Mitt nya ljud, lite besviken...

andreas_gbg_
15 juni 2006 · 1 634 Inlägg

qwalle skrev:

gurenius skrev:

qwalle skrev:
Har precis testkört min DLS UR12:a med ett DLS Digital Mono D-1000 steg, 35 kvadrat strömkabel. Kör just nu med en sluten låda på ca 30 liter och endast 1 talspole eftersom det rekomenderades av DLS. Jag kör den på 4Ohm på steget vilket innebär 350Watt rms. Basen rör sig knappt men visst blir det ganska bra tryck i bilen om ändå på rätt låg ljudvolym nu när jag precis spelar in den. Men ändå lite besviken för jag trodde det skulle bli mer tryck. Kanske en portad låda och köra dubbla talspolar och lasta ner i 2 Ohm (750 watt rms) borde fixa detta? Några andra förslag?

Din bas ska funka helt okej även i sluten låda på 20-30 liter. 350 Watt är inte mycket till den basen, så börja med att koppla in båda spolarna till 2 Ohm.

Du behöver inte vara rädd för att dra på vid inspelningen. Mata den med testtoner 20-30 hz så ska du se att den börjar röra på sig rätt fort.

Igår gjorde jag så att jag ställde upp stereon så mkt som det bara gick och skruvade ner på steget så jag hade halva effekten på steget och lite mindre gain. Nu kör jag på runt 30 i volym på stereon istället för 20 som innan. Blev en avsevärd skillnad. Mkt mer tryck, har t.om spelat loss nåt i bakluckan som ligger och skrammlar :S Men man kanske ska våga sig på att köra dubbla spolar iaf så man ger basen sin fulla rätt. smile

Sa ju det eller? big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
Sharky
16 juni 2006 · 10 287 Inlägg

Ugh....skulle vilja se hur den lådan är beräknad. Vet du volymen eller kan du mäta upp lådan?

/Göran

qwalle skrev:
Tack för alla bra svar! Just nu undrar jag bara om ni tror att jag kommer få mera tryck i kupen om jag portar lådan? Lådan är nämligen byggd så att jag skulle prova sluten först sen bara ta upp hål för portningen och prova detta.

Portad med paralellkopplade spolar 2Ohm
Sluten med paralellkopplade spolar 2Ohm

mvh/Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
qwalle
16 juni 2006 · 41 Inlägg

Har nu varit hem och dragit parallellt på spolarna och testat. FYFAN SÅN SKILLNAD! smile
Basen hänger med mkt bättre och ger mkt mera tryck. Men det ser absolut inte skadligt ut för basen på nåt vis, den slår sådär fint lagomt mkt. Tack för alla bra tips och idéer men nu är jag helnöjd! smile Får jag bara i midbasarna och diskanterna nu så är allt frid och fröjd... wink

Freddan
16 juni 2006 · 282 Inlägg

Fan va nice att du fått till de tongue Måste jag ju komma förbi o provlyssna lite big_smile

qwalle
16 juni 2006 · 41 Inlägg

MrFredde skrev:
Fan va nice att du fått till de tongue Måste jag ju komma förbi o provlyssna lite big_smile

hehe japp, rent hälsovådligt blev det, sjukt bra grejjer från dls!

Kaizoon
16 juni 2006 · 191 Inlägg

Får steget ordentligt med ström då ?
Ser ingen som har frågat om det ännu..

qwalle
16 juni 2006 · 41 Inlägg

Kaizoon skrev:
Får steget ordentligt med ström då ?
Ser ingen som har frågat om det ännu..

Det är ett helt nytt bilbatteri och det är rejäla kablar så det antar jag, men när jag sätter i mina dubbla 6,5or i varje dörr så blir det att lägga in ett extra batteri bak.

Senast redigerat av qwalle (16 juni 2006)

Kaizoon
16 juni 2006 · 191 Inlägg

Bara för att man har ett nytt batteri så behöver det inte vara någon garanti att det räcker, större monoblock brukar ju kräva en hel del ström.
Nästan krav på kondning, alternativt ett fläskigt optima eller liknande.
Syns ju om lampor osv börjar blinka i takt med basgången då steget käkar ström.
Och tappar steget ström så tappar du effekt, och samtidigt kontroll på basen...

qwalle
17 juni 2006 · 41 Inlägg

Kaizoon skrev:
Bara för att man har ett nytt batteri så behöver det inte vara någon garanti att det räcker, större monoblock brukar ju kräva en hel del ström.
Nästan krav på kondning, alternativt ett fläskigt optima eller liknande.
Syns ju om lampor osv börjar blinka i takt med basgången då steget käkar ström.
Och tappar steget ström så tappar du effekt, och samtidigt kontroll på basen...

inga lampor som blinkar, men du har rätt i det du säger. ska kolla närmare på detta men konding samt extra batteri kommer i vilket fall som helst.

Rally86 Skåne
17 juni 2006 · 269 Inlägg

jag spelar bara med öppna lådor, tycker att man får bäst ljud då!!!

Man lever bara en gång......
andreas_gbg_
18 juni 2006 · 1 634 Inlägg

Jag var faktiskt inne på dls häromdagen och bad dom välja ut en bas som passade min bil, mitt system och till att tävla med, Anders (på dls, partille) ringde upp en gubbe och snackade lite, De kom fram till att en UR12:a suklle passa bäst, jag fick även en lådritning beräknad efter 2 bestämda mått som jag fick när jag gick ut och mätte i bilen, Höjden och bottendjupet fick inte överstiga ett visst mått. Ritningen blev av en låda på 27liter med en 3" port, längden minns jag inte, ritningen ligger i bilen.

Nu skall bara pengarna in, fick ett erbjudande om en beggad UR12:a för 1900kr, men det känns lite ruttet om jag skulle inhandla den nu när de vart så hjälpsamma på dls, får ändå rabatt så nypriset hamnar på 2900kr. Vad tycker ni? 1000kr kanske inte är så mycket för garanti, ny vara, samt all hjälp jag fått och kommer att få.

Qvalle, vart bor du någonstans? Hade velat provlyssna basen om du bor i västsverige wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
qwalle
18 juni 2006 · 41 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Jag var faktiskt inne på dls häromdagen och bad dom välja ut en bas som passade min bil, mitt system och till att tävla med, Anders (på dls, partille) ringde upp en gubbe och snackade lite, De kom fram till att en UR12:a suklle passa bäst, jag fick även en lådritning beräknad efter 2 bestämda mått som jag fick när jag gick ut och mätte i bilen, Höjden och bottendjupet fick inte överstiga ett visst mått. Ritningen blev av en låda på 27liter med en 3" port, längden minns jag inte, ritningen ligger i bilen.

Nu skall bara pengarna in, fick ett erbjudande om en beggad UR12:a för 1900kr, men det känns lite ruttet om jag skulle inhandla den nu när de vart så hjälpsamma på dls, får ändå rabatt så nypriset hamnar på 2900kr. Vad tycker ni? 1000kr kanske inte är så mycket för garanti, ny vara, samt all hjälp jag fått och kommer att få.

Qvalle, vart bor du någonstans? Hade velat provlyssna basen om du bor i västsverige wink

Mvh Andreas

Hej!

Jag bor i östersund så tyvärr är det inte ens nära. Men jag kan säga dig att köp dig en ny ur12:a och du kommer absolut inte bli besviken. Jag åker bara runt å ler hela tiden nu smile
Det är ett sjukt tryck i den med rätt slutsteg. Hela bilen låter som den håller på att falla sönder dock så lite ljudisolering krävs smile Lycka till med bygget!

andreas_gbg_
18 juni 2006 · 1 634 Inlägg

Qwalle, Vad har du haft för basar innan?

Numera Saab 9-5 Aero -00
qwalle
18 juni 2006 · 41 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Qwalle, Vad har du haft för basar innan?

kenwoods sämsta serie typ haha
men ur12:an är grym! inget snack om saken.

gurenius
20 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Kul att du blivit nöjd!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
andreas_gbg_
13 juli 2006 · 1 634 Inlägg

Så nu har jag också köpt mig en UR12:a big_smile  Men percis som dig vart jag grymt besviken i början, hade räknat fel på lådan jag hade, trodde den var mindre, men den ligger på ca 34 spelande liter, sluten, paralellkopplad får 400wrms i 2 ohm. Slår över och kan inte spela högt alls. Nu har jag portat lådan och det blev grym skillnad, jag är fortfarande inte riktigt nöjd, men nu låter det inte sämre än gamla basen iaf. Bara spelad 2-4 timmar hittils så det lär väl bli grymt mycket större skillnad så småningom.

Jag skall trycka i lite klossar i lådan så den hamnar på 27 liter så får vi se. Om någon bild på installationen är intressant så ligger den hittils bara i en tråd på lazzat, under min tråd "WEEIIHHH, ny bas;)" hehe.

Mitt modem är kasst så jag kan inte ladda upp bilder själv.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang