Vad gäller bilprovningen och att den inte är en ofelbar organisation kan jag bara hålla med om, den gör alldeles för ofta allvarliga missar och fel.
Jag kan ju upplysa om att jag har varit med om samma besiktningsman döma ut en näst intill perfekt bil, men som tidigare släppte igenom en bil som inte borde fått köra där ifrån.
Det hela slutade med att han sa att en slang till bromsarna läckte olja, när vi tog slangen till återförsäljaren sa han att det var åverkan på slangen och den inte kunde reklameras, detta förfarande gjorde vi för att vi ville ha det "svart på vitt" mot besiktningsmannen. Ingen hade gjort något med slangen innan monteringen, men när han bankat i ny tjock plåt som var proffsbytt utan att hitta rost, men totalförstört rostskyddet och gjort bucklor i plåten så gav han sig på just den slangen och lirkade som bara hin håle, till slut sa han. "Slangen läcker här!!!"
Sedan sket han i att kolla en massa saker som tex bältena, visst de var ok, men iaf. spolningen missade han, torkarna likaså. Mins inte allt han inte kollade som de ska kolla efter detta moment, men det var många saker.
En annan besiktningsman gav sig f..n på att min dragkrok demonterbar inte hade varit isär på åratal, och satte 2:a på den för han inte kunde lossa på bulten. På den tiden var det dagligen inne sådana bilar med likadana draganordningar, så man undrar ju vart det slog slint, men han drog så hårt så att kronskallen gav sig och jag fick svetsa den. Jag hade dagen innan haft isär och torkat rent, fettat in och lirkat med allt så det gick lätt, jag hade tom bara dragit åt med handkraft för att det skulle gå lätt att lossa. Gjorde på detta sätt varje år inför besiktningen och det var enda gången jag fick 2:a. När jag kom hem från jobbet sa min fru att det var en 2:a på draget, jag blev tokvansinnig, för han hade pajat kronskallen och dessutom varit så inkompetent så han inte ens provat att dra bulten åt andra hållet också. Det finns ju vänstergängade saker också! Dagen därpå var jag ledig, och fick ta till 1½m rör för att lossa på bulten.
Bra jobbat bilprovningen. Efter att det var fixat åkte jag in till bilprovningen, gick int och frågade i receptionen efter chefen, tog med mig chefen ut och visade problemet, han bad mig vänta och kom sedan ut med personen som dagen innan besiktigat min bil, och frågade honom lite om det var så att han dragit så hårt så att kronskallen gett sig, vilket han erkände, Men sa att det berodde på att det var fastrostat. Chefen sa då att vi har ju sådana här inne varje dag, du borde veta att de är vänstergängade.
Sedan fick jag följa med in och chefen tog bort 2:an och jag fick pengarna tillbaka bara för att de gjort felet och att jag fått åka extra.
Så visst det är nog bäst vi inför vvfs lektioner i skolan så att vi ha nån så när koll på vad som gäller.
I princip skulle biltillverkare kunna vara oseriösa och sälja bilar med billiga saker, och sedan säga att det är du skyldig att kolla upp innan, de skulle ju inte bli långlivade, men visar ju på att bilprovningen har ett ytterst stort ansvar att i första hand hitta allvarliga fel, inte att skapa problem och fel för att fylla statistik som ska upprätthållas på en viss nivå, hört från insidan av bilprovningen. trot eller ej, men sant är det.
Därför sker sådant som jag beskrivit ovan.
Trist mkt trist.
På det sättet kan jag tänka mig att en privatisering av bilprovningen kan bli bättre, för då måste de skärpa sig, annars kommer de förlora kunder.