Hjälp med svetsdiff!

victor91
28 oktober 2009 · 446 Inlägg

tjena håller just nu på att svetsa diffen på bilen men undrar om man ska svetsa på båda sidorna där dreven går ihop?

alltså först på ena sidan sen snurrar man "diffen" ett halft varv till andra sidan tongue

hoppas ni förstår var svårt att förklara hmm

MattiasH
28 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2009/img_2023_55042879.jpg

Volvo_Mannen Volvoskadad
28 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

https://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Senast redigerat av Volvo_Mannen (28 oktober 2009)

Jonas
henke_99 Offroad Racing
28 oktober 2009 · 3 122 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

http://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Hmm ser inte så värst välgjort ut...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
kolvas
28 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

henke_99 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

http://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Hmm ser inte så värst välgjort ut...

Nä, men det är iaf. bättre än den här:
http://inlinethumb11.webshots.com/43978/2059412130104836601S425x425Q85.jpglol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
28 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
LeafBox Lat Perfektionist
28 oktober 2009 · 6 359 Inlägg

kolvas skrev:

henke_99 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

http://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Hmm ser inte så värst välgjort ut...

Nä, men det är iaf. bättre än den här:
http://inlinethumb11.webshots.com/43978 … 425Q85.jpglol

Haha, den här är så jävla snygg big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
MattiasH
28 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

turboforssen skrev:

MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Det är MIN erfarenhet, har åkt i 4 år med diffen på bild.
Andra bilar jag haft har varit svetsade på samma sätt medans många bekanta haft problem med diffar som varit igensmetade med svets.
Min högst ovetenskapliga teori är att det kanske kan flexa lite med en diff som bara är svetsad mellan dreven på samma sätt som att drivaxlar inte ska vara så grova.
För hårt och styft så spricker det.
Tilläggas bör väl att jag bara haft FWD bilar.

turboforssen Telge Drifting Team
28 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

MattiasH skrev:

turboforssen skrev:

MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Det är MIN erfarenhet, har åkt i 4 år med diffen på bild.
Andra bilar jag haft har varit svetsade på samma sätt medans många bekanta haft problem med diffar som varit igensmetade med svets.
Min högst ovetenskapliga teori är att det kanske kan flexa lite med en diff som bara är svetsad mellan dreven på samma sätt som att drivaxlar inte ska vara så grova.
För hårt och styft så spricker det.
Tilläggas bör väl att jag bara haft FWD bilar.

vad har dom haft för problem då? att helsvetsa kräver ju att man tänker efter lite
det finns ju lager å drivaxlar som kan ta stryk av värmen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
MattiasH
29 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

turboforssen skrev:

MattiasH skrev:

turboforssen skrev:

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Det är MIN erfarenhet, har åkt i 4 år med diffen på bild.
Andra bilar jag haft har varit svetsade på samma sätt medans många bekanta haft problem med diffar som varit igensmetade med svets.
Min högst ovetenskapliga teori är att det kanske kan flexa lite med en diff som bara är svetsad mellan dreven på samma sätt som att drivaxlar inte ska vara så grova.
För hårt och styft så spricker det.
Tilläggas bör väl att jag bara haft FWD bilar.

vad har dom haft för problem då? att helsvetsa kräver ju att man tänker efter lite
det finns ju lager å drivaxlar som kan ta stryk av värmen

Att själva diffen har rasat ihop.
Men du har rätt i det du säger och inget jag kan svara på HUR noga dom varit.
Värmen ska man vara rädd för, det gäller att bänna en sträng i taget och kyla mellan.
Noggrannhet betalar sig alltid smile

victor91
29 oktober 2009 · 446 Inlägg

svetsade lite mitt emellan det ni visa smile men nu är det provkört funkar som det ska bara att vänta och se hur länge det håller tongue

_fillan_ med lem
29 oktober 2009 · 1 925 Inlägg

turboforssen skrev:

MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

man ska inte svetsa hela.. inte på volvo iaf.. blir bara jobbigt NÄR drivaxlarna går sönder och man ska ha ut dom. svetsa i hörnen och ut i godset ( diffklumpen ) så håller det för några hundra hk.. väl beprövat wink

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
criller Aktiv Medlem
1 november 2009 · 1 303 Inlägg

Japp på båda sidorna så gjorde vi på min 945:a fyllde satan big_smile

Mvh Christian
dannnej
10 november 2009 · 761 Inlägg

Bilden på volvodiffen är helt fel tänkt, det ska vara tvärt om, mycket svets på drivaxeldreven gör ingen nytta, ska man mura på så är det dom andra 2 dreven.

Helt enkelt för att det är axeln i mitten som tar all stryk och sliter upp huset.
Ren hävarmsprincip, svetsa så långt ifrån roterings centrum som möjligt, då får man mest hållbarhet i svetsen.

Plus att huset är i gjutjärn så svetsen i sig håller egentligen inte någonting eftersom man inte kan svetsa i gjutjärn så enkelt, men när man svetsar dom dreven jag pratar om så lägger man så mycket å dreven i princip kilas fast mer än svetsas fast.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
alexxe En gång till nu
10 november 2009 · 760 Inlägg

dannnej skrev:
Plus att huset är i gjutjärn så svetsen i sig håller egentligen inte någonting eftersom man inte kan svetsa i gjutjärn så enkelt, men när man svetsar dom dreven jag pratar om så lägger man så mycket å dreven i princip kilas fast mer än svetsas fast.

ett tips är att värma upp gjutgärnet innan svetsning (så de inte spricker), finns speciella tillsatsmaterial men har inget nummer på det i huvet.
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
dannnej
11 november 2009 · 761 Inlägg

Men då är det tig eller pinne som gäller, och det är välldigt svårt att svetsa gjutjärn, även med rätt grejer

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
kolvas
11 november 2009 · 4 001 Inlägg

OK 48.15 brukar vi använda, funkar mkt bra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
11 november 2009 · 3 585 Inlägg

Då det inte står vad du har för bil så beskriver jag för en bmw e36 klump

Fyll hela skiten och fast med dreven i sidorna med. På båda sidor

Drivaxlarna sitter bultade utanför så att man smidigt kan byta dem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
dannnej
14 november 2009 · 761 Inlägg

Jag har svetsat många e36 e30 och e28 med, man gör precis samma som jag beskrev ovan. Än så länge har ingen lyckats knäcka en svetsad axel jag tagit mig på smile

Glöm aldrig att ta ut drivaxlarna när ni svetsar, annars ryker dom av illa kvickt sen när härdningen gått ur.
Alltså punkta upp sen dra ur drivaxlarna innan helsvetsning

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
fille90
2 december 2009 · 76 Inlägg

ingen som kan svetsa min 740 i. för har haft lite problem med svets diff.. först så gick en drivaxel av sen så gick den andra bara nån timme efter.. ett dyngn efter skulle jag ställa fast henne då small de till så låg alla dreven på botten av klumpen villket inte va så kul den va ju svetsad på 8ställen som nån nämde tidigare att man ska göra men de ser ut som att de get sig emmelan svetsarna alltså drevet svårt att beskriva. så blev bytte av bakaxel,, men är ju förbannat tråkigt att köra runt med enhjulare:)

BMW 535d (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang