Hur monterar jag dessa på min 850?

Magglot
24 maj 2010 · 197 Inlägg

Har varit och inhandlat 2 stycken nya mätare på biltema,

det är av den dyraste sorten och de jag har köpt är vatten-temp och oljetryck. Är det någon vnälig skäl som vet hur jag ska montera dessa på min stackars 855?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … la-matare/

Tack på förhand!

FLindgren
24 maj 2010 · 5 089 Inlägg

Vet du vart oljetrycksgivaren sitter på bilen?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
KHRacing
24 maj 2010 ·

vattentempen lär du få borra en 8,5-9mm hål i gänga M10x1 eller 1/8 för sonden, lägg på antingen seriöst med gängtätning eller gängtejp på gängorna först, borrar du på plats så använd en damsugare som tar bort spånorna, men jag hade rekommenderat dig att ta bort exempelvis termostathuset & borrat i detta.

på 850 går det ej att sätta en sådan "sandwitch" med extra uttag i tyvärr.
men du borde som Flindgren säger, kunna sätta ett Y-kors i oljetrycksgivarekontakten, men jag hade hellre satt en kort slang upp till givareuttaget & esedan ett Y-kort i slangen, för monterar man ett"tungt" Y-kors rakt i motorn så är risken att den vibrerar av plötsligt.
mvh k

hoppas det var lite givande mitt inlägg.

Magglot
24 maj 2010 · 197 Inlägg

FLindgren skrev:
Vet du vart oljetrycksgivaren sitter på bilen?

Nej, har tyvärr inte så stor koll på det, är den svår att hitta?

Magglot
24 maj 2010 · 197 Inlägg

KHRacing skrev:
vattentempen lär du få borra en 8,5-9mm hål i gänga M10x1 eller 1/8 för sonden, lägg på antingen seriöst med gängtätning eller gängtejp på gängorna först, borrar du på plats så använd en damsugare som tar bort spånorna, men jag hade rekommenderat dig att ta bort exempelvis termostathuset & borrat i detta.

på 850 går det ej att sätta en sådan "sandwitch" med extra uttag i tyvärr.
men du borde som Flindgren säger, kunna sätta ett Y-kors i oljetrycksgivarekontakten, men jag hade hellre satt en kort slang upp till givareuttaget & esedan ett Y-kort i slangen, för monterar man ett"tungt" Y-kors rakt i motorn så är risken att den vibrerar av plötsligt.
mvh k

hoppas det var lite givande mitt inlägg.

Tack för svar, menar du att jag ska borra ett litet hål i den slangen som går mellan motor och kylfläkt (?) för att sedan kila ner den? Jag och farsan va inne på någon sån idé men visste inte hur vi skulle jorda den sen då.....

Sorry är inte så jävla grym på bilar tongue

Billy__bob
24 maj 2010 · 496 Inlägg

Det finns ju en t-adapter som man kan sätta till kylarslangen för att koppla just en sådan givare. Den finns med på biltema.

Magglot
24 maj 2010 · 197 Inlägg

Billy__bob skrev:
Det finns ju en t-adapter som man kan sätta till kylarslangen för att koppla just en sådan givare. Den finns med på biltema.

Vilken av kylarslangarna?

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
25 maj 2010 · 2 100 Inlägg

Köp en oljesandwich på Biltema till Oljetrycket. http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … ljegivare/

Vattentempen kan du köpa en adapter till kylarslangen. Kapar bara av slangen på mitten.
http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … empgivare/

Mvh

Senast redigerat av Dennis_999 (25 maj 2010)

Tja!
Billy__bob
25 maj 2010 · 496 Inlägg

BioElite skrev:

Billy__bob skrev:
Det finns ju en t-adapter som man kan sätta till kylarslangen för att koppla just en sådan givare. Den finns med på biltema.

Vilken av kylarslangarna?

Tror att det är den övre som du sätter den på.

KHRacing
25 maj 2010 ·

Dennis_999 skrev:
Köp en oljesandwich på Biltema till Oljetrycket. http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … ljegivare/

Vattentempen kan du köpa en adapter till kylarslangen. Kapar bara av slangen på mitten.
http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … empgivare/

Mvh

Läser du inte trådarna innan du kommenterar dem ?

vänligen /
.............kristian

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
25 maj 2010 · 2 100 Inlägg

KHRacing skrev:

Dennis_999 skrev:
Köp en oljesandwich på Biltema till Oljetrycket. http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … ljegivare/

Vattentempen kan du köpa en adapter till kylarslangen. Kapar bara av slangen på mitten.
http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … empgivare/

Mvh

Läser du inte trådarna innan du kommenterar dem ?

vänligen /
.............kristian

Jag har gjort det... Och det funkar hur bra som helst. Har du gjort allt detta på en 850?

Mvh smile

Tja!
Magglot
25 maj 2010 · 197 Inlägg

Har köpt både givare för vatten och olja, ska testa och sätta dit det imon och se om det funkar!

KHRacing
25 maj 2010 ·

Dennis_999 skrev:
Jag har gjort det... Och det funkar hur bra som helst. Har du gjort allt detta på en 850?

Mvh smile

nej är svaret på din fråga.

men har ägt en 855 -94, o med tanke på hur oljefiltret sitter på denna så ser jag det som
omöjligt att få dit en sandwichplatta. Därav mitt inlägg, ursäkta omd et lät argt/surt,
var ej meningen.

Phaeton Falgfixaren.se
26 maj 2010 · 647 Inlägg

Som KHRacing skriver, det går inte pga oljefiltret. Jag har testat och har
även bilder på de om du inte tror oss smile Jag testade på en 850 Turbo -94.

Mvh

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
26 maj 2010 · 2 100 Inlägg

KHRacing skrev:

Dennis_999 skrev:
Jag har gjort det... Och det funkar hur bra som helst. Har du gjort allt detta på en 850?

Mvh smile

nej är svaret på din fråga.

men har ägt en 855 -94, o med tanke på hur oljefiltret sitter på denna så ser jag det som
omöjligt att få dit en sandwichplatta. Därav mitt inlägg, ursäkta omd et lät argt/surt,
var ej meningen.

Men det går! wink Har det på min. Så helt omöjligt är det inte smile

Safety skrev:
Som KHRacing skriver, det går inte pga oljefiltret. Jag har testat och har
även bilder på de om du inte tror oss smile Jag testade på en 850 Turbo -94.

Mvh

Vad är det som händer med oljefiltret? Blir det för långt ner eller? Funka perfekt för mig, hasplasten sitter där också. Har bildbevis på när den sitter därsmile Med både oljetrycksgivare och oljetemp.

Mvh smile

Tja!
KHRacing
26 maj 2010 ·

Dennis_999 skrev:
Vad är det som händer med oljefiltret? Blir det för långt ner eller? Funka perfekt för mig, hasplasten sitter där också. Har bildbevis på när den sitter därsmile Med både oljetrycksgivare och oljetemp.

Mvh smile

Funkar det så är det perfekt, men jag var bara rent övertygat att det ej skulle gå med tanke på hur filtret sitter i orginal.

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
26 maj 2010 · 2 100 Inlägg

KHRacing skrev:

Dennis_999 skrev:
Vad är det som händer med oljefiltret? Blir det för långt ner eller? Funka perfekt för mig, hasplasten sitter där också. Har bildbevis på när den sitter därsmile Med både oljetrycksgivare och oljetemp.

Mvh smile

Funkar det så är det perfekt, men jag var bara rent övertygat att det ej skulle gå med tanke på hur filtret sitter i orginal.

Okej okej! Det är rätt trångt men det gick smile Men hursom ska inte tjaffsa något mera nu.

Lycka till TS! Glöm inte att gängtäta skruvarna som blir över bara. Läckte från min där smile

Mvh

Tja!
Magglot
26 maj 2010 · 197 Inlägg

Vatten är på plats och verkar funka...

KHRacing
26 maj 2010 ·

BioElite skrev:
Vatten är på plats och verkar funka...

nice, fixa gärna en bild så andra som vill göra samma sak kan se hur det funkar

Magglot
27 maj 2010 · 197 Inlägg

Ska jag göra, när jag fått ihop allt, just nu är batteriet utsuget så nu kan jag inte ens veva upp rutorna igen, lyckat! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang