Saab 900 2.0t hackar på fullladdtryck

ejon_850
26 juni 2010 · 878 Inlägg

tjaa.
har lite problem med saaben det är en saab 900 2.0t 1996. Den spärrar eller stoppar när den ska ladda upp till max och ligger väl vid 1,3,1,4bar det känns som den stänger av sig i kanske 0,6sek sen går den igång igen å sen fortsätter det så, händer inte alltid med ibland. kan alltså inte ladda fullt. Bilen är orginal förutom sportluftfilter, när man inte laddar så mycket så går det klockrent.
Har märkt att magnetventilen har ett hål, kan det vara det som orsakar?, har testat köra utan magnetventil och händer samma då.
MVH
Jonas

Senast redigerat av ejon_850 (26 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L
kwansa Hmm, vet inte?
26 juni 2010 · 1 775 Inlägg

Låter som att någon har ful trimmat din bil, att den stänger av sig gör den för du åker troligtvis på laddtryckspärren.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
ejon_850
26 juni 2010 · 878 Inlägg

Grejen är ju att den är orginal:p. Vad ska jag spärra laddet på då ?

All The best
MVH
Jonas .L
turbojohan
26 juni 2010 ·

Jag skulle testa med en annan magnetventil och se om det blir skillnad.

kwansa Hmm, vet inte?
26 juni 2010 · 1 775 Inlägg

Vart har magnetventilen ett hål? =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
ejon_850
26 juni 2010 · 878 Inlägg

får testa byta.

All The best
MVH
Jonas .L
ejon_850
26 juni 2010 · 878 Inlägg

Det kan inte vara tändstiften??? som inte tål ?

All The best
MVH
Jonas .L
TireSlayer Tvivlare
26 juni 2010 · 2 266 Inlägg

Magnetventilen brukar ge upp. Och är där ett hål i den så bör de ju göra skillnad med en ny. Men en originalbil som laddar 1.3-1.4?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
ejon_850
26 juni 2010 · 878 Inlägg

MantaRobin skrev:
Magnetventilen brukar ge upp. Och är där ett hål i den så bör de ju göra skillnad med en ny. Men en originalbil som laddar 1.3-1.4?

Jovisst är det konstigt?:S, måste vara något gjort nåt eller?:S, men det händer samma sak när jag kör utan magnetventil ska det inte funka då ?:S

All The best
MVH
Jonas .L
Sketstopp24v STREETRACER
27 juni 2010 · 892 Inlägg

en sån där ska väl ladda ca 0.6-0.7 original?   tror nån har "volvo-trimmat" din bil.. 
laddtryck styr man via mjukvaran o inget annat!!  byt till en hel o fullt fungerande MV o kolla så slangen e hel till WG..
o inte använda ställbara laddtrycks grejor wink

Bmc Crew
promo
27 juni 2010 ·

Det är ju i alla fall något skumt med bilen, en org ska ladda 0,85 om jag inte är fel ute

NiWi Hojstyling.se
27 juni 2010 · 72 Inlägg

Laddtrycksvakten slår ifrån.
Gå igenom alla slangar inkl magnetventilens. Är det torra o fnösiga byter du ut dem.

Sedan som de säger här uppe kan det vara magnetventilen också smile
Koppla ur den o se om det bryter ändå.

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
Janneutanb
27 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Vad menar du att MV har ett hål?
Den ska ha 3st anslutningar som det ska sitta slangar på.
Några direkta hål ska det inte finnas på den...

ejon_850
27 juni 2010 · 878 Inlägg

Måste väl vara nåt gjort med motorn om den laddar så mycket?, men iallfall...

Jag har testat koppla ur magnetventilen och den gör samma sak då, då kan det inte vara magnetventilen eller ?
MVH

Senast redigerat av ejon_850 (27 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L
Shrimp_Lindh legimiterad Fartdåre
27 juni 2010 · 14 Inlägg

också haft detta problem. då var det slangen mellan magnetventil och kompresorhuset som inte höll tätt. som sagt kolla alla slangar till magnetventil byt eventuella skadade eller bristfälliga när detta är gjort gör en så kallad laddtrycks adaption dvs ligg på 5vxl å ge fullgas mellan 2000-4000rpm helst i uppförsbacke hjälper inte detta så undvick körning utav bilen då saabs aggregat inte är dom bästa i världen och om du nu säger att bilen är orginal ska du absolute inte ha 1.3-1.4 bars laddtryck risken att du övervarvar turbo är stor. orginal ska du ha 0.85 bars ladd i en fulltryckare
och vad menar du med att magnetventilen har ett hål i sig ? så vitt jag vet ska den bara ha 3 en för slang till kompresorhuset en till "snoken" och en till wastegate klockan


hör av dig om detta inte hjälper

Senast redigerat av Shrimp_Lindh (27 juni 2010)

Saab 9-3 ss aero "Gary" (2005)
ejon_850
28 juni 2010 · 878 Inlägg

Det är hål mitt i magnetventilen, multiremmen har skavt ett hål
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L
jonTe
28 juni 2010 · 5 710 Inlägg

ejon_850 skrev:
Det är hål mitt i magnetventilen, multiremmen har skavt ett hål
MVH
Jonas

Och det tror du är ok? det är det inte = byt.
När du säger att du testat med att köra utan vad menar du då?
Hur har du kört utan, dragit kontakten eller kopplat ur slangar + kabel?
Vad gjorde du med slangarna?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
ejon_850
29 juni 2010 · 878 Inlägg

körde bara utan kontakten

All The best
MVH
Jonas .L
Shrimp_Lindh legimiterad Fartdåre
30 juni 2010 · 14 Inlägg

byt MV så ska du se att det funkar akta så du inte har övervarvat turbon

Saab 9-3 ss aero "Gary" (2005)
jonTe
30 juni 2010 · 5 710 Inlägg

ejon_850 skrev:
körde bara utan kontakten

Då är det ingen skillnad med tanke på att det är hål i ventilen så luften läcker ut.....
Du bör vara lite försiktig på gasen tills du bytt ventil, spm du åker nu har du inget säkerhetssystem som kan sänka laddtrycket = det kan gå illa.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang