Optiskt mellan huvudenhet och slutsteg

dawwe74
13 maj 2010 · 16 Inlägg

Hej!

Jag har än idag inte hittat någon huvudenhet med digital utgång till slutsteget, samt ett slutsteg med digital ingång. Vore ju jätte bra och kunna använda en optiskkabel t ex. Förvisso kan man ju slänga in en a/d omvandlare bakom enheten och en a/d omvandaler i skuffen men det verkar mest bökigt.

Vad jag vill komma åt med digitalsignal mellan huvudenhet och slutsteg är att slippa evt störningar från bilens öviga elektronik.

Ni som är riktiga entuister, saknar ni inte det? Eller vet någon om det finns? Vart?

Lonefox Bad music kills good sound
13 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Hehehehehe.

Det finns ngr alternativ till vad du är ute efter.

Tex. Pioneer ODR (Optical Design Reference).
Alpine F#1 (har jag för mig)
Sony XES
Dessa innefattar enhet, processorer och steg.
Dock osäker på om de tillverkas idag dock.
Tror det finns ngt mer alternativ.

Men håll i dig ang. priserna....... Alpien F#1 tex. kostade 50K wink

Audison har ngr alternativ vad gäller steg för total optisk/digital hantering fram till stegen.
Dock vet jag bara priset på 4-kanalarn vilket är 30K.
Likaså klarar deras BitOne optiskt in, men hittils har jag sett att branschfolk rekomenderar de analoga ingångarna då det låter bättre via dem.

Så har du pengarna och lyckas hitta tex ODR begagnat så har du möjligheterna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dawwe74
13 maj 2010 · 16 Inlägg

Det är ju lustigt att man inte har utvecklat denna teknik mer på fordonssidan. På hemmaljud/bio plan har man nästan alltid möjligheter till digitala anslutningar, till en låg kostnad. Medans det är ju i bilen du behöver hjälp med att skapa en störningsfri och bra ljudmiljö.
Jag har sett att många slutsteg har A/D omvandlare för att processa och förbättra ljudet, men vad spelar det för roll om signalen in redan är (för)störd?
Tycker vi skall utveckla detta mer....eller är jag ensma om att tycka detta?

TT-Avant
13 maj 2010 · 6 851 Inlägg

Nu måste man inte gå till tex Alpine F1 för optisk utgång. Väljer man en Alpine DVD med eller utan skärm, så finns där ju optisk utgång. Dock så är detta just DVD och inte rena CD spelare. Men vet ej hur ljudskillnad det blir?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dawwe74
13 maj 2010 · 16 Inlägg

Den utgången är väl för att du skall kunna skicka "bioljud" till någon typ av ljudprocessor? För du kan ju inte dra denna optiska utgång direkt till ett 5.1 eller 7.1 slutsteg eller? Om vi nu har identifierat huvudenheter med digital utgång så är vi inte så långt ifrån att hitta ett slutsteg med digital ingång?




TT-Avant skrev:
Nu måste man inte gå till tex Alpine F1 för optisk utgång. Väljer man en Alpine DVD med eller utan skärm, så finns där ju optisk utgång. Dock så är detta just DVD och inte rena CD spelare. Men vet ej hur ljudskillnad det blir?

Lonefox Bad music kills good sound
13 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Just Pioneer ODR och Alpine F#1-stegen HAR optisk in. Dock tror jag att ALpinesteget kostade 90K eller så. Eller om det var ngr kanaler till.

Sedan behövde man inte gå så långt som till DVD-spelare för att få optiskt ut (dock är så fallet idag, antingen DVD-spelare eller dyr high-endspelare). Hade själv en Clarion-enhet på 90-talet med optisk ut till dsp-boxen och därifrån hade jag 0.5m kablar till stegen.

Om du är genuint intresserad av steg med optiskt in så kan du höra av dig till ArmourNordic http://www.armourautomotive.se/ som är importör av Audison vars THserie klarar optiskt in och med kontrollbox har tidskomp och EQ intigretat. Dock kostar 4-kanalrn som jag sade 30K.
Fördelen är att man kan länka signalen vidare och man har full kontroll över den via kontrollern, nackdelen är ju att priset rasar iväg ngt oerhört i slutänden.

http://www.audison.eu/index_main.php?Section=THESIS

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
snirrealm
13 maj 2010 · 187 Inlägg

dawwe74 skrev:
Det är ju lustigt att man inte har utvecklat denna teknik mer på fordonssidan. På hemmaljud/bio plan har man nästan alltid möjligheter till digitala anslutningar, till en låg kostnad. Medans det är ju i bilen du behöver hjälp med att skapa en störningsfri och bra ljudmiljö.
Jag har sett att många slutsteg har A/D omvandlare för att processa och förbättra ljudet, men vad spelar det för roll om signalen in redan är (för)störd?
Tycker vi skall utveckla detta mer....eller är jag ensma om att tycka detta?

Du är inte ensam om att tycka detta smile

Nya planer..
TT-Avant
13 maj 2010 · 6 851 Inlägg

dawwe74 skrev:
Den utgången är väl för att du skall kunna skicka "bioljud" till någon typ av ljudprocessor? För du kan ju inte dra denna optiska utgång direkt till ett 5.1 eller 7.1 slutsteg eller? Om vi nu har identifierat huvudenheter med digital utgång så är vi inte så långt ifrån att hitta ett slutsteg med digital ingång?




TT-Avant skrev:
Nu måste man inte gå till tex Alpine F1 för optisk utgång. Väljer man en Alpine DVD med eller utan skärm, så finns där ju optisk utgång. Dock så är detta just DVD och inte rena CD spelare. Men vet ej hur ljudskillnad det blir?

Ja och då är det inte spelarna som är problemet längre, utan stegen wink. Men som Lonefox skrev, finns ju steg med optisk ingång, men då kostar det endel.
Man måste inte köra med 5.1 eller liknande för att utnyttja opiska utgången, man kan lika väl köra det till 2 kanals steg eller processor.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dawwe74
13 maj 2010 · 16 Inlägg

Spelar ingen roll vilken typ av signal som går fram huvudsaken den är ren från dist och störningar. Anar att man får punga ut en hel del pengar på RCA kablar i bra kvalite innan utvecklingen är klar med optiskt i bilen.

Horsyhorse
14 maj 2010 · 1 727 Inlägg

Det finns massor med exempel på att RCA överföring fungerar utan störningar.
HU-optiskt-BlackBox-RCA-slutsteg fungerar utmärkt.
Och sedan finns det ingen kabel/slutsteg/högtalare som
kan "reparera" en dålig avläsning/signal från en HU.

Och det finns produkter att få tag på förutom "Hi-End", TT och Lone nämner några.

Jag tycker du verkar "leta" problem innan dom ens uppstått.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
dawwe74
14 maj 2010 · 16 Inlägg

Sen är det ju så att du får dra ett par RCA kablar för evt framsteg, baksteg, sub från HU, om man nu inte har en blackbox, eller liknande dit man kan dra optiskt.
Blir rätt så "tjockt" med kablar till slutstegen som man oftast får montera bak i bilen pga platsbrist fram. Därför tycker jag det vore lämpligt praktiskt med optiskt eller digital överföring av signalerna till stegen.

Jag letar inte problem utan vill mest arbeta för att vi skall få mer "digitalt" i bilstereo världen, det lär vi inte få om inte marknaden efterfrågar detta.

Eller finns det någon typ av "trådlös" överföringsteknik till slutstegen??


Horsyhorse skrev:
Det finns massor med exempel på att RCA överföring fungerar utan störningar.
HU-optiskt-BlackBox-RCA-slutsteg fungerar utmärkt.
Och sedan finns det ingen kabel/slutsteg/högtalare som
kan "reparera" en dålig avläsning/signal från en HU.

Och det finns produkter att få tag på förutom "Hi-End", TT och Lone nämner några.

Jag tycker du verkar "leta" problem innan dom ens uppstått.

Pierre

Lonefox Bad music kills good sound
14 maj 2010 · 7 241 Inlägg

dawwe74 skrev:
Sen är det ju så att du får dra ett par RCA kablar för evt framsteg, baksteg, sub från HU, om man nu inte har en blackbox, eller liknande dit man kan dra optiskt.
Blir rätt så "tjockt" med kablar till slutstegen som man oftast får montera bak i bilen pga platsbrist fram. Därför tycker jag det vore lämpligt praktiskt med optiskt eller digital överföring av signalerna till stegen.

Jag letar inte problem utan vill mest arbeta för att vi skall få mer "digitalt" i bilstereo världen, det lär vi inte få om inte marknaden efterfrågar detta.

Eller finns det någon typ av "trådlös" överföringsteknik till slutstegen??


Horsyhorse skrev:
Det finns massor med exempel på att RCA överföring fungerar utan störningar.
HU-optiskt-BlackBox-RCA-slutsteg fungerar utmärkt.
Och sedan finns det ingen kabel/slutsteg/högtalare som
kan "reparera" en dålig avläsning/signal från en HU.

Och det finns produkter att få tag på förutom "Hi-End", TT och Lone nämner några.

Jag tycker du verkar "leta" problem innan dom ens uppstått.

Pierre

Visst blir det en del kablar, men det är oftast inget problem. Isf skulle väl varenda tung tävlingsbil BARA använt optiskt vilket alla inte gör.
I toppen är det ungefär 5+% som kör optiskt hela vägen in till stegen vad jag märkt under åren man flummat runt o kikat.
För modernare bilar med MOST och Canbus så finns det en hel del enheter man kan hänga på originalsystemet och från dne dra KORTA kablar till stegen. SOm en Blackbos (Clarions benämning som fastnat hos folk) fast man använder fort. originalenheten.

Men om man kör med en box bak så har du ju optisk till den (du drar bara EN signal och ev. en styrkabel från enheten) och sedan kan man placera boxen nära stegen så man får mellan 1dm -1m kabel beroende på placeringar.

Och att få in optisk överföring i bil på detta viset, ja då får du jobba LÄÄÄÄÄNGE.

För att gå in på hemmasidan igen som du nämner så kan jag säga att det är STOR skillnad på den optiska ingången på en reciver för 3K och en för 30K... Förutom bättre färstärkardel och bättre förförstärkare och strömdel så HAR man även mkt bättre och betydligt mer exakt d/a-omvandling i den dyrare...samma sak i bil. Enda sättet att få in mer digital överföring hela vägen i bil är att få folk att sluta tänka att de vill ha ALLT till ingen kostnad....annars kan man glömma det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang