turbon tappar trycket

Rapid
12 juni 2006 · 88 Inlägg

tjena min 200sx s13 tappar turbo trycket mellan växlingarna  så att den knappt orkar börja varva igen e detta normalt eller trycket läcker ut någonstans! (laddar 0,9) om det läcker hur kollar jag då det?
mvh jimmy

______________________
Man lever bara en gång
hansson_1985
12 juni 2006 · 106 Inlägg

Rapid skrev:
tjena min 200sx s13 tappar turbo trycket mellan växlingarna  så att den knappt orkar börja varva igen e detta normalt eller trycket läcker ut någonstans! (laddar 0,9) om det läcker hur kollar jag då det?
mvh jimmy

om de skulle läka nån stans så skulle bilen rycka om du gassar fult och så skulle du höra tubron vina mer en normalt och hur du ska kunna se de? hmm du kan ju budra på lite mjöl här och där och då ser du vart de blåser bort.. fick själv ett hål i mon slang från tubron till IC.. fast de va inget litet hål häller. typ som en femkrona.. gicka om bilen gick dåligt då..

Painadict Fiat Coupe 16vt
12 juni 2006 · 71 Inlägg

Rapid skrev:
tjena min 200sx s13 tappar turbo trycket mellan växlingarna  så att den knappt orkar börja varva igen e detta normalt eller trycket läcker ut någonstans! (laddar 0,9) om det läcker hur kollar jag då det?
mvh jimmy

eftersom du vet vad du laddar så ser du väl om du tappar tryck...0.9bar kan ju inte vara nåt direkt tryckfall...vid vilka varvtal kommer trycket?

ghost_boy83 CREW
12 juni 2006 · 2 594 Inlägg

har du öppen dump??

insane_1 Min dröm, din vardag.
12 juni 2006 · 641 Inlägg

Byt ut din öppna dump mot en återcirkulerande dito så kommer säkerligen bilen gå bra igen.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Rapid
12 juni 2006 · 88 Inlägg

ok tack för alla tipps!

______________________
Man lever bara en gång
Rapid
12 juni 2006 · 88 Inlägg

Painadict skrev:

Rapid skrev:
tjena min 200sx s13 tappar turbo trycket mellan växlingarna  så att den knappt orkar börja varva igen e detta normalt eller trycket läcker ut någonstans! (laddar 0,9) om det läcker hur kollar jag då det?
mvh jimmy

eftersom du vet vad du laddar så ser du väl om du tappar tryck...0.9bar kan ju inte vara nåt direkt tryckfall...vid vilka varvtal kommer trycket?

den börjar först ladda lite vid 3500rpm och sen känner man att den kommer lite till vid 4200rpm

______________________
Man lever bara en gång
Jeebz
12 juni 2006 · 542 Inlägg

0.9 i bar på den lilla fjutt ic:n som sitter orginal? Pallar den det utan att gavlarna sticker (eller dom kanske inte är i plast som på volvo sad ) och klarar den av att kyla 0.9bar i ladd genom den lilla?. Jag är inte så kunnig om 200sx men gjorde bara en vildgissning.

Rapid
12 juni 2006 · 88 Inlägg

744tic skrev:
0.9 i bar på den lilla fjutt ic:n som sitter orginal? Pallar den det utan att gavlarna sticker (eller dom kanske inte är i plast som på volvo sad ) och klarar den av att kyla 0.9bar i ladd genom den lilla?. Jag är inte så kunnig om 200sx men gjorde bara en vildgissning.

enligt en kompis till mig som har trimmat och byggt 200 innan så klarar den 1,3 bar innan motorn slår ifrån

______________________
Man lever bara en gång
insane_1 Min dröm, din vardag.
13 juni 2006 · 641 Inlägg

Rapid skrev:

744tic skrev:
0.9 i bar på den lilla fjutt ic:n som sitter orginal? Pallar den det utan att gavlarna sticker (eller dom kanske inte är i plast som på volvo sad ) och klarar den av att kyla 0.9bar i ladd genom den lilla?. Jag är inte så kunnig om 200sx men gjorde bara en vildgissning.

enligt en kompis till mig som har trimmat och byggt 200 innan så klarar den 1,3 bar innan motorn slår ifrån

Skulle personligen aldrig köra 1.3bar med orignalturbo på en standard s13...då får man räkna med ras inom kort.
Byt IC, soppapump, chip, montera oljekyl och 3" DP och FP och ev ett 3" cat-back och ladda inte mer än 1bar med original t25:an så ska det funka fint.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
13 juni 2006 · 2 933 Inlägg

vet va felet e, NISSAN wink

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
insane_1 Min dröm, din vardag.
13 juni 2006 · 641 Inlägg

dj_aggwa skrev:
vet va felet e, NISSAN wink

Spelar nog ingen större roll vilket fabrikat det är. Har du en bil som är helt standard och höjer laddtrycket till nästan det dubbla utan andra åtgärder så funkar det nog inte allt för länge, det säger ju sig själv.

Senast redigerat av insane_1 (13 juni 2006)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Rapid
13 juni 2006 · 88 Inlägg

insane_1 skrev:

Rapid skrev:

744tic skrev:
0.9 i bar på den lilla fjutt ic:n som sitter orginal? Pallar den det utan att gavlarna sticker (eller dom kanske inte är i plast som på volvo sad ) och klarar den av att kyla 0.9bar i ladd genom den lilla?. Jag är inte så kunnig om 200sx men gjorde bara en vildgissning.

enligt en kompis till mig som har trimmat och byggt 200 innan så klarar den 1,3 bar innan motorn slår ifrån

Skulle personligen aldrig köra 1.3bar med orignalturbo på en standard s13...då får man räkna med ras inom kort.
Byt IC, soppapump, chip, montera oljekyl och 3" DP och FP och ev ett 3" cat-back och ladda inte mer än 1bar med original t25:an så ska det funka fint.

soppapump e bytt (högtryck) jag har chipp, oljekyl och 3 tums hela vägen med race katt men tyvär oginal ic

______________________
Man lever bara en gång
insane_1 Min dröm, din vardag.
13 juni 2006 · 641 Inlägg

Rapid skrev:
soppapump e bytt (högtryck) jag har chipp, oljekyl och 3 tums hela vägen med race katt men tyvär oginal ic

Okej, men då är du ju en bra bit på väg ändå.
Original IC pallar 0.9bar som du laddar utan problem. Kyleffekten däremot lär inte vara någon höjdare. När jag bytte till en Saab 9000 IC så märkte jag stor värmeskillnad på tryckrören före och efter IC, så det är ju ingen nackdel att byta ut den lilla fjuttiga original IC´n.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Rapid
13 juni 2006 · 88 Inlägg

insane_1 skrev:

Rapid skrev:
soppapump e bytt (högtryck) jag har chipp, oljekyl och 3 tums hela vägen med race katt men tyvär oginal ic

Okej, men då är du ju en bra bit på väg ändå.
Original IC pallar 0.9bar som du laddar utan problem. Kyleffekten däremot lär inte vara någon höjdare. När jag bytte till en Saab 9000 IC så märkte jag stor värmeskillnad på tryckrören före och efter IC, så det är ju ingen nackdel att byta ut den lilla fjuttiga original IC´n.

men e det bara att sätta dit en stor j_vla ic eller den får inte va för stor! tänkte dra fram den och sätta den brevid oljekylaren

______________________
Man lever bara en gång
insane_1 Min dröm, din vardag.
13 juni 2006 · 641 Inlägg

Rapid skrev:
men e det bara att sätta dit en stor j_vla ic eller den får inte va för stor! tänkte dra fram den och sätta den brevid oljekylaren

Är ju inte "bara" att sätta dit en IC. Man måste göra nya tryckrör, fästen och eventuellt köpa nya slangar osv.
Finns ju även färdiga kit att köpa som i stort sett bara är att montera, dock så kostar ju det en slant.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Rapid
14 juni 2006 · 88 Inlägg

insane_1 skrev:

Rapid skrev:
men e det bara att sätta dit en stor j_vla ic eller den får inte va för stor! tänkte dra fram den och sätta den brevid oljekylaren

Är ju inte "bara" att sätta dit en IC. Man måste göra nya tryckrör, fästen och eventuellt köpa nya slangar osv.
Finns ju även färdiga kit att köpa som i stort sett bara är att montera, dock så kostar ju det en slant.

jo jo det förstår jag ju men kan man sätta dit hur stor som helst utan att behöva ändra motorn nåt?

______________________
Man lever bara en gång
jonTe
14 juni 2006 · 5 710 Inlägg

Rapid skrev:

insane_1 skrev:

Rapid skrev:
men e det bara att sätta dit en stor j_vla ic eller den får inte va för stor! tänkte dra fram den och sätta den brevid oljekylaren

Är ju inte "bara" att sätta dit en IC. Man måste göra nya tryckrör, fästen och eventuellt köpa nya slangar osv.
Finns ju även färdiga kit att köpa som i stort sett bara är att montera, dock så kostar ju det en slant.

jo jo det förstår jag ju men kan man sätta dit hur stor som helst utan att behöva ändra motorn nåt?

De som du får plats med och de som finns på marknaden är tillräckligt små för att inte var för stora hmm  så det behöver du inte tänka på.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang