Volvo 240 -75 Busbils projekt! Sakta ihopsättning

Fritteboy
20 juni 2010 · 98 Inlägg

Det hoppas jag verkligen inte wink Skall vara en 242 enligt papper, annars får jag nog höra av mig till förra ägaren! tongue

Nått speciellt på 262an som 242 inte ska ha som man kan kolla efter?

Senast redigerat av Fritteboy (20 juni 2010)

pilsnerpower
21 juni 2010 · 228 Inlägg

Fritteboy skrev:
Det hoppas jag verkligen inte wink Skall vara en 242 enligt papper, annars får jag nog höra av mig till förra ägaren! tongue

Nått speciellt på 262an som 242 inte ska ha som man kan kolla efter?

det är nog 260 bertone som ni tänker på nu men det kan jag aldrig tänka mig att det är, det ser man på taket och fronten,.. riktigt roligt projekt faktiskt smile lycka till!

Senast redigerat av pilsnerpower (21 juni 2010)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Fritteboy
21 juni 2010 · 98 Inlägg

pilsnerpower skrev:

Fritteboy skrev:
Det hoppas jag verkligen inte wink Skall vara en 242 enligt papper, annars får jag nog höra av mig till förra ägaren! tongue

Nått speciellt på 262an som 242 inte ska ha som man kan kolla efter?

det är nog 260 bertone som ni tänker på nu men det kan jag aldrig tänka mig att det är, det ser man på taket och fronten,.. riktigt roligt projekt faktiskt smile lycka till!

Tackar! Fan va bra var rädd där att jag hade helt fel bil xD
Till alla där ute snälla skräm mig inte så igen wink

Fritteboy
24 juni 2010 · 98 Inlägg

Plockade lös Kammen och slipade Svänghjulet inför örebro resan som förhoppningsvis blir på söndag eller måndag. Fått tag i låsring till kolvbulten nu iaf beställt från göteborg 8st! tongue Och förhoppningsvis kan jag fixa en portning i slutat av veckan också.
Var grymt jobbigt att slipa svänghjulet iallafall, legat ute i 12 år men tyckte jag fick till det hyffsat bra hoppas folkraceshoppen godtar arbetet jag gjort eller så gör jag lite mer ändå ^^

A-kammen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/954709_7pnf0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/954708_r7132x.jpg

Svänghjulet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/954710_v2i10o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/954711_8yzuq1.jpg

Glad Midsommer på er! big_smile

strandberg31
24 juni 2010 · 2 419 Inlägg

Ska du lämna in så de lättar svänghjulet? smile ser riktigt bra ut annars!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
rally-tobbe
24 juni 2010 · 1 266 Inlägg

tycker att du ska såga bort reservhjuls baljorna och svetsa dit en sjät plåt smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Fritteboy
24 juni 2010 · 98 Inlägg

strandberg31 skrev:
Ska du lämna in så de lättar svänghjulet? smile ser riktigt bra ut annars!

Ska byta in svänghjulet till ett skellett, 4.7kg WUHU! tongue
http://folkraceshop.se/image_show.php?item_id=52&type=large&vc=5346213c66a0e4ef0a3af4d1fcb01aad

tycker att du ska såga bort reservhjuls baljorna och svetsa dit en sjät plåt smile

Kan nog hända att det blir så smile Ska fixa hem svetsen och försöka "tjuvkoppla" den något elfel enligt fadern så ska se om det går komma förbi eller om det är helt skrot. Har ett litet hål i vänster baljan så det är lika bra att ta bort dom som du säger smile

262turbo
24 juni 2010 · 1 004 Inlägg

Fritteboy skrev:
Det hoppas jag verkligen inte wink Skall vara en 242 enligt papper, annars får jag nog höra av mig till förra ägaren! tongue

Nått speciellt på 262an som 242 inte ska ha som man kan kolla efter?

titta på lilla rutan längst bak smile skiljer ganska mycke:) "bredare" c-stolpe...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
strandberg31
24 juni 2010 · 2 419 Inlägg

Får du det nya helt gratis då? smile Hur blir det på tomgång kan det inte bli väldigt mkt vibrationer med lättare svänghjul?

MVH

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Fritteboy
24 juni 2010 · 98 Inlägg

262turbo skrev:

Fritteboy skrev:
Det hoppas jag verkligen inte wink Skall vara en 242 enligt papper, annars får jag nog höra av mig till förra ägaren! tongue

Nått speciellt på 262an som 242 inte ska ha som man kan kolla efter?

titta på lilla rutan längst bak smile skiljer ganska mycke:) "bredare" c-stolpe...

Fan vilken fräsig du hade big_smile

Fritteboy
24 juni 2010 · 98 Inlägg

strandberg31 skrev:
Får du det nya helt gratis då? smile Hur blir det på tomgång kan det inte bli väldigt mkt vibrationer med lättare svänghjul?

MVH

Om det vore så väl tongue inbyte + 700kr så är det mitt, det är hämtpriset om jag åker till örebro och hämtar annars är det 875kr som gäller. Hört det ska bli lite ostabilt och Svårare att köra iväg men enligt dom som kört med det är det klart värt att skaffa ett när man ska ha en rolig bil. Och blir det allt för illa så går det byta tillbaka men hoppas att det kommer bli bra big_smile

Fritteboy
27 juni 2010 · 98 Inlägg

Sådär Sålt ett par fälgar nu , så pengar rullar strax in smile Blir troligen ett Ms för dom pengarna så jag har nånting att styra motorn med när den kommer igång. Men man är ju ändå jävligt sugen på att köpa turbon vore skönt att ha den liggandes så man vet att den finns så släpper nog en liten tyngd från hjärnan. Är sugen på GT35 turbon som finns på Klracing priset är ju helt okej kvaliten kanske är lite sämre men man får ta det man kan så länge:) Tänkte höra med er där ute om grenrör aldrig byggt mig ett eget och känns som det är mycket omtanke bakom och många timmars tänkande. Så ett köpe grenrör tror jag att jag vill ta nu till att börja med och har ju inte allt för mycket pengar annars hade jag nog köpt Klracings "Extreme". Men tänkte nu på deras grenrör till 240 8v (http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std) Det är vassare än om jag skulle köpa ett 940 turbo orginal rör? Går ju säkert höra med dom och köpa turbon och grenröret och få ett lite finare pris på det, hört en del goda saker om fina priser om man snackar med dom wink

Känns fan dö tråkigt att sitta och vänta på delar sad Men har jag tur och polaren har tid med en portning så ska nog en stor del av motorn skruvas ihop under nästa vecka och sen försöka få tag i en turbo och grenrör och allt annat som behövs big_smile

Förhoppningsvis så kommer det öka i hastighet, har läst alldeles för mycket om andra projekt och liknande och ser hur det rullar på för dom och man kan ju inte säga annat än att man Blir mer och mer sugen på att ha igång den, men ska göra så gott det går.
Har ju ett litet mål att ha igång den fullt fungerande och reggad innan hösten men det får vi se framöver om jag hinner eller inte, hört en del som säger att jag blir förhoppningsvis klar till nästa sommar sad och det vill vi inte!!

Kom med synpunkter om grenröret nu smile

Kirre
27 juni 2010 · 2 122 Inlägg

kls grenrör tror jag är helt ok. har för mej att de är jens g som tillverkat de.

EDIT: fel av mej de var Xtreme grenrören han har gjort

Senast redigerat av Kirre (27 juni 2010)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Fritteboy
27 juni 2010 · 98 Inlägg

Aa precis hörde också det var jens G som gjort extreme så man blev ju sugen men tyvärr säger ekonomin nej sad

EDIT:  Läste nu på sävar att dom där kina grenrören spricker väldigt lätt, dom pratade om j-specs visserligen ( http://askas3046.dedic35.kontrollpanele … p;Visn=Std ) men ser ju ganska lika ut, får dra iväg ett mail till klracing och höra med dom.

Edit2 : Fick snabbt svar av klracing trots tidpunkten smile

hej

rostfritt spricker Alltid lättare än svartstål
(vi har dock ej haft några större problem med detta)
vi har även delar för att göra grenrör i svartstål

Senast redigerat av Fritteboy (28 juni 2010)

Fritteboy
29 juni 2010 · 98 Inlägg

Har börjat dra kablarna lite smått och märka upp vad som är till vad. Den som känner sig sugen får gärna byta med mig wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/956427_ryk1r7.jpg

Lite lyx i vardagen ska man väl ha?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/956428_9a1k2h.jpg


Hade problem med att det var mycket kontakter som var klippta och kontakter som saknades färger som inte stämde mm. Så hörde av mig till förra ägaren om det var kabelhärvan till -75an eller om det var nyare, han trodde det var till en 87a. så det kan ju förklara lite tongue

Senast redigerat av Fritteboy (29 juni 2010)

Fritteboy
29 juni 2010 · 98 Inlägg

Just det , Var i örebro igår kväll också, bilder på det får ni snarast smile

Fritteboy
30 juni 2010 · 98 Inlägg

Hörde nyss med Mofid som säljer MS-boxar 4250kr skulle han ha för en komplett box utan extra funktioner så som switchable/launchcontrol mm.

men ska man byggaa snålt så ska man! hörde med min mor som har lött kretskort inom jobbet (många år sen) hon sa att hon kunde försöka såg alla saker och sa att hon vet till 80% att hon kan fixa det tongue om hon inte fixar det skulle hon betala det hon förstört så det är ju helt underbart big_smile

Så har kikat lite på sakerna på diyautotune och är lite fundersam över vad jag får och inte får med.

Fråga nr 1 : detta är komplett box, har jag fel? ^^
http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-119.html

Fråga nr 2 : Relä kort/bord är ett måste?
http://www.diyautotune.com/catalog/mega … -p-31.html

Fråga nr 3 : Är det något mer jag behöver beställa med? förutom sladd då.
Bör jag köpa med större map sensor och fixa in när jag ändå håller på? switchtable också kanske?(så jag kan byta mellan 2 olika mappar när jag kör) Eller allt sånt kanske är onödigt?

Senast redigerat av Fritteboy (30 juni 2010)

Kirre
1 juli 2010 · 2 122 Inlägg

Fråga 1. Jag skulle tro att den är komplett.

Fråga 2. Nej man behöver inget reläkort

Fråga 3. Eftersom att det är en busbil behöver du inte switchable tycker jag och den ska ju gå så pass fint att de inte ska behövas. Mapsensorn kan ju vara bra att ha en större. Eftersom att jag tror att du bara kan ladda 1.1bar med den där mapsensorn. 1bar atmosfärstryk + 1.1 bar ladd = 2.1bar så en 3bars är väl att föredra skulle jag tro.
Ett annat tips är att kolla på ett VEMS istället för där har du inbyggd bredbands lambda de du behöver är själva sonden. På MS behöver du ju lambdan och boxen till och det är 2000kr dyrare och då är du ändå uppe i samma pris som ett VEMS

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Fritteboy
1 juli 2010 · 98 Inlägg

Mjao har varit så insatt på att just skaffa mig ett Ms så måste nog slutför den iden tror jag, såg vems för 6000kr och då måste jag väl ha givare till den med? Pris på byggsats med lite kablar 2900ca får tänka lite på det här.

Edit :färdiglött och allt klart ms box i sverige : 4750kr. och paket som jag plockat ihop som jag tror är komplett med större map sensorn : 3475kr inkl frakt

Senast redigerat av Fritteboy (1 juli 2010)

Kirre
1 juli 2010 · 2 122 Inlägg

ms + bredbands sond + boxen till den = 6000

fast har du tur som jag och nån polare har bredbands grejer så är ju ms billigare smile

Senast redigerat av Kirre (1 juli 2010)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang