Klarar en S80 2.9 köra fler mil än såhär???

MasterCar
2 maj 2010 · 390 Inlägg

Tja!
Jag tänker köpa en bil, som jag max kan tänka mig lägga 50 000kr på. Häromdan hittade jag en Volvo S80 2.9(200hk) årsmodell:2000 som hade gått 25.000mil. kamrem är bytt vid 16 000 mil.

Min fråga till er är: Kommer denna bilen klara av att köra mer än vad den har gjort hittills??? Jag vet att det behövs kanske fler reparationer när en bil kört över 18 000 mil...men men.. Om ni tycker att det inte låter bra med tanke på milen...vad tror ni att en Volvo S80 MAX KLARAR av att köra tills den ger upp??? (som är en 2000 årsmodell)

master_lars
2 maj 2010 · 1 180 Inlägg

Om du vill kan jag tipsa sig om en Volvo S80 med ca 6000 mil på mätaren, en 00:a som är maxutrustad till tänderna. Skinn+alcantara, tlf, gps & tv, automat, sommar och vinterdäck. PM:a mig i så fall. Finns i stockholm. Ljusblå metallic

Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
schnauz
2 maj 2010 · 1 758 Inlägg

MasterCar skrev:
Tja!
Jag tänker köpa en bil, som jag max kan tänka mig lägga 50 000kr på. Häromdan hittade jag en Volvo S80 2.9(200hk) årsmodell:2000 som hade gått 25.000mil. kamrem är bytt vid 16 000 mil.

Min fråga till er är: Kommer denna bilen klara av att köra mer än vad den har gjort hittills??? Jag vet att det behövs kanske fler reparationer när en bil kört över 18 000 mil...men men.. Om ni tycker att det inte låter bra med tanke på milen...vad tror ni att en Volvo S80 MAX KLARAR av att köra tills den ger upp??? (som är en 2000 årsmodell)

What? En Volvo är ju knappt inkörd vid 25.000 mil!
Rätt servad så kan de gå hur långt som helst. Finns drösvis med gamla Volvotaxis som rullat över 100.000 mil.

twin_cam Smålänning
2 maj 2010 · 7 877 Inlägg

schnauz skrev:

MasterCar skrev:
Tja!
Jag tänker köpa en bil, som jag max kan tänka mig lägga 50 000kr på. Häromdan hittade jag en Volvo S80 2.9(200hk) årsmodell:2000 som hade gått 25.000mil. kamrem är bytt vid 16 000 mil.

Min fråga till er är: Kommer denna bilen klara av att köra mer än vad den har gjort hittills??? Jag vet att det behövs kanske fler reparationer när en bil kört över 18 000 mil...men men.. Om ni tycker att det inte låter bra med tanke på milen...vad tror ni att en Volvo S80 MAX KLARAR av att köra tills den ger upp??? (som är en 2000 årsmodell)

What? En Volvo är ju knappt inkörd vid 25.000 mil!
Rätt servad så kan de gå hur långt som helst. Finns drösvis med gamla Volvotaxis som rullat över 100.000 mil.

Just det. Gamla. Med rödmotor tolkar jag det som.
Dom nyare går inte lika långt, men med rätt skötsel och lite tur lär den gå lika mycket till innan motorn börjar få märkbart sämre prestanda:)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MasterCar
2 maj 2010 · 390 Inlägg

schnauz jag har alltid vetat att de brukar klara mycket mer och har själv sett taxi bilarnas mil..Men eftersom vissa personer jag känner inte trodde på mig så var jag tvungen att göra mig säker om det verkligen är så att en Volvo dör vid 25 000 mil...Men det verkar som att jag fortfarande har rätt om att volvo inte stannar vid 25 000mil.

Mangisen
2 maj 2010 · 1 035 Inlägg

MasterCar skrev:
schnauz jag har alltid vetat att de brukar klara mycket mer och har själv sett taxi bilarnas mil..Men eftersom vissa personer jag känner inte trodde på mig så var jag tvungen att göra mig säker om det verkligen är så att en Volvo dör vid 25 000 mil...Men det verkar som att jag fortfarande har rätt om att volvo inte stannar vid 25 000mil.

Jo det är bara Volvo som håller över 25000 mil! wink
Min passerade 25000 förra veckan, va tvungen att skruva tillbaka mätaren .. lol

Strongman
2 maj 2010 · 203 Inlägg

Nu kan jag inget om S80, vet inte ens vad det är för motor i en sådan.
Men de flesta kända märken såsom Volvo, BMW, Saab, Mercedes etc klarar långt över 40.000mil om service sköts.

Oftast brukar det slarvas med service på bilar som överstiger 20.000mil. Då brukar bilen ha några år på nacken och diverse extiöra slitage vilket dragit ner på värdet. Sen går det bara utför om fel person tar över bilen. En som bara kör mil efter mil med samma gamla sunkiga olja.

Med volvos rödblockare ligger farsan på 45.000mil med B230FB.
Med Saabs T5 ligger jag personligen på 31.000mil.

Kör på bara!

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
2 maj 2010 · 296 Inlägg

Tror inte att det är några problem att köpa en S80 med 25.000mil på mätarn.

Vet ju många v70 som har gått långt över 60.000mil , inte samma motor men kan inte tänka mig att kvaliteten på S80 är sämre. Var bara noga med att de har servat bilen ordentligt så ska det nog inte vara några problem. Var själv inne på att köpa en S80 etag som hade gått 34.000mil.

Det blir som det blir!
wistfors Performance meck
2 maj 2010 · 342 Inlägg

100.000 mil klarar den om du bara sköter servicarna
är rätt så säkra motorer det där!

det som man kankolla på OM det är en automat bil är oljan luktar den bränt så byt oljan i lådan!
volvo säger att man alldrig ska behöva byta den men byt den iaf!

Mvh viktor

Funkiee Saab älskare!
2 maj 2010 · 4 597 Inlägg

Volvo kan gå rätt långt, bara man servar dem, men de gamla rödblocken är ju bästa volvo motorn iaf. Men med mina saab t5 har jag kört 32k samt 42k mil, så det går smile

25k mil är inte så mycket endå, om den är bra servad dvs.. en motor som gått många kallstarter och korta sträckor mår ju inte speciellt bra.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
VW_67
3 maj 2010 · 446 Inlägg

dom milen ska absolut inte vara ett problem om bilen är skött innan.. kolla serviceboken, är alla servicar utförda?
jag skulle rekommendera dig att byta kamremmen om du köper den, för säkerhets skull. då har du en bra bil i 12000 mil till sen wink

provkör bilen och åk till en GDS-hall. lyft upp den och kolla rostangrepp, känn på bussningar, hjullager, damasker osv.. hittar du några fel så pruta!

många mil på mätaren avskräcker många, men en sån bil är i regel bättre skött än de som gått några hundra mil per år.. här uppe går bilar sällan mindre är 2500-3000 mil per år tongue

Senast redigerat av VW_67 (3 maj 2010)

mange_240
3 maj 2010 · 1 562 Inlägg

alla bilar som fått rätt skötsel går långt dock kan de ju sticka iväg med kostnader till slut.

viccoA
3 maj 2010 · 3 111 Inlägg

Jag tycker bilen verkar väldigt dyr om du ska betala 50.000 för den.
Finns många lågmilade S80 billigt, jag hade inte köpt en som gått 25k mil om jag kunde hitta en som gått 10k mil för samma pengar.

Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Senast redigerat av viccoA (3 maj 2010)

Rock-Star
3 maj 2010 · 2 982 Inlägg

MasterCar skrev:
Tja!
Jag tänker köpa en bil, som jag max kan tänka mig lägga 50 000kr på. Häromdan hittade jag en Volvo S80 2.9(200hk) årsmodell:2000 som hade gått 25.000mil. kamrem är bytt vid 16 000 mil.

Min fråga till er är: Kommer denna bilen klara av att köra mer än vad den har gjort hittills??? Jag vet att det behövs kanske fler reparationer när en bil kört över 18 000 mil...men men.. Om ni tycker att det inte låter bra med tanke på milen...vad tror ni att en Volvo S80 MAX KLARAR av att köra tills den ger upp??? (som är en 2000 årsmodell)

byt kamrem direkt efter köpet. kolla växellådan. volvos 5-växlade automat är inte ngt bra att ha. är det manuell så är det bara att inhandla.
kolla även om den krockat/lagats tidigare och VEM som lagat bilen.
annars no problems!

by the way: 50000:- är FÖÖÖR MYCKET.
sålde morsans gamla s80-99a 170hk sugis 2,4 på 18000 mil för 47000:- för 2 år sedan!
Men SPOILANS ny växelålda(automat) vid 10000mil. den kommer leva minst 50k mil om nuv ägare tar hand om den.

Senast redigerat av Residence (3 maj 2010)

Christian S
3 maj 2010 · 4 816 Inlägg

Residence skrev:
volvos 5-växlade automat är inte ngt bra att ha.

om den är automat så sitter det en 4 växlad låda ifrån GM wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
marcus1
3 maj 2010 ·

schnauz skrev:

MasterCar skrev:
Tja!
Jag tänker köpa en bil, som jag max kan tänka mig lägga 50 000kr på. Häromdan hittade jag en Volvo S80 2.9(200hk) årsmodell:2000 som hade gått 25.000mil. kamrem är bytt vid 16 000 mil.

Min fråga till er är: Kommer denna bilen klara av att köra mer än vad den har gjort hittills??? Jag vet att det behövs kanske fler reparationer när en bil kört över 18 000 mil...men men.. Om ni tycker att det inte låter bra med tanke på milen...vad tror ni att en Volvo S80 MAX KLARAR av att köra tills den ger upp??? (som är en 2000 årsmodell)

What? En Volvo är ju knappt inkörd vid 25.000 mil!
Rätt servad så kan de gå hur långt som helst. Finns drösvis med gamla Volvotaxis som rullat över 100.000 mil.

Beror ju på vad "ger up" betyder för dig. Dessa volvotaxis som kan "gå hur långt som helst" har ju bytt både motor och låda minst en gång plus sjukt mycket slitagedelar. Växellådan är väl instabil på dom har jag för mig, men man säger väl i regel att låda+motor går en 40.000mil innan byte. För 50.000 kan du nog hitta en s80 med lägre mil.

twin_cam Smålänning
3 maj 2010 · 7 877 Inlägg

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Finns ingen intervall angiven på Volvos automat, den ska gå på samma olja till den rasar eller oljan tar slut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TurbOla Reservdansk
3 maj 2010 · 6 271 Inlägg

twin_cam skrev:

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Finns ingen intervall angiven på Volvos automat, den ska gå på samma olja till den rasar eller oljan tar slut.

På taxibilarna finns oljebyte i automatlådan i service-paketet har jag hört iaf.

Jag tror inte S80ns automatlådor är sämre än någon annan Volvo-modell då de är väldigt snarlika om inte det är samma lådor i alla modeller.
Däremot är de tidiga T6-automatlådorna otacksamma mot vridet. Annars är det väl inte värre än någon annan automat.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
HenkeTIC
3 maj 2010 · 888 Inlägg

VW_67 skrev:
jag skulle rekommendera dig att byta kamremmen om du köper den, för säkerhets skull. då har du en bra bil i 12000 mil till sen wink

Eftersom det är en 00 så ska kamremmen inte bytas förrän 16000 mil eller 10år wink.

azid Det som inte dödar gör ont
3 maj 2010 · 2 668 Inlägg

Köp en annan. 2,9an drar lika mycke som t6an med går inte hälften så bra.

Skulle inte betala mer än 30k för en sån bil om jag nu måste köpa en

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang