Tändningen fungerar inte på min volvo 142

bjornsson
4 juni 2010 · 39 Inlägg

Hej jag har precis bytt kamaxel och topp på min volvo 142 -72 med b20 motor. nu när jag ska starta den så vill den inte tända. jag har känt på tändkablarna medans min bror försöker starta den, men man får ingen stöt av någon.

hur felsöker man tändningen..

va kan det vara för fel? allt fungerade ju innan jag bytte kam. har kollat brytarnas avstånd, hur kollar man kondensatorn?

Va kan det vara för fel

tacksam för alla svar!

volvoentusiasten
4 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Sätt tändstiften mot motorblocket eller annan bra jordpunkt. Blixtrar det så fungerar det.

Annars kan du även använda en multimeter för att mäta.

Testa mät/byt tändspole.

Och byt fördelarrotor och fördelardosa.

ina81
4 juni 2010 · 28 Inlägg

har du fått i fördelaren rätt i kuggarna mot kammen då,kolla så rotor snurrar när du drar runt startmotorn annars har du ingen gnista och då får du nollställa hela motor på tändningen,,,,,,

bjornsson
4 juni 2010 · 39 Inlägg

Jag tänkte inte på fördelardrevet när jag satte i kammen, men jag har ställt det rätt på efterhand, alltså när motorn var nollad satte jag i fördelar drevet så att rotorn pekade rätt... för man behöver väl inte ta ur kamaxeln igen för att göra det? ångest om jag måste plocka ner allt igen....

men problemet nu var ju att jag inte får någon gnista. kan det ha och göra med hur fördelardrevet sitter?

Ska ta och mäta på spolen så fort jag fått tag i min multimeter som  brorsan lånat..

volvoentusiasten
4 juni 2010 · 4 005 Inlägg

bjornsson skrev:
Jag tänkte inte på fördelardrevet när jag satte i kammen, men jag har ställt det rätt på efterhand, alltså när motorn var nollad satte jag i fördelar drevet så att rotorn pekade rätt... för man behöver väl inte ta ur kamaxeln igen för att göra det? ångest om jag måste plocka ner allt igen....

men problemet nu var ju att jag inte får någon gnista. kan det ha och göra med hur fördelardrevet sitter?

Ska ta och mäta på spolen så fort jag fått tag i min multimeter som  brorsan lånat..

Ja, börja med att felsök på tändsidan då det är uppenbarligen där ditt problem ligger.Även ha nedmonterat fördelarlock inkopplat till tändspole och mät. Även mät ohmstyrkan mellan portarna så att ngn inte har pajjat.

ina81
4 juni 2010 · 28 Inlägg

jaha har du ingen rep,bok för som detta låter lär du hitta dödläge på allt,men en regel är ju ettan i topp och markeringar pil mot pil  på dreven är inte säker men på v4,an saab kan man ssätta fel ändå och du får 2431  tändning inte iktigt hur det är på volvo men 1342 är det riktiga för man kan vända ett varv fel,,,,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang