398 besökare just nu
Sida: 1 / 1 | Föregående | Nästa

Vad menas med utväxling?

Sidon
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-05-08
Inlägg: 28

Vad menas med utväxling?

Hej! Jag har tagit reda på att låg utväxling tillsammans med hög effekt ger en snabb bil, alltså den får ett högt drivhjulsmoment genom att läsa flera inlägg..
T.ex.En bil med effekten 50 kW vid 2000 rpm (vilket motsvarar 239 Nm i vrid) och utväxlingen 1:3 får ett drivhjulsmoment på 723 nm.

Men vad är utväxling? kan någon ge en bra förklaring på hög och låg utväxling. förstår inte riktigt, tex 1:4 osv vad menas det?

Senast redigerat av Sidon (2010-05-08 17:01)

Offline

 
Sharky
Forummoderator
Registrerad: 2005-01-03
Inlägg: 10286

Re: Vad menas med utväxling?

http://www.howstuffworks.com/gear.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kugghjulsv%C3%A4xel

Och sedan har man den enkla fysikaliska sanningen att det man vinner i väg förlorar man i kraft och vice versa.

Annars så är det som avses med tex "1:4" att om ingående axel snurrar ett varv så snurrar utgående axel fyra varv



/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offline

 
Hedning
Fd Bannad
Från: Hudiksvall
Registrerad: 2008-04-08
Inlägg: 657

Re: Vad menas med utväxling?

Sidon skrev:

Hej! Jag har tagit reda på att låg utväxling tillsammans med hög effekt ger en snabb bil, alltså den får ett högt drivhjulsmoment genom att läsa flera inlägg..
T.ex.En bil med effekten 50 kW vid 2000 rpm (vilket motsvarar 239 Nm) och utväxlingen 1:3 får ett drivhjulsmoment på 723 nm.

Men vad är utväxling? kan någon ge en bra förklaring på hög och låg utväxling. förstår inte riktigt, tex 1:4 osv vad menas det?

Desto högre numerisk utväxling desto lägre är den. 3.55 är ex högre växlad än 4.10


Märkesbög

Offline

 
Sidon
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-05-08
Inlägg: 28

Re: Vad menas med utväxling?

Tack för svaren och länken, klargjode en del.
Vilka är för och nakdelarna med låg samt hög utväxling?

Offline

 
Sharky
Forummoderator
Registrerad: 2005-01-03
Inlägg: 10286

Re: Vad menas med utväxling?

Egentligen så är det ju så enkelt som låg eller hög toppfart.
Pratar vi slutväxel ( "bakaxelutväxling") så är det så att låg bakaxelutväxling , tex 2.73:1 gör att motorn bara behöver snurra 2.73 varv för att vrida bakhjulen ett varv men om bakaxelutväxlingen är 4.10:1 så måste motorn snurra 4.10 varv för att bakhjulen skall snurra ett varv.

/Göran

(Ja, jag vet att det sitter en växellåda mellan motor och slutväxel men om vi antar att man kör på den växel i växellådan som är "rakt igenom", dvs 1:1 så stämmer det. Annars så stämmer principen i sig på alla växlar)



Sidon skrev:

Vilka är för och nakdelarna med låg samt hög utväxling?


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offline

 
Sidon
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-05-08
Inlägg: 28

Re: Vad menas med utväxling?

Egentligen så är det ju så enkelt som låg eller hög toppfart.
Pratar vi slutväxel ( "bakaxelutväxling") så är det så att låg bakaxelutväxling , tex 2.73:1 gör att motorn bara behöver snurra 2.73 varv för att vrida bakhjulen ett varv men om bakaxelutväxlingen är 4.10:1 så måste motorn snurra 4.10 varv för att bakhjulen skall snurra ett varv.


Jo men om man söker "låg utväxling" samt hög effekt i snabba bilar, varför just "låg utväxling t.ex 4.10 varv på motorn ger ett varv på hjulet" och inte hög utväxling tex 2.73 ger ett varv på hjulet? Är det inte bättre om motorn gör mindre varv "arbete" och får mer varv på hjulet? Drivhjulsmomentet bör komma in i detta sammanhang

Ursäkta om jag är tjatig är nyfiken..

Offline

 
Sharky
Forummoderator
Registrerad: 2005-01-03
Inlägg: 10286

Re: Vad menas med utväxling?

Antag att du har en motor som vid 7000 rpm genererar 500 Hkr. Du har då på vevaxeln ett tillgängligt vridmoment på 500Nm (sambandet mellan effekt och vrid är så fiffigt att effekt i Hkr och vridmoment i Mn blir lika vid bra precis 7000 rpm.

Betrakta två alternativa slutväxelutväxlingar och en rulldiameter på drivhjul som ger en omkrets på 2.0m:

Fall 1: Slutväxel med utväxling på 2.73:1.

Detta är alltså en nerväxling på 2.73 gånger, dvs tillgängligt vridmoment (förutsatt stel axel och förlustfri växel) blir 2.73 gånger så stor på utgående hjulaxel: 1365Nm

Hastigheten vid 7000 rpm på motorn blir då: 7000/2.73 * 2 m = 5128 meter per minut => 307 km/tim med en tillgänglig "accelerationskraft" på 1365 Nm


Fall 2: Slutväxel med utväxling på 4.10:1.

Ger då tillgängligt vridmoment på utgående hjulaxel på 2050Nm.

Hastigheten vid 7000 rpm på motorn blir då: 7000/4.10 * 2 m = 3414 meter per minut => 205 km/tim med en tillgänglig "accelerationskraft" på 2050Nm.

Multiplicerar man hastighet och tillgänglig "accelerationskraft" i fall ett och två så upptäcker man att man har en tillgänglig "energi" på 420000 enheter att leka med. Denna storhet kan man då fördela mellan hastighet och tillgänglig "accelerationsenergi".


/Göran


Överkurs:

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5



UTVÄXLING



w(1) * M(1) =w(2) * M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul. w är varvtal (omega) och M är moment (Nm)

Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder då :

M(2) = M(1) x [w(1) / w(2)]

Där w(1) / w(2) är slutväxelns utväxling, tex "4.10 /1"


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offline

 
Sidon
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-05-08
Inlägg: 28

Re: Vad menas med utväxling?

Lite svårt att hänga med i svängarna men jag börjar förstå en del. Ska läsa igenom lite mer noggrant smile
Tack för svaret!

Offline

 

Index » Allmänt » Vad menas med utväxling?

Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Volvo S80
Skapades för 16 minuter sedan
Saab 900 Något defekt
Skapades för 62 minuter sedan
BMW m3 e46
Skapades för 88 minuter sedan
Mercedes 280 SE "Direktionsvagnen"
Skapades för 3 timmar sedan
Volvo 244 DL "KD"
Skapades för 4 timmar sedan
Volvo 945 Classic "Classicen"
Skapades för 5 timmar sedan
Volvo 940ltt "Das Driftmissile"
Skapades för 5 timmar sedan
Volvo 740 "Turboprojekt"
Skapades för 5 timmar sedan
Ford Sierra GL "BeFeTn"
Skapades för 6 timmar sedan
Volkswagen golf 3
Skapades för 6 timmar sedan
Statistik
398 besökare just nu
(50 medlemmar och 348 gäster)

190 195 medlemmar

Bilar online: 190 175
Videoklipp: 80 951
Bilder: 3 332 926
Blogginlägg: 80 646

Kommentarer: 8 772 707
Gästboksinlägg: 7 368 961
Betyg: 5 560 740

Prylannonser: 631

Forumtrådar: 284 859
Foruminlägg: 3 874 816

Evenemang: 155

0.011000