Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Billigare i ägande kostnader, Försäkring samt service och reservdelar, Dock inte alltid på reservdelar men oftast, finns vissa grejer som är dyrare på volvon och vise versa.
Service kostade inte mer än genomsnitts bilen, och även reparationer var inte så farligt dyra, spec om man jämför med vad Bmw:n skulle kostat. Visst den drar lite mer än Bmw:n men så farligt mycket var det inte.
Reservdelar skrev du själv att Bmw och Volvo ligger på samma nivå, och så länge du inte tänker ta tillbaka detta är det ingen idé att argumentera för något annat. Likadant försäkring, körglada Bmw är mer representerad i olyckor än familjebilen Volvo. Detta ger, i de flesta fall, en något högre premie.
Volvo är däremot inte billigare i service, Teknikens Värld undersökte vad en bil kostar att serva under 6000mil om bilen är 3år gammal när den köps. En Bmw 525i kostade 6902:- och en V70 2.4 kostade 15796:-, Volvo är alltså mer än dubbelt så dyr i service än den starkare 525i.
Källa till detta, vilket inte "Turbomatte" redovisade konstigt nog, är Teknikens Värld nummer 7 från 2005.
Jasså det var konstiga siffror, nu när jag ska serva min kostade bara servicen 3200:- drygt, visst det var ju utan remmarna, men dom har du ju bara vid 16 och 32k mil. 525an jag kollade på kostade 5500:- drygt för samma service. Inga 15k där inte. Detta är altså priser jag fått via kontakt med verkstäder, inget från nån biltidning. Även delarna är billigare till volvons fördel, förutom vissa saker har jag märkt, typ ett clips kan gå på 200:- osv men vanliga slitage delar är rätt ok, tex fyra nya belägg volvo orginal för under 1000:-
Så lika dyra delar, väldigt mycket dyrare service i Volvos fall, märkbart lägre förbrukning i Bmws fall och något dyrare försäkringspremie i åter igen Bmws fall.
Så Volvos lägre försäkringspremie skall alltså väga upp Bmws rejält billigare underhållskostnader och lägre förbrukning (trots högre effekt).
Försäkringspremierna är nått du också har fått om bakfoten, min t5a kostar mig 7800:- om året för en helförsäkring med Självrisk reducering på uppsåt och viltkollition. Bmwn skulle kostat 28000 för samma. Då är jag 22år har varit skadefri sen jag tog mitt kort och bor i stan och förvarar bilen på obevakad parkering. Rätt saftig skillnad
Hur mycket vanligare är egentligen Bmw i olyckor, körs det inte rätt hårt med Volvo (Turbo) med? Så vida man inte är en ungdom är skillnaden obefintlig, vilket gör det ganska klart att Bmw trots "Turbomattes" påståenden är klart billigare att äga än Volvo.
När det gäller nöjda ägare har Volvo inte skuggan av en chans, Bmw är för att citera Autoindex "Sett över tiden är BMW det framgångsrikaste märket i Autoindex. Under undersökningens senaste sex år har BMW aldrig varit sämre än två, och vunnit fyra gånger"
http://www.bilsport.se/news.php?id=68059
Och detta är bara ett exempel i raden, testet omfattar bland annat verkstäder och tillförlitlighet. Och eftersom Bmw ligger högre än Volvo bör också pålitlighet och kvalité vara bättre.
Kort och gott är Bmw billigare att äga, betydligt roligare att köra (det erkände du själv) och håller högre kvalité än vad Volvo gör. Alltså kort sammanfattat "Mer bil för pengarna" än Volvo, inte många rätt i ditt inlägg där inte.
Hoppas du inte satte chipsen och colan i halsen bara
Kort och gott är bmw inte billigare att äga, förutom soppa förbrukning. Bmw är roligare, och håller högre kvalitetsKÄNSLA, inte kvalitet, vilket är en stor skillnad. Nu säger jag inte att volvo har högre kvalitet, men likvärdig. Dock är den inte alls lika premium vilket också förväxlas med kvalitet.
*********************************************************************************
Lite parenteser:
Dessutom skrev du att Volvo har högre finish på lacken än Bmw, källa på det tack.
Källan är mig själv samt alla andra som håller på med lack på olika sätt. Apelsinskal och bristande rostskydd är något som fortfarande förekommer hos bmw, spec på bagageluckan på e60/61 samt e90/91. vilket är tråkigt tyvärr.
Dessutom skrev du att "offta svårt att bedömma miltalet på en volvo av senare årsmodell genom att titta på den, dom håller förbaskat bra."
Och det kontrar jag lätt med; Bmw (och Mercedes) är de mest populära bilarna att mätarskruva. Av den enkla anledningen att på ett välskött exemplar är det rejält svårt att se om den rullat 20000mil eller 40000mil. Jag vet själv, min far hade en 325i-01 som rullat 40000mil. Denna var fortfarande fräsch och spänstig, kändes som den bara rullat 15-20000mil.