Jag är 18 år, går industriprogrammet tredje året i höst.
Nu ska projektet igång. Projektets resultat kommer att ställas ut under öppet hus på De la Gardiegymnasiet i Lidköping i Maj 2011.
Projektplan
Definitiva planer för kaross:
Rostlagning
Rostangrepp är inget ovanligt på äldre bilar, rost finns under dörrar, kant på
motorhuv, kant på baklucka samt höger framskärm.
Sänkning
Bilen är redan sänkt 40mm bak, nya 60mm sänkningsfjädrar fram skall
inhandlas.
Kjolpaket
En front, sidokjolar och bakre kofångare kommer att inhandlas, för att sedan
byggas om av oss själva med personlig prägel.
Nya lyktinsatser
Då lyktorna ser lite frostiga ut kommer vi att ersätta originala strålkastare
med angel-eyes, kanske också dom med en personlig touch.
Fälgar
Nya fälgar ger bilens utseénde ett ordentligt lyft. Just nu sitter 16” Borbet
alufälgar. Dessa ska säljas och nya ska inhandlas. Tänkt är 17” fälgar runt
om, gärna med kant, beroende på vad som finns tillgängligt.
Inredning
Inredningen är ganska sliten, men fräsch i tyget. Innertaket har börjat släppa
på två ställen som går att limma, klädsel på dörrsidor har börjat lossna och
dörrsidorna sitter lite löst i övrigt. I övrigt ser klädsel på stolar och baksäte
fräscht ut, och kommer därför troligen behållas. Vi ska fräscha upp med
sportratt, egendesignat mätarhus, egendesignad växelspaksknopp samt lackering
av smådetaljer i ett bestämt färgschema.
Lackering och design utvändigt
Lackering av bilen görs av oss själva då vi anser att vi har nog med kunskap
och erfarenhet inom området. Bilen ska lackas i sin originalfärg, BMW Diamond
black, efter rostlagning och bygge av eget kjolpaket. Originalfärgen som ska
användas gör att den endast behöver lackas utvändigt, utan att plocka ut
inredning och motor. Dekaler från sponsorer kommer också att sättas på bilen,
i ungefärlig storlek 30x6cm.
Avgassystem
För det perfekta utseendet krävs det perfekta motorljudet. Vi ska ha 3” utblås
bak och 2.5” från katalysator och bakåt.
Billjud
Får vi tag på billjud kommer vi att göra ett seriöst bygge av det.
Eventuella planer för kaross:
Breddning av skärmar
För ett fetare utseende på bilen är skärmbreddning ett alternativ. ” ” Problemet
med skärmbreddning är att man måste bygga om kjolpaketet efteråt, det tar
tid, kräver precision, men man måste även svarva egna spacers för att
förflytta fälgarna ut till skärmkanten.
”Vinge”
Vi tänkte också göra oss en egen ”vinge”. Med vinge menar vi ingen spoiler,
utan en modifiering av bakluckan. Det finns inget direkt problem med detta,
men vi prioriterar annat tills vi ser om det här passar in.
Reparationer av defekter
Det här är väl en definitiv plan, men eftersom det inte finns några egentliga
fel på bilen blir det en eventualitet.
Har ni tips, idéer eller något annat ni vill säga till om så släng en kommentar!
Sist men inte minst vill jag tacka alla mina sponsorer som gör detta projekt möjligt:
Mekonomen Lidköping
Bildelslagret Lidköping
Vänerprint Lidköping
Autoexperten Lidköping
Autopartner Skövde
Ljudia
Witte
Euromaster Lidköping
UPDATE 24/5 - 2010;
Rostlagning har påbörjats, höger framskärm och trösklar ska svetsas. Tillverkat egen insugsadapter och satt på sportluftfilter i veckan också. Tak och dörrsidors tyg har limmats. Nya låsknoppar har jag svarvat och dörrside-detaljer i aluminum har tillverkats. Lutar åt aluminiumdetaljer invändigt just nu. Även spacklat lite ojämnheter och slipat litegranna samt lagat rosten i backlucka och huvkanter

Insugsadaptern:

Mindre rolig tröskel

Mina låsknoppar

Bilen i helhet

Min växelspaksknopp med egen design, vill ni köpa en så säg till mig bara! Bättre bild fixar jag om så önskas!

Nu väntar jag bara på att pengar ska rulla in så sänkningssats och avgas kan inköpas snarast då slutdämparn läcker och vänster bakfjäder är kass.
Cya!

UPDATE 25/5 - 2010;
Varit och hämtat lite färg idag, BMW Diamantsvart metallic givetvis!

STORT TACK TILL MEKONOMEN I LIDKÖPING SOM SPONSRAR OSS MED DETTA!
Färg, thinner, härdare och klarlack

Nu ska jag ut och svetsa törsklar, tjosvejs!

UPDATE 26/5 - 2010;
Idag har jag svetsat trösklar och golv, blev kanonbra! Tänkte inte skriva så mycket, över till bilder!

Kapkap

Slipslip

Jag är ingen naturmänniska, så takluckan får räcka

Svetsa tröskelplåt med oooootroligt bra passform, made by me

Min projektdvärg och vapendragare Jesper polerar min insugsadapter innan jag kommer med briljanta idén att ta slipmaskinen, höhö

Det var allt för idag, jag har massor på gång så ny update kommer imorgon igen, pözzelipözz

UPDATE 27/5 - 2010;
Tjolevippen! Idag har jag mest spacklat och lagt underredsmassa, inget att ta bilder på. Bilen måste in på besiktning nu innan första juni, annars blir det körförbud, men tror nog att det inte ska vara några problem

Om det är någon som har tips på vad man kan använda för medel på plast i motorrum för att få det rent kan ni säga till, vill ha det som nytt igen.
Det var några av er som ville ha bättre bilder på växelspaksknoppen, så här kommer dom

Det är alltså polerat aluminium med klarlack på, säg till i gb eller mail om ni vill köpa, tillverkar nya helt efter ert önskemål!

Imorgon ska jag sitta som en jävla hök på bilprovningens hemsida och försöka få en tid imorgon eller senast måndag.
Baaaaaaaaj

UPDATE 28/5 - 2010;
hellü peeps!
Idag är jag lycklig, gissa vem som fixade besiktningen

Efter skolan vart det hem på en gång och byta till sportluftfilter igen, sen satte jag på min durkplåt som jag hade gjort istället för tändhattkåpan, gick efter lite meck

Plåten jag tänkte använda

På plats, blev riktigt bra tycker jag

Såhär ser alltså motorutrymmet ut just nu, inte allt för fräscht men ändå helt okej, tänker inte lägga överdrivet mycket tid på det heller

Får se hur mycket jobb det blir i helgen, annars fortsätter jag nästa vecka, börjar med att våtslipa framlyktorna, så papper måste jag köpa också

Lite dåligt med aktivitet i tråden tycker jag, kommentera ni som kollar

pöööössssss

UPDATE 28/5 - 2010;
Shulululu!
Har inte hänt så mycket sedan helgen, har haft mycket annat på gång. Igår spacklade, slipade och grundade jag det som vi svetsade förra veckan. Idag är det väl tänkt att jag ska måla bromsoken röda och svetsa framskärmen. Jag har massor med cash på kontot just nu, men jag köper inget innan jag har körkortet i handen. Jag fyller på söndag och jag har uppkörning nästa vecka, sen är det game on! Såhär ser shoppinglistan ut;
*Kjolpaket a la M3
*2.5"rör och sportdämpare
*Sänksats
Kommer fler saker eftersom, fälgar prioriteras inte innan sommarens slut.
Vill ni ha bilder på något så säg till, tror jag har ganska tråkiga bilder på allt, haha

Spacklat och slipat första omgången;

Grundat, ser ändå någorlunda jämnt ut?

Nu väntar jag på att far ska komma hem så vi kan svetsa skärm. Får se om jag tvättar den ordentligt igen någon dag, om det nu är någon idé när man meckar hela tiden

Bajbaj!
UPDATE 3/6 - 2010;
yo!
Idag har jag spacklat litegranna på skärmen vi svetsade igårkväll. Själva skärmen blev väl sådär, men jag vet inte hur mycket av kanten syns när kjolarna kommer på. I annat fall så löser man väl allt med lite spackel, right?

Vad jag tänker göra nu har jag faktiskt ingen aning om. Jag måste ha pengar för att komma vidare, och pengar har jag som sagt men jag använder inget förrän körkortet är i handen. Körkortet och slutprovet är redan helt betalt men jag vill klara uppkörning innan jag lägger pengar på annat för att vara på den säkra sidan. Men nog om snack, över till bilderna!
Spackelspackel...

Ferrari Candy red, oyäääh

Kladdat färdigt bak

Med fälgen på

Som sagt, nu ska jag bara spackla och slipa ännu mer, sen blir det kjolpaket nästa!

see ya!

[b]UPDATE 21/6 - 2010;
yo mufukkz

Sorry för sega uppdates, det har hänt väääääldigt mycket under tiden

torsdag 10 Juni tog jag körkort (yäääy).Jag har slängt på lite bättringsfärg i onsdags fläckvis, ser helt okej ut tycker jag! Sen i torsdags beställde jag kjolpaket och dimljus, och idag kom det

Jag tänker inte prata så jävla mycket mer, över till bilderna istället!

Das deutche paketen väntade på mig när jag kom hem

Tysktomten lämnade följande;
*M3 front med addon-läpp
*M3 bakre diffusor
*M3 Sidokjolar
*Dimljus "Smoke"
* clips, lister och lite annat lullull

yääääyks

Provmonterade lister och galler på fronten, ser riktigt snyggt ut om ni frågar mig

Passade på att åka och ta kort på pärlan också

Det var allt jag orkade lägga upp idag, mer updates kommer inom kort då jag ska lacka och muppa mig imorn, pöööööööössss!

9/7 - 2010
Har precis slängt på 2.5" rör från kattafan och bakåt, nu fattas bara utblåset, men nu är det dags för lackering!
Har plockat bort lister, lyktor, emblem och maskerat rutor nu på morgonen. Sen har jag även satt upp plastväggar i garaget och riggat allting samt har slipat och spacklat det mesta, nu återstår bara finslip, reparera bakre kofångare och en lättare reparation av baksärmen! mindre snack, mera bilder!

vad tycker ni om lackbåset då? höhö

ingen ny favoritgöra direkt, men fint blire!

kul med den här synen, NOOOOT! men det ska vi nog lösa

allt för idag, BAJBAJ!
10/7 - 2010
tjolevippen!
Idag har jag reparerat det som kvarstod igår samt grundat hela bilen+kjolpaket, grunden reste sig på ena kjolen, vet inte vad det berodde på, men det var bara att slipa ner och lacka igen

grundar kjolar!

kul släpp, men det är bara att göra om och göra rätt

Finslip på lacken, ser änna matt ut

"non sanding"-versionen, in my ass säger jag bara. Gick över med slipduk ytterligare en gång!
11/7 - 2010
Lackering på riktigt!
Idag har jag lackat bilen, och jag är inte glad. Låt oss säga att det gick åt h*lvete. Redan efter första dimlagret började alltihopa resa sig på huven när jag hade dimmat hela bilen. Det var bara att lägga ner skiten, låta det torka och slipa igen.

Provade att dimma ännu tunnare den här gången, och visst reste det sig, men det var ytterst lite. Så jag körde på hela bilen med all färg, och det hade aldrig räckt till kjolpaketet också. Så det var bara att köra på bilen så fick jag ta kjolpaketet hemma. Såhär såg det ut efter lite om och men!

Fullt dugligt om ni frågar mig. Fick ett fåtal rinningar och något mattare klarlack på sidorna, men lacken kommer att bearbetas när den härdat ordentligt.
13/7 - 2010
Hej!
Nu har jag kommit hem och ska fortsätta med lackeringen av kjolpaketet. Bara att sätta igång med samma procedur och rigga garaget hemma! Tänker inte skriva så mycket mer, men jag är nöjd med resultatet, kommer upp monterade bilder inom kort!

20/8 - 10
Tjena!
Beställde som sagt nya lyktor runt om i torsdags, idag kom dom! Jag fick följande;
*Angeleyes
*Blinkers fram
*Skärmblinkers
*Bakljus
Såhär ser den alltså ut i dagsläget, enjoy!

Nya skinnsäten, wiho!

Om någon har komplett baksäte eller dörrsidor i skinn till salu så PM:a mig!

31/8 - 2010
hola!
beslutade mig till sist för att göra ett eget slutrör som är anpassat efter M3-diffusorn. Blev kanonsnyggt, skickar upp bild så fort som möjligt!
2/9 - 2010
tjenixen!
har börjat på en anpassad baslåda idag, kommer använda samma steg som tidigare, samt två Zachry 10" och en mds DB-10". Lådan bygger jag i limfog för att spara vikt och pengar. Sedan isolerar jag med skumgummi och roxwoll ordenligt för aukustiken.
över till bilder!

Klart den är vit

Basarna isatta med Zachry-emblem.

mitt fanskap till dvärg fick svetsa ihop ett par skydd till basarna också, yäy!
Kan nog vänja mig vid den synen när man öppna bagageluckan

bye!
7/9 - 2010
yo!
Slängde iväg en beställning på ett coilover-kit i tisdags, och idag kom dom! Enligt beskrivning skulle de bara passa BMW's E36:or tillverkade efter oktober 1992, och min är tillverkad juni 1992. Så jag tog en chansning och det gick vägen, de passade rakt på!
Nu är bilen höjd något bak och sänkt lagom fram.
Över till bilder!

synd att det här inte syns sen bara

väghållningen är obetalbar med dom här på!
Och nej, jag har inte tvättat hjulhuset ordentligt på en stund..

Nej, den är inte såhär låg, då hade jag inte kommit utanför garageuppfarten

Allt för idag kids! pööösss!
26/9-2010
Tjenix, tänkte bara slänga upp en helhetsbild sen sänkningen.

päys.
Senast redigerat av niklus (26 september 2010)
BMW 318is PROJEKT 2010!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179510
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179510
0
0
0
0