Krock med gubbe, anmäld

Timmeh91
1 juni 2010 · 34 Inlägg

Tja! jag har lite frågor.

Krockade med en gubbe när det var snö ute, det hela hände när jag skulle backa ut från en tomt.
Jag tittade åt höger men såg inget så jag fortsatte backa och när bilen är halvt ute på vägen mellan två snövallar så backar jag på en gubbbe som kommer i femtio kmh. min dragkrock tar och skrapar i hans bakdörr som sedan lyfter upp bakhjulet och ger punka på hans däck. jag åkte fram och kolla att han var okej och sedan skrev vi försäkringspapper, sedan skjutsade jag hem hans fruga och hennes vännina till stan eftersom han tog bärgningsbil.
typ en vecka senare ringer polisen och säger att jag har blivit anmäld av gubben för brott mot väjningspliktslagen. jag blev inkallad på förhör och sa att jag tyckte det var onödigt att anmäla och sa att ja inte tyckte det var mitt fel. Nu har saken gått till rättegång.

En fråga är varför anmäler han, det var en olycka.

Vad ska man säga på rättegången, kommer ju förlora och man kan ju inte ljuga.

DanneJ
1 juni 2010 · 642 Inlägg

Tycker det är ett riktigt förjävligt beteende från hans sida, du är hjälpsam och ni kommer överens om försäkringsdelen och så går han och anmäler dig. Finns väl inte så mycket att säga på rättegången, ganska solklart att du fälls, men det lär ju inte bli mer än lite böter.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Rquired Allmänt envis
1 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Vilket blev försäkringsbolagets utslag? Jag gissar att eftersom du kom från din garageuppfart gäller utfartsregeln, du skall lämna företräde och därmed anses du vara vållande?

50km/h på en snöbelagd gata i ett bostadsområde där snövallarna ligger höga låter fort, nu vet jag inte hur där ser ut men vad är hastighetsbegränsningen? Hur brett är där, hur lång sikt har (hade) man?

Min gissning är att du kommer förlora denna rättegång, du bröt mot väjningsplikten och var vållande till olyckan samtidigt som du inte kan (Och kan knappast förväntas kunna) presentera några bevis för att han körde fort eller vårdslöst för att han skall få del av skulden. 

Frågan är om det är en bra idé att erkänna sig skyldig om du riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader? Det blir snabbt dyrt, och vad jag förstått innebär brott mot väjningspliktslagen böter?

Men som du kanske ser är jag inte så insatt, så handla för guds skull inte enbart efter det jag skriver wink

Edit: Instämmer i att det är för jävligt att anmäla, alla gör misstag men långt ifrån alla är så hjälpsamma som du var. Tyvärr är en del nitiska, och i ditt fall är det förmodligen inte så mycket att göra. Synd att du körde på en gammal tjurig gubbe som tvunget skulle anmäla.

Hur uppträdde han under själva olyckan? Att ringa och fråga hur han tänkt med sin anmälan kan aldrig skada, i bästa fall kanske han backar?

Senast redigerat av Rquired (2 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
eacan
2 juni 2010 · 595 Inlägg

Fy fan säger jag bara.. Tråkigt! hmm Hoppas på de bästa att de går bra! smile

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Timmeh91
2 juni 2010 · 34 Inlägg

Rquired skrev:
Vilket blev försäkringsbolagets utslag? Jag gissar att eftersom du kom från din garageuppfart gäller utfartsregeln, du skall lämna företräde och därmed anses du vara vållande?

50km/h på en snöbelagd gata i ett bostadsområde där snövallarna ligger höga låter fort, nu vet jag inte hur där ser ut men vad är hastighetsbegränsningen? Hur brett är där, hur lång sikt har (hade) man?

Min gissning är att du kommer förlora denna rättegång, du bröt mot väjningsplikten och var vållande till olyckan samtidigt som du inte kan (Och kan knappast förväntas kunna) presentera några bevis för att han körde fort eller vårdslöst för att han skall få del av skulden. 

Frågan är om det är en bra idé att erkänna sig skyldig om du riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader? Det blir snabbt dyrt, och vad jag förstått innebär brott mot väjningspliktslagen böter?

Men som du kanske ser är jag inte så insatt, så handla för guds skull inte enbart efter det jag skriver wink

Edit: Instämmer i att det är för jävligt att anmäla, alla gör misstag men långt ifrån alla är så hjälpsamma som du var. Tyvärr är en del nitiska, och i ditt fall är det förmodligen inte så mycket att göra. Synd att du körde på en gammal tjurig gubbe som tvunget skulle anmäla.

Hur uppträdde han under själva olyckan? Att ringa och fråga hur han tänkt med sin anmälan kan aldrig skada, i bästa fall kanske han backar?

Hastighetsgränsen är 50kmh , jag fick betala 2000kr i självrisk.
okej ska ja inte erkänna asså, tänker inte betala några rättegångskostnader.

Timmeh91
2 juni 2010 · 34 Inlägg

eacan skrev:
Fy fan säger jag bara.. Tråkigt! hmm Hoppas på de bästa att de går bra! smile

Det hoppas jag med. riktigt sur gubbe.

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2010 · 8 197 Inlägg

Fy f*n för griniga gubbar.. mad
Hoppas på det bästa för dig...

MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
sk8ville
2 juni 2010 · 653 Inlägg

Hatar sånna jävla gubbar som är hur trevliga som helst mot en, men sen när man inte är i deras närhet så får man skit fast man hjälpt dom, som i ditt fall, kört hans kärring o vän te stan.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Rquired Allmänt envis
2 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Timmeh91 skrev:

Rquired skrev:
Vilket blev försäkringsbolagets utslag? Jag gissar att eftersom du kom från din garageuppfart gäller utfartsregeln, du skall lämna företräde och därmed anses du vara vållande?

50km/h på en snöbelagd gata i ett bostadsområde där snövallarna ligger höga låter fort, nu vet jag inte hur där ser ut men vad är hastighetsbegränsningen? Hur brett är där, hur lång sikt har (hade) man?

Min gissning är att du kommer förlora denna rättegång, du bröt mot väjningsplikten och var vållande till olyckan samtidigt som du inte kan (Och kan knappast förväntas kunna) presentera några bevis för att han körde fort eller vårdslöst för att han skall få del av skulden. 

Frågan är om det är en bra idé att erkänna sig skyldig om du riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader? Det blir snabbt dyrt, och vad jag förstått innebär brott mot väjningspliktslagen böter?

Men som du kanske ser är jag inte så insatt, så handla för guds skull inte enbart efter det jag skriver wink

Edit: Instämmer i att det är för jävligt att anmäla, alla gör misstag men långt ifrån alla är så hjälpsamma som du var. Tyvärr är en del nitiska, och i ditt fall är det förmodligen inte så mycket att göra. Synd att du körde på en gammal tjurig gubbe som tvunget skulle anmäla.

Hur uppträdde han under själva olyckan? Att ringa och fråga hur han tänkt med sin anmälan kan aldrig skada, i bästa fall kanske han backar?

Hastighetsgränsen är 50kmh , jag fick betala 2000kr i självrisk.
okej ska ja inte erkänna asså, tänker inte betala några rättegångskostnader.

Så som jag förstår det så undviker du rättegång om du erkänner dig skyldig, i ditt fall får du då troligtvis böter. Annars riskerar du böter och att få betala dina och motpartens rättegångskostnader om jag förstått det rätt.

Och i ditt fall när du med stor säkerhet blir fälld, är det kanske mer lönsamt att hoppa över en rättegång?

Obs åter igen, kolla upp att jag verkligen förstått rätt innan du tar några beslut. Måste finnas något stöd man kan ringa och rådfråga? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Skagersten Streetracer
2 juni 2010 · 80 Inlägg

hej.Jag kan inte tänka mig att du skulle få några böter för vårdslöshet i trafik eller något liknande.
Jag tror knappast att detta leder till någon rättegång heller.
som du skriver så backade du ut med skymd sikt pga snövallar..jag förmodar att du backade ut försiktigt.
den bilen som du krockade med är skyldig att ha uppsikt och att kunna stanna om det behövs.

