Ratten slår vid fart och inbromsning.

DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

jag har byt bromskivor/klossar fram och bak.
styrleder.spindelleder och främre bustningarn(dom som är koniska).
sänkfjädrar fram/bak + nya dämpare. kapad ett varv fram.
övre fjäderbenstallrikarna och lagren.
pulverlackat fälgarna och nya däck.


framvagns inställningen är gjort och däcken är balanserad.

vad kan de va för fel???
 
har inte känt något klapp i framvagn.

har även fått ett dunkande ljud från höger fram vid krafting inbromsning. dunk.dunk.dunk.

blink_pj
17 juni 2010 · 477 Inlägg

bra fråga du... hade direkt sagt skivor o belägg fram, men de är juh ganska uteslutet i ditt fall. såvida de inte e nått knas i tillverkningen på nya grejerna. har vart med om "osmälta metaller" i belägg och skivor som kan knasa till det! men de gäller väll mer om man använder lite sämre märkesdelar tongue

kollat lite noggrannare att sänkningen inte blev lite för låg så att däcken tar i nånstans när bilen "niger" ???

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
81an
17 juni 2010 · 566 Inlägg

Kör du med spacers, sitter dom fast wink

DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

skivorna tog jag bort i går och svarva av. för att jag trodde dom var skeva. men de vart ingen skillnad.

däcken tar inte i någonting va jag har sätt iallfall.

inga spacers används.

kan de bli mycket obalans om däcken har suttit sig i fälgen ? har som jag skrev pulverlackat fälgarna och kränkt på nya däck. kan de va tjuven i dramat ?

81an
17 juni 2010 · 566 Inlägg

Prova och sätt på några andra fälgar.

DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

ska nog göra de. måste skicka in fälgarna/däcken på ombalansering. man vill ju knappt köra biljäveln.



är måttligt tröt på bilen för tillfället. sånna här fel ska inte uppkomma på en volvo.

jonas 740
17 juni 2010 · 429 Inlägg

Vad för svarv har du svarvat bromsskivorna med?

Skakar ratten även när du inte bromsar?
Isf skakar den ännu mer när du bromsar?
Gjort rent naven från rost o skit som bromskivan ligger emot? Både på hjullager o fälgen...
För har man inte gjort det så trycks bromsskivan skev som den inte ligger plant.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

jonas 740 skrev:
Vad för svarv har du svarvat bromsskivorna med?

Skakar ratten även när du inte bromsar?
Isf skakar den ännu mer när du bromsar?
Gjort rent naven från rost o skit som bromskivan ligger emot? Både på hjullager o fälgen...
För har man inte gjort det så trycks bromsskivan skev som den inte ligger plant.

svarven vet jag inte va den heter. men dom svarvar olika pressverktyg för industrin så de är inge skit.

japp därför blir jag så bryd om ratten bara hade skakat vid inbromsning så hade de varit enklare.

den skakar mer vid inbromsning.

navet är kliniskt rent. nu när du säger de så på anläggnings ytan på fälgen så finns de fläckar av pulverlack kvar. kan de va tjuven i dramat ?

måste riva allt i morgon natt och kolla. ska på lång tur i morgon och vill inte sitta och blå hålla ratten hela vägen.

kom med mer tips. låt tankarna flöda. behöver all hjälp jag kan få.

Rock-Star
17 juni 2010 · 2 982 Inlägg

kolla bromsvätskan?
luftats?

DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

Residence skrev:
kolla bromsvätskan?
luftats?

den är byt förra året så den är ljus och fin.

beror nog inte på de. då skulle pedalen åkt långt ner eller i bott innan de händer något.

Sokrates Eliminator
17 juni 2010 · 1 441 Inlägg

Lös fälg, ocentrerad fälg, glapp hjullager, skev bromsskiva,,,,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

Sokrates skrev:
Lös fälg, ocentrerad fälg, glapp hjullager, skev bromsskiva,,,,,,,

/Tommy.

fälgen kan inte vara lös har dragit med både mutter snurran sedan kontrollerat med dragskaft. trodde de först jag ochså.

ska köpa nya centrum ringar. för dom har suttit på dom fälgarna sedan förra ägaren köpte dom för väldigt länge sedan. så dom kan säkert fått ett glapp i sig.

hjullagret känns stumt och fint inga missljud när man svänger heller så de tror jag inte.


nu börjar jag få tips från höger och vänster. roligt när folk vill hjälpa till och komma underfun med va felet ligger i.

jonas 740
17 juni 2010 · 429 Inlägg

DRIVERINBLACK skrev:

jonas 740 skrev:
Vad för svarv har du svarvat bromsskivorna med?

Skakar ratten även när du inte bromsar?
Isf skakar den ännu mer när du bromsar?
Gjort rent naven från rost o skit som bromskivan ligger emot? Både på hjullager o fälgen...
För har man inte gjort det så trycks bromsskivan skev som den inte ligger plant.

svarven vet jag inte va den heter. men dom svarvar olika pressverktyg för industrin så de är inge skit.

japp därför blir jag så bryd om ratten bara hade skakat vid inbromsning så hade de varit enklare.

den skakar mer vid inbromsning.

navet är kliniskt rent. nu när du säger de så på anläggnings ytan på fälgen så finns de fläckar av pulverlack kvar. kan de va tjuven i dramat ?

måste riva allt i morgon natt och kolla. ska på lång tur i morgon och vill inte sitta och blå hålla ratten hela vägen.

kom med mer tips. låt tankarna flöda. behöver all hjälp jag kan få.

Man kan inte svarva skivor i en sån svarv, man måste ha en svarv som är till för bromsskivor.
Som man måste ta bort skivan och vända på den i en vanligsvarv och då blir det fel.
Behöves inte mycket för att för att det ska kännas i ratten att det svårt, det handlar om hundradelar...

Balansera om hjulen så du vet att det är balans i de så kan man utesluta det.
Har du centrumringar på fälgarna?
Tror inte lite stänk från pulverlack kan göra något sånt, men ta bort det när du ändå har isär allt senare.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
DRIVERINBLACK
17 juni 2010 · 26 Inlägg

jonas 740 skrev:

DRIVERINBLACK skrev:

jonas 740 skrev:
Vad för svarv har du svarvat bromsskivorna med?

Skakar ratten även när du inte bromsar?
Isf skakar den ännu mer när du bromsar?
Gjort rent naven från rost o skit som bromskivan ligger emot? Både på hjullager o fälgen...
För har man inte gjort det så trycks bromsskivan skev som den inte ligger plant.

svarven vet jag inte va den heter. men dom svarvar olika pressverktyg för industrin så de är inge skit.

japp därför blir jag så bryd om ratten bara hade skakat vid inbromsning så hade de varit enklare.

den skakar mer vid inbromsning.

navet är kliniskt rent. nu när du säger de så på anläggnings ytan på fälgen så finns de fläckar av pulverlack kvar. kan de va tjuven i dramat ?

måste riva allt i morgon natt och kolla. ska på lång tur i morgon och vill inte sitta och blå hålla ratten hela vägen.

kom med mer tips. låt tankarna flöda. behöver all hjälp jag kan få.

Man kan inte svarva skivor i en sån svarv, man måste ha en svarv som är till för bromsskivor.
Som man måste ta bort skivan och vända på den i en vanligsvarv och då blir det fel.
Behöves inte mycket för att för att det ska kännas i ratten att det svårt, det handlar om hundradelar...

Balansera om hjulen så du vet att det är balans i de så kan man utesluta det.
Har du centrumringar på fälgarna?
Tror inte lite stänk från pulverlack kan göra något sånt, men ta bort det när du ändå har isär allt senare.

ska beställa tid i morgon för balansering av alla hjul och beställa nya centrum ringar. sedan kan man nog utesluta de iallfall.

ska gå lös med indekator klockan i morgon på skivorna och kolla hur dom gammal skivorna är (1 år gammal) och dom (nya) gammal volvo original skivor som är svarvade. ser ut. va gällande rakheten.

kommer även köpa nya bromsbelägg i morgon. kanske är nå klater med dom. för glidpinnarna går hur lätt som helst. och beläggen löper lätt och fint i okbygeln.

Batta
17 juni 2010 · 1 353 Inlägg

om det är på 940'n så kan det väl vara nånting med kardanstången också?

vet inte om det sitter knutkors på den? annars stödlager eller bula eller nånting i kardanstången?

oops, kan vara bra om man läser ordentligt innan man svarar ^^

såg att det var ratten nu.

Senast redigerat av Batta (17 juni 2010)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang