Arbetsförmedlingen eller vad är det som gäller?

ejon_850
6 juni 2010 · 878 Inlägg

Tjena!.
18 årig kille som är arbetslös. Vart ska man ta tillväga för att få någon slags bidrag i månaden?, har hört att man får någon slant men inte riktigt vart och hur. Lite pinsamt att gå till arbetsförmedlingen tex och säga behöver pengar, men det är ju sanning smile livet är hårt utan pengar specielt när man är 18 år och mamma,pappa inte ger pengar mer.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
RacingBunny
6 juni 2010 · 508 Inlägg

Du kan ju alltid gå till arbetsförmedlingen å SÖKA JOBB! (INTE bidrag!)

LeafBox Lat Perfektionist
6 juni 2010 · 6 359 Inlägg

Ja för vi har så mkt jobb i sverige nu satt man får ett direkt...

Men jag har för mej att om du går dit och säger att du vill ha jobb så får du ett bidrag på småpengar, OM du gör som dom säger. Då kan dom skicka ut det på vilket jobb som helst, och räkna det som typ APU tror jag, så du får fortfarande bara bidraget. Även ifall du jobbar heltid.

MEN! Jag kan ju ha fått allt om bakfoten, är ju nybliven student själv satt..

Senast redigerat av LeafBox (6 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Arcangelus <3 Japs
6 juni 2010 · 680 Inlägg

Inte för att vara okänslig eller så, men stör på alla som gnäller om detta med jobb. Det finns visst det jobb, gäller bara att söka, söka och söka. Vet de som inte har någon utbildning alls eller som är ljushuvuden direkt, få jobb - för de ger sig inte. Är man arbetslös och väldigt beroende av en inkomst (inte så konstigt direkt) så får man f*n ta vad som erbjuds till man får något som passar en.

Inte f*n trivs jag jättebra på mitt jobb, men det är ett JOBB som ger INKOMST. Lättare att söka nytt jobb när man har ett.

Lycka till iaf, håller tummarna!

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
RacingBunny
6 juni 2010 · 508 Inlägg

Jag sa inte att det va lätt att få jobb. Men att ha inställningen "vart får jag bidrag" istället för "vart kan jag söka jobb" är väl knappast rätt inställning.

Men som sagt. Man har ju vissa krav på sig för att få bidrag, söker du inte det jobb som arbetsförmedlingen ger dig så får ju heller inget bidrag.

Kolla in ams.se till att börja med...

M103
6 juni 2010 · 1 570 Inlägg

Du får ingen "slant" om du inte har arbetat ett tag.

Du är 18, ta vilket jobb som helst ärligt talat. Jag vet att det kan vara känsligt det här med jobb och social status. "Vad ska de tycka om jag gör det här jobbet?" Men alla jobb behövs ju och man behöver bara se det tillfälligt. Det sämsta tänkbara är att inte göra någonting. Hellre 5 tillfälliga jobb än 1 år utan någonting på CV:t, när du blir äldre kommer du märka hur rekryterarna går igenom cv:t med lupp och ifrågasätter varje halvår som ser blankt ut. Eller hoppa på en kurs och plugga, ta lite studiebidrag och kanske jobba några kvällar i veckan extra.

Glader9991
6 juni 2010 · 956 Inlägg

3 månader måste du vara arbetslös innan du får någon ersättning. 3000kr. Kravet är att du söker jobb hela tin, redovisar detta för arbetsförmedligen, samt går på praktiken du blir tilldelad.

Caffe
6 juni 2010 · 1 436 Inlägg

ejon_850 skrev:
Tjena!.
Vart ska man ta tillväga för att få någon slags bidrag i månaden?
MVH

Inget är gratis, något som folk av någon anledning verkar ha svårt att förstå.
Du får inget jobb, du får skaffa dig ett jobb.

Ring alla dina föräldrars kontakter,
ringa alla dina kontakter,
prata med dina vänner,
signa dig på alla bemanningsfirmor,
sök alla applicerbara jobb på platsbanken,
skriv ett CV och lämna på alla arbetsplatser som kan tänkas anställa okvalificerad personal.
Följ upp valda ansökningar via telefon.

Har du inte fått jobb efter att ha genomfört alla de stegen på ett seriöst sätt i en så stor stad som Göteborg då är du fan för dålig...

Alternativ är Norge eller plugg. Gå en kortare utbildning som ger jobb, jobba och när du tycker det är pest har du hittat motivationen till att söka vettiga jobb.

Sedan något som inte har med TS att göra:
Jag blir så jävla lack på alla lata jävlar som tackar nej till jobb som städare, parkskötare etc för att de är "för fina" för dem utan istället sitter hemma och klagar över att det inte finns några jobb. Jävla idioter!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juni 2010 · 10 427 Inlägg

Skriv in dig på Arbetsförmedlingen och be om någon slags utbildning.
Borde kunna erbjuda praktik också tycker man.

Vad gick du på gymnasiet ejon_850?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 juni 2010 · 1 948 Inlägg

Tycker ni ska lugna ner er lite grabbar...

Klart han ska kunna få bidrag om han skriver in sig och gör som AF säger, det är bara o gå in o prata med dem o fråga. Så slipper du få felaktiga svar från folk som sitter på g.org och "har för sig" saker sen dem var arbetslösa någon gång på 80-90 talet.

Skulle varit kul o se hur många av er som klagat här som varit arbetslösa det senaste decenniet... Det är ju inte som det var på 80 talet när man bara var arbetslös om man inte ville jobba.

PS. en som har jobb... så ni behöver inte klaga på mig för det.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
M103
6 juni 2010 · 1 570 Inlägg

Caffe skrev:
Sedan något som inte har med TS att göra:
Jag blir så jävla lack på alla lata jävlar som tackar nej till jobb som städare, parkskötare etc för att de är "för fina" för dem utan istället sitter hemma och klagar över att det inte finns några jobb. Jävla idioter!

Företagen vill inte ha akademiker som städare eftersom den anställde kommer klättra på väggarna efter en vecka och söka sig vidare. Det blir onödigt dyrt och bökigt för arbetsgivarna som vill ha folk som trivs och stannar kvar.

Jag blir mest förbannad på folk som har mer kvalificerade jobb som ser ner på folk som har låglönearbeten. Det är viktigare för mig att folk plockar upp mellanmjölk i kylen på ICA och ser till att parken utanför mitt hus ser fin ut än att nån putte sitter och räknar siffror på ett kontor. Typ.

Själv jobbade jag i en fabrik när jag var 18. Riktigt tråkigt jobb och nästan skämmigt att berätta för polarna vad man gjorde men jag tycker man kan göra sånt när man är 18, det är ju tillfälligt. Man vet inget och kan inget så man har inte så mycket att kräva, tyvärr smile

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
6 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Skriver man in sig på Arbetsförmedlingen så kan man få ett grundbidrag på 1050 kr/mån (upp till 20 år, där efter ett par tusen till /mån) efter 90 dagar. Fram tills dess får du INGET! MÅSTE man ha pengar för att överleva, om man inte får bo hos föräldrar o.s.v. - Så kan man söka Socialbidrag. Men då måste du presentera kontoutdrag för dom tre senaste månaderna, du får inte ha en lägenhet med en hyra på över 3.500 kr/mån o.s.v. Där har dom hårdare koll och du får i princip inte spendera pengar på något som dom anser är "onödigt" o.s.v.

Perry86
6 juni 2010 · 51 Inlägg

Du har helt fel inställning om du letar efter bidrag istället för jobb. Ta vilket skitjobb som helst bara du får in foten nånstans. Alltid bättre att ha ett jobb när man söker efter ett nytt.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juni 2010 · 10 427 Inlägg

Perry86 skrev:
Ta vilket skitjobb som helst bara du får in foten nånstans.

wink

zerostyle DKW
6 juni 2010 · 197 Inlägg

Varför ska folk sitta och gissa sig till vad som gäller?

Är du arbetslös så kan du skriva in dig på arbetsförmedlingen. Du kommer där få skriva in dig som arbetssökande och blir tilldelad något arbetsmarknadspolitiskt program, kan bestå av att bara söka jobb, arbetspraktik, rehabilitering etc.
Högst troligt blir du som nybliven student inskriven på "jobbgaranti för ungdommar", vilket innebär att du får högst troligt sitta hemma och söka jobb aktivt, längden på programmet bestämmer du tillsammans med en på arbetsförmedlingen.

Ersättning får du från dag 1 som du är inskriven, den varierar beroende på om du har a-kassa eller inte sen hur gammal du är.
Har du a-kassa så får du det som din a-kassa har beslutat samt omfattning på ditt program (heltid/deltid osv).

Är du som de flesta nyblivna studenter och inte har någon a-kassa får du 135 kr (skattefritt) per dag (maximalt 23 dagar på en månad) tills dess att du fyllt 25 år, då får du 223 kr per dag (skattas).

Har du däremot ingen gymnasieutbildning och är under 20 år får du 48 kr per dag tills dess att du har betyg eller fyllt 20.

Hoppas de gav lite mer klarhet i de hela.
Lycka till! smile

the_lion
6 juni 2010 ·

du måste skriva in dig hos arb.förmedlingen, och därefter blir du skickad till en ungdomsfilial, även kallad Jobbtorg för de unga. sköter du tiderna o.s.v så får du 3295kr varje månad

Superdtm i övrigt värdelös.
6 juni 2010 · 613 Inlägg

du får 135kr/per dag om du har fullständigt gymnasie betyg.. annars är det lägre. Du får skriva in dig och sen får du vänta 3månader.

ejon_850
6 juni 2010 · 878 Inlägg

Jo så är det ju inte att man INTE vill ha jobb. Söker jämt på jobb men det är som sagt svårt att få jobb i dagens samhälle. Har vänner som gjort riktigt grymma utbildningar och får inte ens jobb.

Menmen=)

Ska man gå på kurser för att få bidraget eller vad ska man göra?

Skulle uppskatta om någon har erfarenhet och kan förklara hur det går till för vissa säger tror, aa typ, vet inte vem man ska lita på :p

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
jimbon
6 juni 2010 · 711 Inlägg

Eller så knallar du in på nått av ams kontor i gbg så får du svar på alla dina frågor: http://www.arbetsformedlingen.se/4.100f … 01333.html

Janneutanb
6 juni 2010 · 7 272 Inlägg

När du/ni väl får erat första jobb så föreslår jag att ni gör så jävla bra ni bara kan oavsett om det suger eller inte.
Det lönar sig inför nästa jobb/befodran.
Sticker du ut på ett bra sätt så märks det och det håller i sig, jag lovar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang