Våga fråga datorsaker mm

Gronwalls
21 december 2010 · 1 808 Inlägg

linuslinje skrev:

Gronwalls skrev:
Tangentbord och mus / trådlöstangentbord med inbyggd mus fungerar ej i min htpc hmm 
Ska det inte bara å vara att sätta i kontakten så ska den funka efter några sek ?

beror på vad det är för märke/modell. En hel del så brukar man behöva trycka på en knapp på sändaren och sedan på mottagaren. På logitech så är det en bild under tangentborden hur man gör.

Det är en ione trådlöst tangentbord med joystick, 2,4 GHZ, jag har gjort som dom visar att man ska göra på instruktionerna men jag får inte att själva man sätter i dator att lysa, spelar ingen roll vilken av USB uttagen jag sätter den i.
När jag prövar det i en annan dator så börjar den lysa direkt och jag kan börja använda. så det kan ju inte vara något fel på sändarn eller tangentbordet.
Nått sätt man kan felsöka USB portarna?

justja jag har Windows XP som OS, men ingen internet uppkoppling till den datorn.

Mvh

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
5E
23 december 2010 · 92 Inlägg

Det kan vara så att du måste in i bios och aktivera usb porten.

Gronwalls
23 december 2010 · 1 808 Inlägg

5E skrev:
Det kan vara så att du måste in i bios och aktivera usb porten.

Men jag kommer inte in i bios för jag får ju inget tangentbord som ja kan trycka mig in på

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
VD-Design
23 december 2010 · 1 324 Inlägg

Kan man formatera hårddisken utan att komma in i windows? Eller hur ska jag bli av med HAX-DOOR virus?

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
volvoentusiasten
23 december 2010 · 4 005 Inlägg

Gronwalls skrev:

linuslinje skrev:

Gronwalls skrev:
Tangentbord och mus / trådlöstangentbord med inbyggd mus fungerar ej i min htpc hmm 
Ska det inte bara å vara att sätta i kontakten så ska den funka efter några sek ?

beror på vad det är för märke/modell. En hel del så brukar man behöva trycka på en knapp på sändaren och sedan på mottagaren. På logitech så är det en bild under tangentborden hur man gör.

Det är en ione trådlöst tangentbord med joystick, 2,4 GHZ, jag har gjort som dom visar att man ska göra på instruktionerna men jag får inte att själva man sätter i dator att lysa, spelar ingen roll vilken av USB uttagen jag sätter den i.
När jag prövar det i en annan dator så börjar den lysa direkt och jag kan börja använda. så det kan ju inte vara något fel på sändarn eller tangentbordet.
Nått sätt man kan felsöka USB portarna?

justja jag har Windows XP som OS, men ingen internet uppkoppling till den datorn.

Mvh

Om den inte fungerar så gör du antingen fel eller så är det ett skittangentbord. smile Köp logitech så funkar det istället

volvoentusiasten
23 december 2010 · 4 005 Inlägg

DiZturbed skrev:
Kan man formatera hårddisken utan att komma in i windows? Eller hur ska jag bli av med HAX-DOOR virus?

När du insatllerar windows så kan du välja att formatera.

Annars kan du köra en dban-formatering http://www.dban.org/

VD-Design
23 december 2010 · 1 324 Inlägg

linuslinje skrev:

DiZturbed skrev:
Kan man formatera hårddisken utan att komma in i windows? Eller hur ska jag bli av med HAX-DOOR virus?

När du insatllerar windows så kan du välja att formatera.

Annars kan du köra en dban-formatering http://www.dban.org/

Kan inte installera windows pga. hax-door viruset.... Står att det är skadligt för datorn att fortsätta..

Får bluescreen och error code.. Men Tack för länken!

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Gronwalls
23 december 2010 · 1 808 Inlägg

linuslinje skrev:

Gronwalls skrev:

linuslinje skrev:

beror på vad det är för märke/modell. En hel del så brukar man behöva trycka på en knapp på sändaren och sedan på mottagaren. På logitech så är det en bild under tangentborden hur man gör.

Det är en ione trådlöst tangentbord med joystick, 2,4 GHZ, jag har gjort som dom visar att man ska göra på instruktionerna men jag får inte att själva man sätter i dator att lysa, spelar ingen roll vilken av USB uttagen jag sätter den i.
När jag prövar det i en annan dator så börjar den lysa direkt och jag kan börja använda. så det kan ju inte vara något fel på sändarn eller tangentbordet.
Nått sätt man kan felsöka USB portarna?

justja jag har Windows XP som OS, men ingen internet uppkoppling till den datorn.

Mvh

Om den inte fungerar så gör du antingen fel eller så är det ett skittangentbord. smile Köp logitech så funkar det istället

Det fungerar ju i min andra dator hur bra som hels så fel är det inte.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Sushikocken Sleeper
24 december 2010 · 3 084 Inlägg

DiZturbed skrev:

linuslinje skrev:

DiZturbed skrev:
Kan man formatera hårddisken utan att komma in i windows? Eller hur ska jag bli av med HAX-DOOR virus?

När du insatllerar windows så kan du välja att formatera.

Annars kan du köra en dban-formatering http://www.dban.org/

Kan inte installera windows pga. hax-door viruset.... Står att det är skadligt för datorn att fortsätta..

Får bluescreen och error code.. Men Tack för länken!

ta bort partitionerna och göör nya och installera på dem

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
5E
24 december 2010 · 92 Inlägg

Gronwalls skrev:

5E skrev:
Det kan vara så att du måste in i bios och aktivera usb porten.

Men jag kommer inte in i bios för jag får ju inget tangentbord som ja kan trycka mig in på

Jag var tvungen att gå in i bios med ett annat tangentbord och aktivera nånting där för att få mitt trådlösa tangentbord att fungera. usb legacy kanske det hette i mitt bios.

twin_cam Smålänning
11 januari 2011 · 7 877 Inlägg

(Observera att det kan ligga viss frustration bakom detta)
Hur kan t.ex Spotify och Photoshop vara snabbare i Linux genom Wine än i Windows itself?

Varför startar Ubuntu snabbare på min skitdator än XP?

Varför bil XP segare med många program, men inte Ubuntu trots att mycket är samma program??

Kan någon ge ett rakt svar, vore trevligt utan massa för och emotsnack, bägge har fördelar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Catalyst Find my damn Volvo!
11 januari 2011 · 169 Inlägg

twin_cam skrev:
(Observera att det kan ligga viss frustration bakom detta)
Hur kan t.ex Spotify och Photoshop vara snabbare i Linux genom Wine än i Windows itself?

Varför startar Ubuntu snabbare på min skitdator än XP?

Varför bil XP segare med många program, men inte Ubuntu trots att mycket är samma program??

Kan någon ge ett rakt svar, vore trevligt utan massa för och emotsnack, bägge har fördelar.

1. Vet ej

2. XP är allmänt segstartat, Ubuntu är inte.

3. XP är allmänt skit. tongue (Mera seriöst, detta problem går inte att undvika i XP)

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com
attackhamster
11 januari 2011 · 475 Inlägg

twin_cam skrev:
(Observera att det kan ligga viss frustration bakom detta)
Hur kan t.ex Spotify och Photoshop vara snabbare i Linux genom Wine än i Windows itself?

Varför startar Ubuntu snabbare på min skitdator än XP?

Varför bil XP segare med många program, men inte Ubuntu trots att mycket är samma program??

Kan någon ge ett rakt svar, vore trevligt utan massa för och emotsnack, bägge har fördelar.

1 Ubuntu är linux uppbyggt... man bygger en kernel "kärna" efter datorns spec... xp ladda in drivers
som kanske kommer till nytta utiafall att.. pga av detta så får du segare i windows än linux
MEN!.. det finns folk som är sjukt rastlösa och fifflar massor med regedit och finslipar windows:)

2 din "kernal" kan hantera mera trådar än windows och är som sagt mer "trimmad" för din dator.
ungefär som att köra en bil på etanol som är byggd för etanol.. windows är som att köra etanol i en
E98 bil.. det funkar.. men det går varmt ( notera att detta var ett exempel )


SEN kan jag gå lååångt in i modules etc etc och hur ALLT är uppbyggt i linux.. detta var bara ett "snabbt" svar tongue

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
twin_cam Smålänning
12 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Tack, era svar duger smile

Attackhamster, du verkar varas duktig på detta, så jag ställer fråga ett mer specifikt, varför är vissa .exe-program snabbare under ett virtuellt filsystem (Wine) än under Windows egna filsystem?

svara om du vill smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
volvoentusiasten
12 januari 2011 · 4 005 Inlägg

twin_cam skrev:
Tack, era svar duger smile

Attackhamster, du verkar varas duktig på detta, så jag ställer fråga ett mer specifikt, varför är vissa .exe-program snabbare under ett virtuellt filsystem (Wine) än under Windows egna filsystem?

svara om du vill smile

Inte så konstigt.

Windows = massor av komponenter för att kunna göra ALLT = MYCKET
Wine = enbart de biblotek och moduler som behövs för att kunna köra viss saker = extremt lite

Förövrigt så oftast det bästa att hitta en linuxmotsvarighet till programmet än att emulera.

attackhamster
13 januari 2011 · 475 Inlägg

linuslinje skrev:

twin_cam skrev:
Tack, era svar duger smile

Attackhamster, du verkar varas duktig på detta, så jag ställer fråga ett mer specifikt, varför är vissa .exe-program snabbare under ett virtuellt filsystem (Wine) än under Windows egna filsystem?

svara om du vill smile

Inte så konstigt.

Windows = massor av komponenter för att kunna göra ALLT = MYCKET
Wine = enbart de biblotek och moduler som behövs för att kunna köra viss saker = extremt lite

Förövrigt så oftast det bästa att hitta en linuxmotsvarighet till programmet än att emulera.

bra svar. måste "bara" peta in lite detaljer
windows har "låst" många saker.. som exempel.. du kan ALDRIG!!! få 100% av din CPU i windows
som du får i linux samma med minne etc etc

gå in i dina nätverk egenskaper.. klicka på din nätverk anslutning.. ta bort QoS som exempel
QoS är en funktion för att ge Högre prio till viss typ av traffik
denna lilla sak gör så ditt nätverk ALDRIG kan gå 100%  utan är låst på 90%
för att reservera för annat dravel roll


nu tar vi detta med .exe filerna!
linux har ett bättre filsystem som läser snabbare än windows NTFS
ext2 alt ext3 är stabilare medans ReiserFS är lite snabbare.  så om du nu startar KALLE.exe som behöver kanske 100 st mindre filer att starta så tar det längre tid i windows än i linux
men du kanske startar MUPP.EXE som är litet med små extra filer så går det lika snabbt i linux som i windows... ( micro skillnad )

finns i linux ett program som heter hdparm som du kan testa din läs/skrev speed på dina hdd´s
där kan du jämnföra mellan NTFS och vad du kör med i din dator så kommer du snart inse skillnaden i hastigheten.
( försöker skriva detta så basic som möjligt så den mest inbitna idioten kan förstå ) big_smile

fråga på om det är något mer du behöver hjälp med

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
twin_cam Smålänning
14 januari 2011 · 7 877 Inlägg

attackhamster skrev:
finns i linux ett program som heter hdparm som du kan testa din läs/skrev speed på dina hdd´s
där kan du jämnföra mellan NTFS och vad du kör med i din dator så kommer du snart inse skillnaden i hastigheten.
( försöker skriva detta så basic som möjligt så den mest inbitna idioten kan förstå ) big_smile

fråga på om det är något mer du behöver hjälp med

Hur startar man det? tongue

Kalla mig gärna idiot wink

Förresten, jag trodde Linux köer ext2 och ext3 filsystem, men jag har ext4 på min dator enligt den själv... tongue

Jäkligt intressant tycker jag... Jag bytte bara till Linux för att få datorn problemfri tongue Men sånt här är intressant tycker jag, även jag jag fattar i bästa fall hälften smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
volvoentusiasten
15 januari 2011 · 4 005 Inlägg

attackhamster skrev:

linuslinje skrev:

twin_cam skrev:
Tack, era svar duger smile

Attackhamster, du verkar varas duktig på detta, så jag ställer fråga ett mer specifikt, varför är vissa .exe-program snabbare under ett virtuellt filsystem (Wine) än under Windows egna filsystem?

svara om du vill smile

Inte så konstigt.

Windows = massor av komponenter för att kunna göra ALLT = MYCKET
Wine = enbart de biblotek och moduler som behövs för att kunna köra viss saker = extremt lite

Förövrigt så oftast det bästa att hitta en linuxmotsvarighet till programmet än att emulera.

bra svar. måste "bara" peta in lite detaljer
windows har "låst" många saker.. som exempel.. du kan ALDRIG!!! få 100% av din CPU i windows
som du får i linux samma med minne etc etc

gå in i dina nätverk egenskaper.. klicka på din nätverk anslutning.. ta bort QoS som exempel
QoS är en funktion för att ge Högre prio till viss typ av traffik
denna lilla sak gör så ditt nätverk ALDRIG kan gå 100%  utan är låst på 90%
för att reservera för annat dravel roll


nu tar vi detta med .exe filerna!
linux har ett bättre filsystem som läser snabbare än windows NTFS
ext2 alt ext3 är stabilare medans ReiserFS är lite snabbare.  så om du nu startar KALLE.exe som behöver kanske 100 st mindre filer att starta så tar det längre tid i windows än i linux
men du kanske startar MUPP.EXE som är litet med små extra filer så går det lika snabbt i linux som i windows... ( micro skillnad )

finns i linux ett program som heter hdparm som du kan testa din läs/skrev speed på dina hdd´s
där kan du jämnföra mellan NTFS och vad du kör med i din dator så kommer du snart inse skillnaden i hastigheten.
( försöker skriva detta så basic som möjligt så den mest inbitna idioten kan förstå ) big_smile

fråga på om det är något mer du behöver hjälp med

Jag tycker att detta är en ickefråga då det handlar om en konsument, här är fysisk hårdvara mycket mer intressant och ger större fördelar än att välja mellan filsystem anser jag. smile

Jag förstår inte riktigt vad du menar med dina kalle.exe eller mupp.exe? Det beror ju helt på hur programskaparen har byggt programmet?

Antingen så är alla biblotek och tillhörande filer nerpackade i exefilen och bor innuti. (Isåfall är det bara en fil i fråga).
Men oftast brukar man sprida ut det för att kunna ta del av 4k-snabbheten samt andra skäl som jag inte direkt vet så mkt om då jag inte är programmerare, men isåfall är det exakt likadant som ett program som ligger på ett linuxoperativ där man använder libbar och so filer. Ibland hundratals för att kunna starta ett program.

Men detta är ju fördelen i det med då man kan få en gemensam grund i programmen.
Tidigare så var det ju detta det sämsta med Linux när man ska kompilera programmet, att det saknas biblotek/moduler/libbar/sos osv men det har ju pakethanterarna löst rätt smidigt som tankar ner allt man behöver när man nu vill ladda ner något program.

Angående filsystem så finns det inget som slår Z2FS med ZFS filsystem. smile ZFS är kickass.

Kläm ur 100 iops ur din 7.5k disk med NTFS/EXT3, jag klämmer ut 30-80 000 iops! (visserligen arbetar alla tillsammans i ett SAN men ändå) smile Men det är ju inte direkt konsumentprylar visserligen.

Hoppas detta inte blir ett fanwar nu. smile Jag kör själv ubuntu på desktop samt win7. smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
15 januari 2011 · 3 585 Inlägg

Såhär ser mitt nätverk ut hemma

Kör trådlöst ifrån bredbands modemet till alla 3 datorer.

Har en kabel imellan min laptopp och htpc´n för snabbare överföring av större filer.

När jag för över så prioriterar den alltid det trådlösa nätverket och går långsamt. Rycker jag ur trådlösa kortet ur htpc´n så kör den igenom kabeln direkt. Eller om jag ryckt ur de trådlösa innan. Hur får jag den att prioritera kabeln?

win 7 på båda datorerna

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
davel
15 januari 2011 · 347 Inlägg

Känns väl som att det här med hastighet hit eller dit är en ickefråga nu förtiden. Kör win7 på alla mina burkar, även min 6år gamla mini acer, och alla startar upp på sekunder och väntetider existerar nästan inte (Kör readyboost på acern för att den ska hänga med)
Vill man nu komma upp i extrema hastigheter så är det väl bara att köpa en ssd-disk.

Vad är det som man kör på en dator idag som skulle kunna vara påfrestande förutom spel? På min jobbdator kan jag köra med sql server 2008, i runda slängar 10instanser av visualstudio, och ett 20-tal till öppna program + minst 1 vpc och visst tar den en stund på sig om man ska stänga av den men när man jobbar är det ju inga väntetider. Är en ganska normal bärbar dualcore 2.6Ghz med 4GB RAM som har 3år på nacken nu med win7 ultimate (köpt version).

Vill inte kasta sten i glashus men var själv i linuxsvängen ett tag men nu när win7 finns känns det extremt onödigt.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang