4487
Sök

Ställa in slutsteg

Random
480 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Hej. Börjat koppla in mitt ljud nu. Men fick inte med nån instruktionsbok till slutsteget. Så undrar hur man ska ställa in den.

Bas: Gas 10Tum Passiv
Slutsteg: GAS ALPHAX100.2

Den ska bara driva basen.

Det man kan ställa in är:

Crossover Selector: LP/HP/FLAT (Kan välja en av dom)
Level: Min-Max
Low Pass: 40Hz-460Hz
High Pass: 65Hz-4.5kHz
Bass Boost: 0dB-18dB

Så hur ska dom stå? Vill att det ska låta bra.

268 Inlägg
19 juni 2010
Skriver inte vad det är för bil osv... kan ju vara bra att veta med...

Sedan är det olika va folk vill ha ju. så ratta tills du tycker det låter bra för dig. för vad någon annan tycker är bra kan vara dåligt enligt dig.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
19 juni 2010
Jag är verkligen ingen mästare på billjud men jag kan lite i alla fall.

Crossover Selector. väljer du LP(lowpass) då spelar den bara låga toner(bas)  Lp=låga toner Hp=ljusa toner Flat spelar allt...

Level: Min-Max.  är ju hur mycket volym du har på steget

Low Pass: 40Hz-460Hz  ställer du in bas frekvenserna eller va de kan heta, hört att 80Hz är någon form av grundinställning.

High Pass: 65Hz-4.5kHz. Är inget du ska bry dig i när den är inställd på Lowpass

Bass Boost: 0dB-18dB  den har man på noll eller så skruvar man upp den på egen risk.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juni 2010
"Crossover selector" ställer du på LP, sen så ställer du "Low Pass" på nånstans kring 50-80Hz beroende på hur pass djupt ditt framsystem klarar av att spela. "Bass boost" ska stå på 0, "Level" anpassas så att insignalen överensstämmer med utsignalen från huvudenheten. För att få till det så stoppar du i en skiva som du brukar lyssna på, vrider upp till ca 75% volym (eller när resten av högtalarna börjar låta illa) och vrider därefter upp level tills basen börjar låta illa, sen så vrider du ner den lite.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Random
480 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Tack för svaren. smile Funkar kanon.

Sök