Du och ditt försäkringbolag har ju redan tagit på er ansvaret.
om det blr rättegång så behöver du inte vara orolig för att betala motpartens rättegångkostnader heller då du har rätts-skydd i din försäkring.
mvh Stefan.

Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
volvoentusiasten
2 juni 2010 · 4 005 Inlägg

"En fråga är varför anmäler han, det var en olycka. "

"Jag tittade åt höger men såg inget så jag fortsatte backa"

Du besvarar din egen fråga??

Varför backar du för om du inte ser? Klarar du inte av att framföra ditt fordon på ett säkert sätt så är du skyldig att göra det du kan för att göra det säkert! dvs gå ut och kolla eller ta hjälp av ngn annan eller låta bli att framföra ditt fordon för att undvika krock.

Stå för vad du har gjort istället, du har begått ett fel, erkänn och ta ditt straff. här får du ingen medömkan, hoppas att du har lärt dig något.

Senast redigerat av linuslinje (2 juni 2010)

christofferedil Yellow bug!
2 juni 2010 · 1 640 Inlägg

linuslinje skrev:
"En fråga är varför anmäler han, det var en olycka. "

"Jag tittade åt höger men såg inget så jag fortsatte backa"

Du besvarar din egen fråga??

Varför backar du för om du inte ser? Klarar du inte av att framföra ditt fordon på ett säkert sätt så är du skyldig att göra det du kan för att göra det säkert! dvs gå ut och kolla eller ta hjälp av ngn annan eller låta bli att framföra ditt fordon för att undvika krock.

Stå för vad du har gjort istället, du har begått ett fel, erkänn och ta ditt straff. här får du ingen medömkan, hoppas att du har lärt dig något.

Du tror inte han menar att han kollade åt höger men inte såg något, delvis det såg klart ut? ^^

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
volvoentusiasten
2 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Edil_ skrev:

linuslinje skrev:
"En fråga är varför anmäler han, det var en olycka. "

"Jag tittade åt höger men såg inget så jag fortsatte backa"

Du besvarar din egen fråga??

Varför backar du för om du inte ser? Klarar du inte av att framföra ditt fordon på ett säkert sätt så är du skyldig att göra det du kan för att göra det säkert! dvs gå ut och kolla eller ta hjälp av ngn annan eller låta bli att framföra ditt fordon för att undvika krock.

Stå för vad du har gjort istället, du har begått ett fel, erkänn och ta ditt straff. här får du ingen medömkan, hoppas att du har lärt dig något.

Du tror inte han menar att han kollade åt höger men inte såg något, delvis det såg klart ut? ^^

jojo. Men det spelar väl ingen roll, han måste ju vara beredd att det dyker upp ngn i 50 ändå. Kan ju inte backa rakt ut bara för att man bor dåligt till och ser dåligt.

__hogberg__
2 juni 2010 · 1 161 Inlägg

linuslinje skrev:

Edil_ skrev:

linuslinje skrev:
"En fråga är varför anmäler han, det var en olycka. "

"Jag tittade åt höger men såg inget så jag fortsatte backa"

Du besvarar din egen fråga??

Varför backar du för om du inte ser? Klarar du inte av att framföra ditt fordon på ett säkert sätt så är du skyldig att göra det du kan för att göra det säkert! dvs gå ut och kolla eller ta hjälp av ngn annan eller låta bli att framföra ditt fordon för att undvika krock.

Stå för vad du har gjort istället, du har begått ett fel, erkänn och ta ditt straff. här får du ingen medömkan, hoppas att du har lärt dig något.

Du tror inte han menar att han kollade åt höger men inte såg något, delvis det såg klart ut? ^^

jojo. Men det spelar väl ingen roll, han måste ju vara beredd att det dyker upp ngn i 50 ändå. Kan ju inte backa rakt ut bara för att man bor dåligt till och ser dåligt.

Så du menar att du springer ut o kollar även om det såvitt du kan se är fritt ?

Rock-Star
2 juni 2010 · 2 982 Inlägg

1) Gubben väcker åtal förmodligen för att han ska försöka räkna på förlorad arbetsinkomst samt sveda och värk.
2) du har tagit på dig ansvaret och äver ditt försäkringsbolag
3) vilken åklagare är så pantad att ens slösa sin egna arbetstid och välja att väcka åtal.
4) är gubben född igår?
5) har du varit inblandad i andra trafikincidenter ?
6) är det tätbebyggt där du bor? kan vara 30km/h om skyltar inte säger annat.


är detta ett civilmål där gubben själv valt att väcka åtal mot dig eller har du pratat med vederbörande åklagare?

jag tror faktiskt att du är ganska SAFE redan.. detta är inte USA!
förklara helt enkelt att du tagit på dig ansvar och försäkringsbolaget är införstådda i vad som hänt.
du har ju inte smitit utan mer hjälpt gubben.

annars kommer alla KORS och tvärs att Anmäla den som är vållande... och det blir då en jävla gröt vettu.
det vill inte varken tingsrätt, hovrätt eller högsta domstolen.

hans kostnader för hyrbil(om han nu har detta val aktivt i sin bilförs), medicin och vård ingår i försäkringen och är inget som kan krävas utav dig.

Han verkar iaf vara ute efter pengar om han anmält dig på detta vis.
men jag tror inte att domstolarna är pantade utan de kommer fatta direkt och kanske ev. fråga honom varför han har anmält detta när det redan är löst..

Bli medlem i mrf.se och betala den ynka avgiften så har du gratis rättshjälp per telefon.
samt att du har rättshjälp via hemförs. och kolla även upp med ditt bilförsäkringsbolag om det ingår rättshjälp och ev fråga dem om det är vanligt att det blir rättegång i sådana fall och vad utgången varit.

Jag har bra erfarenhet utav mrf.se's advokater. de fixade lite grejer åt mig som bilia haganorra vägrade ersätta genom ett enda samtal. advokaten ringde till haganorra och nästa dag var allt löst smile

dock vill jag minnas att det var grymt med snö och när jag själv backar ut från uppfarten var det jäkla svårt att se om det kommer ngn bil. dock tätbebyggt och 30km/h väg.

lycka till!
men som jag sa: jag tror inte att du har något att oroa dig över!

Senast redigerat av Residence (2 juni 2010)

Rock-Star
2 juni 2010 · 2 982 Inlägg

linuslinje skrev:

Edil_ skrev:

linuslinje skrev:
"En fråga är varför anmäler han, det var en olycka. "

"Jag tittade åt höger men såg inget så jag fortsatte backa"

Du besvarar din egen fråga??

Varför backar du för om du inte ser? Klarar du inte av att framföra ditt fordon på ett säkert sätt så är du skyldig att göra det du kan för att göra det säkert! dvs gå ut och kolla eller ta hjälp av ngn annan eller låta bli att framföra ditt fordon för att undvika krock.

Stå för vad du har gjort istället, du har begått ett fel, erkänn och ta ditt straff. här får du ingen medömkan, hoppas att du har lärt dig något.

Du tror inte han menar att han kollade åt höger men inte såg något, delvis det såg klart ut? ^^

jojo. Men det spelar väl ingen roll, han måste ju vara beredd att det dyker upp ngn i 50 ändå. Kan ju inte backa rakt ut bara för att man bor dåligt till och ser dåligt.

linuslinje: jag diggar dina kommentarer och din kompetens men jag måste när det gäller denna tråd säga detta och fråga dig:

nu har TS inte gjort en galen omkörning eller varit extra gasglad samt att han nämner att hans dragkrok repar gubbens bil.
SJÄLVKLART ska man vara beredd Men som TS säger, Detta var en olycka /misstag och han har redan tagit på sig ansvaret och sagt att han är vållande.

han skriver att han tittade och såg inget... jag tolkar det som att han menade att han tittade och såg att kusten var klar.
nu är inte alla på garaget retoriskt lagda, många skriver ngt men menar ngt annat och alla tolkar alla på olika sätt.
vi får försöka vara lite ödmjuka smile
TS är förmodligen under 22 och vänder sig till garaget för råd. (jag är äldre och hade inte vänt mig till garaget för råd utan jag vet redan vart man ska ringa, vem och vilka man ska kontakta i situationer som dessa)

om alla som vållat olyckor, kört för fort någon gång(riskerat andras liv) eller likn. anses vara olämpliga att ej inneha körkort så skulle SL,SJ,taxibolag,bussbolag varit STENRIKA och väldigt få ha körkortet kvar.

vad är problemet? smile

edit: såg att skagersten skrivit lite och jag håller med honom. "i sverige får man inte ens böter för J-walking" DONT WORRY! smile

Senast redigerat av Residence (2 juni 2010)

DanneJ
2 juni 2010 · 642 Inlägg

Mycket bra skrivet Residence, håller fullständigt med, alla har vi nog gjort misstag i trafiken och fått betala lite böter i läropengar, långt ifrån alla är lika hjälpsamma som TS när det skett något vajsing i trafiken och det ska han få cred för tycker jag även fast han har gjort ett misstag.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
2 juni 2010 · 461 Inlägg

erkänn inget mer än att du kollade, såg inga bil, bakade ut sakta, och paff small till.

säg att du inte vet hur fort han körde eftersom han dök upp så himla snabbt och i hög fart ( skyll lite mer på honom än på dig själv).


likadant hände mig, i parkeringen, jag backade  ur garaget. ( man ser absolut inget tills man kört ut till förar dörren), och paff small det till ( jag körde VÄLDIGT SAKTA UT).

det var en kille som busskörde i parkeringen ( minst 40km/h) då  det fick min bil och vända på sig i garaget och slå sönder halva vägen och så, !

nu har i minnet att jag kör en bmw 5a, lastat med arbets prylar, och han körde en en golf 2a.

även då tog jag på mig ansvaret och skrev under försäkrings papper som du, sen gick killens farsa och anmälde mig.  att jag var en blind förare som borde bli av med kortet och massa andra bs.

då  motanmälde jag killen, för att han körde fortare än vad man ska göra på parkeringen, och hur kommer det sig om han körde 10km/h som han påstår, såg han inte min bil och backa ut?, att han inte hann och bromsa, att han lyckades ändå flytta på en 2ton bil med hans 1,2 ton eller vad är, och ändå få min bil och vända på sig ca 80 grader?.
och jag vann i rätten.  ( de fick stå för allt, plus skadestånd till mig då jag fick lite nackskador )


du var hjälpsam, du tog ansvaret, du hjälpe de, ändå så "högg han dig bakifrån".  erkänn inget mer än du måste. istället försök och hitta på vad HAN gjorde för fel,  ju han körde 50 på en halt väg , och massor med snö runt om vägen, som döljer faror, vad om det hade varit ett barn som sprang ute på vägen?
då hade han kört ihjäl barnet, visst det är 50 km/h MEN om man har bra sikt, vägen är bra, ändå när man befinner sig i bostads område ska man vara väldigt försiktig,  <-- där har du lite som du kan använda mot han.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 juni 2010 · 2 973 Inlägg

Var står att TS tar på sig skulden? Det hittar inte jag i tråden, och har dom skrivit försäkringspapperna utan att någon tar på sig skulden kan det ju va så att gubben tar det vidare för att han anser sig vara oskyldig till olyckan.
Frågan är vad som skrivits i försäkringspapperna och vad bolaget/bolagen kommit fram till.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Arcangelus <3 Japs
2 juni 2010 · 680 Inlägg

Ameh, j*vla svin det finns. Du tog ju ansvar för olyckan (!), du pröjjsar självrisken, han får allt fixat och ändå anmäler han. Samhället blir allt för girigt och skadeglatt numera...orka vaf*n. Hoppas att det löser sig iaf!

Kontakta honom personligen då och fråga ut honom? Kan man inte lösa saker och ting sinsemellan på ett betydligt smidigare sätt liksom? Han måste ju förklara sig och du borde säga vad du tycker och tänker (utan att vara hotfull) om hans omogna agerande.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang