Dåligt ljud med nya högtalare + stereo??

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

Har en Audi A6 -97 som jag bestämde mig för att köpa lite nya högtalare till för att få lite bättre ljud.
Har nu kopplat in allt och tycker inte de dunkar på såvärst mycket bättre.

Stereo
http://www.brl.se/default.aspx?p=6536

Högtalare i framdörrar 4" + Diskanter
http://www.brl.se/default.aspx?p=6646

Högtalare Hatthyllan 6x9 GAS
Hittade dom inte på hemsidan men ni vet säkert vilka jag menar.

Min första tanke var att kablarna fortfarande är kopplade på orginal kontakten in till stereon.
Så ifall det kan vara här problemet ligger, att kablarna inte klarar av att få ut högtalarnas max kapacitet.

Har några bilder på hur dörrarna ser ut iaf och hur de är kopplat.
Eller är det helt enkelt så att jag behöver ett slutsteg för att detta ska sjunga i sitt rätta jag?


Tacksam för hjälp av folk som vet mer än vad jag själv gör.


MVH Robert

Audi A6 2,6 (1997)
jocke_gronberg
16 juni 2010 · 4 586 Inlägg

du kan lätt spela med kablarna som är färdigdragna. Effekten i enheten ligger på max 4x25w

Så någon större påfrestning blir det inte

jag köpte själv nya högtalare till min audi. Nya högtalare måste spela ett tag för att komma till sin rätt

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 juni 2010)

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

Men tycker ändå mellanregister högtalarna i framdörrarna inte låter något vidare bra, inte märkbart bättre än orginal iallafall.

Får liksom ha mycket av ljudet på bakhögtalarna för att inte driva mig till vansinne när man lyssnar, och även bakre högtalarna krasslar när man vrider på lite.

Så ett slutsteg tex skulle inte lösa problemet?

Inser ju att det jag köpt inte är i närheten av topp skiktet, men nya 4" med 2 diskanter borde klå upp 13 år gamla sönder spelade motsvarigheterna från Nokia? :p

Audi A6 2,6 (1997)
Hedde Superhedde
16 juni 2010 · 255 Inlägg

Är absolut inget fel på dina saker du köpt, och originalkablaget påverkar inte avgörande återgivningen med den inbyggda effekten. Du kommer aldrig kunna få någon direkt basåtergivning från de högtalare du har utan du skulle behöva komplettera med en bas och slutsteg till det för att få botten i återgivningen. Stereon är kanon och har bra inbyggda delningsfilter som gör att du kan skära bort den lägsta basen via högpassfiltetret samt dela basen med lågpassfiltret. Högpassfiltret till fram och bakhögtalare gör även att du kan spela högre på den inbyggda effekten, men vill du att dina nya högtalare skall komma ordentligt till sin rätt så skaffar du ett fyrakanalers slutsteg som driver dessa. Lämplig bas kan vara ett 10-12" element i låda drivet av ett passande slutsteg. smile

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (16 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
jocke_gronberg
16 juni 2010 · 4 586 Inlägg

Har du vänt polerna rätt ?

Mina 6x9or lät också skräp till en början men låter som du vänt något pol fel

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Är absolut inget fel på dina saker du köpt, och originalkablaget påverkar inte avgörande återgivningen med den inbyggda effekten. Du kommer aldrig kunna få någon direkt basåtergivning från de högtalare du har utan du skulle behöva komplettera med en bas och slutsteg till det för att få botten i återgivningen. Stereon är kanon och har bra inbyggda delningsfilter som gör att du kan skära bort den lägsta basen via högpassfiltetret samt dela basen med lågpassfiltret. Högpassfiltret till fram och bakhögtalare gör även att du kan spela högre på den inbyggda effekten, men vill du att dina nya högtalare skall komma ordentligt till sin rätt så skaffar du ett fyrakanalers slutsteg som driver dessa. Lämplig bas kan vara ett 10-12" element i låda drivet av ett passande slutsteg. smile

Mvh Mattias Hedin

Jo jag har ju förstått att det inte ger några direkt imponerande bas toner direkt.
Men säg att jag köper en 10" bas, då misstänker jag att mina högtalare i dörrar och hatthylla fortfarande kommer att  "skråla" när man vrider upp volymen.

Det jag vill komma åt är väl mer att kunna spela på hög volym utan att de låter illa.
Men de finns ju enormt mycket inställningar och pilla med i stereon så det går säkert få det att låta bättre på högre volymer om man pillar lite.

Men någonstans har ju högtalarna kommit upp i sitt esse och inte kan prestera mer.
Är det då man ska fundera på slutsteg?
Har då funderat på ifall man ska köra framhögtalare + diskanterna på stereons slutsteg.
Och sen spela hatthylla + ny bas på ett slutsteg, eller ska jag koppla allt till slutsteget?

Är väldigt ny på det här med ljud, men som med allt annat, ju mer man pillar / läser om det, ju mer förstår man helheten. Har ju inte riktigt haft de problemet innan då pappas S80 dunkat på bra med orginal grejer :b


jocke_gronberg skrev:
Har du vänt polerna rätt ?

Mina 6x9or lät också skräp till en början men låter som du vänt något pol fel

Såvitt jag förstår har jag kopplat rätt, då stiften på högtalaren är en smal + 1 bred, så blir svårt och koppla fel då?
Vrider jag på allt ljud på bakhögtalarna och inte har allt för mycket bas på dom så låter dom ju bra, är mest när man vrider på volymen på framhögtalarna de börjar låta illa.

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
16 juni 2010 ·

alltså monteringen gör massvis, är dom stabilt monterade? Har du dämpat något? Man vill ju egentligen ha allt ljud framifrån, men trevligt för dom ibak med något också.

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:
alltså monteringen gör massvis, är dom stabilt monterade? Har du dämpat något? Man vill ju egentligen ha allt ljud framifrån, men trevligt för dom ibak med något också.

Stabilt monterade vill jag ju påstå att dom är, fast just framhögtalarna passade ju inte slimmat i orginal fästena direkt, då orginal var trekantiga fästen, och nya 4kantiga. Så därav blir de lite luft runtom högtalaren.

Har allt tänkt på just de där att ha mest ljud framifrån, men vet inte hur man ska bygga på en audi a6 då de finns väldigt ont om plats för modifikation, visst går de att ta ur den svarta lådan säkert och bygga något som passar i riktigt material som är helt tätt runt högtalaren.

Men ska ju inte spela på tävlings nivå om man säger så, så vet inte hur viktigt de är med att ha de tätt just i framdörrarna.

Senast redigerat av Sonaks (16 juni 2010)

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
16 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

stRaend skrev:
alltså monteringen gör massvis, är dom stabilt monterade? Har du dämpat något? Man vill ju egentligen ha allt ljud framifrån, men trevligt för dom ibak med något också.

Stabilt monterade vill jag ju påstå att dom är, fast just framhögtalarna passade ju inte slimmat i orginal fästena direkt, då orginal var trekantiga fästen, och nya 4kantiga. Så därav blir de lite luft runtom högtalaren.

Har allt tänkt på just de där att ha mest ljud framifrån, men vet inte hur man ska bygga på en audi a6 då de finns väldigt ont om plats för modifikation, visst går de att ta ur den svarta lådan säkert och bygga något som passar i riktigt material som är helt tätt runt högtalaren.

Men ska ju inte spela på tävlings nivå om man säger så, så vet inte hur viktigt de är med att ha de tätt just i framdörrarna.

då är det ingen bra montering. Då kan du lika gärna nästan ha dom liggandes på instrumentbrädan bara. Måste vara tätt mellan högtalarens "framsida" och "baksida"..

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

stRaend skrev:
alltså monteringen gör massvis, är dom stabilt monterade? Har du dämpat något? Man vill ju egentligen ha allt ljud framifrån, men trevligt för dom ibak med något också.

Stabilt monterade vill jag ju påstå att dom är, fast just framhögtalarna passade ju inte slimmat i orginal fästena direkt, då orginal var trekantiga fästen, och nya 4kantiga. Så därav blir de lite luft runtom högtalaren.

Har allt tänkt på just de där att ha mest ljud framifrån, men vet inte hur man ska bygga på en audi a6 då de finns väldigt ont om plats för modifikation, visst går de att ta ur den svarta lådan säkert och bygga något som passar i riktigt material som är helt tätt runt högtalaren.

Men ska ju inte spela på tävlings nivå om man säger så, så vet inte hur viktigt de är med att ha de tätt just i framdörrarna.

då är det ingen bra montering. Då kan du lika gärna nästan ha dom liggandes på instrumentbrädan bara. Måste vara tätt mellan högtalarens "framsida" och "baksida"..

Okej då har fars gubben fel då, han menar på att de inte är så noga.
Får kika över exakt hur mycke som behöver tätas, baksidan är ju dock tät

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
16 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

Stabilt monterade vill jag ju påstå att dom är, fast just framhögtalarna passade ju inte slimmat i orginal fästena direkt, då orginal var trekantiga fästen, och nya 4kantiga. Så därav blir de lite luft runtom högtalaren.

Har allt tänkt på just de där att ha mest ljud framifrån, men vet inte hur man ska bygga på en audi a6 då de finns väldigt ont om plats för modifikation, visst går de att ta ur den svarta lådan säkert och bygga något som passar i riktigt material som är helt tätt runt högtalaren.

Men ska ju inte spela på tävlings nivå om man säger så, så vet inte hur viktigt de är med att ha de tätt just i framdörrarna.

då är det ingen bra montering. Då kan du lika gärna nästan ha dom liggandes på instrumentbrädan bara. Måste vara tätt mellan högtalarens "framsida" och "baksida"..

Okej då har fars gubben fel då, han menar på att de inte är så noga.
Får kika över exakt hur mycke som behöver tätas, baksidan är ju dock tät

om du har plats så kan du ju ta en 12mm eller tjockare bit mdf och såga ut så att högtalaren precis går ner (tätt). Och sedan så i ytterkant gör du så det passar i instrumentbrädan så det blir tätt även där.

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

stRaend skrev:

då är det ingen bra montering. Då kan du lika gärna nästan ha dom liggandes på instrumentbrädan bara. Måste vara tätt mellan högtalarens "framsida" och "baksida"..

Okej då har fars gubben fel då, han menar på att de inte är så noga.
Får kika över exakt hur mycke som behöver tätas, baksidan är ju dock tät

om du har plats så kan du ju ta en 12mm eller tjockare bit mdf och såga ut så att högtalaren precis går ner (tätt). Och sedan så i ytterkant gör du så det passar i instrumentbrädan så det blir tätt även där.

Jag vet inte hur mycket de går att bygga utåt innan orginal högtalar gallret blir ett bekymmer, men har allt försökt såga till en bit att ha i orginal hålet, för att i sin tur göra ett hål för nya högtalaren, men när man står med sticksåg och en 4mm playwood skiva är de svårt och få till det :b

tack för svaren iaf, gav mig lite mer kött på benen smile

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
16 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

Okej då har fars gubben fel då, han menar på att de inte är så noga.
Får kika över exakt hur mycke som behöver tätas, baksidan är ju dock tät

om du har plats så kan du ju ta en 12mm eller tjockare bit mdf och såga ut så att högtalaren precis går ner (tätt). Och sedan så i ytterkant gör du så det passar i instrumentbrädan så det blir tätt även där.

Jag vet inte hur mycket de går att bygga utåt innan orginal högtalar gallret blir ett bekymmer, men har allt försökt såga till en bit att ha i orginal hålet, för att i sin tur göra ett hål för nya högtalaren, men när man står med sticksåg och en 4mm playwood skiva är de svårt och få till det :b

tack för svaren iaf, gav mig lite mer kött på benen smile

ja det går ju det med, blir nog inte sämre iallafall tongue men kan du inte få fast den biten på insidan då?

Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

stRaend skrev:

om du har plats så kan du ju ta en 12mm eller tjockare bit mdf och såga ut så att högtalaren precis går ner (tätt). Och sedan så i ytterkant gör du så det passar i instrumentbrädan så det blir tätt även där.

Jag vet inte hur mycket de går att bygga utåt innan orginal högtalar gallret blir ett bekymmer, men har allt försökt såga till en bit att ha i orginal hålet, för att i sin tur göra ett hål för nya högtalaren, men när man står med sticksåg och en 4mm playwood skiva är de svårt och få till det :b

tack för svaren iaf, gav mig lite mer kött på benen smile

ja det går ju det med, blir nog inte sämre iallafall tongue men kan du inte få fast den biten på insidan då?

Grejen är att de i plastlådan på orginal skiten är ett nerfräst hål på 5mm ca, lägger man i orginal högtalaren så bygger den precis så toppen blir en jämn yta, men några mm extra finns de ju mellan högtalaren och gallret så sett. De är lite surrigt och försöka förklara, finns någon bild på hur plastlådan ser ut dock i mitt galleri, men som sagt, tätar jag blir de säkerligen inte sämre iallafall

Audi A6 2,6 (1997)
evilaudio
16 juni 2010 · 16 195 Inlägg

monteringen är typ 80% av ljudet.. sen MÅSTE du ha ett slusteg om de ska låta vettigt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

evilaudio skrev:
monteringen är typ 80% av ljudet.. sen MÅSTE du ha ett slusteg om de ska låta vettigt.

Har du någon idé på prisvärt slutsteg som skulle passa bra till mitt system? Har tänkt slänga in en eller 2 10" basar så småning om också.

Men vad skulle du rekomendera för att montera högtalare i denna ->

https://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/949893_8xmt8y.jpg

Försöka såga till någon träbit och få det tätt? Eller rent utav bygga en helt ny "låda att byta ut denna med?

Jag kan ju gissa mig till att bygga en likadan låda i MDF ger stor skillnad mot denna låda i plast :b

Senast redigerat av Sonaks (16 juni 2010)

Audi A6 2,6 (1997)
evilaudio
16 juni 2010 · 16 195 Inlägg

Sonaks skrev:

evilaudio skrev:
monteringen är typ 80% av ljudet.. sen MÅSTE du ha ett slusteg om de ska låta vettigt.

Har du någon idé på prisvärt slutsteg som skulle passa bra till mitt system? Har tänkt slänga in en eller 2 10" basar så småning om också.

Men vad skulle du rekomendera för att montera högtalare i denna ->

http://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/949893_8xmt8y.jpg

Försöka såga till någon träbit och få det tätt? Eller rent utav bygga en helt ny "låda att byta ut denna med?

Jag kan ju gissa mig till att bygga en likadan låda i MDF ger stor skillnad mot denna låda i plast :b

klipp av "öronen" på högtalaren å limma fast den.. har gjort så på ett flertal audi.. de måste va HELT tätt runt högtalaren.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sonaks
16 juni 2010 · 87 Inlägg

evilaudio skrev:

Sonaks skrev:

evilaudio skrev:
monteringen är typ 80% av ljudet.. sen MÅSTE du ha ett slusteg om de ska låta vettigt.

Har du någon idé på prisvärt slutsteg som skulle passa bra till mitt system? Har tänkt slänga in en eller 2 10" basar så småning om också.

Men vad skulle du rekomendera för att montera högtalare i denna ->

http://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/949893_8xmt8y.jpg

Försöka såga till någon träbit och få det tätt? Eller rent utav bygga en helt ny "låda att byta ut denna med?

Jag kan ju gissa mig till att bygga en likadan låda i MDF ger stor skillnad mot denna låda i plast :b

klipp av "öronen" på högtalaren å limma fast den.. har gjort så på ett flertal audi.. de måste va HELT tätt runt högtalaren.

Det vore ju något, fast jag tror hålet är större än 4" men mindre än 5,25"
Men kan ha fel, får testa och se hur många mm de saknas om man räknar bort öronen.

Audi A6 2,6 (1997)
evilaudio
16 juni 2010 · 16 195 Inlägg

Sonaks skrev:

evilaudio skrev:

Sonaks skrev:

Har du någon idé på prisvärt slutsteg som skulle passa bra till mitt system? Har tänkt slänga in en eller 2 10" basar så småning om också.

Men vad skulle du rekomendera för att montera högtalare i denna ->

http://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/949893_8xmt8y.jpg

Försöka såga till någon träbit och få det tätt? Eller rent utav bygga en helt ny "låda att byta ut denna med?

Jag kan ju gissa mig till att bygga en likadan låda i MDF ger stor skillnad mot denna låda i plast :b

klipp av "öronen" på högtalaren å limma fast den.. har gjort så på ett flertal audi.. de måste va HELT tätt runt högtalaren.

Det vore ju något, fast jag tror hålet är större än 4" men mindre än 5,25"
Men kan ha fel, får testa och se hur många mm de saknas om man räknar bort öronen.

hålen är ca 4,5" tum.. endast audis orginalhögtalare passar i hålen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sonaks
17 juni 2010 · 87 Inlägg

evilaudio skrev:

Sonaks skrev:

evilaudio skrev:

klipp av "öronen" på högtalaren å limma fast den.. har gjort så på ett flertal audi.. de måste va HELT tätt runt högtalaren.

Det vore ju något, fast jag tror hålet är större än 4" men mindre än 5,25"
Men kan ha fel, får testa och se hur många mm de saknas om man räknar bort öronen.

hålen är ca 4,5" tum.. endast audis orginalhögtalare passar i hålen..

Så vad är ditt tips ifall jag ska täta runt en 4" högtalare? Eller ska jag helt enkelt bygga ny låda i riktigt material?

Sen tänkte jag om du har några tips hur man får till de bra vid hatthylla på en audi.


Sonaks

Audi A6 2,6 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang