Oljeläck Saab 9-5 2.0t

FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Tjena!

har under en veckas tid misstänkt att Saaben läcker olja. så jag lade ut en matta på garagegolvet för att kunna se om det kom någon olja när bilen stod där. bilen stod där i kanske 3-4 nätter och inte ett spår av någon olja (användes under dagarna). skönt tänkte jag då slipper jag bekymra mig om det, men sen var jag hos en polare igår och när jag hade åkt därifrån så upptäckte hans farsa en oljepöl på gatan utanför där jag parkerat och den var INTE där innan.

kan tillägga att jag kollat under tidigare och det var ganska blött men misstänkte att det var oljespill från när motorn byttes för några månader sedan. det rök och luktade bränt om bilen då också när man kört hårt så jag torkade rent under och då blev det bättre och rök väldigt sällan från motorrummet.

jag har också kollat på oljestickan och det försvinner INGEN olja ur motorn. min gissning är då att det kommer från lådan? växlarna går fortfarande i mjukt och fint, har hänt någon gång att jag inte fått i backen utan att pumpa på kopplingen en extra gång. det är också något konstigt ljud från lådan när kopplingen är uppsläppt i friläge (försvinner oftast när jag trycker ner kopplingen)

hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med vart jag ska börja leta hmm
hur kollar jag oljenivån i lådan? är livrädd för att köra med för lite olja i lådan, vill inte byta låda bara några månader efter ja fått motorn bytt.

tacksam för svar

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
6 maj 2010 · 641 Inlägg

Om det är en manuell låda sitter nivåpluggen snett bakom, lite ovanför vänster drivaxel, en 8mm insex plugg. Fyll på tills det rinner ut och nivån är rätt.

Vanligaste stället oljan läcker ut ifrån är packboxen till växelförarstaget. Kann även vara i delningen till växellådshuset eller i drivaxelpackboxar.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Om det är en manuell låda sitter nivåpluggen snett bakom, lite ovanför vänster drivaxel, en 8mm insex plugg. Fyll på tills det rinner ut och nivån är rätt.

Vanligaste stället oljan läcker ut ifrån är packboxen till växelförarstaget. Kann även vara i delningen till växellådshuset eller i drivaxelpackboxar.

okej, ska se om jag kommer åt att kolla det då smile antar att det ska rinna när jag plockar bort pluggen ifall det är rätt nivå? smile

dessa packboxar du pratar om, krävs det att man plockar ur lådan för att byta dem eller kan man göra det utifrån? hmm

tack för svaret!
MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

bad polaren kolla nu hur det såg ut där ja stått igår. var ju asfalt så pölen var kvar. var 3st(!) ca 10cm stora pölar. och ja stod parkerad där max en timme och bilen hade gått ordentligt varm innan hmm

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
6 maj 2010 · 641 Inlägg

Om det är rätt nivå så ska det vara i nivå med hålet, kan sticka in en skruvmejsel eller nått å kolla om den blir blöt utan å vinkla den neråt.

För å byta packboxen till växelförarstaget lossar du bara växellänkaget från ingående axel till lådan å du kommer åt den. Drivaxelpackboxar måste du lossa drivaxeln för att byta, lätt på vänster sida, lite mer jobb på höger (lossa och vik undan generator för att kunna lossa stödlagerfästet) men lådan behövs inte plockas ner.

Växellådorna brukar inte läcka så kraftigt att det blir större pölar under bilen så skulle tippa på motorolja om det kom från din bil. Kan vara nån o-ring eller packning som inte fåtts rätt på plats vid motorbytet. Men kryp in under bilen å kolla vart det hänger droppar ifrån så borde du snabbt kunna se om det är motorn eller lådan, om det är motorn så borde det lä gå på garantin för motorbytet om det var en ordentlig verkstad som gjorde det.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Om det är rätt nivå så ska det vara i nivå med hålet, kan sticka in en skruvmejsel eller nått å kolla om den blir blöt utan å vinkla den neråt.

För å byta packboxen till växelförarstaget lossar du bara växellänkaget från ingående axel till lådan å du kommer åt den. Drivaxelpackboxar måste du lossa drivaxeln för att byta, lätt på vänster sida, lite mer jobb på höger (lossa och vik undan generator för att kunna lossa stödlagerfästet) men lådan behövs inte plockas ner.

Växellådorna brukar inte läcka så kraftigt att det blir större pölar under bilen så skulle tippa på motorolja om det kom från din bil. Kan vara nån o-ring eller packning som inte fåtts rätt på plats vid motorbytet. Men kryp in under bilen å kolla vart det hänger droppar ifrån så borde du snabbt kunna se om det är motorn eller lådan, om det är motorn så borde det lä gå på garantin för motorbytet om det var en ordentlig verkstad som gjorde det.

vill klargöra först att jag inte kan meka på denna nivån själv så kommer inte bli jag som gör det. men det var skönt att höra att man slipper plocka ner lådan för då kommer det kanske inte kosta så hemskt mycket för mig.

grejen är att motorn är nyrenoverad med packningar och o-ringar. och angående motorbytet så gjordes det inte på auktoriserad verkstad så garanti finns ingen. ska krypa under bilen imonkväll direkt när jag kommer hem så får vi se om man kan se något. tycker det är underligt för det har inte försvunnit någonting på oljestickan. dock har ja inte kollat den senaste veckan. ska ta en titt på det direkt imorgon, vågar ja låta bilen stå på tomgång någon minut för att köra runt oljan innan ja kollar stickan? tänkte ifall det nu läckt ur lådan? hmm

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
6 maj 2010 · 641 Inlägg

Om du startar up motorn innan du kollar nivån visar den felaktig nivå, för att kolla oljenivån så ska motorn vara varmkörd å ha stått still i 5min innan nivån kollas, tror det var så det stog i instruktionsboken också.
Ska nog inte vara nån fara å låta bilen stå på tomgång å bli varm oavsett vart oljan kommit ifrån om du inte har en pöl under bilen just nu, du har redan kört med den oljenivån bilen har nu så ev. skada är redan skedd eftersom att stå på tomgång kräver inte lika mycket kylning och smörjning av oljan som normal körning gör.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Om du startar up motorn innan du kollar nivån visar den felaktig nivå, för att kolla oljenivån så ska motorn vara varmkörd å ha stått still i 5min innan nivån kollas, tror det var så det stog i instruktionsboken också.
Ska nog inte vara nån fara å låta bilen stå på tomgång å bli varm oavsett vart oljan kommit ifrån om du inte har en pöl under bilen just nu, du har redan kört med den oljenivån bilen har nu så ev. skada är redan skedd eftersom att stå på tomgång kräver inte lika mycket kylning och smörjning av oljan som normal körning gör.

okej, ska göra som du skrev då får vi se vad stickan visar. ifall nivån i motorn är normal så borde vi väl kunna fastslå att det är lådan som läcker? tycker att ja borde märkt det ifall de varit servon, blir väl trögt ganska så snabbt när de börjar läcka där? hmm

hoppas på det bästa då att ingenting har tagit skada sad hade ju vart min vanliga otur om de gjort det hmm


MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
6 maj 2010 · 641 Inlägg

Kika under bilen och se vart oljan kommer ifrån är nog det säkraste sättet att fastslå vart ev. olja kommer ifrån smile Oljenivån kanske har varit för hög om du kollat den precis efter avstängning av motor så kan ha läckt från motor å resulterat i ok nivå nu.

Servon börjar låta väldigt kraftigt vid fulla rattutslag så fort det saknas nån deciliter vätska så borde inte vara det heller men skadar aldrig å kolla samtliga vätskor i bilen.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
SgtCrilly Hemmainstruktör
6 maj 2010 · 641 Inlägg

Upgraderades vevhusventilationen vid motorrenoveringen? Skulle föreslå å göra det om det inte är gjort onödigt å fördarva en helt genomgången motor med oilsludge å kocks. Slangarna till den kan också spricka/brista och resultera i oljeläckage.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

okej, jo dom gånger jag kollat nivån har det varit direkt efter avstängning, max 1 min efter. jag har haft ett missljud vid kraftig sväng för någon vecka sen, det trodde ja dock berodde på dåliga bussningar i framvagnen, ljudet försvann sen och har inte hört det sen dess.
vevhusventilationen är uppgraderad sedan innan. fick det bekräftat av bilfirman som sålde bilen till tidigare ägaren. dessutom har jag den där nippeln på oljepåfyllningsröret, det brukar väl vara ett tecken på att vevhusventilationen är uppgraderad?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
6 maj 2010 · 641 Inlägg

Det är gamla upgraderingen, som inte var bättre än original antar jag, finns ett nytt, då går det en slang från oljepåfyllningen till oljefällan.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Det är gamla upgraderingen, som inte var bättre än original antar jag, finns ett nytt, då går det en slang från oljepåfyllningen till oljefällan.

jo men de är det ja menar. på oljepåfyllningsröret sitter det en nippel med en slang på? sen vart slangen går har jag inte sett för det är så fruktansvärt trångt där. men jag har fått veta genom bilfirmans datasystem att oljefällan byttes i samband med leveransservicen till förra ägaren. detta var 08 tror jag så borde väl vara senaste då? hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
7 maj 2010 · 641 Inlägg

Om den slangen är grövre än vacumslangarna på motorn och det inte är en kopparnippel låter det rätt, den senaste har ett nytt oljepåfyllningsrör och "nippeln" är gjuten i den. Fanns ett par olika versioner innan dom kom fram till den som är aktuell nu. Fanns en var man monterade en öppen luftnippel på röret, trodde det var den du syftade på. Om det är en kopparnippel är det en gammal version.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
7 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Om den slangen är grövre än vacumslangarna på motorn och det inte är en kopparnippel låter det rätt, den senaste har ett nytt oljepåfyllningsrör och "nippeln" är gjuten i den. Fanns ett par olika versioner innan dom kom fram till den som är aktuell nu. Fanns en var man monterade en öppen luftnippel på röret, trodde det var den du syftade på. Om det är en kopparnippel är det en gammal version.

vad jag kan se så är nippeln i plast och gjuten i påfyllnadsröret smile men ska ta en nogrann titt på det ikv när jag kommer hem. är det vanligt att dessa slangar till vevhusventilationen går sönder? funderade på det igår att någon kanske var gammal och torr och sen börjat läcka efter att motorbytet gjordes.
om det är av intresse så kom jag också på att jag nästan varvat ur 2ans växel ca 200meter innan jag parkerade. (hade kanske 70blås på 2an). vet inte de kan ha med saken att göra men lika bra att nämna det smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
SgtCrilly Hemmainstruktör
7 maj 2010 · 641 Inlägg

Slangen från ventilkåpan ner till oljefällan är vanligtvis uppmjukad och spricker eller går av väldigt lätt om den inte är utbytt vid upgraderingen.
Hur du körde innan du stälde bilen borde inte påverka mycket eftersom en hel motor inte ska läcka olja oavsett hur du kört.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
7 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Slangen från ventilkåpan ner till oljefällan är vanligtvis uppmjukad och spricker eller går av väldigt lätt om den inte är utbytt vid upgraderingen.
Hur du körde innan du stälde bilen borde inte påverka mycket eftersom en hel motor inte ska läcka olja oavsett hur du kört.

aa okej.

kollade bilen nu ikv. fanns ingen olja alls på stickan knappt och halva underredet var täckt med olja. sist ja kolla oljan var 2-3 veckor sedan och då var den halvvägs upp på stickan.

kröp under bilen och leta läckor och så vitt jag kan se så verkar det komma ifrån en slang mellan turbon och blocket. kunde inte se att det läckte men med tanke på hur oljan spridit sig under bilen ser det ut att ha kommit därifrån. det är en kort slang på ca 1dm som går från turbon och in i blocket precis ovanför skarven mellan blocket och sumpen. så nu startar jag inte motorn över huvudtaget tills jag fått tag i olja och kan fylla på hmm  någon aning om vad denna slangen är till för? jag tror inte det är oljereturen för den brukar ju gå direkt ner i oljesumpen.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Tribbe SAAB♥SUBARU
7 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Det är gamla upgraderingen, som inte var bättre än original antar jag, finns ett nytt, då går det en slang från oljepåfyllningen till oljefällan.

Från vilket datum kom den nya?
Då min bil har lite olje problem skulle det kunna vara roligt att veta. Jag kör med vevhusventilation ifrån 2007

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
SgtCrilly Hemmainstruktör
8 maj 2010 · 641 Inlägg

Tribbe skrev:

Pukadjuret skrev:
Det är gamla upgraderingen, som inte var bättre än original antar jag, finns ett nytt, då går det en slang från oljepåfyllningen till oljefällan.

Från vilket datum kom den nya?
Då min bil har lite olje problem skulle det kunna vara roligt att veta. Jag kör med vevhusventilation ifrån 2007

Kommer inte själv ihåg när den kom, men känns lät igen från oljepåfyllningsröret som har en gjuten anslutning för en grövre vevhusventilationsslang, dom äldre satserna modifierade man original röret och förde på en tunnareslang (typ vacumslang grovlek) eller lämnade anslutningen på röret öppet. Kolla även backventilen mellan ventilkåpsanslutningen och spjällhuset, brukar bli dåliga och orsakar att olja trycks igenom den vägen fast ventilations satsen skulle vara upgraderad.

Å Fredde_Volvo det är oljereturen från turbon det, den går ner in i tråget genom blocket. Ovanligt ställe å läcka ifrån men kan vara dåligt dit satt från motorbytet eller blit skadad i samband med det. Vanligare att den senare modellen som är helt i metall tappar formen å läcker men antar att den slangen eller papperspackningen mellan rörbiten å turbon som slangen går på kan lätt bli skadade också om det är därifrån det kommer.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
8 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Å Fredde_Volvo det är oljereturen från turbon det, den går ner in i tråget genom blocket. Ovanligt ställe å läcka ifrån men kan vara dåligt dit satt från motorbytet eller blit skadad i samband med det. Vanligare att den senare modellen som är helt i metall tappar formen å läcker men antar att den slangen eller papperspackningen mellan rörbiten å turbon som slangen går på kan lätt bli skadade också om det är därifrån det kommer.

okej, röret som går ner i tråget då? det som är sneskuret uppåt? jag trodde det var oljereturen från turbon men det kanske är från vevhusventilationen?

ja alltså det har ju inte runnit ner längs med motorn utan det är bara olja nedanför och runt den anslutningen. hade de läckt högre upp så hade ju det varit oljespill högre upp med.

ska troligtvis ta bilen till verkstad imorgon (söndag) så förhoppningsvis kan vi lokalisera läckan bättre när man har ordentlig lyft.

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang