Problem med rök från t5a 850 (film)

Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

Tjenna har ett lite problem, när jag kör med bilen å varvar upp den kraftigt så turbon kommer i gång rycker det blåt ? å visslar mer än vanligt ? kan detta vara turbon som håller på att lägga sig ? värre är de om man låter den stå stilla  å startar igång den direkt efter 5 minuter så rycker det reällt.!!! ? hjälp:/

film från hur det ser ut

Senast redigerat av Moonfury (22 juni 2010)

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Parsan
22 juni 2010 · 166 Inlägg

Blåryker den skulle jag tippa på turbon.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Crille88
22 juni 2010 · 1 353 Inlägg

ja den e väl typ slut o du visar juh det på filmen hur du försöker köra slut på den..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Marlboroman
22 juni 2010 · 8 233 Inlägg

Det är väl bara att ta loss inloppsröret och känna om den är glapp? Det är ju ingen omöjlighet om du laddar 1,6 eller 1,8 eller vad du nu brukar skriva i alla trådar med aggregat som beroende på vilket du har i om det är ett 19T eller ett 16T är specat till max 1,2 bar (19T) eller 1,3 bar (16T)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är väl bara att ta loss inloppsröret och känna om den är glapp? Det är ju ingen omöjlighet om du laddar 1,6 eller 1,8 eller vad du nu brukar skriva i alla trådar med aggregat som beroende på vilket du har i om det är ett 19T eller ett 16T är specat till max 1,2 bar (19T) eller 1,3 bar (16T)

1.6 ladd ligger den på men kör just nu på 1.41.5

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

Parsan skrev:
Blåryker den skulle jag tippa på turbon.

okey ska kolla up smile

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
gr44
22 juni 2010 · 26 Inlägg

av det man ser på filmen så verkar du ju inte riktigt ha koll på turbo bilar tyvär

Marlboroman
22 juni 2010 · 8 233 Inlägg

Viner den så är det ju som sagt bara att känna om axeln glappar (den ska ju kunna glappa ytterst lite radiellt, men inte axiellt) och gör den det så är det turbobyte som gäller. Och efter ett eventuellt turbobyte så skulel jag sänka trycket, dels för livslängden på grejjerna och dels för effekten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

gr44 skrev:
av det man ser på filmen så verkar du ju inte riktigt ha koll på turbo bilar tyvär

va tänker du på då?

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

Marlboroman skrev:
Viner den så är det ju som sagt bara att känna om axeln glappar (den ska ju kunna glappa ytterst lite radiellt, men inte axiellt) och gör den det så är det turbobyte som gäller. Och efter ett eventuellt turbobyte så skulel jag sänka trycket, dels för livslängden på grejjerna och dels för effekten.

mmm det är ett litet glapp fattis när jag kände för derykt en vecka sen å efter de har den rykt mer å mer efter monterngen av 3 tums downpipen

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

Marlboroman skrev:
Viner den så är det ju som sagt bara att känna om axeln glappar (den ska ju kunna glappa ytterst lite radiellt, men inte axiellt) och gör den det så är det turbobyte som gäller. Och efter ett eventuellt turbobyte så skulel jag sänka trycket, dels för livslängden på grejjerna och dels för effekten.

en sak är det att den inte behåller laddet vid högre varv konsitg nog utan laddar på riktigt bra vid 2000-3000K varv å dör ut vid 4000-6000  varv

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Marlboroman
22 juni 2010 · 8 233 Inlägg

Moonfury skrev:
en sak är det att den inte behåller laddet vid högre varv konsitg nog utan laddar på riktigt bra vid 2000-3000K varv å dör ut vid 4000-6000  varv

Kass wastegate, original downpipe / katalysator, kass turbo, för högt mottryck (pga för högt laddtryck) original gasspjäll, sprucken slang, original lmm-hus, smutsigt luftfilter, igenkladdad intercooler... Det finns en massa potentiella felkällor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

Marlboroman skrev:

Moonfury skrev:
en sak är det att den inte behåller laddet vid högre varv konsitg nog utan laddar på riktigt bra vid 2000-3000K varv å dör ut vid 4000-6000  varv

Kass wastegate, original downpipe / katalysator, kass turbo, för högt mottryck (pga för högt laddtryck) original gasspjäll, sprucken slang, original lmm-hus, smutsigt luftfilter, igenkladdad intercooler... Det finns en massa potentiella felkällor.

okey fast har 3 tums downpipe resten rakt rör som också är 3 tums back till en än ljudämpare. kan bortse de .

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
gr44
22 juni 2010 · 26 Inlägg

Moonfury det jag tänker på är att du står och varvar upp motorn/turbo och sen stänger du bara av inte bra gjort om man säger så

MR_EVIL gasa tills de rasar!
22 juni 2010 · 225 Inlägg

turbon slut om den visslar och ryker....

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

gr44 skrev:
Moonfury det jag tänker på är att du står och varvar upp motorn/turbo och sen stänger du bara av inte bra gjort om man säger så

sant. tänker inte på de ibland

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
MaulinR Avstängd
22 juni 2010 · 285 Inlägg

Crille88 skrev:
ja den e väl typ slut o du visar juh det på filmen hur du försöker köra slut på den..

haha +1

Moonfury UNDERGROUND
22 juni 2010 · 649 Inlägg

MaulinR skrev:

Crille88 skrev:
ja den e väl typ slut o du visar juh det på filmen hur du försöker köra slut på den..

haha +1

spännande

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang