850 T5 -95 automatlådeproblem!!!?

simonbb
13 juni 2010 · 50 Inlägg

Hej

Nu har oturen drabbat mig igen haha, nyss bytt motor i min t5 och den går kanon, men nu när jag körde idag så var det vist automatlådans tur att rasa verkade det som:/..
den har gått ca 26000 mil och har gått helt utan problem och jag har bytt transmitionsolja för ca 500 mil sen.
och den har gått jätte bra, men sen nu när jag startade bilen idag och skulle backa så hackade backen som faan och likaså framåtläget också, sen slirade den på framåtläget så det knappt gick att åka iväg. man fick varva en hel del för att få någon fart alls på bilen och då började den hacka ännu mer när man släppte gasen, men när jag kommit över ca 60km/h så gick den precis som den skulle och växlade normalt tills jag kom ner i hastighet under ca 40 igen, och när man skulle stanna så kom man knappt där ifrån igen för det hackade och slirade sad
vad tror ni problemet är? är det växellådsbyte också som gäller?

Senast redigerat av simonbb (13 juni 2010)

kallabaz
14 juni 2010 · 362 Inlägg

Har du rätt olja?

EDIT: Och rätt nivå på oljan? Kan vara rätt knepigt att mäta rätt..

Senast redigerat av kallabaz (14 juni 2010)

jonas 740
14 juni 2010 · 429 Inlägg

Kan räcka med att justera vajern. Som du troligen har haft isär den...
Hamnar spaken exakt rätt? Det ser man vid den lilla rutan som finns igemte spaken så blir det vitt i den rutan där växlen är ilagt... Lite dåligt förklarat.
Är hela rutan vit där växlen är ilagd?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
simonbb
15 juni 2010 · 50 Inlägg

jonas där sa du någon, det ska jag kolla.. oljan köptes in på biltema och har varit i några hundra mil nu, och byttes av mekaniker, han hällde i exakt vad det stod i instruktionsboken, har för mig de var 7 liter eller nått.. kan nu tillägga också att bilen står på sin parkering och nu funkar ingen växel, alla slirar och den verkar ha fastanat i någon läge, för det går inte ens att rulla bilen när neutralläget är i!! och heller inte om man håller inne knappen "shiptlock overdrive" som ska frigöra lådan. vad ska jag göra? går ej att bogsera ju..

simonbb
15 juni 2010 · 50 Inlägg

Jag var nere och kollade nu, och det är helt vitt i rutorna när där man rör spaken då man växlar..

2jzinside Fartygsingenjör
15 juni 2010 · 550 Inlägg

simonbb skrev:
Hej

Nu har oturen drabbat mig igen haha, nyss bytt motor i min t5 och den går kanon, men nu när jag körde idag så var det vist automatlådans tur att rasa verkade det som:/..
den har gått ca 26000 mil och har gått helt utan problem och jag har bytt transmitionsolja för ca 500 mil sen.
och den har gått jätte bra, men sen nu när jag startade bilen idag och skulle backa så hackade backen som faan och likaså framåtläget också, sen slirade den på framåtläget så det knappt gick att åka iväg. man fick varva en hel del för att få någon fart alls på bilen och då började den hacka ännu mer när man släppte gasen, men när jag kommit över ca 60km/h så gick den precis som den skulle och växlade normalt tills jag kom ner i hastighet under ca 40 igen, och när man skulle stanna så kom man knappt där ifrån igen för det hackade och slirade sad
vad tror ni problemet är? är det växellådsbyte också som gäller?

Men om man nu upptäcker tidigt att lådan slirar, varför fortsätter man att köra då? Ringer det inte en klocka någonstans? Jag skulle vända mig till någon som sysslar med renovering av autolådor. Finns en del kunniga i landet. Bla Johnnys bil och plåt på sturkö i Karlskrona. Har du tur kanske han kan rädda den alternativt fixa en utbytes men det låter tyvärr som att convertern är körd.

Senast redigerat av wrapman (15 juni 2010)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
simonbb
15 juni 2010 · 50 Inlägg

tidigt? jag upptäckte det några kilometer innan jag var hemma.

simonbb
19 juni 2010 · 50 Inlägg

någon som vet namnbeteckningen på dessa automatlådor? och vilka lådor som passar som utbytes?

Marlboroman
19 juni 2010 · 8 234 Inlägg

simonbb skrev:
någon som vet namnbeteckningen på dessa automatlådor? och vilka lådor som passar som utbytes?

AW50-42LE

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
simonbb
21 juni 2010 · 50 Inlägg

Tack Marlboroman smile du har inga tips på vad det kan vara för fel? och vad jag ska göra? som sagt går det inte ens att rulla bilen ens från sin parkering.. det är som att en växel ligger i när jag lägger i Neutralen och "Shiftlock overdrive" funkar inte heller. så det går alltså inte att putta den bakåt. sen när jag lägger i backen så händer ingenting när jag gasar och den driver inte alls, förutom att om man ger rätt mycket varv så hackar den till en gång bakåt. mycket tacksam för alla svar!! smile

simonbb
21 juni 2010 · 50 Inlägg

bump

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang