Porta toppen själv tips o trixs någon ??

mr-cruzer
6 juni 2010 · 80 Inlägg

ni som portar själva får gärna komma med tips då jag inte är den bästa på att porta, tips ang vilka verktyg och andra tips e välkomna:)

Stefan Varberg Supraman
6 juni 2010 · 2 300 Inlägg

Börja med att skaffa några skrottoppar att öva på.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
mr-cruzer
6 juni 2010 · 80 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Börja med att skaffa några skrottoppar att öva på.

men vad för verktyg o.s.v rättare sagt har aldrig testat förr:rolleyes:

mr-cruzer
6 juni 2010 · 80 Inlägg

skalman1 skrev:
När jag portade V4-topparna så använde jag en borrmaskin med roterande fil och en dremel till mindre jobb.

okej de borde ju va samma procedur till bmw m50b25

mats757
7 juni 2010 · 915 Inlägg

En Dremel och en Roterande fil.
http://www.plantins.se/search.do?search … nodeId=115
En Fil av Rund eller Oval typ är mest användbara. Finns ingen anledning att ha grövre verktyg.
Ta lite i taget. Aluminium flir väldigt mjukt när man gräver djup, då kladdar verktygen igen. Men tar man lite i taget och låter det gå lite tid mellan gångerna, så blir det bättre.
Träna upp fingertoppskänslan och känn med fingret vart efter du filar. Då känner man vart man tagit för mycket och vart man bör ta.

Mats

Kekken
7 juni 2010 · 54 Inlägg

Hmm ett tips är att prova på nånting annat än en m50b25a. Vet en lokal trimmare som försökte porta några såna toppar. Å då är han ändå rätt kunnig. Som fick sämre värden efter portningen än va dom va original. Så verkar inte vara den lättaste toppen att porta.

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
mr-cruzer
7 juni 2010 · 80 Inlägg

mats757 skrev:
En Dremel och en Roterande fil.
http://www.plantins.se/search.do?search … nodeId=115
En Fil av Rund eller Oval typ är mest användbara. Finns ingen anledning att ha grövre verktyg.
Ta lite i taget. Aluminium flir väldigt mjukt när man gräver djup, då kladdar verktygen igen. Men tar man lite i taget och låter det gå lite tid mellan gångerna, så blir det bättre.
Träna upp fingertoppskänslan och känn med fingret vart efter du filar. Då känner man vart man tagit för mycket och vart man bör ta.
Mats

okej tack så mkt för svaret big_smile

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
7 juni 2010 · 581 Inlägg

Avgas sidan ska helst vara blank polerad efter portning. Insugs sidan ska inte vara polerad, ganska rå finish då det ger bättre bränsle fördelning till cylindern.

Porta inte för mycket på N/A motorer, annars kan du förlora effekt istället.

Lite grundläggande tips tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
mr-cruzer
7 juni 2010 · 80 Inlägg

Kekken skrev:
Hmm ett tips är att prova på nånting annat än en m50b25a. Vet en lokal trimmare som försökte porta några såna toppar. Å då är han ändå rätt kunnig. Som fick sämre värden efter portningen än va dom va original. Så verkar inte vara den lättaste toppen att porta.

mr-cruzer skrev:
ojdå..kanske får lämna iväg den då till någon som är mer kunnig än mig själv då..annars går de väl bara åt helvete

mr-cruzer
7 juni 2010 · 80 Inlägg

supersupra87 skrev:
Avgas sidan ska helst vara blank polerad efter portning. Insugs sidan ska inte vara polerad, ganska rå finish då det ger bättre bränsle fördelning till cylindern.

Porta inte för mycket på N/A motorer, annars kan du förlora effekt istället.

Lite grundläggande tips tongue

mr-cruzer skrev:
Tack för det tipset ska kommas ihåg om jag ger mig på det själv big_smile

Falaffel Trimmare
7 juni 2010 · 88 Inlägg

Nu är man ju inge proffs men jag har iaf använt dessa verktyg.

Slipmaskin

http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ver … askin-mini

Och kanske dessa stift att börja med.

http://www.jula.se/filstiftset-6-delar-124157

Dyrare Slipstift är märkbart bättre. Ca pris: 500kr/st

Om du ska porta alu så är t-röd bra att spruta då o då på stiftet så slipper man att alu fastnar i stiftet.
Finns riktiga saker för detta, dock vet jag ej vart de finns.

Och sen som nån tidigare sa, skaffa en billig topp som man har råd att gör fel på. Tex Volvo 398 lr 530.

MVH Johnny

Senast redigerat av Falaffel (7 juni 2010)

2011: 10.88/206km/h
Volvo 740 16V Turbo "NoControl.se" (1989)
Ford Sierra Pinto "NoControl.se" (1988)
mr-cruzer
7 juni 2010 · 80 Inlägg

Falaffel skrev:
Nu är man ju inge proffs men jag har iaf använt dessa verktyg.

Slipmaskin

http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ver … askin-mini

Och kanske dessa stift att börja med.

http://www.jula.se/filstiftset-6-delar-124157

Dyrare Slipstift är märkbart bättre. Ca pris: 500kr/st

Om du ska porta alu så är t-röd bra att spruta då o då på stiftet så slipper man att alu fastnar i stiftet.
Finns riktiga saker för detta, dock vet jag ej vart de finns.

Och sen som nån tidigare sa, skaffa en billig topp som man har råd att gör fel på. Tex Volvo 398 lr 530.

MVH Johnny

mr-cruzer skrev:
ja jag får nog köpa något sådant och testa lite på någon billig topp..tack för svaret:D

kolvas
8 juni 2010 · 4 001 Inlägg

Nu vet jag inte vilken topp du ska porta och inte till vilken bil men många motorer (N/A) har redan tillräckligt stor eller t.o.m för stor insugskanal allra längst ut, det är oftast inne vid "grytan" & runt ventilstyrning och att fixa till en snygg venturi

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mr-cruzer
8 juni 2010 · 80 Inlägg

kolvas skrev:
Nu vet jag inte vilken topp du ska porta och inte till vilken bil men många motorer (N/A) har redan tillräckligt stor eller t.o.m för stor insugskanal allra längst ut, det är oftast inne vid "grytan" & runt ventilstyrning och att fixa till en snygg venturi

men vad kan de kosta att porta o hona o o-ringa o mira fräsa toppen ?? någon som vet ställe närheten av malmö trakten ?

dawwe ...has left the building...
8 juni 2010 · 4 474 Inlägg

mr-cruzer: "Money is no issue" väl? Det är bara o lämna toppen på portning, vad det kommer kosta beror på hur länge man behöver "fila". Dock så bör du anlita någon med erfarenhet, nån med gott rykte (Köhler "portar" väl toppar har jag för mig...). Att porta & mira fräsa toppen o gissningsvis montera nya ventilstyrningar är inte gratis, samma sak med honing & oringning. Om jag får gissa så räcker det INTE med 15" för dessa jobb. Mitt råd är fortfarande att ta kontakt med PPF tex så bygger de en "bombsäker" motor åt dig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
945TurboMS
8 juni 2010 · 261 Inlägg

Bor man i skåneland, så är det väl Erland Cox som anlitas i första hand?  För mig han bor i lund också?   www.topplocksverkstan.se

Portning och specialbearbetning av topplock.
Pris exempel:
Portning 2-ventilstopp encylindrig motor                         2000 :- inkl. moms
Portning och plastning 2-ventilstopp encylindrig motor   3000 :- inkl. moms
Portning 4-ventilstopp encylindrig motor                          3000 :- inkl. moms
Portning och plastning 4-ventilstopp encylindrig motor   4500 :- inkl. moms
Gatportning 2-ventilstopp 4-cylindrig motor och uppåt    1250:-/cylinder inkl.moms
Gatportning 4-ventilstopp 4-cylindrig motor och uppåt    1875:-/cylinder inkl.moms
Raceportning; pris beroende på arbetets storlek.

Pristillägg för gjutjärnstoppar.


I arbetet ingår sätesfräsning och ventilslipning. Jag utför ALLA förekommande topplocks arbete. Begär offert via e-post.
Kan du ha sönder det kan jag oftast reparera det!

Ser ut som han har ganska humana priser också!

mr-cruzer
9 juni 2010 · 80 Inlägg

dawwe skrev:
mr-cruzer: "Money is no issue" väl? Det är bara o lämna toppen på portning, vad det kommer kosta beror på hur länge man behöver "fila". Dock så bör du anlita någon med erfarenhet, nån med gott rykte (Köhler "portar" väl toppar har jag för mig...). Att porta & mira fräsa toppen o gissningsvis montera nya ventilstyrningar är inte gratis, samma sak med honing & oringning. Om jag får gissa så räcker det INTE med 15" för dessa jobb. Mitt råd är fortfarande att ta kontakt med PPF tex så bygger de en "bombsäker" motor åt dig...

stämmer så väl fortfarande tongue haha..jag får nog göra de asså smile men hade gärnat velat lära mig själv oxså..onödiga pengar att kasta på ngt man kan göra själv  me erfarenhet tongue..men tar säkert tid att lära sig..tid som inte finns..men ta kontakt me ppf har jag gjort smile men tänker inte låta dom bygga min motor tongue fixar de nog själv..har fått tag i en fassans gamla meckar kompis.. tongue

mr-cruzer
9 juni 2010 · 80 Inlägg

945TurboMS skrev:
Bor man i skåneland, så är det väl Erland Cox som anlitas i första hand?  För mig han bor i lund också?   www.topplocksverkstan.se

Portning och specialbearbetning av topplock.
Pris exempel:
Portning 2-ventilstopp encylindrig motor                         2000 :- inkl. moms
Portning och plastning 2-ventilstopp encylindrig motor   3000 :- inkl. moms
Portning 4-ventilstopp encylindrig motor                          3000 :- inkl. moms
Portning och plastning 4-ventilstopp encylindrig motor   4500 :- inkl. moms
Gatportning 2-ventilstopp 4-cylindrig motor och uppåt    1250:-/cylinder inkl.moms
Gatportning 4-ventilstopp 4-cylindrig motor och uppåt    1875:-/cylinder inkl.moms
Raceportning; pris beroende på arbetets storlek.

Pristillägg för gjutjärnstoppar.


I arbetet ingår sätesfräsning och ventilslipning. Jag utför ALLA förekommande topplocks arbete. Begär offert via e-post.
Kan du ha sönder det kan jag oftast reparera det!

Ser ut som han har ganska humana priser också!

tack så mkt för svaret big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang