Arbetsförmedlingen eller vad är det som gäller?

Lurken_85
6 juni 2010 · 832 Inlägg

2ooSX skrev:

zerostyle skrev:
Varför ska folk sitta och gissa sig till vad som gäller?

Är du arbetslös så kan du skriva in dig på arbetsförmedlingen. Du kommer där få skriva in dig som arbetssökande och blir tilldelad något arbetsmarknadspolitiskt program, kan bestå av att bara söka jobb, arbetspraktik, rehabilitering etc.
Högst troligt blir du som nybliven student inskriven på "jobbgaranti för ungdommar", vilket innebär att du får högst troligt sitta hemma och söka jobb aktivt, längden på programmet bestämmer du tillsammans med en på arbetsförmedlingen.

Ersättning får du från dag 1 som du är inskriven, den varierar beroende på om du har a-kassa eller inte sen hur gammal du är.
Har du a-kassa så får du det som din a-kassa har beslutat samt omfattning på ditt program (heltid/deltid osv).

Är du som de flesta nyblivna studenter och inte har någon a-kassa får du 135 kr (skattefritt) per dag (maximalt 23 dagar på en månad) tills dess att du fyllt 25 år, då får du 223 kr per dag (skattas).

Har du däremot ingen gymnasieutbildning och är under 20 år får du 48 kr per dag tills dess att du har betyg eller fyllt 20.

Hoppas de gav lite mer klarhet i de hela.
Lycka till! smile

Jobbgaranti för ungdomar blir man inskriven på om man varit arbetslös i 6 mån..och det är inte arbetsförmedligen, det är ett privat företag.. innan det är man inskriven på AF och går enligt deras regler..som är lite "mildare"..

Fast arbetsförmedligen verkar ju inte ha samma krav på alla människor, jag och en kompis var arbetslösa förut, han fick göra helt andra saker..han var tvungen att sitta på AF och söka jobb, inte hemma.. som han kunnat..vilket inte ja behövde.. så det är nog olika för alla..bästa sättet att få reda på något är att fråga din arbetsförmedling direkt.. Men de man ska göra direkt efter man tagit studenten är att gå in på arbetsförmedligen och säga att du vill bli inskriven som jobbsökande..så får du mer information där.

Vilket skitsnack!!! Jobbgarantin blir man inskriven på när man har varit arbetslös och inskriven på AF i tre månader och inte ett halvår. Det enda kravet är att du är under 25. Det är AF som har jobbgarantin och inte något företag.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
ZonaX Svetsare
6 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Lurken_85 skrev:

2ooSX skrev:

zerostyle skrev:
Varför ska folk sitta och gissa sig till vad som gäller?

Är du arbetslös så kan du skriva in dig på arbetsförmedlingen. Du kommer där få skriva in dig som arbetssökande och blir tilldelad något arbetsmarknadspolitiskt program, kan bestå av att bara söka jobb, arbetspraktik, rehabilitering etc.
Högst troligt blir du som nybliven student inskriven på "jobbgaranti för ungdommar", vilket innebär att du får högst troligt sitta hemma och söka jobb aktivt, längden på programmet bestämmer du tillsammans med en på arbetsförmedlingen.

Ersättning får du från dag 1 som du är inskriven, den varierar beroende på om du har a-kassa eller inte sen hur gammal du är.
Har du a-kassa så får du det som din a-kassa har beslutat samt omfattning på ditt program (heltid/deltid osv).

Är du som de flesta nyblivna studenter och inte har någon a-kassa får du 135 kr (skattefritt) per dag (maximalt 23 dagar på en månad) tills dess att du fyllt 25 år, då får du 223 kr per dag (skattas).

Har du däremot ingen gymnasieutbildning och är under 20 år får du 48 kr per dag tills dess att du har betyg eller fyllt 20.

Hoppas de gav lite mer klarhet i de hela.
Lycka till! smile

Jobbgaranti för ungdomar blir man inskriven på om man varit arbetslös i 6 mån..och det är inte arbetsförmedligen, det är ett privat företag.. innan det är man inskriven på AF och går enligt deras regler..som är lite "mildare"..

Fast arbetsförmedligen verkar ju inte ha samma krav på alla människor, jag och en kompis var arbetslösa förut, han fick göra helt andra saker..han var tvungen att sitta på AF och söka jobb, inte hemma.. som han kunnat..vilket inte ja behövde.. så det är nog olika för alla..bästa sättet att få reda på något är att fråga din arbetsförmedling direkt.. Men de man ska göra direkt efter man tagit studenten är att gå in på arbetsförmedligen och säga att du vill bli inskriven som jobbsökande..så får du mer information där.

Vilket skitsnack!!! Jobbgarantin blir man inskriven på när man har varit arbetslös och inskriven på AF i tre månader och inte ett halvår. Det enda kravet är att du är under 25. Det är AF som har jobbgarantin och inte något företag.

Vi blev inskrivna på Folkuniversitet (genom Af.) ca 6 månader efter inskrivningsdatumet hos Af. och började således jobbgaranti för ungdomar, fick sen därigenom min nuvarande praktik.



Edit]  Det är inte Folkuniversitet som har kurser osv. utan det är en lite fristående del av Folkuniversitet med coacher och grejer.

Senast redigerat av ZonaX (6 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Muttley
6 juni 2010 ·

Jobb finns. Blev sparkad mitt i krisens början, och var av med jobb 1 månad mest för att vilja ha semester. Sen börja jag nytt. Gäller att ligga i. Ta de som finnes.
gick ut skolan 04 och har näst inte gått utan jobb sen dess.


AMS kan tvinga dig att flytta till en helt annan del av sverige och skiter igentligen i hur dina familjeförhållanden är också, om de finns ett jobb 50 mil från dig så antingen får du ta de eller gå ur AMS .
De skicka hem förslag på göteborg till mig men jag gick ur frivilligt .

Nosliwe
7 juni 2010 · 2 024 Inlägg

jadu.... af.... jag blev nyligen av med dom och det är inget jag kommer sakna. blev efter 3 månader inskriven på "jobb garantin". sen efter ca 6 månader så blev jag inskriven på "ungdoms center" där jag fick gå på löjliga och totalt meningslösa möten som "Självkännsla, vad är det?" "Vilka jobb passar jag för?". vet man inte det själv, så är man nog inte redo för att börja jobba.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
volvoentusiasten
7 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Vad anti ni är. klart killen ska gå på bidrag, det är en lysande start på in till vuxenvärlden.... haha

decib3L Körv
7 juni 2010 · 3 535 Inlägg

linuslinje skrev:
Vad anti ni är. klart killen ska gå på bidrag, det är en lysande start på in till vuxenvärlden.... haha

Men för helvete. Hur lätt tror du det är att leva utan en spänn i månaden?
Jag har vänner som inte kan bo hemma hos föräldrar av olika anledningar. Ska dom inte få pengar till mat och hyra? Fine, bor ute på vischan så det finns inte så mycket jobb. Men alla vill inte flytta.

Och så sitter du här och tror dig veta allt och ser ner på alla andra. Tror du att du är så jävla mycket bättre än alla andra för att du har ett eget företag?

Jag personligen klarar mig alldeles utmärkt. Men det finns verkligen dom som behöver iaf några tusen i månaden. Det är trots allt kris. Och det märks verkligen här ute.

Truckdriving Man
kolvas
7 juni 2010 · 4 001 Inlägg

2ooSX skrev:
Klart man ska ha bidrag också, om man nu är inskriven på AF, kommer dom me regler och man är TVUNGEN att gå på möten, så äre ju klart man ska ha pengar. Ni som säger att "bidrag? äh ut och sök jobb istället" hur tänker ni? klart man måste ha pengar för att kunna leva. :S

jag har aldrig gått arbetslös, visst är det dåligt med jobb nu men dom finns, särskilt i storstadsområden.

Följer man dom regler som finns och verkligen SÖKER jobb så ska man få bidrag om man är berättigad till det men att bara utgå ifrån att det inte finns några jobb och man automatiskt ska ha bidrag bara för att ens föräldrar har dragit in på veckopengen är helt jävla åt helvete

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
decib3L Körv
7 juni 2010 · 3 535 Inlägg

kolvas skrev:

2ooSX skrev:
Klart man ska ha bidrag också, om man nu är inskriven på AF, kommer dom me regler och man är TVUNGEN att gå på möten, så äre ju klart man ska ha pengar. Ni som säger att "bidrag? äh ut och sök jobb istället" hur tänker ni? klart man måste ha pengar för att kunna leva. :S

jag har aldrig gått arbetslös, visst är det dåligt med jobb nu men dom finns, särskilt i storstadsområden.

Följer man dom regler som finns och verkligen SÖKER jobb så ska man få bidrag om man är berättigad till det men att bara utgå ifrån att det inte finns några jobb och man automatiskt ska ha bidrag bara för att ens föräldrar har dragit in på veckopengen är helt jävla åt helvete

har du inte varit arbetslös så ska du bara hålla käft. Du målar upp en bild om att det finns hur många jobb som helst. Men är man inte redan i arbetslivet så är det jävligt svårt när man inte känner så många.

Truckdriving Man
kolvas
7 juni 2010 · 4 001 Inlägg

decib3L skrev:

kolvas skrev:

2ooSX skrev:
Klart man ska ha bidrag också, om man nu är inskriven på AF, kommer dom me regler och man är TVUNGEN att gå på möten, så äre ju klart man ska ha pengar. Ni som säger att "bidrag? äh ut och sök jobb istället" hur tänker ni? klart man måste ha pengar för att kunna leva. :S

jag har aldrig gått arbetslös, visst är det dåligt med jobb nu men dom finns, särskilt i storstadsområden.

Följer man dom regler som finns och verkligen SÖKER jobb så ska man få bidrag om man är berättigad till det men att bara utgå ifrån att det inte finns några jobb och man automatiskt ska ha bidrag bara för att ens föräldrar har dragit in på veckopengen är helt jävla åt helvete

har du inte varit arbetslös så ska du bara hålla käft. Du målar upp en bild om att det finns hur många jobb som helst. Men är man inte redan i arbetslivet så är det jävligt svårt när man inte känner så många.

läs mitt inlägg igen, jag skrev att det INTE finns många jobb men som jag oxå skrev, det FINNS jobb om man verkligen vill jobba, anledningen till att jag inte varit arbetslös är för att jag alltid sett till att byta jobb i rätt tid eller leta upp nåt nytt innan man blir arbetslös.

Städfirmor och bemanningsföretag anställer per timme och det är bättre än inget, det finns även t.ex bensinstationer & biltvättar som alltid behöver folk och många andra ställen, bara att ringa/åka runt så får man ett jobb.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
_xenon_
7 juni 2010 · 93 Inlägg

Lättast när du söker jobb är att använda eniro.se eller hitta.se om du vill de.
så har ja fått mina jobb som ja sökt, aldrig vart arbetslös.  tex. du vill jobba på en ICA butik. och säg att du bor i sthlm,  sök på eniro.ICA-Stockholm , och tada. du får väl 300 träffar, skicka mail/ring/brev till alla 300. sök även på stadium, o du har 40 butiker till, osv osv.. du kan lätt söka 400 jobb under en helg med brev/mail och ibland även ringa.   som dom flesta skriver, ta vilke jobb som helst,  vikarie, timme, osv osv. skapa erfarenhet som du kan skriva ner på ditt cv tills nästa jobb du söker smile  ja nu fick du lite hjälp,  kanske inte var svaret på din fråga i början,  men ja endå // _xenon_

edit: jobben som e utannonserade på tex monster och ams osv,  är de typ 400 st som söker / jobb.
så sök jobb som inte e utannonserade istället smile

Senast redigerat av _xenon_ (7 juni 2010)

Nosliwe
7 juni 2010 · 2 024 Inlägg

hur ska man kunna åka till en arbetsplats och presentera sig och söka jobb personligt utan att ha ett öre att åka buss / bil för? roll

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
kolvas
7 juni 2010 · 4 001 Inlägg

Nosliwe skrev:
hur ska man kunna åka till en arbetsplats och presentera sig och söka jobb personligt utan att ha ett öre att åka buss / bil för? roll

Cykel eller gå

har man inte ork nog att ta sig till en intervju eller söka jobb så får man inget jobb heller...

tyvärr så har många i bidragssverige levt ett helt skyddat liv och räknar med att någon annan ska ordna deras problem.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nosliwe
7 juni 2010 · 2 024 Inlägg

cykel eller gå? ja det funkar för alla som lever i städer osv. men vi som bor på landet glömms alltid bort... jag själv har nästan 2 mil till närmaste "håla"

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
_xenon_
7 juni 2010 · 93 Inlägg

men mail?  man behöver inte alltid springa in där man söker jobb.. ja har fått mina jobb som ja haft genom mail eller brev.

Nosliwe
7 juni 2010 · 2 024 Inlägg

jo jag förstår vad ni menar. men AF gnäller om att man inte ska sitta och maila utan att åka till arbetsplatserna, och gör man inte det, så får man ju inte heller något att leva för medans man söker jobb AKTIVT (Inte bara sitter och väntar utan verkligen SÖKER)

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
LordLife
7 juni 2010 · 998 Inlägg

Kan säga så här, AMS hjälper dig som fan om du har akassa, annars så skiter dom i dig. Vet inte hur många gånger jag varit där och fått höra "vad ska vi göra? nä men vi kan inte hjälpa dig" Varit inskriven 3 gånger sen 2005, första gången med akassa fick mycket hjälp men inget jobb. Dom andra fick jag ingen hjälp alls, Fick en jobb coach nu sista gången, men träffade han 4 gånger på 3 månader.

Ring till företag där du kan tänkas vilja jobba, skicka in intresse anmälningar, gå runt till företag, ibland hjälper det ibland inte som för mig. men jag ger inte upp för det.

Och skulle du gå till Soc för att få pengar så hoppas jag bilen inte står på dig, för då måste du sälja den om du inte kan bevissa att du söker jobb där du behöver bilen.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
IceEyes Varningar: För många..
7 juni 2010 · 2 552 Inlägg

Arbetsförmedlingen är ett skämt. Det enda som sker vid en inskrivning är att man blir tillkallad till massa meningslösa informationsträffar, möten och andra passiva åtgärder som inte leder någon vart.

Arbetsförmedlingens stora problem är att de heter just "Arbetsförmedlingen".

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Muttley
7 juni 2010 ·

LordLife skrev:
Kan säga så här, AMS hjälper dig som fan om du har akassa, annars så skiter dom i dig. Vet inte hur många gånger jag varit där och fått höra "vad ska vi göra? nä men vi kan inte hjälpa dig" Varit inskriven 3 gånger sen 2005, första gången med akassa fick mycket hjälp men inget jobb. Dom andra fick jag ingen hjälp alls, Fick en jobb coach nu sista gången, men träffade han 4 gånger på 3 månader.

Gör dem.
Jag blev av med jobb efter 3 år och fick akassa. De enda jag och handledaren snacka om de få gånger vi träffades var om motorcyklar. Jag fixa mitt nya via mitt gamla jobb.

Glader9991
7 juni 2010 · 956 Inlägg

IceEyes skrev:
Arbetsförmedlingen är ett skämt. Det enda som sker vid en inskrivning är att man blir tillkallad till massa meningslösa informationsträffar, möten och andra passiva åtgärder som inte leder någon vart.

Arbetsförmedlingens stora problem är att de heter just "Arbetsförmedlingen".

Måste man gå på skiten då? Blev kallad till den första på Onsdag, och har redan fått nog av skiten.

Muttley
7 juni 2010 ·

Glader9991 skrev:

IceEyes skrev:
Arbetsförmedlingen är ett skämt. Det enda som sker vid en inskrivning är att man blir tillkallad till massa meningslösa informationsträffar, möten och andra passiva åtgärder som inte leder någon vart.

Arbetsförmedlingens stora problem är att de heter just "Arbetsförmedlingen".

Måste man gå på skiten då? Blev kallad till den första på Onsdag, och har redan fått nog av skiten.

allt som ams ger dig , möten kurser praktik MÅSTE du gå på, närvarar du inte på mötena så skrivs du av direkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang