Problem med kupévärme audi a4

Vallen
6 maj 2010 · 3 Inlägg

Jag har under vintern stött på ett lustigt kupévärme problem med min bil: Audi A4 1.8T Quattro 2006.

Under den perioden i vinter det var som kallast förmådde inte bilen att bli varm i kupén. motorn blev varm i samma takt som vanligt, utan problem. Däremot blåser inte fläktarna någon varmluft...över huvudtaget! det spelar ingen roll vilken temp jag ställer in på displayen. spelar heller ingen roll om jag kör "auto" eller manuellt. efter ca 20-35 minuter kommer värmen.

Jag har varit i kontakt med bilverkstad, men de har inte kunnat ge mig några bra tips. Så jag funderar om det finns någon som kan ha en aning om vad det kan bero på?

NU är ju sommaren här snart och problemet kommer inte märkas förrän nästa vinter igen, men det vore skönt att lösa det innan dess. AC:n fungerar förresten utmärkt.

Tacksam för svar!

Fyra hjul driver bättre än två...
VW_67
6 maj 2010 · 446 Inlägg

när värmen väl kommer, blir det ljummet då eller kommer det fullvarm luft i utblåsen?

kolla om värmepaketet är tätt.
koppla lös slangarna och spola i den ena anslutningen med t.ex. trädgårdsslang, vattnet bör rinna ganska obehindrat genom värmepaketet... ett lättare sätt är iofs att känna på slangarna. den ena ska bli fullvarm, den andra nästan lika varm. blir bara den ena slangen varm så är paketet tätt..

om jag inte minns fel så har man konstant cirkulation i värmepaketet och reglerar kupétemp med hjälp av luftblandningsspjäll på din bil. isf kolla att alla ställmotorer rör sig jämnt och fint ända ut i "bottenlägena".

javes
8 maj 2010 · 81 Inlägg

hoppas du har glykol i bilen för kan vara ispropp

Chevrolet Van "van" (1988)
Vallen
13 maj 2010 · 3 Inlägg

Tillslut tillbaka vid en dator..

VW_67: Tack för ditt omfattande och detaljerade svar. Jag ska undersöka det du pekar på. Angående temperaturen på utblåsluften så är den snarare ljummen än fullvarm. Det kommer gradvis. Efter ca 15 minuter i bilen börjar luften gå från att vara iskall till kall. Sen skulle jag säga att godtycklig, ljummen, värme kommer efter sådär 20-30 minuter.

javes: Det har varit glykol i bilen under hela vintern. Däremot har jag behövt fylla på vätska ett flertal gånger, i synnerhet när det var som kallast ute. På ca 2000 mil har jag fyllt på typ 6 gånger. Vad är egentligen brukligt för den här bilen?

Fyra hjul driver bättre än två...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang