380 besökare just nu
Sida: 1 / 2 | Föregående | Nästa

Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Hej har en audi 100 turbo -88
Som inte får någon gnista.
enligt förra ägaren är
hallgivaren, fördelaren, rotorn, tändkablar, tändstift & tändmodul.
Har felsökt lite men svårt utan ett elschema.

Så tänkte se om någon annan haft samma problem förut.
har sökt lite gran och fått reda på någon haft problem med styrboxen.
Men tycker att min inte borde vara någon fel på min då alla lampor lyser när jag vrider om nycklen.
Sen hört att plattan under tändningslåset kan blivit dåligt. så ska testa vicka lite på kablarna se om den går igång av det.
Mer än så har jag inte att gå på.

Hoppas någon har något tips på vad det kan vara smile

Offline

 
bobafett
Bounty hunter
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-05-26
Inlägg: 670

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli skrev:

Hej har en audi 100 turbo -88
Som inte får någon gnista.
enligt förra ägaren är
hallgivaren, fördelaren, rotorn, tändkablar, tändstift & tändmodul.
Har felsökt lite men svårt utan ett elschema.

Så tänkte se om någon annan haft samma problem förut.
har sökt lite gran och fått reda på någon haft problem med styrboxen.
Men tycker att min inte borde vara någon fel på min då alla lampor lyser när jag vrider om nycklen.
Sen hört att plattan under tändningslåset kan blivit dåligt. så ska testa vicka lite på kablarna se om den går igång av det.
Mer än så har jag inte att gå på.

Hoppas någon har något tips på vad det kan vara smile

jag hade samma problem med min a100 TQ...då va det tändlägesgivaren som hade pajjat,det sitter två givare ner på växelådan(en räkanr vart motorn är och en räkbnar kuggen på svänghjulet),jag bytte båda och då funkade min bil klockrent...kollla ifall du la´kan byta o testa dom, det e samma på A200 och S2 me 3B motorn...d.v.s dom 20v me fördelare...

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Ska de om jag kan få tag på en som jag kan testa med.
Fler tips är alltid bra smile

Kan berätta att jag ska också byta alla säkringarna imorn till nya så inget sånt strula.

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Så där nu har man varit och fixat lite.
men får bli åka dit imorgon igen.
Mätte mig fram och läste lite att det är nog hallgivaren.
om varvräknaren inte rör sig vid start så ska det vara den.

Men ska göra ett sista test innan det är slut giltigt:)

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Tänkte se om någon som vet om hallgivaren kan passa ifrån en audi 80 4cyl motor?
Snabba svar är alltid bra. då kan man skruva loss den redan ikväll å testa med imorgon.

Offline

 
te_wik
Forummoderator
Från: Pajala
Registrerad: 2006-04-29
Inlägg: 12756

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli skrev:

Tänkte se om någon som vet om hallgivaren kan passa ifrån en audi 80 4cyl motor?
Snabba svar är alltid bra. då kan man skruva loss den redan ikväll å testa med imorgon.

Nej den passar inte. Det blir helt fel. Hur gick du till väga när du mätte hallgivaren?



Mvh Tommy


Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Okej.
fick reda på att förra ägaren bytt hallgivaren en gång under tiden den inte startade och tog en från en 4cyl motor. kan kanske vara det.
Satte dioder mellan jord och signalpulsen på kablen till tändmodulen.

Sen har jag mätt dom 2 givarna nere på sväng hjulet.
är 2 precis lika dana. och dom ger ca 950Ohm
Fick reda på att en fullt fungerade tändlägesgivare ska ge 900Ohm.

Ska se om någon dag att riva ner restern av instrumentbrädan och komma åt tändningslåset.
och trycka in kablarna där se om den starta av det.
Sen är det bara styrboxen kvar att kunna testa.

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Någon som vet om tändbrytaren är ett vanligt fel ?

Offline

 
bobafett
Bounty hunter
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-05-26
Inlägg: 670

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli skrev:

Någon som vet om tändbrytaren är ett vanligt fel ?

tändbrytare??? menar du plaststycket bakom låskolven till tändningslåset?

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

bobafett skrev:

Rexli skrev:

Någon som vet om tändbrytaren är ett vanligt fel ?

tändbrytare??? menar du plaststycket bakom låskolven till tändningslåset?

Vet inte riktigt såg bara på en sida man kunde beställa delar att det fanns med under tänddelar.
så vet inte riktigt var den sitter eller om den finns på bilen ens.

Offline

 
bobafett
Bounty hunter
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-05-26
Inlägg: 670

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli skrev:

bobafett skrev:

Rexli skrev:

Någon som vet om tändbrytaren är ett vanligt fel ?

tändbrytare??? menar du plaststycket bakom låskolven till tändningslåset?

Vet inte riktigt såg bara på en sida man kunde beställa delar att det fanns med under tänddelar.
så vet inte riktigt var den sitter eller om den finns på bilen ens.

okej, det jag vet är att tändningslåset brukar pajja...dvs den plaststycket bakom själva låskolven...även kallad 'rosen'....men ifall den e trasig kommer det inte fram ström till startmotorn....offtast iallafall...

det är förmodligen hallgivare,dom två givarna på växelådan eller någe relä som pajjat...kanske databoxen...men tycker det borde vara fel då på bilen

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

bobafett skrev:

Rexli skrev:

bobafett skrev:


tändbrytare??? menar du plaststycket bakom låskolven till tändningslåset?

Vet inte riktigt såg bara på en sida man kunde beställa delar att det fanns med under tänddelar.
så vet inte riktigt var den sitter eller om den finns på bilen ens.

okej, det jag vet är att tändningslåset brukar pajja...dvs den plaststycket bakom själva låskolven...även kallad 'rosen'....men ifall den e trasig kommer det inte fram ström till startmotorn....offtast iallafall...

det är förmodligen hallgivare,dom två givarna på växelådan eller någe relä som pajjat...kanske databoxen...men tycker det borde vara fel då på bilen

okej ström till startmotorn har jag då motorn går runt utan problem.
hallgivaren ska vara bytt av förra ägaren men ska mäta den har jag tänkt.
sedan dom 2 givarna på växellådan är uppmätta och ger korrekt ohm.  databoxen då borde inte bränslepumpen slagit till ens om det var den..

Offline

 
te_wik
Forummoderator
Från: Pajala
Registrerad: 2006-04-29
Inlägg: 12756

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Hej.

Läs detta inlägget och några inlägg nedanför så får du lite info om hur du kan felsöka lite mer.
Iofs gäller det mest bränslesidan men ändå.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2214236


Mvh Tommy


Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

te_wik skrev:

Hej.

Läs detta inlägget och några inlägg nedanför så får du lite info om hur du kan felsöka lite mer.
Iofs gäller det mest bränslesidan men ändå.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2214236


Mvh Tommy

Tackar ska gå in läsa lite nogare smile

//Marcus

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Någon som vet var man kan få tag på styrboxar att köpa?

Offline

 
te_wik
Forummoderator
Från: Pajala
Registrerad: 2006-04-29
Inlägg: 12756

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli skrev:

Någon som vet var man kan få tag på styrboxar att köpa?

Skroten har ju garanterat. Kolla på www.laga.se tex.

Är du säker på att det är boxen/arna då?


Mvh Tommy


Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

te_wik skrev:

Rexli skrev:

Någon som vet var man kan få tag på styrboxar att köpa?

Skroten har ju garanterat. Kolla på www.laga.se tex.

Är du säker på att det är boxen/arna då?


Mvh Tommy

Nej men finns inte så mycket annat att gå på.

Någon som kan berätta var tändmodulen sitter?
och styrenheten sen styrenheten för tändsystem.
Gärna flera saker som har med det att göra.

Offline

 
dadde
Medlem
Från: Borås
Registrerad: 2006-04-03
Inlägg: 2070

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

jag har en Audi 100 -86a med 1.8 fögge... Den går runt och allting är som vanligt, förutom att den inte tänder.. Mitt tändningslås "brann", så nu skall jag koppla strömmen till tändspolen på en strömbrytare, men kan någon vara så snäll å hitta ett kopplingschema på tändningslåset? smile

Förlåt för att jag lånade din tråd, men du kanske har samma fel? smile


"Life´s too short to drive a boring car"

Offline

 
Rexli
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-08-20
Inlägg: 147
Saab 9-5 "Stina"
Volvo amazon "raggere"

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

dadde skrev:

jag har en Audi 100 -86a med 1.8 fögge... Den går runt och allting är som vanligt, förutom att den inte tänder.. Mitt tändningslås "brann", så nu skall jag koppla strömmen till tändspolen på en strömbrytare, men kan någon vara så snäll å hitta ett kopplingschema på tändningslåset? smile

Förlåt för att jag lånade din tråd, men du kanske har samma fel? smile

Hitta ett elschema till dessa bilar är inte det lättaste.
Ne mitt tändningslås var kontrollerat av förra ägaren..


Inga problem smile

Offline

 
bobafett
Bounty hunter
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-05-26
Inlägg: 670

Re: Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

har du kollat på nordicaudi.se ang elschema...tror det finns någe tråd där till nån rysk sida som har scheman.......

Offline

 

Index » Generell felsökning (Motorteknik) » Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

    1   2    
Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Saab 9000 CSE Classic
Skapades för 5 timmar sedan
Volvo V40 2.0T "SilverAnna"
Skapades för 6 timmar sedan
BMW 325Ci M-Sport
Skapades för 6 timmar sedan
Volvo V40 "R-Design"
Skapades för 6 timmar sedan
Volkswagen Passat 2.0tdi 4-motion DSG
Skapades för 6 timmar sedan
Volvo S40 T4 "Autotech"
Skapades för 7 timmar sedan
Volvo 244 GLE (V8)
Skapades för 7 timmar sedan
Volvo 240 GLT
Skapades för 7 timmar sedan
Volvo XC70 D5
Skapades för 7 timmar sedan
Saab 9-5 Aero "Raketen"
Skapades för 7 timmar sedan
Statistik
380 besökare just nu
(56 medlemmar och 324 gäster)

188 143 medlemmar

Bilar online: 186 546
Videoklipp: 80 026
Bilder: 3 273 389
Blogginlägg: 80 525

Kommentarer: 8 755 162
Gästboksinlägg: 7 382 307
Betyg: 5 538 123

Prylannonser: 881

Forumtrådar: 281 649
Foruminlägg: 3 830 539

Evenemang: 155

0.007061