Hjälp med installation av dumpventil (öppen) till Volvo V70 T5 -98!

Dumpen_
15 maj 2010 · 7 Inlägg

Hej!

Som topic ska jag nu slänga i en dump i min V70 T5 -98.

Jag har fixat laddröret med anslutningar, dump, dumplock och hela packetet.

Det jag är osäker på är den förbannade fjädern i dumpen!?
Ska den klippas? Hur mycket? Räcker det att man skruvar på locket på dumpen?
Kan turbon eller övrigt ta skada när man håller på att testa in fjädertrycket?

Min bil laddar ca 0.7-0.8 bar på 2:an och ca 1.1 bar på 4:an-5:an.
Då ska jag väl se till att den öppnar på 1.1 bar? -hur?
Kommer bilen kvittra på 1,2:an då?

Dumpen är köpt på Creatix, och enligt deras hemsida är den provtryckt så den öppnar vid 1.8
bar.
Dumpventilen är öppen!

I vilken ände börjar man och hur gör man detta smidigast?

Nån sa till mig att jag skulle se till att den precis skulle hålla stängt på tomgång...
Är det bäst?
Hur blir de då när man kör kommer inte den öppnas automatiskt när laddet kommer?
Kommer den matcha alla växlar bäst om man gör så ?

Hjäääälp!

Tack på förhand!
Mvh Robert

Volvo 700 Am-R
Volvo 740 (1988)
Selleen
16 maj 2010 · 360 Inlägg

Jo det fungerar att den precis ska hålla stängd på tomgång. Det är ju inte trycket som gör så att den öppnar utan det är vakumet som blir bakom när insuget stängs.

Kan ha fel nu men tror att det bästa är att du ska kunna varva upp motorn på friläge utan att den ska dumpa. Motorn ska ha motstånd så du får högre ladd för att dumpen ska släppa.

Fjädern får du mixtra lite med. Men håll koll så att den inte läcker på tomgång, det är ej bra. När du skruvar in den så spänns fjädern och tvärt om.

Mvh magnus

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Dumpen_
19 maj 2010 · 7 Inlägg

Selleen skrev:
Jo det fungerar att den precis ska hålla stängd på tomgång. Det är ju inte trycket som gör så att den öppnar utan det är vakumet som blir bakom när insuget stängs.

Kan ha fel nu men tror att det bästa är att du ska kunna varva upp motorn på friläge utan att den ska dumpa. Motorn ska ha motstånd så du får högre ladd för att dumpen ska släppa.

Fjädern får du mixtra lite med. Men håll koll så att den inte läcker på tomgång, det är ej bra. När du skruvar in den så spänns fjädern och tvärt om.

Mvh magnus

Tack så mycket för tipsen!

Men finns de ingen annan som kan hjälpa mig, som har/haft samma bil som jag har eller andra tips!?

Är jätte osäker och vill givetvis få allt rätt...

Hade tänkt slänga i dumpen snart så behöver mer kött på benen.

Tacksam för mer svar!

Volvo 700 Am-R
Volvo 740 (1988)
Marlboroman
19 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Ventilen ska justeras så den precis håller tätt på tomgång. Och varvar man upp bara lite greann och släpper av ska den öppna. Ocj nej, är den rätt justerad så är det omöjligt för den att öppna när laddtrycket kommer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dumpen_
23 maj 2010 · 7 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ventilen ska justeras så den precis håller tätt på tomgång. Och varvar man upp bara lite greann och släpper av ska den öppna. Ocj nej, är den rätt justerad så är det omöjligt för den att öppna när laddtrycket kommer.

tusen tack!

finns det nått sätt som man smidigt vet att "detta är ungefär bra längd att ta bort" från fjädern eller nått annat smidigt sätt att veta hur man ställer in trycket?

Mvh!

Senast redigerat av Dumpen_ (23 maj 2010)

Volvo 700 Am-R
Volvo 740 (1988)
Marlboroman
23 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Dumpen_ skrev:
finns det nått sätt som man smidigt vet att "detta är ungefär bra längd att ta bort" från fjädern eller nått annat smidigt sätt att veta hur man ställer in trycket?

Man lär prova sig fram till vad som funkar om man ska släppa eller spänna fjädern. Nån enkel tumregel eller så finns inte, utoan det är tålamod och prova sig fram som gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang