Mek.hjälp Örebro? Golf 2 -91

frisedel leg. dödsklant
13 maj 2010 · 128 Inlägg

Jag har en Golf Mk2 -91 med RP-motor och kan inte för mitt liv förstå varför den inte vill som jag vill.
Jag har sedan jag började fixa motorn bytt den blå tempgivaren, en anslutning mellan motorblock och kylsystem, kollat lambdasonden, bytt gummidamasken under insprutningen, gjort rent vevhusventilationen, bytt stift, olja, olje- och bränslefilter.
Jag har även kontrollerat rotor och fördelarlock.

Jag har i dagsläget ingen tomgång, ligger på under 400varv i några sekunder för att sedan dö. Jag Började kolla motorn för att få reda på varför den dog vid gaspådrag, och sedan har det bara fortsatt.
Ibland, men numera mycket sällan, har den ett varv på 1200 och jag gör då ingenting annorlunda. Jag blir fan inte klok på detta. mad

Om någon läser detta och KAN och VILL hjälpa mig blir jag mycket snäll och tacksam. Jag bjuder på kaffe och bullar om jag få ordning på bilen!!

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
frisedel leg. dödsklant
13 maj 2010 · 128 Inlägg

Okay, detta hamnade fel. Kan någon som har behörigheten flytta detta till "Felsökning (Grundläggande)"? Om inte detta nu SKA vara här.. wink

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
bumpe Lastbilsmekaniker
13 maj 2010 · 3 878 Inlägg

Är det jag som är dum nu eller sitter det inte tomgångsmotor på dessa?

johan-s70-t5
13 maj 2010 · 299 Inlägg

desutom finns det en säkring till tomgången på dom där tror jag!!!!!har för mig att en polare te mig fick lära sej det den hårda vägen böt motor en gång i onödan pga en trasig säkring

andreasliljemark
13 maj 2010 · 210 Inlägg

Hej!
Lånar tråden lite!
Har också tomgångsproblem på min MK2!
ibland har ja ingen tomgång, ibland ligger den på 400, ibland 1200, helt oberoende på om den är kall eller varm, händer ibland att den ligger på runt 1000, sen bara tappar .. 

Inte lika insatt i motorn som TS verkar vara på sin, men ja tror de kallas Jetronic, är om jag
fattat de rätt de såkallade "mekaniska insprutet".

Kan jag och TS ha liknande problem, har inte felsökt min?
tack på förhand!

Bensinskallen P o r s c h e
13 maj 2010 · 1 700 Inlägg

andreasliljemark skrev:
Hej!
Lånar tråden lite!
Har också tomgångsproblem på min MK2!
ibland har ja ingen tomgång, ibland ligger den på 400, ibland 1200, helt oberoende på om den är kall eller varm, händer ibland att den ligger på runt 1000, sen bara tappar .. 

Inte lika insatt i motorn som TS verkar vara på sin, men ja tror de kallas Jetronic, är om jag
fattat de rätt de såkallade "mekaniska insprutet".

Kan jag och TS ha liknande problem, har inte felsökt min?
tack på förhand!

Jetronic finns i olika utföranden, både mekaniskt och elektroniskt ( i alla fall om man ser till bilar generellt, men det kanske är annorlunda på golf )

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
frisedel leg. dödsklant
14 maj 2010 · 128 Inlägg

min ville igår vara med, LITE iaf.. den låg snällt kring 400 varv och dog inte omedelbart. dessutom kollade jag om den nya blåa tempgivaren fungerade. när jag kopplade bort den började motorn rusa. och när jag satte tillbaka den gick motorn ner i varv igen.
jag vet inget om en tomgångsmotor, men ska kolla alla säkringar innan jag startar bilen nu. när jag slutar jobbet idag blir det till att sticka till VAG igen. detta börjar bli pinsamt..

vad tror folk om ev vacuumläcka?

andreasliljemark skrev:
Hej!
Lånar tråden lite!
Har också tomgångsproblem på min MK2!
ibland har ja ingen tomgång, ibland ligger den på 400, ibland 1200, helt oberoende på om den är kall eller varm, händer ibland att den ligger på runt 1000, sen bara tappar .. 

Inte lika insatt i motorn som TS verkar vara på sin, men ja tror de kallas Jetronic, är om jag
fattat de rätt de såkallade "mekaniska insprutet".

Kan jag och TS ha liknande problem, har inte felsökt min?
tack på förhand!

det låter som om du och jag har Exakt samma problem, men vi kan dock ha olika lösningar. alla motorer är ju lite olika och om du har en annan motorkod kan dina fel vara båda enkalre och svårare för allt vad jag kan föreställa mig.
enklast är om du tex. går till mekonomens hemsida, skriver in ditt reg.nummer och sedan kollar i spexen vilken motorkod du har.
går självklart att kolla på flera liknande sidor, men denna vet JAG funkar smile

vart ligger sunne? tänke om det inte är för långt bort skulle vi kunna försöka slå våga skallar samman och kanske komma upp med en lösning.. roll

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
frisedel leg. dödsklant
14 maj 2010 · 128 Inlägg

johan-s70-t5 skrev:
desutom finns det en säkring till tomgången på dom där tror jag!!!!!har för mig att en polare te mig fick lära sej det den hårda vägen böt motor en gång i onödan pga en trasig säkring

om det nu inte ÄR en säkring, har din polare eler du lust att hjälpa mig felsöka och laga min bil?.. det finns bullar big_smile

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
frisedel leg. dödsklant
14 maj 2010 · 128 Inlägg

har kört till stockholm nu. bilen går fint, men ett enda problem kvarstår nu som kan kan känna av. den dör i varje korsning jag kommer till och måste stanna i. hur fan får jag upp tomgångsvarvet?!! någon som vet?

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang