Svetsa ihop diff dreven.. vilken slags svets ska man ha ?

r3zz1 mulle mek
15 juni 2010 · 679 Inlägg

Jag tänkte aga diffa min bil nu och undrar ifall man ska köra med, mig svetsen eller vilken slags svets som håller bäst ? när man svetsar ihop dreven.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Tom Darth Vader
15 juni 2010 · 1 644 Inlägg

Många bekanta till mig har gjort det med mig, så det funkar smile

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
r3zz1 mulle mek
16 juni 2010 · 679 Inlägg

Tom skrev:
Många bekanta till mig har gjort det med mig, så det funkar smile

okej men vad håller bäst då ? har en aussie locker liggandes men orkar inte dra ur axlarna och bort med allt för att byta diffen, sen måste jag  shimsa och byta lager m.m då för  att få den o sitta perfekt.

så blir o svetsa ist, dreven har gått av på diffen som sitter i nu, billigare och snabbare lösning wink hehe

vill veta va ni som svets diffar kör med för svets smile  och ge tips!

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
KHRacing
16 juni 2010 ·

Pinnasvets & värm dreven lite med en gaslåga innan - migen fäster mindre bra i gjutgods.

Tom Darth Vader
16 juni 2010 · 1 644 Inlägg

Kör på aussielockern!. Så jobbigt är det itne att byta klump tongue

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
r3zz1 mulle mek
16 juni 2010 · 679 Inlägg

KHRacing skrev:
Pinnasvets & värm dreven lite med en gaslåga innan - migen fäster mindre bra i gjutgods.

okej hehe får se om man får tag i någon med pinnsvets då :p

Tom
Idag 00:15:58 Kör på aussielockern!. Så jobbigt är det itne

Jo rätt mkt jobb är det , shimsa är inte lätt ,sen måste jag köpa nya lager till den. hade den varit komplett och så, då hade den redan suttit i tongue den satt i innan tills pinjongen gick sönder pga den inte va shimsad.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Turbojesus Flickspanare
16 juni 2010 · 728 Inlägg

Och du inte ska köra med aussie lockern och ska svetsa ist så ska du pinnsvetsa.
Som tidigare skribent sa förvärm men gasbrännare, (dock ej ett måste) och pinnsvetsa sedan. Vid fyllning kan du lägga i muntrar etc. i svetsen för bättre "armering".

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
r3zz1 mulle mek
16 juni 2010 · 679 Inlägg

Gaijin skrev:
Och du inte ska köra med aussie lockern och ska svetsa ist så ska du pinnsvetsa.
Som tidigare skribent sa förvärm men gasbrännare, (dock ej ett måste) och pinnsvetsa sedan. Vid fyllning kan du lägga i muntrar etc. i svetsen för bättre "armering".

okej då vet jag big_smile tackar bara leta reda på någon som kan och har tillgång till pinnsvets tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
KHRacing
16 juni 2010 ·

Shogun: grymt bra bilder.

Jerk-R
16 juni 2010 · 593 Inlägg

Spontan tanke... Blir det inte rätt rejäl obalans efter det där ingreppet? yikes

a_jonasson
16 juni 2010 · 38 Inlägg

sugen på att sälja aussie lockern?smile

shogun
16 juni 2010 · 2 117 Inlägg

KHRacing skrev:
Shogun: grymt bra bilder.

Tack smile

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Germax
16 juni 2010 · 12 086 Inlägg

Det funkar kalas med både pinne och MIG/MAG, huduvsaken är att man använder tillsatsmaterial av rätt sort och att man har duktigt med ström.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
16 juni 2010 · 2 252 Inlägg

Jerk-R skrev:
Spontan tanke... Blir det inte rätt rejäl obalans efter det där ingreppet? yikes

du tillsätter ju bara vikt i det roterandets centrum där all rotation utgår från, och då krävs det mer än nån plåt bit och nån svets fog för att de ska märkas...

Senast redigerat av Wikstromm (16 juni 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Bensinskallen P o r s c h e
16 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Wikstromm skrev:

Jerk-R skrev:
Spontan tanke... Blir det inte rätt rejäl obalans efter det där ingreppet? yikes

du tillsätter ju bara vikt i det roterandets centrum där all rotation utgår från, och då krävs det mer än nån plåt bit och nån svets fog för att de ska märkas...

Precis, och så roterar inte diffen så enormt fort heller.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
r3zz1 mulle mek
16 juni 2010 · 679 Inlägg

a_jonasson skrev:
sugen på att sälja aussie lockern?smile

hehe jaa jag fundera  på att sälja den, har ju ingen nytta av den. den är nästan ny ,hur fräsch som helst.
men behöver ett lager bara och sen shimsa.


om jag inte lyckas få tag på en svets eller någon som kan svetsa så kanske jag slänger i aussie lockern iaf.
hur mkt ger du för den då ? om jag skulle sälja den ? big_smile

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
r3zz1 mulle mek
16 juni 2010 · 679 Inlägg

JapMax skrev:
Det funkar kalas med både pinne och MIG/MAG, huduvsaken är att man använder tillsatsmaterial av rätt sort och att man har duktigt med ström.

kan man använda bultar som man sätter som armering och sedan svetsar fast dom ? eller ska man ta en tjock plåtremsa som på bilden ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Tias88 OEM Rox
17 juni 2010 · 245 Inlägg

Hade aldrig valt aussie-lockern över svets-diff, hellre tuggande däck än ett jäkla klunkande i axeln. Se till att få den svetsad smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Aga_Diff Bärs!
17 juni 2010 · 3 456 Inlägg

Tias88 skrev:
Hade aldrig valt aussie-lockern över svets-diff, hellre tuggande däck än ett jäkla klunkande i axeln. Se till att få den svetsad smile

http://smiliesftw.com/x/wicked.gif

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang