Volvo 940 dör och går lustigt.

MazLer
13 juni 2010 · 169 Inlägg

hej min volvo 940 dör när man släpper gasen i bland och går lustigt precis om de inte är ork iden

fel koden jag får fram är


1-3-3 = Spjällkontakt vid tomgång
Villkor:
Om styrenheten får signal från tomgångskontakten när motorvarvtalet är över 1500 rpm och lasten motsvarar dellast tolkas detta som att motorn omöjligt kan gå i tomgångsläge.
Felorsak:
Kortslutning till jord i ledningen till styrenheten.Tomgångskontakten bryter inte.
Felsymptom:
Hög tomgång



har provat att byta till givare som jag vet funkar... men går inte

funderar på styrenhets fel??
dålig jord till styrenhet??


bilen är ombyggd från gl till turbo med allt plockat ifrån en donator bil så allt som gäller en turbo finns där..



sen en fåga till vart är skillnden på tändning:

EZ 116K Ignition system, B230F

EZ 117K Ignition system, B230FT

jag har ju tändbox från FT och spjälgivaren styrs ju av Tändboxen om jag har fattat rätt.. kan felet ligga där??

eller heter den bara 116K/117K bara för att hålla isär dom pga att de är annan mjukvara???

Full Gas Spar Tid:P
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
XeptiQ Whatever :)
13 juni 2010 · 1 652 Inlägg

MazLer skrev:
hej min volvo 940 dör när man släpper gasen i bland och går lustigt precis om de inte är ork iden

fel koden jag får fram är


1-3-3 = Spjällkontakt vid tomgång
Villkor:
Om styrenheten får signal från tomgångskontakten när motorvarvtalet är över 1500 rpm och lasten motsvarar dellast tolkas detta som att motorn omöjligt kan gå i tomgångsläge.
Felorsak:
Kortslutning till jord i ledningen till styrenheten.Tomgångskontakten bryter inte.
Felsymptom:
Hög tomgång



har provat att byta till givare som jag vet funkar... men går inte

funderar på styrenhets fel??
dålig jord till styrenhet??


bilen är ombyggd från gl till turbo med allt plockat ifrån en donator bil så allt som gäller en turbo finns där..



sen en fåga till vart är skillnden på tändning:

EZ 116K Ignition system, B230F

EZ 117K Ignition system, B230FT

jag har ju tändbox från FT och spjälgivaren styrs ju av Tändboxen om jag har fattat rätt.. kan felet ligga där??

eller heter den bara 116K/117K bara för att hålla isär dom pga att de är annan mjukvara???

Ser ut som att du svarade på den fråga. Men kolla upp med Volvo vad skillnaden är, men i mina öron tycker jag att de inte borde vara någon skilland.. Men man vet aldrig

Senast redigerat av XeptiQ (13 juni 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
MazLer
15 juni 2010 · 169 Inlägg

Ingen som vet?

Full Gas Spar Tid:P
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
DalleRacing
15 juni 2010 · 1 738 Inlägg

Lite lustig förklaring men vet du att piskan funkade när du plockade från donatorbilen?

Jag har bytt piskor 2-3 gånger i en turbo och då har jag lärt mig att ALLT som sitter till piskan. Exempel: Luftmassemätare, tändmodul m.m måste vara från den piskan, du kan inte blanda. Det har du säkert förståt wink
Men om du inte lirar med grejerna som ska vara till den piskan så kan det garanterat spöka o ge dig felkoder som inte stämmer.

Förklara gärna lite mer om problemet, är kunig inom volvo turbo

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
MazLer
15 juni 2010 · 169 Inlägg

jag är med mycket kunnig innom volvo men detta knäckte mej.. men hittat felet nu big_smile  var tvungen att flyta kablen i kontakt stycket till boxen...

Full Gas Spar Tid:P
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
DalleRacing
16 juni 2010 · 1 738 Inlägg

MazLer skrev:
jag är med mycket kunnig innom volvo men detta knäckte mej.. men hittat felet nu big_smile  var tvungen att flyta kablen i kontakt stycket till boxen...

Heheh ok big_smile härligt att du hittade det smile Litet skitfel som kan ta hur länge som helst o hitta det är de värsta jag vet hmm

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang