Svetsa ihop diff dreven.. vilken slags svets ska man ha ?

r3zz1 mulle mek
17 juni 2010 · 679 Inlägg

Tias88 skrev:
Hade aldrig valt aussie-lockern över svets-diff, hellre tuggande däck än ett jäkla klunkande i axeln. Se till att få den svetsad smile

hehe det är ju mer saker som tar stryk med svetsad diff tongue men jag har redan bytt bakaxel på bilen en gång o gör det inte igen så blir o svetsa  hehe wink

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
shogun
17 juni 2010 · 2 117 Inlägg

r3zz1 skrev:
kan man använda bultar som man sätter som armering och sedan svetsar fast dom ? eller ska man ta en tjock plåtremsa som på bilden ?

Allt går men en plåtbit gör att det blir snyggare och jämnt fördelat. En bult eller liknande kan göra att några av svetspunkterna kanske inte blir tillräckligt bra/starka.
Sedan beror det ju också på hur din diff ser ut och vad du kommer åt att svetsa.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
r3zz1 mulle mek
17 juni 2010 · 679 Inlägg

shogun skrev:

r3zz1 skrev:
kan man använda bultar som man sätter som armering och sedan svetsar fast dom ? eller ska man ta en tjock plåtremsa som på bilden ?

Allt går men en plåtbit gör att det blir snyggare och jämnt fördelat. En bult eller liknande kan göra att några av svetspunkterna kanske inte blir tillräckligt bra/starka.
Sedan beror det ju också på hur din diff ser ut och vad du kommer åt att svetsa.

okej får se hur jag gör sen big_smile tackar för svar big_smile

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
fille90
6 juli 2010 · 76 Inlägg

plåtbiten har jag aldrig tänkt på innan så blir nog väldigt bra men hur fan ska man få ur drivaxel om den går av så det sitter kvar en liten bit? borde väll bara kunna göra håll i plåtbiten i mitten så man kan få in en ståltråd eller nått och putta ut den med eller blir de försvagat då?

BMW 535d (2005)
kolvas
7 juli 2010 · 4 001 Inlägg

fille90 skrev:
plåtbiten har jag aldrig tänkt på innan så blir nog väldigt bra men hur fan ska man få ur drivaxel om den går av så det sitter kvar en liten bit? borde väll bara kunna göra håll i plåtbiten i mitten så man kan få in en ståltråd eller nått och putta ut den med eller blir de försvagat då?

Man behöver inte fylla upp utrymmet mellan dreven med svets & plåt.

typ såhär fungerar finfint:
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2009/img_2023_55042879.jpg

Klippt ifrån en annan liknande tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156004

dannnej skrev:
Bilden på volvodiffen är helt fel tänkt, det ska vara tvärt om, mycket svets på drivaxeldreven gör ingen nytta, ska man mura på så är det dom andra 2 dreven.

Helt enkelt för att det är axeln i mitten som tar all stryk och sliter upp huset.
Ren hävarmsprincip, svetsa så långt ifrån roterings centrum som möjligt, då får man mest hållbarhet i svetsen.

Plus att huset är i gjutjärn så svetsen i sig håller egentligen inte någonting eftersom man inte kan svetsa i gjutjärn så enkelt, men när man svetsar dom dreven jag pratar om så lägger man så mycket å dreven i princip kilas fast mer än svetsas fast.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Christensen_ Det är bra, mmh mmh!
25 augusti 2010 · 61 Inlägg

Satsa på silvertejp! går inte det så kommer inget att hålla! ;D

Ford Model A "Tudor" (1929)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang