Bästa sätt att träna på?

Mickeus
14 maj 2010 · 185 Inlägg

Hej! jag hade tänkt börja gymma lite nu big_smile någon som kan ge några tips på hur och vad man tränar för bäst resultat? vill helst träna mage , bröst ,  ben och rygg blir glad för varje tips smile


tack på förhand !

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
pippin
14 maj 2010 · 158 Inlägg

Den fråga du ställer går att utveckla till hur mycket som helst. Jag föreslår att du går en kurs smile
Det viktigaste är att äta rätt. Det spelar ingen roll hur bra du än tränar så måste du äta REJÄLT. Sedan beror det helt från person till person hur mycket man ska/borde träna för att uppnå maximal muskel uppbyggnad.

join the dark side! ... and get a free cookie.
Strongman
14 maj 2010 · 203 Inlägg

Alla kommer säga olika.
Är du nybörjare gå ner till ett gym och be om hjälp. När du lärt dig vad alla muskler och de vanligaste muskelövningarna heter kan du börja ta råd från internet.

Själv gick man in som helt novis på ett hederligt källargym när jag var 13år och lönnfet. Fick hjälp där utav klubbens tränare, när jag var 17år var jag Nordisk Mästare i Styrkelyft smile

Superdtm i övrigt värdelös.
14 maj 2010 · 613 Inlägg

kördet ett pass som dom kallade bodypump på ett gym i måndags och träningsvärken släppte igår.. va detjobbigaste jag har gjort i hela mitt liv..

Majoren442
14 maj 2010 · 213 Inlägg

tänk på att vikterna inte spelar någon roll bättre att du lär dig övningarna 100% innan du börjar öka. Du måste träna alla grupper annars kommer det se mongo ut sen när det börjar växa.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 maj 2010 · 3 352 Inlägg

Började träna med några kompisar på actic (nautilus)här i stan. Är nog en 2 månader sen nu. När man skaffade träningskort där så fick man en genomgång av allt med en instruktör som visade hur allt funkade och hur man ska träna för bäst resultat smile Men som sagt du måste träna hela kroppen, annars kommer det se lustigt ut. Så det bästa är att fråga dom på gymmet, för det är svårt att veta vilka maskiner och redskap som finns där tongue

Mickeus
14 maj 2010 · 185 Inlägg

tackar nu har man fått lite tips smile men jag funderar på att börja gymma på sportlife är de bra där?

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Majoren442
14 maj 2010 · 213 Inlägg

Mickeus skrev:
tackar nu har man fått lite tips smile men jag funderar på att börja gymma på sportlife är de bra där?

Jag kör där det är hyffsat okej om man bortser från alla bolatorskar som går dit.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
Germax
14 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Ben mage o rygg tränar du bäst genom flitigt streetrejsande smile
Hårda inbromsningar och mkt kurvor!

Simopparn Ung & dum
14 maj 2010 · 57 Inlägg

Tjena!

Gymma är kul, och det är en utav de bästa aktiviterana man kan göra för att se ett snabbt och bra resultat på sin kropp.

Jag har själv tränat på gym i cirka 1,5 år och det har gett mig otroligt bra resultat. Jag var väldigt liten innan, vägde cirka 65 kilo och va 182 cm lång. Nu är jag 182 cm lång och väger 75 kilo.

Iaf så ville du ha lite tips och råd på träning. Det första jag har att säga är att börja tillsammans med någon och ge aldrig upp! När man tränar är det viktigt att man tränar olika muskelgrupper och låter de även få vila.
Som nybörjare skulle jag ge dig tipset att träna hela kroppen varannan dag. Vilket betyder att du tränar varannan och vilar varannan dag. Musklerna måste få vila minst 48 timmar mellan varje styrkepass. smile

Jag skulle ge dig tips om att träna varje muskel som du vill träna varannan dag, med 2-3 olika övningar, repetera varje övning 3 gånger med 8-15 gånger. Alltså gör du 8-15 repetitioner i 3 set.

Jag skulle vilja ge dig tipset att träna Axlar, Biceps, Triceps, Mage, Rygg, Skuldror, Ben och Nacke. Dessa tar cirka 1,5 timme att träna igenom, beroende på hur aktivt och seriöst du gör dem. Men det är en jättebra början för att komma igång, och det ger skitbra resultat om du försöker att hela tiden ge 100 % av all kraft du har. Egentligen ska man inte säga det här, eftersom du ska ge allt du har. Men du ska ta i 80-90 % av allt du har för att din kropp ska gå i ultimatum för att bygga upp muskler.

Jag har visst helt glömt helt att fråga dig vad du har för må med din träning? Är du liten och vill bli större?

Mvh!

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
Spelis
14 maj 2010 · 1 926 Inlägg

Bänkpress
Knäböj
Marklyft

Redan där har du nästan fått med hela kroppen. Tunga basövningar..

Lär dig att träna rätt till att börja med, sedan kan du lassa på vikter. Rätt kost är också viktigt.

Vila, låt musklerna vila minst 48 timmar innan du attackerar den muskelgruppen igen.

Jag brukar köra efter detta schema.

Måndag: Bröst/triceps.
Tisdag: Rygg/biceps. 
Onsdag: Mage.
Torsdag: Axlar/trapz (nacke)
Fredag: Ben smile

Timjoh
14 maj 2010 · 453 Inlägg

Här har du att bra schema med vilken muskel grupp du kör den just den dagen sen samt väldigt bra att det är film på hur varje övning går till och att dom förklara, jävligt bra! Ta dig en titt på denna länken så kan du se själv smile
http://www.bodybuilding.com/fun/animalpak20.htm

Lycka till! smile

Mickeus
14 maj 2010 · 185 Inlägg

Simopparn skrev:
Tjena!

Gymma är kul, och det är en utav de bästa aktiviterana man kan göra för att se ett snabbt och bra resultat på sin kropp.

Jag har själv tränat på gym i cirka 1,5 år och det har gett mig otroligt bra resultat. Jag var väldigt liten innan, vägde cirka 65 kilo och va 182 cm lång. Nu är jag 182 cm lång och väger 75 kilo.

Iaf så ville du ha lite tips och råd på träning. Det första jag har att säga är att börja tillsammans med någon och ge aldrig upp! När man tränar är det viktigt att man tränar olika muskelgrupper och låter de även få vila.
Som nybörjare skulle jag ge dig tipset att träna hela kroppen varannan dag. Vilket betyder att du tränar varannan och vilar varannan dag. Musklerna måste få vila minst 48 timmar mellan varje styrkepass. smile

Jag skulle ge dig tips om att träna varje muskel som du vill träna varannan dag, med 2-3 olika övningar, repetera varje övning 3 gånger med 8-15 gånger. Alltså gör du 8-15 repetitioner i 3 set.

Jag skulle vilja ge dig tipset att träna Axlar, Biceps, Triceps, Mage, Rygg, Skuldror, Ben och Nacke. Dessa tar cirka 1,5 timme att träna igenom, beroende på hur aktivt och seriöst du gör dem. Men det är en jättebra början för att komma igång, och det ger skitbra resultat om du försöker att hela tiden ge 100 % av all kraft du har. Egentligen ska man inte säga det här, eftersom du ska ge allt du har. Men du ska ta i 80-90 % av allt du har för att din kropp ska gå i ultimatum för att bygga upp muskler.

Jag har visst helt glömt helt att fråga dig vad du har för må med din träning? Är du liten och vill bli större?

Mvh!

Jag är väl inte liten kan man väl inte säga , 1.73 väger ca 67 kg så jag är inte spinkig , så jag har lite små delar jag vill träna bort lite fett på och bygga muskler smile vilket är det bästa sättet att träna rygg , mage , axlar , nacke , skuldror? 

Mvh micke smile

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Spelis
14 maj 2010 · 1 926 Inlägg

Mickeus skrev:

Simopparn skrev:
Tjena!

Gymma är kul, och det är en utav de bästa aktiviterana man kan göra för att se ett snabbt och bra resultat på sin kropp.

Jag har själv tränat på gym i cirka 1,5 år och det har gett mig otroligt bra resultat. Jag var väldigt liten innan, vägde cirka 65 kilo och va 182 cm lång. Nu är jag 182 cm lång och väger 75 kilo.

Iaf så ville du ha lite tips och råd på träning. Det första jag har att säga är att börja tillsammans med någon och ge aldrig upp! När man tränar är det viktigt att man tränar olika muskelgrupper och låter de även få vila.
Som nybörjare skulle jag ge dig tipset att träna hela kroppen varannan dag. Vilket betyder att du tränar varannan och vilar varannan dag. Musklerna måste få vila minst 48 timmar mellan varje styrkepass. smile

Jag skulle ge dig tips om att träna varje muskel som du vill träna varannan dag, med 2-3 olika övningar, repetera varje övning 3 gånger med 8-15 gånger. Alltså gör du 8-15 repetitioner i 3 set.

Jag skulle vilja ge dig tipset att träna Axlar, Biceps, Triceps, Mage, Rygg, Skuldror, Ben och Nacke. Dessa tar cirka 1,5 timme att träna igenom, beroende på hur aktivt och seriöst du gör dem. Men det är en jättebra början för att komma igång, och det ger skitbra resultat om du försöker att hela tiden ge 100 % av all kraft du har. Egentligen ska man inte säga det här, eftersom du ska ge allt du har. Men du ska ta i 80-90 % av allt du har för att din kropp ska gå i ultimatum för att bygga upp muskler.

Jag har visst helt glömt helt att fråga dig vad du har för må med din träning? Är du liten och vill bli större?

Mvh!

Jag är väl inte liten kan man väl inte säga , 1.73 väger ca 67 kg så jag är inte spinkig , så jag har lite små delar jag vill träna bort lite fett på och bygga muskler smile vilket är det bästa sättet att träna rygg , mage , axlar , nacke , skuldror? 

Mvh micke smile

Rygg: Marklyft! Och diverse roddövningar. Hantelrodd, skivstångsrodd osv
Mage: Cablecrunchies
Axlar: Militärpress, sidolyft
Nacke: Shrugs..
Skuldrorna tränas i dragövningar, tex rodd.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
14 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Mickeus skrev:

Simopparn skrev:
Tjena!

Gymma är kul, och det är en utav de bästa aktiviterana man kan göra för att se ett snabbt och bra resultat på sin kropp.

Jag har själv tränat på gym i cirka 1,5 år och det har gett mig otroligt bra resultat. Jag var väldigt liten innan, vägde cirka 65 kilo och va 182 cm lång. Nu är jag 182 cm lång och väger 75 kilo.

Iaf så ville du ha lite tips och råd på träning. Det första jag har att säga är att börja tillsammans med någon och ge aldrig upp! När man tränar är det viktigt att man tränar olika muskelgrupper och låter de även få vila.
Som nybörjare skulle jag ge dig tipset att träna hela kroppen varannan dag. Vilket betyder att du tränar varannan och vilar varannan dag. Musklerna måste få vila minst 48 timmar mellan varje styrkepass. smile

Jag skulle ge dig tips om att träna varje muskel som du vill träna varannan dag, med 2-3 olika övningar, repetera varje övning 3 gånger med 8-15 gånger. Alltså gör du 8-15 repetitioner i 3 set.

Jag skulle vilja ge dig tipset att träna Axlar, Biceps, Triceps, Mage, Rygg, Skuldror, Ben och Nacke. Dessa tar cirka 1,5 timme att träna igenom, beroende på hur aktivt och seriöst du gör dem. Men det är en jättebra början för att komma igång, och det ger skitbra resultat om du försöker att hela tiden ge 100 % av all kraft du har. Egentligen ska man inte säga det här, eftersom du ska ge allt du har. Men du ska ta i 80-90 % av allt du har för att din kropp ska gå i ultimatum för att bygga upp muskler.

Jag har visst helt glömt helt att fråga dig vad du har för må med din träning? Är du liten och vill bli större?

Mvh!

Jag är väl inte liten kan man väl inte säga , 1.73 väger ca 67 kg så jag är inte spinkig , så jag har lite små delar jag vill träna bort lite fett på och bygga muskler smile vilket är det bästa sättet att träna rygg , mage , axlar , nacke , skuldror? 

Mvh micke smile

vill först påpeka att du inte kan inrikta dig på specifika ställen du vill bränna fett. går du ner i fettmassa så gör du det över hela kroppen, finns inga sätt att enbart få bort fett på magen tex.

rygg (skuldror ingår här):

marklyft
latsdrag
chins
stångrodd
hantelrodd
rygglyft

mage:

crunch (gärna liggande med benen i luften)
sittups (jag personligen gillar inte denna då jag tycker den belastar höftböjarna mer än den belastar magen, men tycker du att det känns bra så kör på)
cablecrunch (även kallad bönen/muslimen osv)


axlar:

axelpress med hantel
militärpress
sidolyft
cablecross för baksida axlar

nacke:

shrugs, antingen med hantel eller stång.


glöm inte heller bort bröst och ben!
bra bröstövningar är bänkpress och hantelpress. gärna en lutande press också för att få med övre delen av bröstet.

många glömmer bort benen och skyller på att dom inte vill ha fläskiga ben. visst det kan så vara men ja håller inte med i det snacket, benen är nästa 50% av kroppen och en stor muskelgrupp. genom att träna ben  så bränner du även en hel del kalorier så det är både bra för att få bort fett osså får du träning för benen på samma gång. knäböj är en bra övning för benen.

jag misstänker att det finns många av de övningar som ja skrivit ner som du inte förstår riktigt men då kan du kolla i denna tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 .
det är förutom ett jättebra forum där du kan lära dig mycket nyttigt om träning.

lycka till! smile

MVH Fredrik

edit: spelis han före tongue

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (14 maj 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Simopparn Ung & dum
14 maj 2010 · 57 Inlägg

Jaja, nu skrev jag ju inte att han ville bränna fett, utan att bygga upp muskler. smile

Men ja, dom två ovanstående har rätt, man tränar rätt många muskelgrupper på en övning.

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
Mickeus
15 maj 2010 · 185 Inlägg

Timjoh skrev:
Här har du att bra schema med vilken muskel grupp du kör den just den dagen sen samt väldigt bra att det är film på hur varje övning går till och att dom förklara, jävligt bra! Ta dig en titt på denna länken så kan du se själv smile
http://www.bodybuilding.com/fun/animalpak20.htm

Lycka till! smile

skit bra sida!


tack för hjälpen alla! smile

Mvh/ Micke

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Sharky
15 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Först måste man inse att genetiska förutsättningar spelar oerhört stor roll. Det finns dom som kan träna vad som helst hur som helst och nå mycket bra resultat snabbt.

Dom allra flesta av oss har inte dom förutsättningarna.

Steg ett är att svälja stoltheten (jag säger inte att just du har det men många har väldigt hög svansföring utan att ha täckning för det) och lära sig genomföra övningar på ett så korrekt sätt som möjligt. Att börja köra i maskiner är ingen garanti för det och koncept a´la Nautilus (som är ett businesskoncept, inget träningskoncept) kan vara väldigt tveksamma. Det tar tid att göra detta och detta är en fas som heter neuromuskulär baning och är extremt viktig eftersom om man lär sig galet från börjarn så är det detta man faller tillbaka till när man börjar ta slut.

Kombinerat med detta så måste man ha en kost som lirar. Sluta äta tomma kalorier och se till att man äter tillräckligt. Satsa helst inte på att kombinera muskeltillväxt med att gå ner i vikt. Sluta supa och röka.

Sedan så har vi det där med orangutangträning. Dvs unga killar som tränar bröst, biceps, mage, bröst, biceps, mage, bröst, biceps, mage,......
Det är helt och hållet ditt val men denna metod är inte vettig för fem öre.

Balans - dvs träna hela kroppen balanserat och glöm inte benen. Benträning är egentligen prio ett.

Ta det lugnt. Lär dig att vila reparerar och bygger. Träna inte sönder dina resultat.

Stäm av. Ta hjälp av en vettig PT eller en erfaren vettig byggare/kraftsportare och kör typ tre månader och sedan stämmer du av och snackar igenom och visar hur långt du har kommit och hur pass bra du har kommit in i träningen. Har du då bra hjälp så får du råd frö att ta dig vidare.

Sikta långt. Träna tre månader och sedan leva på gamla meriter lirar inte.

Fokus. Träna helst inte med polarna. Lär dig att stå på egna ben när du tränar. Det är du själv som skall åstadkomma resultaten. Inte snacket under passen med polarna.

Försök inte se ut som du vet vad du sysslar med. (egetligen samma som det med att svälja stoltheten). Erfarna byggare/kraftsportare ser på en millisekund om du är ute och cyklar. Fråga istället. Men det gäller att vara lite kall och inte köpa alla råd. I princip är det så att ju enklare en övning är -desto större chans är det att den är vettig.

Basövningar.Tittar man på sport på TV ibland så ser man tex utförsåkningslandslagets grundträning - benböj med stång. Fanns det något bättre skulle dom köra det. Detta är exempel på en basövning. Marklyft, chins, bänkpress är exempel på andra - centrala - bsaövningar.

Kombinera. Se till att du kör för hjärtat också. Cykla, springa.


/Göran
35 år i gym, 15 år som instruktör.








Mickeus skrev:
någon som kan ge några tips på hur och vad man tränar för bäst resultat?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Timjoh
15 maj 2010 · 453 Inlägg

Sharky skrev:
Först måste man inse att genetiska förutsättningar spelar oerhört stor roll. Det finns dom som kan träna vad som helst hur som helst och nå mycket bra resultat snabbt.

Dom allra flesta av oss har inte dom förutsättningarna.

Steg ett är att svälja stoltheten (jag säger inte att just du har det men många har väldigt hög svansföring utan att ha täckning för det) och lära sig genomföra övningar på ett så korrekt sätt som möjligt. Att börja köra i maskiner är ingen garanti för det och koncept a´la Nautilus (som är ett businesskoncept, inget träningskoncept) kan vara väldigt tveksamma. Det tar tid att göra detta och detta är en fas som heter neuromuskulär baning och är extremt viktig eftersom om man lär sig galet från börjarn så är det detta man faller tillbaka till när man börjar ta slut.

Kombinerat med detta så måste man ha en kost som lirar. Sluta äta tomma kalorier och se till att man äter tillräckligt. Satsa helst inte på att kombinera muskeltillväxt med att gå ner i vikt. Sluta supa och röka.

Sedan så har vi det där med orangutangträning. Dvs unga killar som tränar bröst, biceps, mage, bröst, biceps, mage, bröst, biceps, mage,......
Det är helt och hållet ditt val men denna metod är inte vettig för fem öre.

Balans - dvs träna hela kroppen balanserat och glöm inte benen. Benträning är egentligen prio ett.

Ta det lugnt. Lär dig att vila reparerar och bygger. Träna inte sönder dina resultat.

Stäm av. Ta hjälp av en vettig PT eller en erfaren vettig byggare/kraftsportare och kör typ tre månader och sedan stämmer du av och snackar igenom och visar hur långt du har kommit och hur pass bra du har kommit in i träningen. Har du då bra hjälp så får du råd frö att ta dig vidare.

Sikta långt. Träna tre månader och sedan leva på gamla meriter lirar inte.

Fokus. Träna helst inte med polarna. Lär dig att stå på egna ben när du tränar. Det är du själv som skall åstadkomma resultaten. Inte snacket under passen med polarna.

Försök inte se ut som du vet vad du sysslar med. (egetligen samma som det med att svälja stoltheten). Erfarna byggare/kraftsportare ser på en millisekund om du är ute och cyklar. Fråga istället. Men det gäller att vara lite kall och inte köpa alla råd. I princip är det så att ju enklare en övning är -desto större chans är det att den är vettig.

Basövningar.Tittar man på sport på TV ibland så ser man tex utförsåkningslandslagets grundträning - benböj med stång. Fanns det något bättre skulle dom köra det. Detta är exempel på en basövning. Marklyft, chins, bänkpress är exempel på andra - centrala - bsaövningar.

Kombinera. Se till att du kör för hjärtat också. Cykla, springa.


/Göran
35 år i gym, 15 år som instruktör.








Mickeus skrev:
någon som kan ge några tips på hur och vad man tränar för bäst resultat?

Jobbar du som instruktör nu? Men tror ändå du kan svara på min fråga.
Var hos personlig tränare en gång, sa jag har tränat innan men vill ha ett schema köra så många dagar man kan i veckanmed olika muskler grupper varje dag.
Det han gjorde var att jag fick ett mes schema med enbart maskiner, varför varför får man såna ganska "mesiga" scheman enligt mig av en personlig tränare fast man säger att man ska köra hårt för att bygga, inte bli i lite bättre form. flera av mina kompisar har med varit hos personlig tränare och dom säger samma sak. Ska dom liksom inte kunna lite mer än om en som kommer in säger dom ska hårdträna för att bli biff och en som kommer in och säger dom vill få lite mindre midja får samma schema?

Använde det 1 dag sen gjorde jag ett eget som funkar 10 gånger bättre!

Sharky
15 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Man kan se på ditt problem från två håll.

Det kan endera vara du som är problemet eller instruktören. Jag har sett båda fallen många gånger genom åren.

Dvs du kan vara problemet på så sätt att instrukören har sett dig träna och ser att du har saker som måste eller bör åtgärdas.

Och det kan vara instruktören som är problemet genom att han är "programmerad" av det ställe han jobbar att agera på ett visst sätt. Tyvärr så är dessa scheman ofta the easy way out för en instruktör att slippa bry sig.

Till instruktörens försvar så får man dock säga att det är oerhört svårt att täcka dom extrema 5 procenten som vill "träna för att bli en stor jävla biff". Men då borde instruktören ha kunnat säga det direkt.

Även i fall ett , dvs att det är du som är problemet så borde absolut instruktören ha berättat varför han/hon gör som han/hon gör. Tex att din teknik suger så att man måste bryta ner den och ta det från början (eller nåt sånt)

I fall två, dvs att det är instruktören/stället som är problemet så sitter man tyvärr i den sitsen (om man skall fortsätta träna där) att man får uppfinna själv eller hitta någon obunden som kan ge adekvata råd.


Sedan när det gäller nivåer på instruktörer så finns allt från snabbutbildade receptionister till fullfjädrade proffs med naprapatutbildning i bagaget. På det ställe jag tränar nu så hade ingen instruktör ens läst Rolf Wirheds lärobok Anatomi och Rörelselära inom Idrotten tex. Än mindre hade sådana krav ställts för att dom skulle få kalla sig instruktörer. (När man inte ens kan redogöra för Vastus Medialis placering, funktion och problemen med att rehabträna den...roll )

Är du inte nöjd och har betalat för en instruktion. Gå tillbaka och säg det och motivera varför.

/Göran



Timjoh skrev:
Jobbar du som instruktör nu? Men tror ändå du kan svara på min fråga.
Var hos personlig tränare en gång, sa jag har tränat innan men vill ha ett schema köra så många dagar man kan i veckanmed olika muskler grupper varje dag.
Det han gjorde var att jag fick ett mes schema med enbart maskiner, varför varför får man såna ganska "mesiga" scheman enligt mig av en personlig tränare fast man säger att man ska köra hårt för att bygga, inte bli i lite bättre form. flera av mina kompisar har med varit hos personlig tränare och dom säger samma sak. Ska dom liksom inte kunna lite mer än om en som kommer in säger dom ska hårdträna för att bli biff och en som kommer in och säger dom vill få lite mindre midja får samma schema?

Använde det 1 dag sen gjorde jag ett eget som funkar 10 gånger bättre!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang