E30 Turbo frågor!

Robin86
6 juni 2010 · 194 Inlägg

Tjenare! Håller på att bygga turbo i min 325a cab! Detta är mitt första turbo bygge och behöver all hjälp jag kan få!
Följande är gjort med motorn : Svarvade orginal kolvar, honat block, svetsad topp. nya topplocksbultar, ny oljepump, nya ramlager, kompletteringssats, kamremsats, sotningssats, kolvringar, vevlager, ny kam, orginal vippor, malpassi btr, 388 cc spridare.

Hur mkt klarar orginal sprutet av om man kör på lambda, 388 cc spridare och malpassi btr, Hk/laddtryck? Har ett motoronic sprut som slutar på 380 om det kan hjälpa..

Hur mkt kan man plocka ur motorn (med det som är gjort) hk/laddtryck ?

Och skulle det funka att mappa den själv om man ställer den så det går fett som fan i början och sen ställa ner den sakta och lysstna efter spikningar, då man kör med orginal sprut..

Mkt tacksam för svar och råd!

Robin86
7 juni 2010 · 194 Inlägg

Någon?

Mr_EmCom Med.lem
7 juni 2010 · 3 759 Inlägg

Tror det hänger med rättså långt. Men det är ju helt klart det som begränsar i den setupen, Såvida du kör med ett vettig turbo och att kopplingen inte slirar.

Men jag skulle gissa på ca 300+/-

Ang laddtryck så brukar org koppling inte orka med vid runt en 1,1 bar.

Senast redigerat av Mr_EmCom (7 juni 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Kekken
7 juni 2010 · 54 Inlägg

Du kan ju plocka ut mer. Men de beror på hur länge du vill att motorn ska hålla. Brukar vara väldigt svårt att få bilen att gå "optimalt" i hela registret. Oftast måste man tumma lite på vissa ställen när man kör originalsprutet. Men vet många som kört länge me orörd motor (m20b25) me överladd som ha hållit länge. Bara man inte skruvar upp laddtrycket för snabbt så man ser att man ligger "safe" innan man börja öka...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
Robin86
7 juni 2010 · 194 Inlägg

Ok, har en 6 puckad och nya urtrampningslager och hela kittet, ska tåla 500hk..  Men då borde iaf org sprutet fungera att börja med, killen jag köpte bilen av har satt uttag till nån extra spridare också.. Men då ska det väl gå att lösa.. Tror ni man klarar av att "mappa" den själv med orginal sprut?

Noxxer
7 juni 2010 · 1 482 Inlägg

De du kan göra med org sprut är ju ett chipp med backad tändning m.m. Men den kommer inte gå "optimalt".

Köp Vipec, vems etc så är du "safe".

BLT Service
Theracords Music Label
Robin86
7 juni 2010 · 194 Inlägg

Ok, får kolla runt lite mer.. Men som sagt så är bilen under uppbyggnad så känns lite som om att detta endå är något man kan börja med.. Frågan e ju bara hur snabbt man vill ha MER smile

Mr_EmCom Med.lem
7 juni 2010 · 3 759 Inlägg

Robin86 skrev:
Ok, får kolla runt lite mer.. Men som sagt så är bilen under uppbyggnad så känns lite som om att detta endå är något man kan börja med.. Frågan e ju bara hur snabbt man vill ha MER smile

PPF säljer Link. Billigaste/bästa alternativet.

Köra org sprut med den setupen är bara dumsnålt.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Noxxer
7 juni 2010 · 1 482 Inlägg

Robin86 skrev:
Ok, får kolla runt lite mer.. Men som sagt så är bilen under uppbyggnad så känns lite som om att detta endå är något man kan börja med.. Frågan e ju bara hur snabbt man vill ha MER smile

Du har ändå börjat i fel ände.. utan rätt motorstyrning är det ingen ide att ens bygga något wink

BLT Service
Theracords Music Label
Robin86
7 juni 2010 · 194 Inlägg

Det är en Garrett/AiReasearch T04 Turbo för övrigt...

Robin86
8 juni 2010 · 194 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Robin86 skrev:
Ok, får kolla runt lite mer.. Men som sagt så är bilen under uppbyggnad så känns lite som om att detta endå är något man kan börja med.. Frågan e ju bara hur snabbt man vill ha MER smile

PPF säljer Link. Billigaste/bästa alternativet.

Köra org sprut med den setupen är bara dumsnålt.

Kan i efterhand helt klart hålla med dig/er men då detta inte är något jag sysslat med tidigare så fattade man ju inte bättre =/

Link sprut hade ju varit fint! Men det blir ganska dyrt (för mig iaf) sprut+ en riktig mappning blir en del pengar..

Ingen som har något liggandes som ni kan sälja för ett schysst pris? smile

Robin86
8 juni 2010 · 194 Inlägg

Hos ppf fick man ju rabatt på mappningen om man köpte sprut.. Men jag bor i Skåne så det är ju en jävla bit dit där! Någon som har något liknande i Skåne? Mapp och sprut i paketpris..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang