Fotografering av era bilar

Zeissman
14 juni 2006 · 35 Inlägg

Jobbar som fotograf och undrar en enkel sak. Skulle ni betala en fotograf för att fota eran ögonsten på hjul? Jag menar vart går gränsen för vad man betalar för? Tar man sin egen digitalkamera och nöjer sig med de bilder man själv presterar när man lagt ner en förmögenhet på att bilen ska vara snygg och gå bra?

940R
14 juni 2006 · 1 567 Inlägg

Jag hadde gett max 500kr för några bilder på min bil av en yrkesfotograf.Med tanke på att det flesta idag har bra digitala kameras. Så kan man ju ta 1000bilder på bilen i olika miljöer/vinklar.Av vilka 2-300 blir toppen bilder helt grattis.Men sen hadde jag gärna gott en kurs i fotografi,För att lära mig mera  om ljuset osv..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Zeissman
14 juni 2006 · 35 Inlägg

Ja så kan man se på att...

http://www.garaget.org/?car=24833

Men de blir skillnad på mina och andra fotografers bilder och "amatörer". Men ofta känns de som att man sänker standarden och kraven på hur bilder ska se ut bara pågrund av digitala kameror i överflöd.

Phaetoon
14 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Om jag hade råd så skulle jag säkert betala upp till 1000:- för att få min bil fotad.
Men jag fotar hellre själv. (Plåtar en hel del själv)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gladen
14 juni 2006 · 311 Inlägg

vet faktiskt inte om jag skulle betala för att få min bil fotad hmm skulle nog hellre försöka ta lite inspiration av andra fotografer o mixtra lite själv tills man blir nöjd! tonguewink

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
Zeissman
14 juni 2006 · 35 Inlägg

Ja jo jag förstår er ändå. Jag vill ju inte låta nån annan fota min bil häller big_smile meeen de är ju trotts allt för att jag är fotograf wink

StiFf Wankel
15 juni 2006 · 1 080 Inlägg

skulle aldirg betala för det, dels för att jag inte tycker att det är så viktigt med perfekta bilder + att jag vet bra fotografer som skulle göra det gratis

MDS Västerås
Slovenian
15 juni 2006 · 482 Inlägg

Jag skulle tro att många gillar fotta sin egna ögonsten, blir så mycket roligare ifall man själv gör det ju! smile

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Zeissman
15 juni 2006 · 35 Inlägg

Fotografer som gör de gratis ser jag som mindre proffsiga. såna typer som köper sig en utrustning för  20 000 kr kallar sig sedan för fotografer och tror de kan fota big_smile jo såna har jag sett tillräckligt av. Men "Slovenian", de är självklart de är roligare med att experimentera själv smile

StiFf Wankel
15 juni 2006 · 1 080 Inlägg

eller så är dom inte så snåla så dom måste ta betalt för att slösa 20 min av sitt betydelsefulla liv..
dom kanske helt enkelt tycker det är kul att fota...
idiotisk kommentar enligt mej..
man blir inte proffsig av att man tar betalt, utan hur bra bilderna blir!

MDS Västerås
Zeissman
15 juni 2006 · 35 Inlägg

Självklart. Håller med smile men många vågar häller inte ta betalt som är hur duktiga fotografer som helst. Lite synd...med tanke på 4 års högskole studier och skulder upp till halsen efter fotohögskolan i göteborg. Men jag antar att de inte vågar för att de är så många som svarar: "Nä vi har egen digitalkamera...de blir jätte bra bilder på farmor och släkten". Mmm de blir de väl. Men de är enligt de krav man själv sätter som privatperson.

Malmoe SSS -12
15 juni 2006 · 3 217 Inlägg

StiFf skrev:
eller så är dom inte så snåla så dom måste ta betalt för att slösa 20 min av sitt betydelsefulla liv..
dom kanske helt enkelt tycker det är kul att fota...
idiotisk kommentar enligt mej..
man blir inte proffsig av att man tar betalt, utan hur bra bilderna blir!

20 minuter? Den som vill ha något bra får anstränga sig längre än så min vän!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
15 juni 2006 · 1 781 Inlägg

eller så känner man en fotograf som gör de gratis big_smile

Team Insane Racing
Malmoe SSS -12
15 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Malm3n skrev:
eller så känner man en fotograf som gör de gratis big_smile

Jag har ännu inte börjat ta betalt för mitt, tycker inte att jag är nog skicklig för det!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
StiFf Wankel
15 juni 2006 · 1 080 Inlägg

Fuckface skrev:

StiFf skrev:
eller så är dom inte så snåla så dom måste ta betalt för att slösa 20 min av sitt betydelsefulla liv..
dom kanske helt enkelt tycker det är kul att fota...
idiotisk kommentar enligt mej..
man blir inte proffsig av att man tar betalt, utan hur bra bilderna blir!

20 minuter? Den som vill ha något bra får anstränga sig längre än så min vän!

det beror ju helt på vad man ska ha för bilder...
bara ett par bilder på en stillastående bil tar inte lång tid

MDS Västerås
Malmoe SSS -12
15 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Det är klart, men sen vill man kanske ha diverse miljöer... Nu fotar jag mest i mörker när jag fotar andras bilar, samt min egen (döm inte de bilder jag har på min sida)... Och då ska det till stativ, olika placeringar och variationer på bilarnas placering!

Det tar tid, vill man ha Bra bilder... Då får man hålla på ett tag!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
StiFf Wankel
15 juni 2006 · 1 080 Inlägg

ja det är klart, vill man ha många bilder med olika miljöer så tar det ju tid, men det är inte nödvändigt smile
ska fotografen offra en halv dag förstår jag att han vill ha ut nånting för det, men ett par bilder i EN miljö kan man ju bjuda på

MDS Västerås
OverBoosted AUTOBAHNRASER
15 juni 2006 · 3 804 Inlägg

Alltså.. vad man är viilig att betala... det beror ju helt på vem fotografen i fråga är och vilken utrutsning han använder..


Bmw osv..
Playmo AD
15 juni 2006 · 41 Inlägg

Det beror givetvis på vad bilderna ska användas till. Större tryckupplaga inkls. copyright - dyrare bild. Bild för web under begränsad tid - billigare bild. Jag både köper och säljer bilder i mitt jobb och vet en bra bilds sanna värde. Tyvärr ligger stor fokus på utrustning och inte på bildkomposition vilket tydligt framgår här i vissa fall.

callekula
15 juni 2006 · 24 Inlägg

om jag har världens dyraste utrustning, å jag tar 10000kr/bild...är jag proffsig o bra då?

det finns dem som kan göra mycket utav lite, det finns även tvärtom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang