960 front på 940?

maccan92
12 juni 2010 · 190 Inlägg

tjaa, vet att det finns tusen trådar om det här men känns som allt bara är en stor röra !!

men iaf, jag har en 940.. om jag vill ha s90/v90 fronten på den.. vad behövs? för vad jag har fattat kan man använda 960 huven, och 960 skärmarna, 960 spoiler med kofångaren och sen lysen o grill o det..
men är det istorsätt vad som behövs?

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 juni 2010 · 6 017 Inlägg

Ska du ha långhuv eller 940 huv på bilen?

Jonas
maccan92
12 juni 2010 · 190 Inlägg

hmm vad är skillnaden ? har ju redan 940 huven.. vad är snyggast?smile

Bagarn
12 juni 2010 · 689 Inlägg

Långhuv innebär att huven går ända upp mot rutan, på 940 så har du ju en plåt mellan rutan och själva huven

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 juni 2010 · 6 017 Inlägg

Snyggast är ju långhuven som 960 och s/v90 har, de huvarna går ju ända fram till rutan istället för att ha en torkarplåt som 940 har.

Dock är det myyycket mer jobb att byta till långhuv. Tex byta a-stoplar, vindruta, torkarmekanism, lösa problemet med gångjärnen mm

Jonas
maccan92
12 juni 2010 · 190 Inlägg

okeej.. men finns det nån här på garaget som har 940 huven ? bara så man ser hur det ser ut.. för långhuvet är helt klart snyggast!!

maccan92
12 juni 2010 · 190 Inlägg
maccan92
12 juni 2010 · 190 Inlägg

jag kom på en till fråga!!

plåten som går över lysena, den som ligger emot huven eller vad man ska säga.. måste man inte byta den med? :S

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 juni 2010 · 6 017 Inlägg

Hänger inte riktigt med på vilken plåt du syftar på

Jonas
Bagarn
12 juni 2010 · 689 Inlägg

Menar du den du skruvat fast lysena i? dvs den som även går "lite" över lysena i fram

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juni 2010 · 13 745 Inlägg

huvlåsplåten är samma i stora drag visst skiljer den då 960 95-98 har plåt även mellan låsen medans 940 har en plast sitter där istället


helt klart lättast och vättigast är att behålla 940 huven och plåten mellan huv och vindruta
och bygga om bakdelen av skärmarna  inte något stort jobb är gjort på någon timme på båda sidorna
sen får man fixa nya hål till skärmarna för att skruva fast dom och sen göra egna fästen till lysena på insidan  och sen korta orginal kofongar stötdämparna   är gjort på 4-5timmar att bygga om en 960 front så den passar perfekt på en 940 om man behåller orginal huven
ska man ha 960huven och det ska se bra ut tar det ett par dagar
om man inte gör ett fulbygge men det brukar se för jävligt ut på samtliga 740/940 jag sätt som någon försökt ta genvägar för att få dit 960 huven

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
maccan92
13 juni 2010 · 190 Inlägg

japp, plåten man skruvat lysena i..

men det enda jag behöver köpa är alltså 960 skärmarna, lysen, grillen, och spoilern? eller nått mera?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 juni 2010 · 1 948 Inlägg

Nej det är det mesta!

Skärmar/eller bygga om 940ins
lysen
blinkers
kofångare
grill

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Robin_markaryd
10 oktober 2012 · 42 Inlägg

Jag håller också på med detta projekt.  Jag använder 940 huven , men istället bygger om skärmarna. Jag skär ut kanten mot rutan / a-stolpen från en 940 skärm och sedan svetsar fast den på 960 fronten , sen lite spackel på det och det blir jätte fint smile

Citat : Name one thing that haven´t been delivered by a truck !
Suzuki Sj 413 "Offroader" (1988)
Volvo 244 "Silver" (1987)
TNybergGarage
5 maj 2017 · 14 Inlägg

Lyfter denna tråd då jag funderar på att bygga om min 945 till 960-front, dock med R stöt.
Finns det någon bra sida/guide som visar med bilder som funkar?

Volvo 945 Turbo "Murre" (1996)
Nissan 200sx s13 "250SX RBS13" (1991)
Opel Combo D lång "Vitsippan" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang