge kanske 30-35A med full spänning(vet inte exakt, kan variera mellan generatorer), och en hel del av strömmen går redan åt till halvljus, tändning och insprutning(om motorn har det). Börjar man då poppa en massa så sjunker laddspänningen därför att generatorn inte kan ge ut mer ström.

Relaxia
11 juni 2006 · 11 Inlägg

Är inte helt haj på billjud, men det har inte nämnts något om kondensatorer. Men det kanske inte är något som finns behov av.

Audi 80 2.0 -92
ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

Vet inte vad generatorn ger men den är nog inte så kraftig...  Det lät ungefär som förut.. lite lägre kanske men klart bättre ljud iaf.

Relaxia :
Jag har en kondning..

Streckkoden
11 juni 2006 · 2 655 Inlägg

Hur so m helst, ska du försöka få någon stil på bygget och samtidigt kunna använda bilen så bör du byta batteri och helst skaffa en schysst laddare (typ C-Tek)..

44Ah räcker för att driva bilen och lite till men inte under längre perioder...
Får du i ett större batteri så löser du problemet ett tag iaf..

Men tänk på att ladda batteriet med jämna intervaller så du inte förstör det..

Sharky
11 juni 2006 · 10 287 Inlägg

Dum fråga, men kan det inte vara så att steget klipper för att spelar så högt att det ska kilppa, dvs han plockar ut maxeffekt....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ejwbegysv
11 juni 2006 · 38 Inlägg

Jo jag tror att det klipper på grund av att steget inte orkar mer.. trodde dock det skulle palla mer eftersom det är ett klass-d steg.

FL3JM Inga konstigheter
11 juni 2006 · 2 064 Inlägg

Steget är för kass troligen, det brukar inte klippa annars. Har man för dålig spänning och skit så blir det bara så att basen inte orkar spela högre, dvs du höjjer volymen men basen spelar lika högt ändå. Men i extremfall kanske steget börjar klippa, jag är inte säker.

Jag vet inte hur du mäter spänning, men en vanlig voltmätare hinner inte med å läsa av spänningsfallet då basen slår. Den kan ligga på 13v och sen vid varje basslag så går den ner till 9-10v. Du märker sånt mest på att lampor i bilen blinkar i takt med musiken, det SKA dom EGENTLIGEN inte göra. smile Det man får göra då är att skaffa en kondensator som kan kompensera för det plötsliga spänningsfallet. Fler batterier är bra också, köp hellre två nya halv-dana batterier än ett optimabatteri, så sätter du ena batteriet där bak vid steget (eller där det får plats typ), helst med en kondensator. Då ska du inte ha några problem längre med spänning.

Lycka till!

Drönirettab
11 juni 2006 · 21 761 Inlägg

ejwbegysv skrev:
Jo jag tror att det klipper på grund av att steget inte orkar mer.. trodde dock det skulle palla mer eftersom det är ett klass-d steg.

Tittar man hos Nårdik så står det att det är ett klass AB steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang